Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 157 / Bezoekers Vandaag: 2826
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 647
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Op- en afrijden draaischijf
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 02 apr 2019 :  17:24:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Sinds korte tijd beschik ik weer over een (2e hands) 7286 draaischijf van Maerklin met een TT Dec decoder van Littfinski, omdat de 7686 en 7687 decoders van Maerklin absoluut niet werkten. Volgens de handleiding van KL stopt iedere loc op de draaischijf zonder extra maatregel. Als ik niets zou doen rijdt elk trein er dwars over heen en trekt zich niets aan van de default 15 cm doorrijden, die bij de eigenschappen van de draaischijf staat aangegeven.

Het enige bruikbare middel, waarmee ik een loc tot stoppen op de draaischijf kan dwingen is door het aantal cm doorrijden van of naar de aansluitende blokken proefondervindelijk vast te stellen voor elke loc afzonderlijk. De uitkomsten daarvan zijn bij elke loc zeer uiteenlopend en hebben niets met de werkelijke afstand te maken, ook al laat ik de locs met minimale snelheid rijden. Ik heb er een loc bij, waarvoor ik 0,8 cm moest bepalen om hem op de juiste plaatste laten stroppen en ander locs op 40 cm. Geen enkele afstand komt overeen met de lengte van het begin van de melder en het stoppunt op de draaischijf of van het blok in de loc. loods. Nog erger als na veel experimenteren het juiste aantal cm doorrijden voor elke loc is gevonden, wil dat niet zeggen, dat een volgende keer dat ook zo is. Dan kan dezelfde loc een aantal cm verder of minder ver doorrijden. M.a.w het juiste stoppunt is feitelijk niet te bepalen en ik mag blij zijn als een loc in zijn geheel op de draaischijf stopt of in zijn geheel de loc loods inrijdt en niet half op de draaischijf en de rails van de loc loods blijft staan of andersom halverwege de toegangsrails en draaischijf. Alle aansluitstukken op de draaischijf zijn even lang en alle afstanden van het begint van de aansluitrails ( het meldpunt) tot het middelpunt van de draaischijf dus ook. De melders van de toegangsrails tot de draaischijf zijn gelijk en die van de locloods zijn allen verschillend.

Ik heb voor elke loc de minimum snelheid bepaald door voor elke loc een aparte combinatie treintype/ bloktype te maken, waarbij de snelheid van het treintype, dus de loc, de minimumsnelheid bepaalt. Alle locs rijden met geijkte snelheid, telkens op dezelfde manier bepaald.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem kan zijn? Naar mijn mening moetende locdecoders (mfx) of de centrale (Ecos) de schuldige zijn.

Mvrgr
Carel

Ben

Netherlands
602 Posts

Geplaatst - 02 apr 2019 :  19:42:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel,

Als je niets doet stopt een lok na detectie na een halve loklengte op de brug. Als je bij draaischijf eigenschappen ook nog eens 15cm hebt opgegeven is dat extra.

Maar dat "extra" vervalt weer als je gebruik maakt van x cm doorrijden van blok naar blok. Mogelijk gaat het daarom verkeerd?

Zelf gebruik ik niet de 15cm default extra doorrijden uit draaischijf eigenschappen. Je kunt bij eigenschappen lokomotief naast de echte loklengte ook de "draaischijf loklengte" opgeven. Daarmee kun je de boel per lok een beetje foppen voor het gewenste stopgedrag. Zie ook de helpfile.

Wat altijd geldt: schone wielen, schone rail maar da's een open deur.

Gr, Ben.

Bewerkt door Ben op 02 apr 2019 19:44:15
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 02 apr 2019 :  23:24:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,
Bedankt voor het antwoord, maar zoals ik al schreef het enige middel om een loc op de draaischijf te laten stoppen is het aantal cm doorrijden vanuit een blok. Van de rest trekt geen loc zich wat aan, noch van zijn eigen halve lengte, noch van de 15 cm default doorrijden, noch van de afwijkende lengte voor de draaischijf.
Daarbij de steeds wisselende, afwijkende lengte van het aantal cm doorrijden. Ik heb er geen verklaring voor, maar daardoor hoef ik niet te proberen om er automatisch mee te gaan rijden, want als een loc blijft steken op de grens van de draaischijf en de aansluitrails is de decoder van slag en moet de loc weer op de rails worden gezet in het beste geval.

In ieder geval bedankt voor de moeite, maar het helpt me nog niet verder.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
602 Posts

Geplaatst - 03 apr 2019 :  09:41:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Carel,

Ik hanteer max snelheid van 5km/hr, ingesteld in het blok van de brug. Dan heb je niet veel van doen met de minimum snelheid uit lok of treintype.

Hoe gaat je detectie, is het brugspoor gedetecteerd met massa detectie? Het remproces begint dan zodra een eerste wiel de brug raakt waarna voorts een halve loklengte wordt doorgereden. Dat is toch de basis van waaruit je verder werkt. Als dat al mis gaat schort er iets anders wat niets van doen heeft met de draaischijf, je moet dan toch ook rem en stop problemen ervaren in gewone blokken op je baan?

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1287 Posts

Geplaatst - 03 apr 2019 :  10:04:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Of locdecoder en/of Ecos de schuldige zijn, kun je nagaan in het rijwindow of de communicatielogging. Als daar de loc stilstaat terwijl die in werkelijkheid nog rijdt, is het inderdaad waarschijnlijk dat het niet aan koploper ligt. Anders moet je het wel in koploper zoeken.
In dat geval even je database plaatsen, dan kunnen we zien wat je hebt gedaan.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 03 apr 2019 :  10:49:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ben,
Ik werk expres met de laagste snelheid, die door de loc bepaald wordt, omdat als de laagste bloksnelheid wordt gebruikt, de werkelijke snelheid per loc kan verschillen . In theorie zou bij geijkte treinen 5 km/h ook 5 km moeten zijn, maar dat is lang niet altijd het geval. Daarom gebruik ik de laagste snelheid van de loc, dan weet ik zeker, dat hij niet te snel de brug op en af rijdt. Maar dat terzijde. Mijn werkelijke probleem ligt in het feit, dat geen enkele loc zich iets aantrekt van het feit, dat, als ik geen aantal cm doorrijden heb ingesteld, geen loc zich iets aantrekt van het stopbevel voor de draaischijf.

Ik werk inderdaad met massa detectie, welke is voorzien op een van de aansluitrails. Op mijn computerscherm zie ik ook het rondje oplichten als een loc er overheen rijdt. Dus die massa detectie werkt en de afstand tot het middekpuntt van de draaischijf is voor alle aansluitrails gelijk. Bij gewoon rijden zijn er wel wat veschillen bij het stoppen op de stopmelder, maar daar maak ik inderdaad gebruik van de laagst ingestelde bloksnelheid en hoewel die voor elke loc hetzelfde is, kan die in de praktijk per loc wel wat veschillen, maar dat is een kwestie van centimeters. Daar heb ik geen last, dat een loc zich niets van de stopmelder aantrekt. Ook niet bijeen virtuele stopmelder. Dat gebeurt dus kennelijk.wel bij de draaischijf.

Want Ik heb het ook geprobeerd met een virtuele stopmelder. Dan is de melder op de aabsluitrails de eerste melder en de virtuele melder de tweede en zou een loc moeten stoppen op het bij de virtuele melder ingestelde aantal cm. Maar ook dat gebeurt niet.

Het is voor mij dis een groot en voorlopig onoplosbaar raadsel. Ik heb in het verleden een Roco draaischijf gehad. Daar bestond dit probleem niet en het stoppen deed ik ook daar met het aantal cm doorrijden vanuit een blok. Alleen bij lange locs gebeurde het wel eens, dat zij iets te ver doorreden en met de loopwielen op de aansluitrails van het volgende blok stonden met als gevolg een crash bij het automatisch rijden. Om dit te vermijden ben ik na het begeven van deze draaischijf overgegaan op een Maerklin draaischijf., omdat de doorsnee hiervan groter is. Daar reed ik overigens met dezelfde locs als nu. Maar kennelijk ben ik van de regen in de drup geraakt.

Overigens reed ik met die Roco draaischijf ook met de laagste bloksnelheid en had ik niet voor elke loc een combinatie treintype/bloktype aangemaakt. Als het bij die Roco draaischijf in principe wel goed ging en bij Maerklin met dezelfde locs niet moet het toch ergens aan liggen. Maar ik zou niet weten waaraan.

