Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 167 / Bezoekers Vandaag: 7470
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Drag/drop bestemming
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Raoul

Belgium
116 berichten

Geplaatst - 19 jun 2018 :  13:53:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,
In handleiding 9.3 staat op blz 277 :

"Een bestemming geef je aan een trein door het bestemmingsblok vanuit het rijwindow te slepen naar een willekeurig blok in het baanoverzicht. Ook kun je vanuit het baanoverzicht het blok waar de trein zich bevindt slepen naar een bestemmingsblok."

De tweede methode lukt mij, maar de trein moet wel in beweging zijn.
De eerste methode speel ik niet klaar. In het rijwindow zie ik wel een "huidig blok" en een "volgend blok" maar geen veldje bestemmingsblok.

Bedankt en vriendelijke groeten,
Raoul

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 19 jun 2018 :  15:38:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Zou het volgend blok het bestemmingsblok kunnen zijn, zou zo maar kunnen.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 19 jun 2018 :  19:27:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb beide mogelijkheden geprobeerd. Het puntje in "volgend blok" naar het blok slepen in het baanoverzicht waar ik de lok wil hebben, of het blok uit het baanoverzicht waar ik de lok wil hebben slepen naar het puntje "volgend blok". Geen van beide werkt. Toch bedankt.
Ga naar bovenaan de pagina

JPJ

Netherlands
446 Posts

Geplaatst - 19 jun 2018 :  20:10:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Raoul,

Als je met de muis in het vakje huidig blok van het rijwindow gaat, en je houd dan de linkermuisknop ingedrukt, kun je die loc in ieder willekeurig blok plaatsen.
Mits hij er mag komen natuurlijk, en deze loc moet dan ook nog eens niet al op de baan staan.
En bij de tweede methode hoeft de trein niet in beweging te zijn.
Als je op het groene spiegelei drukt gaat hij vanzelf rijden.

Jos
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 19 jun 2018 :  20:58:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Raoul,

Bij mij heb ik de volgende mogelijkheden:

Als je vanuit het rijwindow werkt met het streepje in [Volgend blok] kun je de lok alleen, zoals de naam al zegt, naar het volgend blok slepen. Daarna gaat de lok rijden in automatisch bedrijf en zal vervolgens zijn weg zoeken.
Je kunt als een trein in beweging is het gele blokje in het blok naar een willekeurig blok slepen waar de betreffende trein mag komen. Koploper maakt dan een tijdelijke, eenmalige vaste route aan di de trein van de huidige bestemming naar de gewenste bestemming laat rijden. Als de trein niet rijdt, kun je hem, net als bij de methode met het streepje, alleen naar het direct volgende blok slepen.



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 jun 2018 :  22:04:40  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Raoul

Beste Koplopers,
De eerste methode speel ik niet klaar. In het rijwindow zie ik wel een "huidig blok" en een "volgend blok" maar geen veldje bestemmingsblok.

Staat heel krom in de handleiding. Kijk op tabblad rijgedrag. Als er geen vaste treinroute actief is, kan je hier het blokje bij "onderweg naar blok" ook slepen naar blok in baanoverzicht.
Afhankelijk van instellingen maak Koploper en tijdelijke vaste treinroute aan of gaat de trein rijden en als toevallig het blok in "onderweg naar blok" gekozen kan worden zal dit ook worden gekozen.
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 20 jun 2018 :  08:38:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Gisteravond de reacties van Jos en Dirk gelezen maar die van Paul las ik daarnet pas en die gaf de doorslag. De oplossing met het "onderweg naar blok" is net wat ik zoek. Voor mij is dat de oplossing om automatisch rijdende treinen naar doodlopende sporen te leiden, via de "routezoeker" zonder dat alles moet gestopt worden. De trein blijft daar dan staan tot ik hem weer een bestemming geef. Nadat ik de trein manueel keer geef ik hem een korte vaste route die de trein traag laat achteruitrijden en laat keren op een vooraf bepaalde plaats en dan terug voorruit naar een interessante startplaats voor een volgende vaste route of automatisch.

De automatische routezoeker werkt heel degelijk.

Iedereen bedankt, Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 jun 2018 :  20:33:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Raoul,
Tekst zal zijn aangepast in versie 9.4. Bedankt!
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 21 jun 2018 :  08:39:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,
Graag gedaan. Ongeveer 6 maand geleden heb ik versie 9.3 in een copy center recto-verso laten uitprinten en inringen. Ik kan je vertellen dat er op meerdere bladzijden een stickertje kleeft. Op die bladzijden staan onderwerpen beschreven die ik nog eens grondig moet lezen en herlezen omdat ze op de een of andere manier toch op mijn baan van toepassing zouden kunnen zijn. Er zijn dan ook zoveel mogelijkheden en dat geeft me nog aardig wat uitpluis werk.
Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina