Auteur |
Onderwerp  |
|
elsep
Belgium
3 berichten |
Geplaatst - 29 dec 2013 : 16:48:47
|
Beste modelspoorliefhebbers, Ik ben totaal nieuw in de Koploperwereld. Ben eindelijk, na jaren, begonnen met de bouw van mijn baan. Nu ben ik al enkele jaren druk bezig geweest met vooral veel lezen en zoeken. Ik heb nu mijn baanontwerp trachten in te brengen in koploper met de handleiding ernaast en voorbeelden opgezocht. Graag iemand die me even wil verder helpen en mijn baan even controleren. Ik krijg een aantal foutmeldingen, maar weet niet juist hoe deze op te lossen. Mogelijk moet ik bezetmelders bijplaatsen, maar ben niet zeker, of staan ze verkeerd geplaatst. In bijlage alvast mijn ontwerp. Graag suggesties en of verbeteringen. Sta open voor commentaar. Alvast bedankt,
Download Attachment: Peter.bck 25,2 KB |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2013 : 17:08:12
|
Beste Peter,
Ik vraag me even af hoe je met dit sporenplan van blok 1 naar blok 2 kunt rijden, en van blok 2 naar blok 3. Kunnen jouw treinen springen, of vliegen?
Je kunt alleen van blok 1 naar blok 2 als je eerst naar blok 4 gaat en daar keert om terug te rijden naar blok 2. De verbinding in het spinnenweb is dus niet juist. Verder gebruik je meldpunten dubbel dus in meerdere blokken, dat is wat de foutmelding je aangeeft. Een blok is opgebouwd uit altijd dezelfde melders, die je afhankelijk van de richting waarin je ze tegen uit een blok opgeeft.
Voor blok 1 zou dat uit blok 7 melder 1.2 en melder 5.5 moeten zijn Voor blok 7 uit blok 6 melder 1.4 en 1.3 in die volgorde.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
Bewerkt door Wim Ros op 29 dec 2013 17:10:58 |
 |
|
elsep
Belgium
3 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2013 : 17:28:15
|
Wim, alvast bedankt voor de zeer snelle reactie. Hetgeen je aanhaalt is juist mijn probleem. Ik kom van 2 op het einde van blok 1 nog in blok 1 terecht. Daar zit dus de fout. Maar hoe los ik dit op. Moet ik blok 1 voor de wisselovergang laten stoppen? Bij welk blok moet de wissel dan wel horen.
zie bijlage, 2de tekening is misschien duidelijker van wat ik bedoel
Download Attachment: 2naar1.jpg 21,39 KB
Download Attachment: spoorontwerp.jpg 149,68 KB |
Bewerkt door elsep op 29 dec 2013 17:35:55 |
 |
|
Wim Ros
Netherlands
6230 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2013 : 18:01:35
|
Peter,
Een wissel behoort nooit tot een blok een wissel of meerdere wissels liggen altijd tussen 2 blokken.
Van blok 1 naar blok 2 zal dus nooit kunnen en nooit lukken, je moet eerst naar blok 4, daar richting veranderen (keer loc) en dan de wissels zetten om naar blok 2 te kunnen en mogen.
Maar de ultieme tip, begin gewoon eens met een simpel ovaaltje en een inhaal spoortje dus 2 wisseltjes. Je project is nu te groot.
Mvg Wim.
Alleen de waarheid ligt in het midden
s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus |
 |
|
elsep
Belgium
3 Posts |
Geplaatst - 29 dec 2013 : 18:09:04
|
Wim,
ga ik doen zoals je voorstelt. Maar ik zit dus fout met mijn redenering ivm de wissels. En zal dus idd mijn blokken een beetje moeten wijzigen. Ga eens vertrekken van een ovaaltje en dit verder uitwerken. Alvast bedankt. |
 |
|
|
Onderwerp  |
|
|
|