Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 97 / Bezoekers Vandaag: 1139
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 287
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 driestanden sein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mwleeuw

Netherlands
72 berichten

Geplaatst - 23 mrt 2016 :  20:23:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb in mijn baan driestanden seinen opgenomen. Hoe krijg ik nu voor elkaar dat bij rechtdoor rijden het sein op groen gaat en bij afbuigen op oranje. Dus bijvoorbeeld vanuit blok naar blok 16 of blok 18 een geel sein en wanneer naar blok 17. ik krijg nu in alle gevallen geel.

groet
Matthijs Leeuw

Download Attachment: mwleeuw2016.bck
48,45 KB

matthijs leeuw

intellibox m-rails

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2016 :  20:55:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Matthijs,

Als je weet hoe seinbeelden werken en wat de seinbeelden betekenen, dan alleen kun je de getoonde beelden op zijn juistheid beoordelen, en kun je die ook juist beinvloeden.
Seinbeelden zijn vastgelegd in een seinstelsel en die zijn verschillende per land en per systeem.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2016 :  20:56:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Je zal nooit groen krijgen als het volgende sein rood blijft...
Waarschijnlijk moet je een blok extra reserveren. (zonder uw backup geopend te hebben, verkeerde computer sorry)

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2016 :  22:01:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Matthijs,

Je moet aangeven in Koploper wat het volgende sein is. Als er maar één vervolgblok is, doe je dat bij onderhouden baanontwerp -> seineigenschappen. Als er meerdere vervolgblokken zijn, doe je dat bij onderhouden baanontwerp -> Vastleggen wisselstraten.
Dat vervolgsein moet er dan wel zijn in koploper, ook als het fysiek op de baan niet bestaat. Anders zul je nooit groen zien.

Ik ben trouwens wel een beetje verrast door koploper. In mijn herinnering hoefde je bij standaardseinen juist niet zo ingewikkeld te doen en werd het inderdaad bepaald door de wisselstand. Maar misschien dat die herinnering verkeerd is.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

gansep

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 23 mrt 2016 :  23:46:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van gansep  Reageer met citaat
Matthijs,

In navolging op de bovengenoemde reacties, waar niets op is af te dingen, is er wel een mogelijkheid om een bepaald seinbeeld af te dwingen. Deze mogelijkheid zit bij de tool wisselstraten bij baanonderhoud. Als je interesse hebt wil ik hem wel iets nader uitleggen. Maar eigenlijk zou je eerst moeten kijken of het op te lossen is met de andere suggesties. En zoals opgemerkt is er een samenhang tussen seinen onderling, seinstelsels, snelheden en rijwegen. En die moet je wel "even" doorgronden. Er zijn leuke sites waar het Nederlandse seinstelsel is beschreven incl plaatjes. Het Nederlandse seinstelsel in Koploper is hier (op een enkele uitzondering na) van af geleid. http://www.marcrpieters.nl/seinen.html of http://www.thesignalpage.nl/data.php
Groet,
Erik
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  19:39:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Ik heb geprobeerd jullie advies op te volgen, maar ik zie nog steeds groen sein, ook als het volgende sein wel op groen staat.

Groet
Matthijs

Download Attachment: mwleeuw2016.bck
48,48 KB

matthijs leeuw

intellibox m-rails
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  19:41:19  Toon profiel  Reageer met citaat
foutje, geel sein

matthijs leeuw

intellibox m-rails
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  20:00:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb gekeken bij een trein van blok 14 naar 16, 17 en 18 en zie dan gewoon een groen sein in blok 14 als het volgende sein niet rood is.
Als dat sein wel rood is, zie ik een geel sein in blok 14.
Wil je ook nog bij een bepaalde wisselstand een geel sein zien in blok 14, dan moet je voor die stand een snelheidsbeperking maken, die altijd van toepassing is.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1091 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  20:14:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Even uitgetest en dan krijg je precies wat je wilt

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  21:11:10  Toon profiel  Reageer met citaat
foutje, geel sein

matthijs leeuw

intellibox m-rails
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  21:15:35  Toon profiel  Reageer met citaat
ik zie in simulatiemode dat het sein inderdaad doet wat het moet doen

bedankt

matthijs


matthijs leeuw

intellibox m-rails
Ga naar bovenaan de pagina

mwleeuw

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  21:33:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

In simulatiemode doet het sein inderdaad wat het moet doen: eerst geel, dan groen. In de fysiek wereld gaat het mis. Mijn driestanden sein is een marklin arm sein (7041), dat niet van de gele stand naar de groene stand kan. Dat moet via rood. Enig idee hoe ik dit verschijnsel in koploper op kan lossen.

groet
Matthijs

matthijs leeuw

intellibox m-rails
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 24 mrt 2016 :  21:42:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Met dat sein wordt het een iets ander verhaal.
Even los van de aansturing, want ik ken die Märklin-seinen niet, zou ik de seinen uit het Duitse seinstelsel gebruiken. Dan hoef je bij dit soort seinen ook niet met volgende seinen te werken.
De plaatsje van de Duitse seinen zijn standaard voor een lichtsein, maar dit kun je bij onderhouden seinen veranderen in plaatjes van armseinen.
De standaardseinen zijn gebaseerd op het Nederlandse stelsel en dat werkt in koploper nogal anders dan het Duitse.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina