Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 139 / Bezoekers Vandaag: 5169
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Complexe functie programmeren: beetje te moeilijk voor me
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Marcobello

103 berichten

Geplaatst - 08 dec 2018 :  11:47:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

Ik zit met een probleem dat ik niet opgelost krijg, maar dat wellicht voor velen makkelijk te programmeren is in Koploper. Ik beschrijf het even. Ik heb een lokomotief die ontspoort wanneer hij te snel over één bepaalde wissel rijdt. Het blok in aanloop naar die wissel is tamelijk lang. Ik zou dus die lok willen laten afremmen net voor hij aan die wissel arriveert en dan zachtjes de wissel laten nemen, waarna hij weer mag versnellen naar de snelheid van het daarop volgende stationsblok. Eigenlijk wil ik dus een snelheidsbeperking opleggen aan een wisselstraat, maar voor slechts 1 (of enkele) loks.


Ik wil er ook nog bij vermelden dat het blok voorafgaand aan de wissel 2 bezetmeldingen heeft. Eén bij het binnenrijden van het blok en één op 25 cm van de wissel bij het binnenrijden van de stopsectie.

De logische actie die ik wil opzetten is dus:
als lok 15 op bloksectie 8.02 kan doorrijden, dan mag hij vanaf deze sectie niet sneller dan 40 km/uur de wisselstraat (1 wissel) oprijden.

Kunnen jullie mijn geest en gemoed verlichten (in 2 betekenissen). Erg bedankt.

Marc

Bewerkt door Marcobello op 08 dec 2018 14:13:44

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 08 dec 2018 :  17:14:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Marc,

In koploper is het mogelijk om een snelheidsbeperking in een wisselstraat op te geven. Zie hiervoor bijgevoegd voorbeeld.
Dit doe je in onderhouden baandefinities "baanontwerp". En dan vastleggen wisselstraten. Dan krijg je het voorbeeld venster en kan je de wisselstraat opvragen.

Een tweede mogelijkheid heb je door een maximum snelheid in te voeren bij "Onderhouden" "Gegevens treintype/bloktype". Dit doe je dan in het voorgaande blok van de wissel. Maar je zal dit toch nog in de wisselstraat moeten onderhouden.

Met vriendelijke groeten

Marcel

Download Attachment: Naamloos.jpg
59,36 KB

Bewerkt door Bonaza op 08 dec 2018 17:39:05
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 08 dec 2018 :  18:23:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Marcel,

Bedankt voor je reactie.

De functies die je noemt ken ik, maar die gelden voor alle loks. Ik wil dat doen voor slechts een paar loks apart. Ik vrees dus dat dat enkel met een logische actie gaat lukken. En die programmeren, kan ik niet.

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 08 dec 2018 :  20:42:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Marc,

Toch denk ik dat het met de tweede mogelijkheid kan. Daar de laatste bezetmelding slechts op 25 cm van de wissel is, de loc zal nooit op 25 cm terug kunnen optrekken naar een onaanvaardbare snelheid. Via treintype/bloktype kan je dit perfect voor slechts enkele locs instellen.

Groeten

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 09 dec 2018 :  22:10:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marc,

De oplossing die voor jou wel eens zou kunnen werken is de snelheidsbeperking per loc bij [Aanvulling Blokgegevens]=>[Divers]. Daar kun je op basis van een logische actie een maximum snelheid instellen. Dus bijvoorbeeld Logische actie 'Onspoorloc in blok voor lastige wissel' en dan een maximum snelheid instellen die laag genoeg is om de loc veilig over het lastige wissel heen te loodsen. Zo heb ik dit soort problemen wel eens opgelost, al blijft het natuurlijk beter ervoor te zorgen dat de loc niet op het wissel ontspoort, maar soms is dat lastig te bereiken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 11 dec 2018 :  16:10:28  Toon profiel  Reageer met citaat
PhDirk, bedankt voor je suggestie. Kun jij ook concreet zeggen hoe ik die actie moet programmeren? Bedankt.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 11 dec 2018 :  17:48:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

quote:
De oplossing die voor jou wel eens zou kunnen werken is de snelheidsbeperking per loc bij [Aanvulling Blokgegevens]=>[Divers].


Waar vind ik die optie, die ken ik nog niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 11 dec 2018 :  22:26:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

De formulering is inderdaad wat kort door de bocht, maar het werkt wel. Als je een logische actie maakt die kijkt of loc X in blok Y is en als die logische actie waar is de snelheidsbeperking laat ingaan werkt het zo. Bij mij werkt het in ieder geval prima.

Marc, op basis van het bovenstaande moet je dus een logische actie maken en vervolgens die actie gebruiken voor je snelheidsbeperking.
Als je in de buurt van Putten woont kan ik ook eens bij je langskomen om het samen aan te pakken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 dec 2018 :  11:57:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dirk,

Je geeft alleen geen antwoord op mijn vraag.

Aanvullende blokgegevens? waar geef ik daar die snelheidsbeperking in via een logische actie? Heb jij een andere koploper versie? Of heb jij een andere Áanvullende blokgegevens' of bedoel je iets anders?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 12 dec 2018 :  17:35:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ok, oorzaak waarom ik dat niet in beeld kreeg was ik had een database waar de uitgebreide mogelijkheden nog niet actief waren.
Dus dit werkt alleen als je deze actief maakt, misschien ook een hint voor Marc.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 12 dec 2018 :  17:51:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook weeral iets bij geleerd in koploper. Deze mogelijkheid kende ik ook nog niet. Goede tip Dirk.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 12 dec 2018 :  21:05:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar we blijven wel voorbij het probleem van Marc stappen. Zijn vraag is niet de snelheid te beperken in het blok voor de wissel, maar in de wisselstraat.

Eigenlijk wil ik dus een snelheidsbeperking opleggen aan een wisselstraat, maar voor slechts 1 (of enkele) loks.

Een snelheids beperking oplegggen voor een bepaalde loc in een wisselstraat is dus niet mogelijk. Moraal van het verhaal: Zorg dat de loc niet ontspoort op de wissel.

Grts

Marcel



Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 12 dec 2018 :  22:40:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Is toch op te lossen met logische actie trein rijd van naar blok.
En dan de speciale actie erbij.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  09:56:24  Toon profiel  Reageer met citaat
En dat laatste, beste mensen, lukt me niet om in te stellen en te programmeren.

Ik krijg dus die 'divers' niet op het scherm, ook al kies ik voor de uitgebreide functies (heb voor alle zekerheid de laatste versie van Koploper gedownload).

Kan iemand me dan ook stapje voor stapje uitleggen hoe en wat ik moet instellen (ook de logische actie) om dat voor elkaar te krijgen? En dus best niet enkel op de wisselstraat maar ook al in de stopsectie van het blok dat voor de wissel ligt. Bedankt!

Bewerkt door Marcobello op 15 dec 2018 10:08:01
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  10:10:59  Toon profiel  Reageer met citaat


En dat laatste, beste mensen, lukt me niet om te programmeren.

Kan iemand me dan ook stapje voor stapje uitleggen hoe en wat ik moet instellen (ook de logische actie) om dat voor elkaar te krijgen? En dus best niet enkel op de wisselstraat maar ook al in de stopsectie van het blok dat voor de wissel ligt. Bedankt!
[/quote]
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  12:02:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Stap 1 is zet bij INSTELLINGEN PER DATABASE tabblad 1 het vinkje bij uitgebreide mogelijkheden, zoals ik in mij vorige bericht al aangaf.
Dan heb jij de mogelijkheden divers.

Logische actie rijden van blok x naar blok y geldig voor locomotief.

Deze logische actie vul je in bij divers en je bepaald de snelheid daar voor die locomotief.

En klaar is klaartje.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  14:54:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt allemaal voor jullie ideeën.

Maar bij de concrete omschrijving van Wim gaat het nog steeds om een blok waarin de loc vertraagt(voor de wissel) en bv. niet voor de remsectie die voor de wissel ligt. Ik zit namelijk met een lang blok voor die wissel en dan gaat de trein te lang traag rijden. Ik zou iets moeten kunnen instellen met een bezetmelder. Dus: als die lok over die bezetmelder rijdt, moet hij vertragen.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  17:08:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marc,

Ook dat is min of meer op dezelfde wijze in te regelen, maar het is wel iets complexer.
In plaats van de logische actie Loc A rijdt van x naar y maak je dan de logische actie Bezetmelder Z wordt bezet door Loc A. Dan gaat op het moment dat loc A op bezetmelder Z komt deze langzamer rijden. Je kunt dan als bezetmelder de laatste melder voor de wissel nemen, maar dan is de vraag of de snelheid voldoende laag is als de loc het wissel bereikt. Je zou dan eerder in het blok nog een bezetmelder moeten opnemen die de triggerfunctie op zich neemt.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  18:20:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Of de maximum snelheid in het blok staat nog te hoog.
Oftewel waar blijft de database ?

Bewerkt door JPJ op 15 dec 2018 18:49:04
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  19:08:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Marc,

Over hoeveel locomotieven gaat dit probleem ? En tegen welke snelheid denderen deze dan door het laatste blok voor de wissel? Want misschien is het mogelijk van inderdaad in het blok voor de wissel de maximum snelheid toch ietsje te verlagen. Zonder dat het een eeuwigheid duurt voordat de locomotieven door dit blok rijden. Mogelijk kan je de maximum snelheid van de probleem locomotieven ietsje verlagen. Een vituele melder plaatsen is een mogelijkheid. Een drastische mogelijkheid is dit blok opsplitsen in twee blokken. Je kan ook nog het blok met de laatste bezetmelder voor de wissel langer maken. Plaats best toch maar eens je database dat we je probleem eens kunnen bekijken.

Groeten

Marcel

Bewerkt door Bonaza op 15 dec 2018 19:12:04
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 dec 2018 :  19:51:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

Het was ook maar een voorbeeld op de optie van/naar te gebruiken in de logische actie.

Je kunt ook de voorwaarde bezetmeldpunt is bezet gebruiken. Koploper bied je verschillende opties waar je uit kunt kiezen. Kies een optie die het beste jouw aan jouw wens/voorwaarde voldoet.

Mvg
Wim.



Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 16 dec 2018 :  20:21:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mensen,

De computer waarop Koploper draait, staat niet op dezelfde plek als de computer waarmee ik mail, maar indien nodig haal ik de database eraf en breng ze naar hier.

Maar eigenlijk gaat het om één lok trager te laten rijden vanaf het bezetmeldpunt voor de wissel.

De laatste suggestie van Wim lijkt de oplossing in te houden, nl. een logische actie opzetten wanneer de lok over een bezetmeldpunt rijdt. Vraag is wel nog hoe ik die logische actie kan koppelen aan één lok (ik kan nl bij "bezetmeldpunt is bezet" geen lok aanvinken - loks blijven grijs) en waar ik die logische actie moet gebruiken in Koploper, want dat is wellicht toch niet meer bij "aanvullende blokgegevens". Kun je nog één keer heel concreet schrijven welke stapjes ik daarvoor moet zetten? Bedankt.
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 17 dec 2018 :  18:25:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt, Ben. Dat ga ik proberen. Bedankt ook alle anderen voor jullie hulp.

Bestaat er overigens een gadetailleerde handleiding om te leren werken en omgaan met logische acties?
Ga naar bovenaan de pagina

Bonaza

Belgium
714 Posts

Geplaatst - 17 dec 2018 :  21:18:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Marc,

Als je echt rustig de tijd neemt om de uitgebreide handleiding van koploper op de site van Paul te lezen dan kom je heel ver. Ze staat daar toch wel uitgebreid vanaf blz 213. Maar je moet het echt wel in alle rust lezen en begrijpen.

Grts

Marcel
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 18 dec 2018 :  16:07:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Marcel,

Het makkelijkst leer ik via de inductieve weg. Dat betekent van iemand een conrete oplossing krijgen en dan nagaan welke principes gebruikt werden. Ik blijf het nog een goede idee vinden om oplossingen te verzamelen voor problemen die met logische acties (of een samenstelling ervan) kunnen opgelost worden en die ergens op een site te plaatsen.

Ik zal mij nog eens op de handleiding gooien!

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 dec 2018 :  18:15:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dan zou ik zeggen, plaats dan even je database, en geef aan wat je wil.

Dan zal ik er even 5 minuten aan besteden.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina