Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 171 / Bezoekers Vandaag: 5414
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 670
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein genereert spookmelding voor zichzelf
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Michiel

Belgium
2 berichten

Geplaatst - 29 jan 2018 :  14:40:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben Michiel, en actief op het Belgische MSM-forum als "Michiel", en het N-Spoor forum als "Michiel". Mogelijk dat sommigen hier me wel kennen.

Ik kom hier omdat ik een probleempje heb met Koploper. Bij het automatische rijden merk ik sporadisch een spookmelding:

Een locomotief stopt in een stopsectie, maar heeft nog een paar wielen in de vorige sectie van hetzelfde blok staan (vb aanmeldsectie). Koploper ziet de melder van de stopsectie aankomen, en leidt terecht af dat de trein is aangekomen in de sectie. Het kan dan soms gebeuren dat de wielen die nog in de vorige sectie staan (vb de tender) toevallig geen contact maken met de rails, geen stroomafname, geen bezetmelding meer. Koploper denkt dan dat de trein volledig uit de vorige sectie is verdwenen. Door trillingen of toeval kan het zijn dat die achterste wielen plots wél contact gaan maken, een lange tijd nadat de trein stil kwam te staan. Er komt een bezetmelding binnen van deze wielen die nog in de vorige sectie staan (zelfde blok), en Koploper is in de war. Koploper ziet een spookmelding, want het lijkt alsof er een andere trein zich aanmeldt in hetzelfde blok, wat niet mag.

De spookmelding is makkelijk te zelf genereren: loc in stopblok rijden (om het even welke loc, om het even welk blok), zien dat ie er volledig in staat. Even 4 seconden wachten, en dan de aanmelder van hetzelfde blok activeren (vb. met wagonnetje met binnenverlichting) -> spookmelding.

Wim Ros was al zo vriendelijk om me sponaan te helpen, maar verder dan "ermee leven" komen we niet, want er blijkt geen optie te zijn dat invloed heeft op dit gedrag.

Mijn vraag is dan, is dit gedrag "normaal", en is Koploper zo ontworpen om op deze manier te reageren? Is het normaal dat een trein een spookmelding voor zichzelf kan genereren?

met vriendelijke groeten,
Michiel

Download Attachment: BruLux1920_20180121_113943.zip
44,57 KB

phdirk

Netherlands
2529 Posts

Geplaatst - 29 jan 2018 :  20:53:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

Allereerst welkom op het Koploperforum.

Zoals Ben aangeeft kun je de 'rusttijd' van bezetmelder hoger zetten. Dat helpt in ieder geval tegen bibberende contacten. Bij mij staat die waarde op 16 sec.
Het gedrag dat je ziet, zie ik af en toe ook. Ik merk wel dat het vaak bij dezelfde locs, rijtuigen of wagons gebeurt. Mijn rijtuigen en wagons zijn ook alle gedetecteerd. Het heeft volgens mij te maken met het slecht contact maken van de wielen met de rails. Heel goed schoonmaken van de rails en of de wielen en de verbindingen in het rijdend materieel wil nog wel eens helpen.
Als het gedrag met name op één bezetmelder voorkomt, dan kun je deze uitsluiten van de spookmeldingen. Je kunt dat invullen bij [Onderhouden]=>[Baandefinities]=>[Spookmeldingen].


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Michiel

Belgium
2 Posts

Geplaatst - 30 jan 2018 :  16:09:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt mannen,

"ermee leven" is dus de boodschap. Ik zal wat met de time-out parameter spelen, en de treinsamenstellingen aanpassen opdat de spookmelding zoveel mogelijk vermeden wordt.

vriendelijke groeten,
Micihel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina