Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 122 / Bezoekers Vandaag: 5238
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 (Ont-)Koppelen.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

pjsieders

USA
66 berichten

Geplaatst - 28 jan 2007 :  04:05:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Paul, et al,

Ik heb de helpfile een aantal keren doorgenomen en er is me iets nog niet helemaal duidelijk.

Stel : een trein (getrokken) wordt ontkoppeld en de loc rijdt weg.

Voordat er ontkoppeld wordt, is de trein een getrokken stel en mag dus niet achteruit rijden. Na de ontkoppeling, is de loc alleen en dus mag zelf zeg maar als treinstel rijden.

Mijn vraag : is dit in KL ook zo geprogrammeerd? Gebeurd dit als je bijv. lengte trein opslaat in een blok ? of op een andere manier ?

Curious minds would like to know :)

Met groeten,


Patrick Sieders
Nashville TN USA

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jan 2007 :  07:23:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

Het ontkoppelen en omlopen van een loc is iets voor een vaste treinroute. In de vaste treinroute kan je de lengte automatisch opslaan in en ophalen uit een blok. Ook kan je hier bij opgeven dat er een ontheffing van het keerverbod geldt.
Dit laatste zorgt er dus voor dat een 'niet' treinstel/trekduw toch kan keren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 28 jan 2007 :  16:01:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Paul,

tot zover had ik het begrepen. Hier is een gedachte waar ik mee speel en ik vraag me af of dit ook mogelijk is/kan worden :

trein rijdt in kopstation,loc ontkoppelt,en rijdt een stukje door. Daarna komt een andere loc achter de trein en koppelt aan. Deze laatste loc keert rijrichting en trekt de trein weg. De achtergebleven loc gaat nu zelf automatisch rijden, naar een opstelblok, of ergens anders heen.

Die laatste loc zal nu nog steeds aangegeven zijn als 'getrokken', en zou dus eigenlijk niet kunnnen keren zonder dat je dat toelaat bij 'aanvulling blokgegevens', of je past het zelf in onderhouden locomotief aan.

Zou het niet eenvoudiger zijn om, zodra er een ontkoppelsignaal gegeven wordt, er van uit te gaan dat de loc nu solo is en dus als treinstel kan rijden ? Het enige probleem daarmee is waarschijnlijk, dat er geen verschil is tussen ontkoppel en koppelen, en dus je tijdens koppelen niet kan terugschakelen van treinstel naar getrokken. Vandaar dat ik me afvraag of dat gebeurde via lengte opslaan (ofwel ontkoppelen) en lengte ophalen (ofwel koppelen).

mvg,


Patrick Sieders
Nashville TN USA
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jan 2007 :  16:23:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Patrick,

Jij schreef:
quote:
trein rijdt in kopstation,loc ontkoppelt,en rijdt een stukje door. Daarna komt een andere loc achter de trein en koppelt aan. Deze laatste loc keert rijrichting en trekt de trein weg. De achtergebleven loc gaat nu zelf automatisch rijden, naar een opstelblok, of ergens anders heen.

Die laatste loc zal nu nog steeds aangegeven zijn als 'getrokken', en zou dus eigenlijk niet kunnnen keren zonder dat je dat toelaat bij 'aanvulling blokgegevens', of je past het zelf in onderhouden locomotief aan.
Hoe en wanneer weet die andere loc dan dat deze de trein mag gaan ophalen. Ik heb zelf geen ervaring met omlopen en locs wissel maar volgens mij moet dit geheel een samenspel zijn van 2 vaste treinroutes (alleen voor het stationsdeel). Dus na afkoppelen zal de loc gewoon in de vaste treinroute moeten blijven totdat deze is aangekoppeld en weggereden met een volgende trein.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 28 jan 2007 :  17:42:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Paul,

ik ga een dezer dagen experimenteren met omlopen. Vandaar deze vragen want ik heb hele plannen uitgetekend (stap-voor-stap) en hoop dat ik het werkend krijg.

Na vele uren denkwerk kwam deze bovenstaande vraag bij mij op. Zoals het nu verwerkt wordt in KL, is het onmogelijk om deze solo-loc over te laten gaan naar variabele routes als 'treinstel' totdat de vaste route weer wordt opgepikt in een bepaald blok, en dan omlopen met twee locs weer geschied. Dat zou de treinenloop nog dynamischer kunnen maken, dacht ik.

Mischien een andere vraag : is het mogelijk om in vaste routes een wisseling is in te bouwen tussen getrokken en treinstel, net als treintypes ? Dat zou ook een oplossing zijn.

Ik hoop mijn gedachten goed uitgelegd te hebben en wie weet zal ik je mijn plannen (op papier) even scannen en emailen..voor een beter inzicht in wat ik bedoel.(niet bedoelt als prive-aan-het-handje-hulp van jou)

Zodra ik van de week tijd heb en mijn bestelde onderdelen in huis heb en mijn dochter een middagje zelf speelt met duplo, en pappa met zijn treintjes, zal ik je nog meer vraagjes stellen. Wie weet moet dit richting de 'wensen', maar eerst even kijken of anderen hierover ook idee-en hebben.

Bedankt voor je inzicht zover,

Patrick Sieders
Nashville TN USA
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jan 2007 :  17:58:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Patrick,

Hiervoor zou ik toch eerst adviseren: ga eens met de huidige mogelijkheden aan de slag en kijk hoe je het daarmee werkend krijgt.
De huidige opzet is de ervaring van een aantal gebruikers die het op deze manier schitterend aan het werk hebben gekregen. Voor nog meer opties in de vaste treinroute wordt ik echt steeds huiveriger. Straks begrijp je dat alleen nog maar als je een driedaagse cursus Koploper hebt gevolgd. Die kant wil ik beslist niet nog verder opgaan.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

pjsieders

USA
66 Posts

Geplaatst - 28 jan 2007 :  18:21:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van pjsieders  Reageer met citaat
Hahahaham

nou voor die cursus kom ik direkt drie dagen naar NL !!!!

alle gekheid op een stokje, ik snap wat je bedoelt en wil zaken zeker niet moeilijker maken en je hebt zeker veel andere zaken in je gedachten en neem je die zeker niet af. Ik ga experimenteren en laat je de uitslag weten.

Nu, nog even over die cursus.. :)

groetjes,

Patrick Sieders
Nashville TN USA
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 jan 2007 :  18:43:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Patrick,

//offtopic aan
In uitzonderlijke gevallen wordt die cursus ook ter plaatse gegeven tegen vergoeding van de reis- en verblijfskosten.
//offtopic uit

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina