Auteur |
Onderwerp  |
|
SniperEye
Netherlands
9 berichten |
Geplaatst - 16 mei 2015 : 13:59:11
|
Ik ga pogen om in heldere bewoording uit te leggen wat ik wil. Even gekopieerd van een ander forum waar ik werd doorverwezen naar dit forum.
Gewenste situatie
- In blok 3 staat een Roco Plan V Douwe Egberts
- De gewenste route is in blokvolgorde: 3 - 8 - 9 - 3 (korte stop) - 6 - 7 - 3 (korte stop) en dan weer van vooraf aan.
- Om deze situatie te krijgen heb ik een variabele route ingesteld en toegekend door heel simpel een verbod in te stellen voor de blokken 1, 2, 4 & 5.
De parktijksituatie (een nu ongewenste situatie)
- Ik selecteer automatisch rijden bovenin de balk
- Ik sleep de gele "3" naar 7
- Geluid van trein gaat aan en begint te rijden van blok 3 naar blok 8[/li]
- Vervolgens rijdt de trein door naar blok 9
[*]Voorts rijdt de trein van 9 naar 3 echter ZONDER dat de wissel bij de rode pijl omslaat. Hoe kan dat?
Het bijbehorende plaatje. Het gaat dus om de wissel bij de rode pijl en niet die bij de groene pijl! [url=https://flic.kr/p/sHnHNy] [/url] [url=https://flic.kr/p/sHnHNy]2015-05-16 11_15_05-wissel van 9 naar 3 - Windows Photo Viewer[/url] on Flickr
Welke stappen heb ik zelf al ondernomen? [list type=decimal] [li]handleiding Koploper geraadpleegd[/li] [li]een andere startershandleiding die ik op internet vond[/li] [li]werking wissel in Koploper getest: deze werkt en reageert bij handmatig bediening via KL[/li] [li]wisselstraat in baanontwerp gecontroleerd, instellingen staan goed[/li] [/list]
LET OP: ik heb er bewust voor gekozen om hier geen overloopwissel van te maken en heb deze dus niet op één uitgang van de wisseldecoder aangesloten maar op 2 afzonderlijke uitgangen! Ik ben ook niet voornemens om dit aan te passen, want volgens mij moet het op mijn manier ook goed kunnen werken.
Er speelt nog een probleem waar ik wellicht nog een bericht over zal gaan posten. Echter ben ik eerst nog zelf uit aan het zoeken of ik daar het probleem van kan verhelpen. :thumbup:
Enjoy your freedom! |
|
dentheo
Belgium
1759 Posts |
Geplaatst - 16 mei 2015 : 14:28:31
|
Willen we dat nakijken is een backup van je baan wel handig !!!
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
 |
|
phdirk
Netherlands
2604 Posts |
Geplaatst - 16 mei 2015 : 16:51:05
|
Hallo Snipereye,
Ik ben het helemaal met Theo eens. Zet je database eens op het forum dan kunnen we precies wat er fout is in je database.
Als schot voor de boeg denk ik dat de rijrichting van je Plan V verkeerd staat. Dan rijdt hij de verkeerde kant op en dus niet van blok 3 naar 7, maar naar blok 8. Vervolgens is Koploper de trein kwijt en schakelt dan ook geen wissels meer. Voordat je automatisch rijden aanzet moet je altijd kijken of de rijrichting van de trein klopt met de gewenste rijrichting. Koploper kan dat bij een eerste opdracht namelijk niet controleren.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
 |
|
SniperEye
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 16 mei 2015 : 17:43:11
|
Excuseer voor het ontbreken van het bestand. Ik heb mij niet beseft dat dit noodzakelijk was.
Voor de volledigheid had ik ook de rijrichting gecontroleerd, deze is juist.
Download Attachment: GoosV1.bck 31,69 KB
Enjoy your freedom! |
 |
|
Freak
68 Posts |
Geplaatst - 16 mei 2015 : 18:12:05
|
Zo te zien werk je nog met versie 8.2, upgraden naar 8.6 zou beter zijn. Uit punt 2 en 4 zou je opmaken dat de lok de verkeerde richting in rijdt. Verder schakelt in de demo mode de wissel juist.
Mvg, Peter |
 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 16 mei 2015 : 18:25:39
|
Gerard,
Het klassieke probleem. Geen vinkje bij keerloc daar wel het wel moet. Zie ook dit onderwerp daar wordt het duidelijk uitgelegd wanneer het vinkje gezet moet worden http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5200
De trein is nu gewoon de weg kwijt.
Verder kloppen je wisselstraten niet. Als voorbeeld de route van 1 naar 6 dan moet alleen wissel 3 gezet worden, alle andere moet je niet zetten, die liggen niet in deze route.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 16 mei 2015 18:48:20 |
 |
|
remunj
Netherlands
1121 Posts |
Geplaatst - 17 mei 2015 : 07:57:10
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door SniperEye In blok 3 staat een Roco Plan V Douwe Egberts De gewenste route is in blokvolgorde: 3 - 8 - 9 - 3 (korte stop) - 6 - 7 - 3 (korte stop) e [*]Ik sleep de gele "3" naar 7 [*]Geluid van trein gaat aan en begint te rijden van blok 3 naar blok 8[/li]
Sowieso apart wat je doet. Je wilt na blok 3 naar blok 8 of 6, afhankelijk van waar je zit in je route. Om te starten sleep je de trein echter naar blok 7 Is al apart. En rijdt hij naar blok 8  
Tsja dan is het natuurlijk niet verwonderlijk dat koploper er niets meer van snapt. Kan op mijn tablet je database niet bekijken maar ik vermoedt dat je zo het een en ander nog vergeten bent in te stellen. Ik gok o.a. op de wisselstraten. En als je de route start moeten de frontseinen van het stel natuurlijk ook branden aan de zijde waar je heen wilt. Anders rijdt je nog de verkeerde kant uit. Koploper kan veel maar heeft nog steeds geen glazen bol modus 
Gr. Eric |
 |
|
SniperEye
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 17 mei 2015 : 13:58:11
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros
Gerard,
Het klassieke probleem. Geen vinkje bij keerloc daar wel het wel moet. Zie ook dit onderwerp daar wordt het duidelijk uitgelegd wanneer het vinkje gezet moet worden http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=5200
De trein is nu gewoon de weg kwijt.
Verder kloppen je wisselstraten niet. Als voorbeeld de route van 1 naar 6 dan moet alleen wissel 3 gezet worden, alle andere moet je niet zetten, die liggen niet in deze route.
Toch wel het klassiek probleem? Dan heb ik dit alom bekende probleem verkeerd geinterpreteerd. Ik dacht juist dat dit wel goed stond 
De wisselstraat is gecorrigeerd inmiddels, had ik vlak na het maken van de backup file gedaan. Ik loop zo naar zolder en ga eens kijken of ik het gemaakt krijg.
Dank allen voor de hulp.
Enjoy your freedom! |
 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 17 mei 2015 : 14:37:06
|
Gerard,
Niet in de database welke jij hebt geplaatst, daar staat geen enkel vinkje bij keerloc. Of we kijken naar de verkeerde database, dus niet de meest recente of het is gewoon het bekende probleem.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
 |
|
SniperEye
Netherlands
9 Posts |
Geplaatst - 17 mei 2015 : 15:13:04
|
Je opmerking was juist. Vinkje stond er inderdaad niet. Zojuist test gereden, en het werkt nu wel correct.
En dan loop je plots tegen een nieuw probleem aan, een Engelse wissel die niet goed functioneert. Ik vermoed een mechanisch defect. Één wisseltong wil niet altijd omslaan :(
Enjoy your freedom! |
 |
|
|
Onderwerp  |
|