Nogmaals met het ingestelde aantal cm doorrijden stopt een loc uiteindelijk wel, maar dat aantal cm is steeds wisselend, dat kan te vroeg of te laat zijn.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
127 Posts

Geplaatst - 03 apr 2019 :  10:56:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,
Ik heb een oude database van je op gezocht,
de draaischijf heeft een lengte van 999 cm (28 cm) een snelheid van 80 km plus verschillende bezetmelders 6 stuks.
bezet bij 8.13/8.14/8.16/9.01/9.02/9.06.
Maar plaats je database.
M,.v.g Piet

Bewerkt door P de Reede op 03 apr 2019 11:06:32
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 03 apr 2019 :  11:01:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub

Ik ontving jouw reactie terwijl ik nog bezig was met het beantwoorden van Ben. Maar nu jij daarop wijst, is het me inderdaad opgevallen, dat een Marklin loc nog bleef rijden, terwijl ik de stopknop op de centrale had ingedrukt omdat hij niet reageerde op het stoppen vanuit het rijscherm. De enige remedie was hem van de rails afhalen. Ook merk ik regelmatig, dat Piko en Roco locs gaan rijden zonder dat daar enige aanleiding toe is.
Ik heb vandaag geen tijd meer, maar zal morgen mijn database opsturen.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Ben

Netherlands
602 Posts

Geplaatst - 03 apr 2019 :  11:15:15  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters



Ik werk inderdaad met massa detectie, welke is voorzien op een van de aansluitrails.




OkÚ, da's dus niet op de brug. Je werkt dan met vrijkomen van de bezetmelder als trigger voor het stoppen van de lok?

Da's tricky vind ik zelf. Ik zou kiezen voor een melder op de brug, beter nog: in het midden. Maar dat vraagt aanpassing van het brugspoor, niet gemakkelijk. Of een lichtsluisje midden op de brug.

Over het doorrijden van je loks en het niet meer "luisteren": dat moet je zoeken in je besturing. Ik lees ook je perikelen op het 3railforum, gedoe rond de verschillende protocollen die elkaar be´nvloeden. Zo kun je nooit betrouwbaar rijden en al helemaal niet op een draaischijf.

Gr, Ben.
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 03 apr 2019 :  11:53:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,
Even een korte reactie. Ik zou morgen mijn database opsturen, maar dat wordt overmorgen. Ik was vergeten, dat ik morgen bezoek heb en er niet meer aan toekom.
Die oude database zegt niet zoveel, want dat moet al enkele jaren geleden zijn en sindsdien heb ik er heel wat aan veranderd. Waarover het probleem toen ging weet ik ook niet.

Mvrgr.
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 03 apr 2019 :  20:45:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste meedenkers,

Ik was eerder terug dan ik verwacht had en ben nog even aan de slag gegaan met de bedoeling wat ongerechtigheden uit de database te halen, die overigens niets met de onderhavige problematiek te maken hebben, zodat ik een beetje fatsoenlijke database zou aanleveren. Daarbij werd ik geconfronteerd met een verschijnsel, dat Huub beschreven had, namelijk een loc, die bleef doorrijden, nadat ik hem via het rijdscherm gestopt had, en zelfs verder reed, nadat eerst de rode en vervolgens de groene pannenkoek waren ingedrukt. Volgens Huub kon er dan iets met de decoder of de centrale aan de hand zijn. Mijn gedachten gingen meer uit naar een corrupt bestand, d.w.z dat er iets met Koploper aan de hand was, waardoor Koploper niet goed werkte. Ik heb daarom de laatste versie van Koploper op mijn computer gezet en heb bij de blokken het aantal cm doorrijden weggehaald en in onderhoud locomotieven de lengte van de locomotief voor de draaischijf gezet. De eerste resultaten zijn hoop gevend. Ik heb met twee locs proeven genomen. Waar eerst geen loc zich van die lengte iets aantrok en niet stopte op de draaischijf, gebeurde dat nu wel en met een beetje proberen heb ik de lengte om op de juiste plaats te stoppen kunnen instellen. Ook bij herhaald proberen stopte de locs met de ingestelde lengte van de loc voor de draaischijf op de juiste plaats. Idem dito bij het terugzetten in de locloods maar dan met behiulp van het aantal cm doorrijden. En wel zo precies, dat de locs enkele mm voor het stootblok stopte, zodat de bumper en/of de trekhaak zich niet in het stootblok kan haken. Ik ben nog voorzichtig, maar tot zover ziet het er goed uit.

Ik houd jullie op de hoogte van het verdere verloop, dank iedereen voor het meedenken en vooral Huub omdat die mij op het goede spoor heeft gezet, ook al vermoedde hij een andere oorzaak, dan ik nu naar alle waarschijnlijkheid gevonden heb.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 07 apr 2019 :  22:30:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had beloofd jullie op de hoogte te houden van het verloop van het afstandprobleem bij het op- en afrijden van mijn draaischijf. Wat later dan ik had verwacht! Maar je hebt niet altijd alles in de hand.

Het aanvankelijke enthousiasme na het opzetten van de laatste versie van KL is wat weggeŰbd, nu ik merk, dat de ingegeven lengtes en afstanden niet stabiel zijn. Stopten de eerste twee treinen na het opzetten van de nieuwe versie steeds keurig op de ingegeven treinlengtes voor de draaischijf, nu doen ze dat met een behoorlijke marge van ca 2 cm + of -. Bovendien merk ik, dat ik bij het oprijden vanaf het rangeer emplacement niets aan de treinlengte heb. Dan moet ik toch weer werken met het aantal cm doorrijden. Je kunt geen twee treinlengtes opgeven.

Bovendien zijn verschillende locs, zoals een BR86 nogal wiebelig, waardoor bij langzaam rijden geen goed railkontakt is verzekerd.

Alles bij elkaar is mijn conclusie, dat een loc wel stopt op de draaischijf, maar dat je de plaats, waar hij stopt, niet goed in de hand hebt. Dat houdt ook in, dat je een loc niet altijd goed op zijn plaats in de locloods krijgt. Als deze 2 cm verder is doorgereden op de draaischijf, dan moet hij eigenlijk ook 2 cm verder in de loc loods rijden om goed op zijn plaats te komen, maar dat gebeurt natuurlijk niet en zo kan het gebeuren, dat een loc door dit verloop uiteindelijk te laat op de draaischijf stopt en/of maar half de loods in rijdt, dus ook nog een stuk op de draaischijf staat. Daarmee durf ik het op- en afrijden niet te automatiseren. Je moet steeds kijken, waar de loc stopt en hem eventueel met de hand verzetten.

Dit is het beste wat ik kan bereiken, tenzij iemand mij een tip aan de hand kan doen, waardoor ik meer grip heb op de plaats, waar een loc stopt.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
127 Posts

Geplaatst - 08 apr 2019 :  10:05:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,
Plaats je data base, ik heb geen glazen bol.

M.v.g Piet
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 08 apr 2019 :  17:37:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet,

Ik kan mijn database wel opsturen, maar daar zie je niets aan van wat ik constateer in de werkelijkheid. In de testmodus wordt alles goed uitgevoerd. Daar merk je niet wat ik zie, zie namelijk dat:
1. een loc met horten; en stoten start en soms een stukje handmatig geholpen moet worden;
2. de wisselende en verlopende stop afstanden op grond van de loclengte voor de draaischijf of het aantal cm doorlopen;
3 . Het soms niet niet starten van een loc in de automatische mode (bestemmingsrijden of geheel automatisch).

Als ik handmatig rijd, heb ik nergens last van. Dan start elke loc, rijdt goed op de draaischijf en de rails in de draaischijf en/of de rails leidend naar de draaischijf.
Maar met automatisch rijden kan het goed of fout gaan. Daar heb ik geen enkele macht over. Soms stopt een loc perfect op de plaats, waar hij stoppen mioet, soms rijdt hij enkele cm door of minder en verlopen de stopplaatsen.

IIk heb al rails vervangen in de loc loods, omdat door het met horten en stotend rijden net lijkt of een Loc slecht kontakt maakt, maar:
A. Helpt dat niet en
B. Is dat de oorzaak niet want handmatig lopen alle locs perfect behalve een BR86, die van nature wiebelig rijdt en dehelve onregelmatig kontakt maakt.

Buiten de draaischijf merk ik van hiervoor beschreven problemen niets misschien, omdat de treinen daar sneller rijden Ook heb ik elders geen last van het niet willen starten met automatisch rijden. Dat komt alleen bij naar en van de draaischijf rijden voor..Misschien hangt dat met de snelheid samen. Want elders wordt een loc snel hoger belast en dan Merk je niet, dat hij niet bij de laagste sneljheid start.Bij een draaischijf staat de laagste snelheid ingesteld en bij een oudere loc kan ik mij voorstellen, dat de spanning te laag is om goed te starten en gedurende enige tijd langzaam te rijden. Maar anderzijds verwerp ik dat idee ook weer, omdat alle locs handmatig in de laagste stand goed rijden.. Wat de oorzaak wel is weet ik voorlopig niet.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1287 Posts

Geplaatst - 08 apr 2019 :  17:58:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Om een probleem op te lossen, moet je eerst weten wat het probleem is.
Laat de communicatielogging meelopen en kijk of koploper volgens die logging doet wat het moet doen.
Kijk ook op de baan of de opdrachten van koploper worden gevolgd.

Daarop vooruitlopend, als ik dit stukje van je lees
quote:
Bovendien merk ik, dat ik bij het oprijden vanaf het rangeer emplacement niets aan de treinlengte heb. Dan moet ik toch weer werken met het aantal cm doorrijden. Je kunt geen twee treinlengtes opgeven.

en probeer te begrijpen wat je ermee bedoelt, denk ik aan een verkeerde instelling in koploper. Maar dat kunnen we alleen zien aan je database.
Of je die wilt plaatsen, is aan jou. Maar ik ga in elk geval niet in het wilde weg mogelijke oplossingen geven, zonder eerst de database te hebben gezien. Dus wat jij wilt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

P de Reede

Netherlands
127 Posts

Geplaatst - 08 apr 2019 :  19:57:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Hallo Piet,

Ik kan mijn database wel opsturen, maar daar zie je niets aan van wat ik constateer in de werkelijkheid. In de testmodus wordt alles goed uitgevoerd. Daar merk je niet wat ik zie, zie namelijk dat:
1. een loc met horten; en stoten start en soms een stukje handmatig geholpen moet worden;
2. de wisselende en verlopende stop afstanden op grond van de loclengte voor de draaischijf of het aantal cm doorlopen;
3 . Het soms niet niet starten van een loc in de automatische mode (bestemmingsrijden of geheel automatisch).

Als ik handmatig rijd, heb ik nergens last van. Dan start elke loc, rijdt goed op de draaischijf en de rails in de draaischijf en/of de rails leidend naar de draaischijf.
Maar met automatisch rijden kan het goed of fout gaan. Daar heb ik geen enkele macht over. Soms stopt een loc perfect op de plaats, waar hij stoppen mioet, soms rijdt hij enkele cm door of minder en verlopen de stopplaatsen.

IIk heb al rails vervangen in de loc loods, omdat door het met horten en stotend rijden net lijkt of een Loc slecht kontakt maakt, maar:
A. Helpt dat niet en
B. Is dat de oorzaak niet want handmatig lopen alle locs perfect behalve een BR86, die van nature wiebelig rijdt en dehelve onregelmatig kontakt maakt.

Buiten de draaischijf merk ik van hiervoor beschreven problemen niets misschien, omdat de treinen daar sneller rijden Ook heb ik elders geen last van het niet willen starten met automatisch rijden. Dat komt alleen bij naar en van de draaischijf rijden voor..Misschien hangt dat met de snelheid samen. Want elders wordt een loc snel hoger belast en dan Merk je niet, dat hij niet bij de laagste sneljheid start.Bij een draaischijf staat de laagste snelheid ingesteld en bij een oudere loc kan ik mij voorstellen, dat de spanning te laag is om goed te starten en gedurende enige tijd langzaam te rijden. Maar anderzijds verwerp ik dat idee ook weer, omdat alle locs handmatig in de laagste stand goed rijden.. Wat de oorzaak wel is weet ik voorlopig niet.

Mvrgr
Carel



Zonder data base, kan ik niks.
Dan houdt het op.

Mvg Piet
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 09 apr 2019 :  18:40:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Piet en Piet en Luc

Bijgaand mijn database.Ik geef de volgende toelichting:
A. Op en afrijden naar naar en van locloods
1. Vanuit de loc loods wordt de stopplaats bepaald door de treinlengte voor de draaischijf;
2 Vanuit de draaischijf naar de locloods wordt de stopplaats bepaald door het aantal cm doorrijden

B. Op en afrijden naar en van draaischijf (voor zover toegepast)
1. Vanuit de draaischijf wordt de stopplaats bepaald door de stopmelder van het op de draaischijf aansluitende blok;
2. Vanuit het op de draaischijf aansluitende blok naar de draaischijf zou de loc lengte voor de draaischijf bepalend moeten zijn voor de stopplaats.

Resultaten


A1. De loc lengte voor het oprijden van de rails in de loc loods kan naar de draaischijf kan per dag verschillen. Gisteren voldeed een lengte van 23 cm om de de BR50 vanuit blok 118 precies middenin het blok te laten stoppen, zodat aan weerszijden de afstand naar de rand van de draaischijf even groot was. Vandaag moest dat 70 cm zijn. Bij de overeige loc heb ik het niet meer geprobeerd.

A2. In feite komt de loc tot stilstand tegen een stootblok. Als de wielen niet al te lang doordraaiden heb ik de afstand laten staan.

B1. Het laten stoppen van de loc op de stopmelder van het aansluitende blok levert geen problemen op.
B2 Het laten stoppen van de loc op de draaischijf vanaf de op de draaischijf aansluitende rails was niet in te stellen. De reeds ingestelde lengte voor de draaischiif bleek hier in het geheel niet bruikbaar. Het aantal cm doorrijden kon niet worden ingesteld. Bij elke lengte reed een loc ca 10 cm de draaischijf op en stond dan stil.

Daarbij komt nog, dat ook de decoder voor de draaischijf (een DEC T van Littfinsky) herhaaldelijk kuren vertoont, zodat het gebruik van de draaischijf feitelijk alleen handmatig kan gebeuren.

In de testmode gaat het allemaal goed, maar daar heb ik weinig aan.

Overigens doet de decoder van Littfinsky het altijd beter dan de 7686 en 7687 van Maerklin. Ook een splinternieuwe 7687 niet. Die deden helemaal niets en heb ik onmiddellijk aan de verkoper geretourneerd. Die tot dezelfde conclusie kwam als ik, dat ze niet werkten.

Misschien hebben jullie nog een advies voor mij,
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 09 apr 2019 :  18:45:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Zeer tot mijn spijt wordt het bestand niet geupload. Ik weet niet waarom. Hoewel het een gewoon zip bestand is, wordt een invalid string aangegeven. Ik hoop, dat jullie er zo uit wijs kunnen worden, want waar niet is, verliest de keizer zijn recht.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1287 Posts

Geplaatst - 09 apr 2019 :  19:25:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Zit er iets van bijzondere tekens in de bestandsnaam? Dan kan het zijn dat de uploader zich daarop verslikt.

Wat ik in het verhaal mis, komt het gedrag op de baan nu overeen met wat koploper doet volgens de communicatielogging of niet?
Kijk dan vooral naar bezetmelder wijzigingen, communicatie locomotieven en doorrijden in cm.
Komt de wijziging van de bezetmelder op het goede moment door in koploper, reageren de locs goed op de snelheidsopdrachten en klopt in de logging het aantal cm dat zou moeten worden doorgereden?

Dat is wat ik bedoel dat je eerst moet weten wat het probleem is, voor je een probleem kunt oplossen.
Als het per dag anders is, is het heel waarschijnlijk dat je een probleem op je baan hebt. Vuile wielen en rails bijvoorbeeld en dat kun je alleen zelf oplossen.
Maar dat sluit niet uit dat er ook in koploper iets verkeerd staat.

Mijn advies is dus, laat de communicatielogging meelopen en kijk of dat overeenkomt met wat je op de baan ziet gebeuren.
Vink daarbij deze drie dingen aan:


groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 09 apr 2019 :  19:59:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik probeer het nu via een andere computer, maar het resultaat is hetzelfde: ivalid string. Het is gewoon de standaard backup, die KL aanmaakt zonder bijzondere tekens. Uitsluitend de naam (Zwiep) met toevoeging van een datum, nummer en PM, de twee eerste gegevens gescheiden door een underscore en PM daarachter met een spatie, dus een standaard gegeven, zoals KL dat toekent.

Ik heb zo'n backup al een aantal malen meegezonden zonder enig probleem, dus waarom nu wel is mij een raadsel.

Ik zal de logging in de gaten houden en kijken, wat deze rapporteert.Is mij dat niet duidelijk, dan horen jullie weer van me.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1287 Posts

Geplaatst - 09 apr 2019 :  20:02:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Noem het bestand eens zwiep, zonder verdere toevoegingen.
Geen garantie, maar misschien helpt dat.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2033 Posts

Geplaatst - 09 apr 2019 :  22:52:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

De foutmelding 'Invalid String' ontstaat als de lengte van de naam te lang is en als er tekens instaan, die niet zijn toegestaan. Volgens mij mag een spatie ook niet.
Dus zoals Huub zegt een korte naam zonder bijzondere tekens (inclusief spatie) proberen.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina