Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 296 / Bezoekers Vandaag: 2774
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Problemen met ecos
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 17 apr 2015 :  11:09:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal
Ongeveer een half jaar geleden heb ik een Ecos met kleurenscherm aangeschaft in plaats van de tot dan gebruikte CS1R. Ik wist niet beter dan dat de aanmelding van mfx locs via de programmeerrails moest gebeuren evenals bij de CS1R. Tot mijn verbazing zag ik wel steeds het groene blokje verschijnen van een mfx loc, die zich aanmeldde, vreemd genoeg niet via de programmeerrails, maar via de rijrails. Halverwege de aanmelding zag ik het blokje weer verdwijnen en het leek geen consequenties te hebben tot op een gegeven ogenblik. Ik had een trein in een blok gezet en naar een ander blok gesleept , waarna ik het automatisch rijden activeerde. Toe kreeg ik de melding, dat er een verschil zat tussen een loc in de centrale en KL en dat ik dit moest oplossen met het synchronisatieprogramma. Toen ik het synchronisatie programma opende zag ik aan de kant van KL een heel stel locs met objectnr 0 en aan de kant van de centrale locs met een viercijferig objectnr. Omdat ik alle bestanden vanaf de aanschaf van de Ecos heb bewaard, zag ik, dat deze verschillen al in het begin zijn ontstaan. Eerst enkele en later meer locs. Echter ik heb nooit eerder een melding gekregen, zoals nu. Vermoedelijk heeft de Ecos eerder bestaande mfx locs opnieuw aangemeld (hoe dit via de rijrails kan is mij een raadsel) en daarbij de oude verwijderd. Op dat moment zal KL het objectnr (recordnummer?) gewijzigd hebben in 0.
Waarom ik eerst geen melding kreeg van verschillen en nu wel is mij ook een raadsel. Feit is, dat ik in het synchronisatieprogramma de objectnummers niet kan aanpassen en dat KL blijft aangeven bij het starten van automatisch rijden, dat ik de verschillen eerst moet oplossen met het synchronisatieprogramma. Mijns inziens zou het probleem opgelost zijn, als ik de objectnummers kan aanpassen in het synchronisatieprogramma, maar helaas gaat dat niet. Ik weet dus niet meer, wat ik moet doen om de zaak aan elkaar gelijk te maken. Ik kan in KL de locs wel handmatig besturen en ook alle vaste en variabele rijroutes staan in KL in de rijwindows van de locs. Ik kan natuurlijk alle mfx locs in De Ecos weghalen en ook in KL en ze dan opnieuw laten aanmelden in KL , maar dat is geen oplossing want aan de locs zitten allerlei vaste en variabele rijroutes met logische en speciale acties en telfuncties verbonden, die eerst weggehaald moeten worden en daarna opnieuw ingebracht. Afgezien van de hoeveelheid werk, want het gaat om honderden records, zijn deze vaak ook niet meer te reproduceren. Bij een vaste route bijvoorbeeld, waarin een grote loc tot op de mm nauwkeurig moet stoppen op een draaischijf, zou ik alle testwerkzaamheden opnieuw moeten doen. Dat is geen oplossing.

Wie weet raad? Nogmaals het eenvoudigst zou zijn, wanneer ik in het synchronisatie programma de objectnummers aan elkaar gelijk zou kunnen maken, maar ik kan dat helaas niet. Wie weet raad?

Mvrgr
Carel Richters

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 17 apr 2015 :  12:54:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

Laat dit onderwerp al heel vaak zijn besproken op het forum, even zoeken en je vind de oplossingen.
Heeft iets te maken met de benamingen in de ECoS en in het koploper programma, die moeten op dezelfde manier zijn geschreven.
En hoe een MFX zich aanmeld lees de ECoS handleiding er maar eens op na, dan zul je lezen en ontdekken dat het is anders werkt dan je nu denkt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 17 apr 2015 :  14:46:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Bij de laatste update (8.5) van Koploper is de organisatie tussen de ECoS en Koploper verbeterd. Er zit nu ook een aparte knop in Onderhouden locomotieven om de informatie in Koploper te koppelen met de informatie in ECoS, als de ECoS als Centrale Ennheid opgeeft.

Het kenmerk van de MFX-lok moet gelijk zijn aan de naan die Marklin aan de MFX-lok heeft gegeven.

Ik heb deze informatie ook in mijn basishandleiding gezet.

Het werkt bij mij geweldig.

groet, Chris Burger



Maerklin CS1-reloaded (4.0.0) C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Freak

68 Posts

Geplaatst - 17 apr 2015 :  22:18:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Hallo allemaal
Toen ik het synchronisatie programma opende zag ik aan de kant van KL een heel stel locs met objectnr 0 en aan de kant van de centrale locs met een viercijferig objectnr.
en
quote:
Op dat moment zal KL het objectnr (recordnummer?) gewijzigd hebben in 0.

De ECoS geeft aan ieder lokobject een ID en in geval van MFX als adres een – mee. Zie ECoS > Objecte > Loks. Bij RailCom te herkennen aan een sterretje achter het protocol.
Bij het inlezen van de ECoS loklijst wordt als adres het MM adres mee ingelezen. En dat kan ook adres 0 zijn.

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door ChrisBurger
Ik heb deze informatie ook in mijn basishandleiding gezet.
Het werkt bij mij geweldig.
Gaat tot op zekere hoogte goed, zolang de Motorola adressen bij MFX verschillend zijn. Bij een MFX decoder zou niet op een MM adres gecontroleerd mogen worden.
Bovenstaande is bij enkele personen alhier bekend en met Paul besproken.


Mvg,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 18 apr 2015 :  13:02:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim, Freak en Chris,
Bedankt voor jullie antwoord.
Wim, ik gebruik geen ESU boosters, maar nog oude Digirails boosters en volgens de handleiding zouden mfx locs zich dan niet via de rijrails kunnen aanmelden. Diit gebeurt toch en dat bevreemdt mij. Dat dit onderwerp besproken is op dit forum weet ik maar al te goed. Ik ben de "aanjager" hiervan geweest, omdat ik na de aanschaf van een Ecos ipv mijn CS1R bij de overdracht van de bestanden allerlei problemen ben tegengekomen. Mede hierdoor heeft Paul Haagsma in overlegd met, ik meen Walter Wissels, de aanpassingen voor de Ecos in update 8.5 gedaan. Bij het zoeken ben ik dan mijn vroegere probleem ook tegen gekomen.
Alleen nu manifesteert het probleem zich in een andere vorm dan vroeger: er waren geen wijzigingen in de records van Koploper aangebracht, wat voorheen wel het geval was, maar de objectnummers in KL waren op 0 gezet. Naar mijn mening, omdat ik constateer, dat de Ecos steeds opnieuw mfx locs inleest, de oude records verwijdert, waardoor een verschil ontstaat tussen de objectnummers in KL en de Ecos. Tot voor kort leidde dat niet tot problemen, maar ineens meldde KL bij het aanvangen van automatisch rijden , dat er verschillen waren tussen de mfx locs in de centrale en KL,
Omdat ik in het afgelopen half jaar geen last had van de reeds bestaande verschillen, die er al langere tijd in stonden, was ik de aanpassing, die Chris in zijn beginnershandleiding heeft beschreven al lang weer vergeten. Sorry Chris in mijn achterhoofd wist ik, dat deze aanpassing er was, maar ik was het even kwijt. Ik ga je handleiding downloaden en nog even rustig bekijken en vervolgens de aanpassingen verrichten. Ik houd jullie op de hoogte van het resultaat.

Freak jouw opmerkingen begrijp ik niet helemaal. Jij verwijst naar ECoS > Objecte > Locs. Waar kan ik dat vinden?
Je laatste opmerking over het niet mogen controleren bij een Mfx adres op een MM adres is voor mij abacadabra. Zou je dat nader willen toelichten?

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 18 apr 2015 :  15:04:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Chris,
Ik heb je handleiding gedownload en uitgevoerd waar het om gaat. Jij beschrijft alleen de mogelijkheid om de kenmerken aan elkaar gelijk te maken en vertelt wel, dat de button Kopel centrale twee mogelijkheden biedt, maar je beschrijft niet, dat het dan om het objectnummer gaat en dat je dan moet aanpassen vanuit de centrale. Misschien kun je de handleiding daarop nog aanpassen. Maar dank zij jouw aanwijzing is het mij gelukt om de zaak in orde te krijgen Hartelijk dank daarvoor.

Mvrg
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Freak

68 Posts

Geplaatst - 18 apr 2015 :  16:23:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Je kunt bij de ECoS inloggen, daar kun jo.a. inloogen maar ook een loklijst maken.
Zie daar het verschil bij inlezen van MFX- en gewone decoders.

Over de laatste opmerking
Bij een MFX decoder wordt het MM-adres niet gebruikt. Toch wordt het overgenomen en bij Decodernummer ingevuld.
Nu is het zo dat bij MFX loks MM-adressen het zelfde kunnen en mogen zijn, echter komt Koploper bij synchronisatie al een lok tegen die het zelfde adres heeft komt er een waarschuwing dat meerdere locomotieven een zelfde adres hebben en wordt de laatste inactief gemaakt. Je kunt dan de lok alsnog activeren door het Decoderadres te veranderen.
Bij MFX loks zou deze vergelijking overgeslagen dien te worden.


Mvg,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 18 apr 2015 :  23:43:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Freak,
Ik reageer toch nog even op jouw antwoord, want helemaal duidelijk is het mij nog niet. Wat ik van computers weet is, dat een index bepaalt met welk record we te maken hebben en dat dit uniek moet zijn. Wat is nu de index voor een mfx loc. Naar mijn idee is voor elke loc het adres de index, of is dat in de Ecos en/ of KL het objectnummer en controleert de software of het adres uniek is?.
Bij de foutmelding, die ik vanuit KL kreeg, had ik al snel in de gaten, dat het om het objectnr. ging en dat dat nummer de index zou moeten zijn. Het feit, dat meerdere mfx locs hetzelfde adres mogen hebben - allthans dat zeg jij - wijst daar ook op. Dat betekent dus dat KL controleert, of dat adres niet al reeds bestaat en indien ja zet KL vervolgens het oude objectnr op 0.
Het is niet belangrijk voor het functioneren van KL, maar ik begrijp graag hoe de zaak in elkaar zit. Dan onthoud ik ook makkelijker hoe ik moet handelen.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 apr 2015 :  09:15:25  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,

in de versies van koploper wordt van de Mfx loc ook de aanwezigheid van het Decoder adres gecontroleerd die door de huidige firmware 4.02 van de Ecos/Cs1Reloaded wordt geverifieerd met Koploper. Staat er een dubbel decoder adres in wordt er 1 van de 2 locs automatisch op niet aktief gezet.

Je mfx zullen zich altijd opnieuw op een andere centrale aanmelden (als protocol tenminste niet handmatig uitgezet is), en de kans is groot dat hier kan het loc-id. (4 cijferige nummer vanaf adres 1000)verschilt van de andere centrale.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 19 apr 2015 09:20:12
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 19 apr 2015 :  10:11:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,
Jij zegt: " je mfx zullen zich altijd opnieuw op een andere centrale aanmelden" maar bij mij meldden bestaande locs zich opnieuw aan bij dezelfde en niet een andere centrale en daardoor werden de oude locrecords, waarin alle verdere gegevens voor routes enz aan zijn gekoppeld op 0'gesteld in KL met als gevolg, dat ik deze niet meer kon gebruiken . Aan de nieuwe records had ik weinig, omdat daaraan niets was verbonden. Trouwens op een gegeven ogenblik gaf KL ook de waarschuwing af, dat de locrecords in KL en de Ecos niet meer overeenkwamen en via het synchronisatieprogramma aan elkaar gelijk gemaakt moesten worden en tegelijkertijd werd het automatisch rijden geblokkeerd.. Verwarrender kan niet. Je kan in het synchronisatieprogramma wel zien, dat met name de objectnrs verschillen, maar aanpassen kan je daar niets. Dat blijk je met een aparte knop in Onderhoud locomotieven te moeten doen, waarbij m.i. het kenmerk niet belangrijk is, maar het objectnummer wel. Dat moet je wel weten, anders krijg je de zaak nooit meer aan de praat. Ik ben blij, dat Paul de mogelijkheid heeft gemaakt om het probleem met dubbele records op te lossen, maar makkelijk vindbaar is het niet. En waarom de Ecos bestaande records nogmaals gaat aanmaken begrijp ik helemaal niet.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 apr 2015 :  10:59:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Carel,

koploper maakt geen nieuwe records meer aan voor mfx locs sinds versie 8.4, je kan de oude dus opnieuw verbinden. De dubbele records die voor versie 8.4 in koploper en/of centrale zijn ontstaan dien je zelf handmatig zowel in koploper als je centrale te verwijderen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 19 apr 2015 :  11:45:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,
Je hebt in zoverre gelijk, dat Koploper geen nieuwe records aanmaakt uit zich zelf, en bij een tweede aanmelding van bestaande records het objectnr op 0 stelt. Maar als je in het synchronisatieprogramma gaat kijken, waarnaar KL zelf verwijst, dan zie je de records met objectnr 0 aan de kant van KL en de records met een viercijferig objectnr. aan de kant van de Ecos. Dan denk je, als je nog niet beter weet, dat je die moet overbrengen naar KL en als je dat doet bestaan ze we degelijk dubbel in KL en sturen ze ook handmatig de locs in de Ecos aan. Van de andere goede oplossing, had ik op dat moment nog geen notie, maar dat blijkt dus de juiste en door mij vanaf het begin gewenste: de mogelijkheid om de objectnrs van de 0 records aan elkaar gelijk te maken. Gelukkig verwijdert KL op dat moment het dubbel aangemaakte record ook weer, heb ik gemerkt. Dus het komt allemaal goed en ik vind het knap van Paul, dat hij heeft onderkend, dat de Ecos dezelfde mfx loc meermaals kan inlezen en daarvoor een oplossing heeft bedacht.
Alleen moet hij bij het ontstaan van 0 records en dubbele records niet verwijzen naar het synchronisatieprogramma, maar naar het programmaatje, dat met de button in Onderhoud Locomotieven wordt opgeroepen. Want dat is verwarrend. Het is maar een kleinigheid, maar wel belangrijk.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Freak

68 Posts

Geplaatst - 19 apr 2015 :  17:48:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Om verwarring te voorkomen, een objectnr is geen adres en andersom.

Zie bijgevoegde afbeelding.
Eerste tabel is een gedeelte van de loklijst uit de ECoS.
Hierin zie je niet het Object ID maar wel o.a. het adres, type decoder, naam en snifferadres.
Zie ook het adres van een M4 (MFX) decoder, n.l. een streepje.

Tweede tabel is een gedeelte van de Koploper logfile.
Hier zie je naast de object ID het (MM) adres, naam en protocol.
Zie ook 1008, een MFX decoder met (MM) adres 0 en
1038, een RailCom decoder met adres 1000. Dit gebeurd automatisch indien het af fabriek ingestelde adres al bezet is.

Zoals al eerder hier vermeld controleert Koploper of er al een decoder met het adres bestaat.
In het voorbeeld bestaat object ID 1018 al met adres 8 en zal 1019 en 1053 op inactief gezet worden. Tenzij je het adres veranderd dan kunnen deze locomotieven geactiveerd worden.
Bij een lok met MFX decoder zou niet op het adres gecontroleerd mogen worden.


Mvg,
Peter

Download Attachment: Koploper.jpg
52,33 KB
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 19 apr 2015 :  21:42:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,
Dat het objectnr. geen adres is e.o. had ik al begrepen. Ik ben gewend om de identificatie van een record met index aan te duiden en als zodanig zag en zie ik het objectnr. Het had ook het adres kunnen zijn, maar dit is niet het geval en de software, KL in dit geval, controleert derhalve of het adres uniek is en zo niet dan wordt het objectnr. op 0 gezet en het record niet actief gemaakt. Dat dit kan worden opgeheven door aan een dergelijk record een ander adres te geven is nieuw voor mij, maar lijkt me niet erg handig omdat dat dan weer niet hoeft te sporen met de centrale. De methode, zoals nu door Paul voorzien lijkt mij safer.
Na jouw uitleg is mij de tabel nu ook duidelijk. Alleen zou ik niet weten, waar je die vandaan haalt.
Verder is mij ook niet duidelijk, waarom bij een mfx loc niet op het adres gecontroleerd behoeft te worden. Bij een Railcom loc wel? Je ziet, ik weet heel veel nog niet, maar een mens is nooit te oud om iets te leren.
Dus als je het me duidelijk wilt maken, graag. B.v. dank

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Freak

68 Posts

Geplaatst - 21 apr 2015 :  22:53:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Vraag is of dit soort vragen niet beter op b.v. 3railforum of beneluxforum gesteld en beantwoord dien te worden, daar het mijns inziens niets met Koploper van doen hebben.
Laatste twee vragen hebben betrekking op een centrale plus soort decoder en niet op een besturingsprogramma.


Mvg,
Peter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina