Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 286 / Bezoekers Vandaag: 1047
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 517
Google


Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Draaischijf claim zonder opdracht
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

j.kos2

Netherlands
54 berichten

Geplaatst - 16 jan 2019 :  11:52:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

even ter omschrijving van een voor mij onbegrijpelijk verschijnsel.
Ik rijd met twee vaste routes vanwege de opzet van mijn spoor nul baantje. Er zijn daartoe twee nogal uitgebreide routes opgesteld. Die verlopen keurig. Geen probleem daarmee dus.

Maar.. tijdens de route van de Kof, op een punt waar verder niets speciaals gebeurt, wordt opeens een klik hoorbaar van de (HK) draaischijf, die op het scherm wordt geclaimd, dus even zwart wordt gekleurd, maar er gebeurt verder niets. De claim verdwijnt na een paar seconden weer.
Het rare is dat het alleen gebeurt tijdens de route van de Kof loc, nooit tijdens de route van de BR64.

Wat ik zie is dat de Kof onderweg is van blok 2 naar 1, soms andersom, en rijdt dan ongeveer op het punt van de kruising tussen de wissels in.

Niet altijd.. nog vreemder, en er wordt via de logging ook niets zichtbaar, wat ik ook aanvink om te tonen.
Het is storend en voor mij onverklaarbaar.

Kan het liggen aan de basic IB die ik heb staan, ligt het aan de lange vaste routes, geen idee.
Er zijn geen speciale acties, geen verwijzingen naar een opdracht die de decoder zou moeten krijgen.

Voor de duidelijkheid, tabblad 2 bevat extra virtuele wissels om een vertraging te creeren ivm de lange omzet tijd die de wissels hebben. Dit is eerder besproken en wordt hopelijk opgelost in de volgende versie Koploper.. De wisselnummers zijn niet overeenkomend met de nummers van de betreffende decoder die de draaischijf bestuurd..

Wie o wie kan iets ontdekken?

Mvrgrt,

Jan



Download Attachment: TstSpoorNul.zip
11,34 KB

Bewerkt door j.kos2 op 16 jan 2019 12:16:11

Wim Ros

Netherlands
5859 Posts

Geplaatst - 16 jan 2019 :  12:58:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Klinkt als een onterechte bezetmelding, even de spook detectie aanzetten, en kijken of er een melding komt van de melder op de draaischijf. Storingen die soms gebeuren zijn moeilijk te traceren. En worden meestal nooit veroorzaakt binnen koploper.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 16 jan 2019 :  14:54:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Spookmeldingen aangezet, zoals je schreef, en inderdaad, zomaar ineens staat het ertussen. De bezetmelder die aangewezen als de 'bezetmelder tijdens draaien', wordt aan en weer uitgezet. Een spookmelding blijkbaar, maar betekent dat voor mij helaas, niets aan te doen, behalve misschien een nieuwe(re) centrale? Of er mee leven natuurlijk. Want het is natuurlijk wel irritant, maar hoeveel is het mij dan waard om op te lossen. Dat is natuurlijk persoonlijk.

In ieder geval bedankt voor het meedenken en andere input natuurlijk welkom.

Mvrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5859 Posts

Geplaatst - 16 jan 2019 :  15:03:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
De centrale heeft er niets mee te maken, het heeft te maken met iets in de bedrading, die pikt ergens een stoorpuls op. Of de stoorpuls komt uit de Draaischijf decoder, die ken ik niet dus daar heb ik geen idee van hoe die de puls geeft dat de motor draait. Kan ook het gevolg zijn van een kleine korte sluiting die de Koff veroorzaakt.
Kortom stap voor stap zoeken en steeds dingen uitsluiten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 16 jan 2019 15:06:51
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 16 jan 2019 :  15:35:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ok, dus de centrale is uitgesloten. Dan wordt het idd een hele puzzel om dit op te lossen. De draaischijf zit al in de (uit segmenten opgebouwde) baan, alles al een keer verhuisd, sinds 2014. De bedrading is ongewijzigd, overgangen van de segmenten zijn met Sub-D stekkers. De plek waar de lok is verschilt, de test die ik vanmiddag heb gedaan liet zien dat het ook op een gewoon stuk enkelspoor gebeurde. Loc reed gewoon. De aansturende decoder is een LS150 van Lenz. Alle andere decoders zijn van RoSoft. Het gebeurt zo random dat ik eigenlijk geen idee heb waar te beginnen.
De besturing van de schijf zelf is kant en klaar van Kees Moerman. Foutloos, al die jaren. Pff..
Wederom bedankt voor je (snelle) input,

Mvrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
5859 Posts

Geplaatst - 16 jan 2019 :  15:52:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dan zijn de contacten van de D-Sub een mogelijke kandidaat. Die stekkers er een uithalen en er weer in stoppen, mogelijk lost dat een eventuele ophoping van vuil en of stof op.

En nee de Centrale heeft geen invloed, die geeft alleen maar door wat hij van de terugmelding ontvangt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 22 jan 2019 :  10:29:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even terugkomend op de ongewenste bezetmelding van de draaimelder, ik heb alle kabels gecheckt, maar die zijn in orde. Geen verschil dus.
Wel viel mij op, tijdens rijden zonder locsound dat de kleine Kof een behoorlijk rijgeluid heeft gekregen na een jaar of 4 dienst. Ik hoor gewoon zacht knetteren bij de wielen vandaan komen. Dit trouwens ook bij een bepaald type wagon. Alle wagons, met licht, en de locs hebben een energiebuffer ingebouwd. Het locje maar even open gemaakt, en de stroomafname, via kleine geveerde staafjes, een schoonmaakbeurt gegeven.
Meer kan ik niet ontdekken, en nu maar afwachten.

Mvrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina