Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 138 / Bezoekers Vandaag: 437
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 343
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 2 ritten per dag
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jacob Bax

Netherlands
5 berichten

Geplaatst - 25 dec 2006 :  00:56:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Jacob Bax  Reageer met citaat
Heren

In de yahoogroep heb ik eens een vraag gesteld, of het mogelijk was om bvb een thalys 2 keer per dag het model dorp te laten passeren.
Ik kreeg van Paul toen te horen dat hij met iets bezig was waar dat mee zou kunnen maar waar het niet voor bedoeld was. (kunnen jullie het nog volgen?)

Nu wil ik even weten of ik op het goede spoor zit:
Ik maak een logische actie met de naam "route thalys"
Ik maak een speciale actie die een trein moet laten vertrekken om 10:06.
Ik maak een vaste treinroute en die koppel ik dmv de logische actie aan de speciale actie. Als koppelen de juiste term is.

Zit ik zo op het goede spoor, of rollen jullie nu gierend van het lachen over de grond?

Als dit in de buurt komt, moet ik dit natuurlijk ook nog een keer op een ander tijdstip maken in tegengestelde richting.

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 25 dec 2006 :  12:12:52  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Jacob, wie of wat houd je tegen om dit gewoon eens te proberen, dan weet je of je gedachte kronkel werkt.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 25 dec 2006 :  21:26:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Jacob,

Een hele omslachtige oplossing kan wel, denk ik.

Je stelt de modeltijd in op 6 uur met initialisaties.
Maak een logische actie met de naam 10 uur aan.
Maak treintypes aan met de naam Treintype 6 uur, Treintype 7 uur tot en met Treintype 5 uur, dus 24 treintypes, jawel.

Voordat je zegt ik ben niet gek lees dit toch maar even door.

Er vertrekt een stoptrein met een vaste route. Deze route is elke keer hetzelfde echter aan het eind van de vaste route verander je van treintype. De eerste keer is het treintype 6 uur, de tweede keer wordt het treintype 7. uur etc. Vervolgens maak je een logische actie aan:

Als treintype 10 is in een bepaald blok dan 10 uur is waar

Vervolgens laat je de TGV of wat het ook maar was vertrekken in een vaste route op basis van die logische actie: Als 10 uur is waar dan vertrekt de TGV in een vaste route.

Je moet dan wel zorgen dat je stoptrein er minder dan een modeluur over doet, voordat hij weer vertekt, maar dat is niet moeilijk. Als hij is gearriveerd na zijn rondje kun je die in de vaste route laten vertrekken op basis van uur.

Op die manier heb je dus een klok ingebouwd die je ook voor andere doelen uit kunt lezen. Het is wel een gedoe omdat je de vaste route moet inprogrammeren voor een flink aantal uren. Je kunt echter hiermee ook andere treinen die op een bepaald tijdstip moeten vertrekken zo aansturen. Als je na het rijden opnieuw opstart hoef je niet meer de modeltijd te intitialiseren omdat de laatste tijd als het ware opgeslagen is in het treintype. Koploper kan wel minuten maar geen uren uitlezen. Een patch waarbij dit wel kan zou je op de wensenlijst kunnen zetten

Volgens mij moet dit kunnen werken. Die tegentrein is zo ingeprogrammmeerd met deze oplossing.

Wat ik me wel afvraag of dit wel een vraag voor beginners is. Logische acties komen meer in zicht voor gevorderden, lijkt me. De speciale en logische acties zijn naarmijn mening wel de slagroom op het lekkere toetje dat Koploper heet.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl

Bewerkt door tomprins op 26 dec 2006 12:43:17
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina