Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 152 / Bezoekers Vandaag: 1404
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 stationsporen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Marco

Netherlands
107 berichten

Geplaatst - 28 dec 2006 :  22:52:30  Toon profiel  Reageer met citaat


Download Attachment: stationsdeel1.JPG
24,61 KB

Hoi, is het mogelijk om met Klp. de sporen te beveiligen zodat er geen 2 treinen tegelijk over een kruising rijden?
Voorbeeld: Er vertrekt een trein via het blauwe spoor maar moet wachten tot de trein welke via het rode spoor binnenkomt op z'n plaats staat.
Wie heeft er veel ervaring met kruisingen?
Er moeten div. treinen tegelijk het station binnen kunnen rijden zonder botsingen.
Het is alleen nog maar een sporenplan dus misschien is het helemaal niet mogelijk.

Sander Lageveen

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 28 dec 2006 :  23:13:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Enig idee wat er in Koploper kan en wat het nut van Koploper is?

Jou idee van station kan prima in Koploper uitgevoerd worden.

mvg,
Sander
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 29 dec 2006 :  12:50:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Dat geeft geen probleem maar je moet dan wel goed de mogelijke wisselstraten invoeren.Ik zelf heb 4 van die kruisingen in mijn sporenplan en nog nooit problemen gehad.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 29 dec 2006 :  19:53:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Koploper schakelt adressen en die hoeven niet perse aangesloten te zijn. Met andere woorden: geef je kruising (gebruik desnoods een symbool voor de dubbele kruiswissel) een adres dat niet is aangesloten, bijvorbeeld 101. Zorg dat je in dat geval genoeg wisseldecoders hebt ingegeven bij digitale onderdelen, in dit geval minimaal 26.

Vervolgens voer je dit nummer in een wisselstraat in. Als een andere wisselstraat waarin die kruising zit moet worden gereserveerd, dan lukt dat niet en op die manier is de kruising beveiligd. Als de wisselstraat wordt vrijgegeven dan gebeurt dat ook met je adres 101 in dit voorbeeld. Het werkt dus alleen als er sprake is van een wisselstraat, maar de kruising kan ook het enige onderdeel van de wisselstraat zijn.
Niet helemaal volgens de regels, maar ja.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 29 dec 2006 :  21:23:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,


Even als aanvulling: je kunt voor de kruising natuurlijk ook gewoon adres 0 nemen. In Koploper staan adressen aanvankelijk ook op 0 en meerdere wissels mogen adres 0 hebben. Dan hoef je de digitale onderdelen ook niet aan te passen. Is in theorie ook wat sneller en biedt dezelfde voordelen als boven beschreven.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 29 dec 2006 :  22:12:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor jullie tips. Het is mij nu duidelijk dat het mogelijk is wat ik wil. Ga nu eerst het sporenplan leggen en in Klp tekenen.
Als de boel eenmaal rijd kan ik alles via Klp aan de gang zien te krijgen. Dit zal vast niet meevallen maar we gaan ervoor!!!
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 29 dec 2006 :  22:45:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Marco,

Een normale kruising hoef je alleen maar op te nemen in je wisselstraat, Koploper kent daar automatisch een nummer aan toe. Zodra je een lijn of een ander teken element opneemt in een wisselstraat, doet deze mee in de flank beveilig, of een andere vorm van beveiling.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 30 dec 2006 :  08:31:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Een wissel moet in z'n geheel geisoleerd zijn, moet dit bij een kruising ook?
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 30 dec 2006 :  09:21:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik snap even niet wat je bedoelt met geisoleerd zijn, maar als je daarmee bedoeld dat ie niet binnen een blok valt, dan is het antwoord ja. Een kruising is in principe ook een wissel, en valt dus net als alle andere wissels buiten een blok. Anders zou de beveiliging als hierboven beschreven ook niet werken.

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Marco

Netherlands
107 Posts

Geplaatst - 30 dec 2006 :  12:29:58  Toon profiel  Reageer met citaat
met isoleren bedoel ik dat je kunstof raillasjes moet gebruiken.
Ga naar bovenaan de pagina

n/a

196 Posts

Geplaatst - 30 dec 2006 :  13:28:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

De kruising niet isoleren, deze maakt deel uit van de wisselstraat en valt buiten een blok.

Groet,
Rob
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina