Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 104 / Bezoekers Vandaag: 5602
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 logische acties in speciale acties
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mels

Netherlands
145 berichten

Geplaatst - 01 feb 2007 :  11:51:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Paul en mede koplopers,

Bij het verfijnen van de locwisselling wilde ik bij speciale acties in het actie tabblad een logische actie conditie zetten.
Bij "Wat dan doen" logische indicatie geselecteerd.
Nu moet je verplicht een logische actie selecteren (logisch), echter er is geen logische actie zichtbaar om te selecteren.

m.vr.gr. Mels


PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 feb 2007 :  12:04:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels,

Heb jij dan wel een logische actie vastgelegd?



Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 01 feb 2007 :  12:18:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Paul,

Er staan een aantal logische acties, oa van de nu werkende locwissel en de externe noodstop.

m.vr.gr. Mels
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 01 feb 2007 :  12:45:55  Toon profiel  Reageer met citaat
mels,

Bedenk wel dat jij daar alleen logische acties kan selecteren die niet zelf hun status bepalen dus indicatie "wanneer waar: (n.v.t.)" en je kan deze actie kiezen als output van de speciale actie.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 01 feb 2007 :  13:08:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Paul,

Is duidelijk, even een logische actie aangemaakt met alleen een naam en verder n.v.t.
Deze is inderdaad zichtbaar bij de speciale acties.

Thanks voor de snelle respons,
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 02 feb 2007 :  21:41:30  Toon profiel  Reageer met citaat
even voor mijn begrip (ik ben iets minder snel dan Paul ): een logische actie is het gevolg (output) van een speciale actie?
Het blijft verwarrende terminologie, en ik heb er nog zeer weinig ervaring mee, ondanks enkele jaren Koploperen.
Conform Mels wil ik ook gaan lokwisselen, en ben daar een beetje mee aan het stoeien. Als jij (Mels) nu een volledige/werkende beschrijving hebt, houd ik me graag aanbevolen....
Groet,

nico
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 feb 2007 :  22:33:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Nico,

Jouw eerste opmerking is slechts ten dele waar. Een logische actie kan inderdaad de uitkomst zijn een speciale actie. Echter een logische actie kan nog veel meer:
- uitkomst zijn van de stand van een schakelaar
- uitkomst zijn van items op de baan zoals (blok is bezet, loc rijdt enz enz).
Voor wat allemaal kan zie de beschrijving in de helpfile.

Ook in de helpfile staat vermeld dat het best lastig kan zijn om het te doorgronden. Als je het niet mist, gebruik het dan gewoon niet. Je kan heel erg veel ook met variabele en vaste treinroutes.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 02 feb 2007 :  23:01:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hi Nico,

Bij deze een backup waarin de locwissel voorkomt.

Download Attachment: obern_schloss.bck
301,56 KB

Het is nog wel de oude versie, maar het gaat om de logwissel. Deze vind plaats in blok 19. Omdat ik van 2 verschillende richtingen wissel is er een locwissel-1 en locwissel-2 vaste route.
Ik volg nu even locwissel 1 en ga er van uit dat de nieuwe loc dezelfde kant opgaat. Door de 2 verschillende routes is het namelijk mogelijk dat de trein na de wissel terug gaat in de richting waaruit deze kwam. Ik voer de ontkoppeling uit met locfunctie, ik gebruik hier geen ontkoppelrails.
Beschrijving van de route:
De vervangende loc staat te wachten in blok 86, de trein komt binnen in blok 19. De loc koppelt af (ik maar gebruik van de kadee functie om de loc iets achteruit te laten rijden) en rangeert naar blok 88. De wachtende loc gaat naar blok 87 en rijd achteruit blok 19 in en koppelt aan.
de afgekoppelde loc in blok 88 rijd naar blok 86 en wacht op devolgende trein. De nieuwe loc pakt het treintype en de lengte op en rijd automatisch verder.

Van deze wissel staat op de site een filmpje:
http://train.mels-kooijman.nl/html/train-locwissel.html

Bij mijn zoon is het verder uitgebreid, de afgekoppelde loc gaat naar de locloods en een andere uit de loods naar blok 86.

Hopelijk helpt je dit op weg, als ik je nog ergens mee kan helpen laat het weten.

mvrgr, Mels
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 04 feb 2007 :  14:51:41  Toon profiel  Reageer met citaat
@Paul: dank voor je reactie! Ik ga er de HELP nog eens op naslaan. Tcoh bespeur ik uit de discussies op internet (mn op deze lijst) dat je er qwel wat leuke extra's mee kan (ik ga nu Mels zijn bestand bestuderen).
Paul: het is toch wel zo dat als je er niet uit komt na wat klooien met lochische en speciale acties, je terug kan dnaar de uitgangs situatie door deze acties te deleten of je backup terug te zetten?

@Mels: zie bovenstaande. Ik ga erop studeren. IK zal je contacten als het wel/niet werkt...

groet
Nico
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 04 feb 2007 :  17:03:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Nico,

Tuurlijk geen enkel probleem.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 05 feb 2007 :  17:59:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Is goed Nico, ik hoor van je.

suc6
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

avanlaar

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 14 feb 2007 :  19:56:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van avanlaar  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb toch ook nog een vraagje,
Ik kan mij herinneren dat in het verleden bij de logische akties of de Speciale akties, het mogelijk was om te selecteren "wordt waar" of "wordt niet waar".
Ik kan dit niet meer vinden.
Of heb ik dit gedroomd, ik begin namelijk aan mij zelf te twijfelen.
Ik wil dit namelijk gebruiken om richting afhankelijk funkties uit te voeren met behulp van 2 bezetmelders.


Met vriendelijke groeten,

André van Laar.

Schaal HO, Fleischmann, MRdirect en Koploper.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 feb 2007 :  20:23:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo André,

Gewoon in de speciale actie als 'wat te doen' logische actie kiezen en dan bij de logische de bewuste logische actie kiezen en dan er achter selecteren wat er moet gebeuren met die logische actie.

Trouwens logische acties bestaan nog niet veel versies, dus het verleden is niet heel ver weg hier

Mvg,
Paul.

Bewerkt door PaHaSOFT op 14 feb 2007 20:23:39
Ga naar bovenaan de pagina

avanlaar

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 14 feb 2007 :  22:34:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van avanlaar  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Bedankt voor je snelle reaktie,
maar ik vindt bij "wat te doen" wel logische indicatie,
maar geen logische aktie, in het keuze menu.
en hiermee kan ik alleen een aangemaakte logische aktie kiesen en niet de mogelijkheid "wordt waar" of "wordt niet waar".
dus waar gaat het nu fout ?


Met vriendelijke groeten,

André van Laar.

Schaal HO, Fleischmann, MRdirect en Koploper.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 feb 2007 :  22:38:57  Toon profiel  Reageer met citaat
André,

Ik ben je echt kwijt met wat jij bedoeld. Misschien dat je het nogmaals wil uitleggen (maar dan anders) wat jij nu precies wil doen. Of misschien hopen dat iemand anders het nog wel snapt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

avanlaar

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 14 feb 2007 :  22:54:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van avanlaar  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik zal het proberen.

Ik wil met behulp van 2 bezetmelders in een blok (in dit geval de spoorbomen weer open laten gaan.(het dicht gaan gebeurt ook door zo'n aktie) de trein vertrekt van af een kort rangeer spoor (melder 1,2,3)waardoor jou uitgebreide spoorweg funktie niet kan werken.(de trein staat op melder 1 en de bomen beginnen na 3
ik heb dus maar 2 melders tot de bomen.
het openen zou wel gaan maar dan moet ik de routine verkeerd gebruiken waardoor de bomen die al dicht zijn nogmaals worden aan gestuurd.
Als ik nu een speciale aktie kan maken die kijkt of melder 5 bezet is en 4 vrij komt, dan is deze aktie richtings gevoelig en werkt dan alleen van blok A (1,2,3) naar B (4,5,6).
Hiervoor heb ik de aktie nodig "wordt niet waar" (veranderd dus van bezet naar niet bezet).
Ik hoop dat je het nu een beetje kan volgen.


Met vriendelijke groeten,

André van Laar.

Schaal HO, Fleischmann, MRdirect en Koploper.
Ga naar bovenaan de pagina

avanlaar

Netherlands
35 Posts

Geplaatst - 15 feb 2007 :  11:27:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van avanlaar  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik heb het gevonden, het was een misverstand tussen jou en mij,
ik heb waarschijnlijk vroeger toen ik het nog niet nodig had,
in de help gelezen dat de optie "waar" betekend "wordt waar" en de optie "nietwaar" betekend "wordt niet waar". bij logische indikatie.

Ik verwachte echter dat dit zo als optie beschreven stond.

Ik ga dit nu uitproberen.

Als het gelukt is meld ik dat ook nog wel, ook op het beginners forum, want daar is alles begonnen met een vraag door een van de leden, met zijn overweg problemen met een doodlopend spoor en een Faller overweg.

Hierdoor ben ik namelijk met alles opnieuw bij mij begonnen.

Hartelijk bedankt voor het mee denken, en voor alles wat je voor ons doet, met dit fantastische programma.

Met vriendelijke groeten,

André van Laar.

Schaal HO, Fleischmann, MRdirect en Koploper.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 feb 2007 :  16:53:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo André,

Gelukkig dat het voor je is opgelost. Ik ben wel blij, want ik snap het nog steeds niet echt. Geeft niet: als het maar werkt in dit geval.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina