Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 111 / Bezoekers Vandaag: 9652
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 533
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 wisselsturing
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

coneco

Netherlands
52 berichten

Geplaatst - 21 aug 2018 :  19:54:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Wie kan mij helpen met het volgende probleem:
Als een loc een blok binnenrijd wordt er een wissel geschakeld in de juiste stand.
Is de loc iets verder in hetzelfde blok dan wordt het wissel nogmaals geschakeld in de verkeerde stand. Ik heb de schakelprint van LTD DEC 4 in gebruik. Graag advies.
Groeten
Gerard

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 21 aug 2018 :  21:46:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerard,

Zonder database is het een beetje een schot in het donker, maar het volgende zou aan de hand kunnen zijn:

Wisselstraat is verkeerd gedefinieerd, bijvoorbeeld het blauwe streepje genomen in plaats van het zwarte

Er is een sein met hetzelfde adres dat op veilig/onveilig wordt geschakeld.

Als je de database hier op het form plaatst, kunnen we eens kijken waar het probleem zit.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 21 aug 2018 :  22:47:59  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Klinkt als seinen en wissels met hetzelfde adres.
Plaats een backup van de database.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

coneco

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 23 aug 2018 :  14:32:34  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

Klinkt als seinen en wissels met hetzelfde adres.
Plaats een backup van de database.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus




Bedankt voor je reactie
database heb ik toegevoegd.
Het gaat om blok 1 vervolgens bl 4 t/m 8.
Het kruiswissel 1-2 schakelt heen en weer bij in rijden blok 1
De blokken 1 t/m 9 18-70-20-32-34-46-47-48-77-69 zijn in gebruik (testen) de rest ben ik nog mee bezig.

Download Attachment: 2016.zip
17,25 KB
quote:


Bewerkt door coneco op 23 aug 2018 14:45:02
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 23 aug 2018 :  15:52:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerard,

Als ik kijk welke lijnen bij blok 1 horen, krijg ik alleen de railstukken tussen de wissels van blok 1 naar de andere blokken te zien. Dat is niet zoals het zou moeten. De railstukken tussen de wissels horen bij de wisselstraat die je definieert. Daar zou wel eens je probleem in kunnen zitten.

Bij andere blokken is dat wel goed gegaan.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 aug 2018 :  16:29:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
@Dirk Nee kan nooit het probleem zijn.

@Gerard

Het probleem zit in je speciale acties daar laat je op basis van het bezet worden/zijn van een melder wissel 1 schakelen. Lijkt mij een onnodige en foutieve actie.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Bewerkt door Wim Ros op 23 aug 2018 16:35:04
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 aug 2018 :  18:29:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Gerard,

Even een algemene opmerking over je sporenplan en de manier van plaatsen van je blokken. Dat geeft een bijna onwerkbaar geheel op, je hebt zo totaal geen overzicht waar een blok vandaan komt en waar het volgende te bereiken blok is. Ook zie je zo niet welke wissel/wisselstraten zich tussen 2 blokken zich bevinden. Kortom je maakt het voor je zelf wel heel er lastig zo niet onwerkbaar.

Ik krijg de indruk dat je een wissel als blok hebt benoemd.
Een wissel is nooit een blok en zit of ligt ook nooit in een blok. Dat gaat met garantie niet goed. Mijn angst is dat je de werking van Koploper in het algemeen niet helemaal doorgrond. Hoe meer ik je database inkijk hoe meer vreemde dingen en instellingen ik tegenkom.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 23 aug 2018 20:45:35
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 24 aug 2018 :  13:47:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerard en Wim,

Wim, bedankt voor het aandragen van de oplossing. Ik was nog niet zo slim geweest om even in de overzichten te kijken. Goed om voor een volgende keer t onthouden.
Gerard, ik ben het met Wim eens dat je database erg complex is weergegeven en voor een buitenstaander moeilijk te doorgronden is. Ik zou alles wat ruimer tekenen en dan de bloknummers ook echt in het blok plaatsen bijvoorbeeld. Als je verder gebruik maakt van de mogelijkheid om de informatie in het sporenplan weer te geven, is het niet nodig de wissels en de bezetmeldingen van tekst te voorzien. Ik deed dat in het begin ook, maar zonder tekst is een stuk rustiger en de informatie is dan ook beschikbaar.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

coneco

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 25 aug 2018 :  11:55:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie reactie, ik ga aan de hand van jullie opmerking mijn baanbeschrijving aanpassen.

Groeten
Gerard
Ga naar bovenaan de pagina

coneco

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 25 aug 2018 :  12:06:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog even een vraag:
Als ik een wissel niet in een blok opneem, dan zal deze ook niet worden aangesloten op de aanwezigheidmelding (b.v. 1.01) maar direct uit de voeding.
Hoe gaat dat dan met de snelheidsregeling?

Groeten
Gerard
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 25 aug 2018 :  13:50:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerard,

Als je tweerail rijdt, kun je ook je wissels via een bezetmelder aansturen, maar het is niet nodig. Koploper regelt de snelheid gewoon zelf, niet via de bezetmelders. Dat zijn alleen meldpunten, zodat Koploper weet waar de trein is en welke acties er uitgevoerd moeten worden.
Het voordeel van wissels met een bezetmelder is dat je wisselstraten sneller kunt vrijgeven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

coneco

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 25 aug 2018 :  17:02:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Dirk,
Bedankt voor je advies. Het is een beetje omschakelen om blokken bij wissels weg te laten maar het is mij duidelijk hoe het nu moet

Groeten
Gerard
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 25 aug 2018 :  22:46:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerard,

Graag gedaan. Dus blokken bevatten nooit een wissel. Als er een wissel komt houdt het blok op. Tussen twee blokken kunnen één of meer wissels zitten in een wisselstraat. In een wisselstraat behoren de lijnstukken tussen de wissels tot de wisselstraat.
Wellicht is het verstandig om als je je database opnieuw hebt opgezet hem nog eens op het forum te zetten. We kunnen dan kijken of alles goed is ingevoerd.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

coneco

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 28 aug 2018 :  15:37:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim en Dirk,

Ik heb op aanraden van jullie reacties mijn database aangepast.
Het is overzichtelijker geworden, wissels zijn niet meer in blokken opgenomen, ik heb alleen de wisselnummering behouden.
Echter bij de blokken vanaf blok 12 naar 1 t/m 5 gaat volgens het scherm alles goed, maar engelswissel 1-2 wordt niet in de juiste stand gezet, ook niet als ik "fout aangesloten" aanvink.
Willen jullie mijn database en bekijken wat er aan schort.

Groeten
Gerard

Download Attachment: 2016.zip
10,78 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 aug 2018 :  20:21:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Geen idee wat er precies niet goed gaat op de baan met het engelse wissel, maar misschien is de adressering verkeerdom. Misschien is de eerste aandrijving adres 2 en de tweede adres 1, iets anders kan ik me niet bedenken.
Je database ziet er in ieder geval een stuk beter uit, en de kans dat et nu wel goed werkt is een stuk waarschijnlijker. De nummering kun je gewoon weglaten. Als je met je muispijl boven een wissel gaat staan krijg je het adres.

Mvg
Wim

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

coneco

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 29 aug 2018 :  11:52:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,
Bedankt voor je reactie, ik ga verder met zoeken naar de oorzaak.
Als ik het heb gevonden laat ik het weten.

Groeten
Gerard
Ga naar bovenaan de pagina

coneco

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 29 aug 2018 :  13:51:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Na nog enig zoekwerk heb ik de engelswissel met 2 aandrijvingen vervangen voor een met 1 aandrijving.
Dit is niet erg omdat ik in dat traject maar 1 richting oprijd de tweede wisseltong wordt "open" gereden.
Nu werkt alles perfect.
Hoe dat dadelijk gaat met de overige engelswissels die ik in de baan heb en wel in twee richtingen wordt bereden is dan de volgende uitdaging.

Groeten
Gerard
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 aug 2018 :  14:15:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gerard,

Het is heel simpel, je maakt het wissel aan in koploper je benoemd de wisseladressen voor de eerste (ene) aandrijving en je benoemd het wisseladres voor de tweede (andere) aandrijving. Je zet met het testprogramma (wissel) het adres van de eerste aandrijving om en kijkt op de baan of dit de juiste aandrijving is. Is dat de verkeerde dan benoem je de eerste als tweede, en de tweede als eerste.
Je kunt de engelse wissel ook als 2 aparte wissels tekenen en gebruiken is misschien eenvoudiger.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina