Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 141 / Bezoekers Vandaag: 7758
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Doorschieten van sommige locs in sommige blokken...en hoe ik dat moest oplossen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Martijn1974

Netherlands
83 berichten

Geplaatst - 02 okt 2017 :  19:49:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Martijn1974  Reageer met citaat
Hallo allen,

Mijn Koploper aangestuurde baan draait al sinds 2014 goed. Hier en daar weleens een klein dingetje...(vinkje verkeerd of zo)..maar over het algemeen rijdt het betrouwbaar.
Alleen viel het mij op dat sommige treinen sinds enige tijd stelselmatig doorschieten in sommige blokken.
Deze treinen heb ik nauwlettend in de gaten gehouden en ik heb geconcludeerd dat ze te laat/langzaam remden. Dus heb ik voor die treinen in die blokken de remgegevens verwijderd.
Eventjes ging het daarmee goed...totdat het leren remmen gevorderd was...en ze schoten weer door.
Daarna heb ik de remgegevens in de eigenschappen van het blok verwijderd. Wederom het zelfde verhaal.
Aangezien ik fysiek aan de baan niets veranderd heb, en ik in Koploper niet zo 1-2-3 de oplossing vind richt ik mij op de bewuste treinen.
De F4 functie (vertragingen CV3 en 4 omzeilen) staat ingeschakeld. Ook is de waarde van die CV's in de decoder op 0 ingesteld. Het is dus niet vanuit de decoder dat ze nu ineens te laat remmen...

Bij wijze van proef besluit ik er eentje opnieuw te ijken op snelheid.
Het ijk traject is fysiek ongewijzigd, de instellingen in Koploper ook.
Vooraf heb ik de snelheden bij de rijstappen genoteerd. en ik laat de loc beginnen aan het ijkproces.
En ja hoor...daar heb je het; Snelheids verschillen. Hij loopt met gemak gemiddeld 4km harder dan de oude ijking.
Dus waar Koploper dacht dat hij b.v. 10km/h reed, reed hij werkelijk 14km/h...en dan komt hij onbedoeld verder op de baan. Net zolang tot hij ver genoeg komt om spookmeldingen te genereren.
Na het ijken heb ik ook alle remgegevens van de loc verwijderd, een hele nieuwe softwarematige start dus.

De treinen in kwestie.
Een nieuw gekochte Piko BR186 met LoPi4.
Inmiddels met goed 2500 Koploper km's op de teller.
en
Trix 'Koploper',jong gebruikt gekocht, Lenz Silver decoder, 3000 Koploper km's.
en
Een Roco 1100, in 2001 nieuw gekocht, maar toch wel flink ingereden, LoPi4.
Slechts 240 Koploper km's.

Wellicht dat de treinen met de tijd soepeler gaan rijden...
(de temperatuur bij de baan is constant, dat is geen factor)
Maar goed, dit is dus wel mijn oplossing geweest voor het doorschieten in sommige blokken. Eigenlijk in alle blokken, maar niet elk blok was dus problematisch.
Nu rijden de treinen weer probleemloos door tot de ingestelde stoppunten.
Uiteraard had ik het probleem kunnen ondervangen door in Koploper in te stellen dat ze eerder moeten stoppen in die specifieke blokken, maar dat zou dan symptoombestrijding zijn. Het late remmen kwam ergens vandaan en moet niet gecamoufleerd worden met pleisteroplossingen vind ik.

Ik dacht; "ik deel het even, wie weet heeft iemand er iets aan".

mvg,
Martijn.







NS | H0 | DCC | ECoS-2 | Koploper v9.2.7 |

Bewerkt door Martijn1974 op 02 okt 2017 19:50:29

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 03 okt 2017 :  16:14:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martijn,

Het klopt dat bij sommige treinen in de loop van de tijd de rijeigenschappen kunnen veranderen door bijvoorbeeld slijtage of doordat alles goed ingelopen is.
Het kan geen kwaad om, als je merkt dat locs zich anders gedragen dan in het verleden, de betreffende locs opnieuw te ijken. De verschillen kunnen, zoals je zelf ook al hebt gemerkt, verrassend zijn.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina