Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 93 / Bezoekers Vandaag: 1661
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 589
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 overloopwissel
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

janspoor

253 berichten

Geplaatst - 23 nov 2017 :  22:18:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond

Ik heb een rechts afbuigend wissel en een links afbuigend wissel ingesteld als overloopwissel. Rechts afbuigend zit gekoppeld aan links rechtdoor. Alles schakelt prima en werkt ook goed in koploper, behalve één ding: als de actieve poot van het links wissel afbuigend is, zou de actieve poot van het rechts wissel rechtdoor moeten zijn in het baanontwerp, maar dat gebeurt niet. Ik zou natuurlijk het symbool van een van de wissels kunnen vervangen, maar ik weet ook niet of dat andere complicaties geeft. Ik ben benieuwd naar jullie mogelijke oplossing. Vr groet, Jan


*Zo ge't moakt, zo heddet!*

Bewerkt door janspoor op 26 nov 2017 10:28:17

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  14:24:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Je kunt toch gewoon het andere wisselsymbool nemen/gebruiken zodat in de stand rechtdoor de beide pootjes in jouw geval roze/rood zijn.
Wat is daar het probleem mee?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 24 nov 2017 :  22:33:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank, Wim, voor je reactie. Is het gebruik van een ander symbool nog van invloed op de werking van het overloopwissel? Ik bedoel dan de details die je invoert mbt Afbuigend/Rechtdoor en Bezet/Vrij? Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1089 Posts

Geplaatst - 25 nov 2017 :  10:37:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan, je kiest het symbool dat overeenkomt met de werkelijke stand van je wissel.
Net als je met alle andere wissels gedaan hebt.
Wat je op je scherm ziet is alleen maar een grafische weergave.
Koploper heeft geen weet van hoe het er echt uitziet.
Die geeft alleen maar het commando om te schakelen en wijzigt dat ook op het scherm, ongeacht of je het nu goed of fout getekend hebt.

Groeten,
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 25 nov 2017 :  11:14:27  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, thanks, Eric.

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 nov 2017 :  14:22:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Onder het mom van als we geen probleem hebben, dan verzinnen we er toch gewoon eentje. En Jan als je wil weten of het wel of niet kan, dan probeer je het toch gewoon, werkt het niet dan herstel je het weer, werkt het wel dan is je probleem opgelost, en in beide gevallen heb je weer iets geleerd.
PS.: Om met een bekende voetbal trainer te spreken: Ben ik nu zo slim, of zijn jullie ...............
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 25 nov 2017 :  22:49:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt helemaal, Wim, en omdat ik het al diverse keren op verschillende manieren had geprobeerd, was ik benieuwd of anderen dit herkenden en hoe zij dit aanpakken. Het heeft niets te maken met "slim", dus ik doe maar net alsof ik die opmerking niet heb gelezen, want het slaat nergens op.
En bovendien: moet je altijd een "probleem" hebben om via het forum te communiceren? Het gaat toch ook om het uitwisselen van ideeën? Volgens mij is dat het bestaansrecht van een forum!
Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*

Bewerkt door janspoor op 26 nov 2017 10:49:52
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 nov 2017 :  11:47:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Gaan we hier nu ook een zwarte pieten discussie over beginnen?

Is je probleem nu opgelost of heb je daar nog hulp bij nodig?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 26 nov 2017 :  14:36:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ook zwarte piet heeft hier niks mee te maken. En voor wat betreft mijn issue: ik pruts wel verder. Thanks.

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 nov 2017 :  14:49:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Dat is goed hoor pruts lekker verder.

Hier de oplossing, gewoon even een ander wissel symbool voor het onderste wissel (33) en klaar is Jan.
Als het wissel dan verkeerd om schakelt even de aansluitdraden van dat wissel op de decoder omzetten. En dan gaat ook dat wissel in de stand rechtdoor of af buigend op je baan.



Download Attachment: blokken-116.zip
40,1 KB

Was 60 sec werk.

Mvg
Wim.




Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 26 nov 2017 :  16:13:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Dank je, Wim, zover was ik zelf ook al. Om precies te zijn had ik het zo enkele jaren geleden al "opgelost". Maar dat is het "probleem" niet. Om een zo soepel mogelijke treinenloop te krijgen is het handig om een overloopwissel zodanig in te stellen dat als maar één wissel bereden wordt, het andere "vrij" is. Dat kun je instellen in de eigenschappen. Ik snap dat principe ook, maar vroeg me af wat er gebeurt als je een ander symbool gebruikt dan het wissel dat er eigenlijk in zit. Ik heb geprobeerd dat te achterhalen door te "rijden" met het testprogramma, maar kwam er niet voldoende uit. Vandaar mijn vraag aan anderen hoe daar eventueel mee om te gaan. Bedankt voor alle antwoorden, ik "pruts" dus lekker verder. Nog een goede zondag allen.

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 nov 2017 :  16:42:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Jan,

Ook dat probleem is met de opgestuurde database opgelost en ingevuld zoals het moet, dus als beide rechtdoor staan kunnen de treinen langs elkaar heen rijden, en nu stel je overigens de vraag anders, maar zal daar overheen kijken/lezen.

Alleen als je overloopt zijn beide bezet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

janspoor

253 Posts

Geplaatst - 26 nov 2017 :  16:56:49  Toon profiel  Reageer met citaat
OK, dank je wel. Weer een "probleem" minder ..... . Op naar het volgende.. Vr groet, Jan

*Zo ge't moakt, zo heddet!*
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina