Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 505 / Bezoekers Vandaag: 1492
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 514
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 meekleurende lijnen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

wutens

Netherlands
21 berichten

Geplaatst - 04 jun 2016 :  12:50:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Forumleden.
Ik heb al 7 banen gebouwd met koploper ( 5.3 is de eerste ) Ik ben begonnen met mijn achtste bij mijn zoon ( i.v.m. mijn fysieke ongemakken helaas ) Volgend probleem. bij het baanoverzicht kleuren de lijnen niet mee. Staat een lok op spoor 1 voor start rijden ( vaste bestemming ) dan is alles keurig: lijn rood en blokhokje geel met lok nummer bij gewoon bezet lijnkleur blauw. Ga ik in beide gevallen naar blok 2 geen bezetmelding allen het blokhokje wit. Alles in koploper nagekeken niets gevonden, alleen in de testmodus loopt een trein keurig van blok 1 via 2-3-4-5 terug naar blok 1 ( vaste route>herhalend ) De baan zelf: aansluitingen gecontroleerd> massa draden > rijdraden en bezetmelddraden. Bezetmelder DR4088 gnd ( Ik heb marklin 6021 en HP comp met W10 ) niets gevonden ( blok 1 werkt ! Zelfs de rail helemaal uit elkaar gehaald ( marklin K ) raillassen, onderbreekstukjes. Bij twijfel nieuw. Ik zie natuurlijk iets over het hoofd, dat is duidelijk maar wat? Wiet kan mij een tip geven. Bijdaand hetbck bestand RORAIL 1.5. Met dank
Willy Utens

Download Attachment: RORAIL_20160604_123025.bck
134,65 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 jun 2016 :  13:57:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Lijn toekennen aan het blok of aan de melder.
Het emmer gebruiken met lijnen en sterren.

Maar verder zie ik je beschreven probleem niet.
Wat ik wel zie is een database die niet goed is ingevuld en met name het beruchte vinkje bij keerloc.

Simpel voorbeeld als de trein van blok 1 naar blok 2 gaat en dan weer terug naar blok 1 dan moet het vinkje bij keerloc toch echt geplaatst worden.

Je zult eerst de basis goed moeten invullen, voordat je met vaste routes aan de slag gaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 04 jun 2016 14:10:19
Ga naar bovenaan de pagina

wutens

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 05 jun 2016 :  16:36:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim, Je bericht goed gelezen, zal alles in de punten die je aanhaalt goed nakijken, maar zoals je gelezen hebt staat de baan bij mijn zoon, dus voor mij eerst in koploper verwerken en dan uittesten, dus het kan wel enkele dagen duren, maar er wordt aan gewerkt, alvast bedankt.
Willy Utens
Ga naar bovenaan de pagina

wutens

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 27 jun 2016 :  19:27:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben weer terug.
Wim: het aanvinken van "keer lok " wil ik niet want de lok mag tussen de blokken 1-2-3-4-5 enz. niet keren, dat doe ik alleen maar bij kopsporen. Ik heb alle lijnen per stuk via : "gegevens koppelen aan blok" vast gelegd. Bij het testprogramma vaste route bunde herhaal merk ik dat blok 14 even wit oplicht en dan verder gaat. Vaste routes nog punt voor punt nagekeken, volgens mij ( wie ben ik ) niets bijzonders. Nogmaals alle aansluitingen gecontroleerd. Misschien ter informatie: Bij rijden: blok 1: A: lok plaatsen: blauwe lijn B: bij rijden (vaste route):blok1: rode lijn met lok nummer.. C: verlaten blok 1: even groene lijn .D: in blok 2 alleen zwarte lijn en in wit blok nummer. blok 3-4-5 idem terug naar blok 1 weer zoals boven omschreven.de lok keert ook. Ik snap er niets meer van. Bij mijn vorige baan tientallen vaste routes gehad, alles werkte, lok of wagen signaleerde meteen bij plaatsing op de baan. Dus: ik doe ergens iets fout. Wie geeft mij een hint, doe dit of doe dat, of in Koploper of technisch in de opbouw baan.
Alvast dank,
P.S. Koploper heb ik helemaal klaar, maar de opbouw zelf alleen de blokken 1-2-3-4-5- en tussen liggende wissels, misschien daar aan ?
Alvast dank.
Willy Utens




wutens
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 jun 2016 :  22:42:28  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Willy, dan snap jij nog niet hoe koploper werkt, aanvinken van het vinkje bij keerloc moet als je aanvinkt dat je terug mag naar het blok waar je vandaan gekomen bent of als het blok alleen bereikbaar is in de andere rijrichting.
Dat jij niet wil dat hij keert heeft daar niets mee te maken.
Je zult je gewoon aan de regels moeten houden anders zal het nooit werken en heb je voortdurend spooktreinen. Dus treinen die de verkeerde kant op rijden.

En als lijnen moeten meekleuren met het blok dan moet je die toekennen aan het blok dat is het symbool met het emmertje en de lijntjes eruit.



Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 27 jun 2016 22:58:51
Ga naar bovenaan de pagina

wutens

Netherlands
21 Posts

Geplaatst - 28 jun 2016 :  15:45:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Sorry WIM dan heb je mijn probleem niet begrepen misschien was ik al voor jou gebruiker van koploper, jaren geleden ben ik ook al eens door jou afgedroogd, dit is de laatste keer. Ik zoek wel verder. het onderwerp is ook gesloten !! Gebruik dit forum , ook al maakt iemand domme fouten, om te helpen. Na 45 jaar Marklin gebruik leer ik nog steeds, ook van koploper en zelf denk ik: "wat dom van mij" .Misschien een tamelijk verhitte discussie, maar het moest er even uit, Sorry

wutens
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 jun 2016 :  18:51:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Willy,

Het spijt me ten zeerste maar je slaat de plank behoorlijk mis en je maakt een aantal beginnersfouten. Het is jammer dat je zo eigenwijs bent en even niet wil luisteren naar het juiste advies.
Ik heb je op een aantal fouten gewezen, wil je die niet aannemen dan is het geheel je eigen verantwoording en dan stopt voor mijn de hulp aan je.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 jun 2016 :  20:27:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Even voor de medelezers, wie de reactie van Willy begrijpt mag het zeggen, ik begrijp hem namelijk niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 29 jun 2016 :  07:38:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Willy,

Het klopt helemaal wat Wim schrijft. Je moet de betreffende lijnen koppelen aan de bijbehorende blokken. Dat heb jij alleen bij blok 1 gedaan. Alle andere lijnen heb jij aan de wisselstraten toegekend.

Bij de wisselstraten is het de bedoeling dat je alleen de wissels tussen twee blokken in de betreffende wisselstraat opneemt. Bij een aantal wisselstraten heb jij ook wissels aan het andere eind van een van de blokken geselecteerd.

Wat betreft de vinkjes bij keer lok, heeft Wim ook helemaal gelijk, hier is al heel veel over geschreven. Verdiep je er maar eens in.


Groeten

Jan
Ga naar bovenaan de pagina

j.kos2

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 29 jun 2016 :  08:39:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Snap ook totaal de reactie niet van de topic starter. Misschien is het ook niet zo handig om als je een probleem hebt, eerst aan te geven dat je zoveel ervaring hebt met Koploper, en als je dan te lezen krijgt dat je het niet echt snapt, tsja..
Wim is altijd direct, maar altijd helder en behulpzaam.

Advies aan de topic starter, lees alles nog eens goed door, en vraag jezelf dan af wat er nu staat wat zo vreselijk moet zijn.

Mvrgrt,

Jan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina