Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 188 / Bezoekers Vandaag: 10180
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Beste bezetmelder-indeling in blok bij aankoppelen na omlopen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Ramon

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 13 mei 2013 :  16:25:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Geachte Forumleden,

Ik sta op het punt een bezetmelder-indeling te maken voor een blok waarbij een loc een blok inrijd en zijn wagons afkoppelt en laat staan om aan vervolgens aan de "achterzijde" van de oude samenstelling door een andere loc weer opgepakt te worden.
Feitelijk een vorm van omlopen alleen zonder omloopspoor en met 2 locs ipv 1.
Na het bestuderen van de documentatie zijn er toch een paar dingen waar ik niet lekker uit kom.

In het voorbeeld van het omlopen gebruikt Paul een blok met maar 2 bezetmelders.
Kan koploper een loc laten stoppen op de inrijmelder van dat blok en welke termen horen hierbij ?
Het opslaan van een treinlengte in een blok heeft relatie met het omlopen. Hoe kan deze relatie het best worden omschreven ?
En dan de bezetmelders. Zijn de 2 melders van Paul in het voorbeeld een minimum en werkt het beter/prettiger met meer bezetmelders ?

Met mijn huidige kennis van koploper heb ik nu 2 blokken achter elkaar gepland staan met ieder een inrij en stopmelder. Het is mijn idee om de loc die aan de achterzijde gaat aankoppelen te laten stoppen in het blok dat op dat moment onbezet is en daarmee precies aan de achterzijde van de trein te kunnen aankoppelen.
Zit ik hiermee op het juiste "spoor" en is het hiermee werkend te krijgen of moet ik meer de instructies in de handleiding volgen ?

Ik dank alvast een ieder die wil helpen mij de juiste indeling voor de bezetmelders/blokken te kiezen.

Met vriendelijke groet,
Ramon

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  11:29:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Halo Ramon,
Ik heb de voorbeelden van Paul niet precies voor ogen, maar ik kan je wel aangeven, hoe ik het zou doen en ( bij een echte omloop) ook heb gedaan.
Je kunt het op 2 manieren doen:
1. met behulp van een tweetal korte vaste routes, een voor de ontkoppelende loc en een voor de aankoppelende loc;
2. met behulp van virtuele bezetmelders.
En natuurlijk ook met een combinatie van beiden.

Ad 1. Vaste routes
Je maakt een korte vaste route voor voor elk van de twee locs. In die vaste route neem je als een na laatste blok op het blok, waarin moet worden aan- of ontkoppeld met een korte tijdstip van bijvoorbeeld 5 seconden min. en max. Het ontkoppelen regel je met de uitgebreide functie van de desbetreffende loc. Bij de aankoppelende loc zorg je ervoor, dat hij een aantal cm doorrijdt na de stopmelder van het blok, waarin moet worden aangekoppeld. Dit kun je opgeven in de blokeigenschappen van de vaste route. Dit betekent, dat je ervoor moet zorgen, dat de ontkoppelende loc zodanig stopt, dat de laatste wagon in de buurt van de stopmelder van de aankoppelende trein ligt, dwz niet meer dan een meter ervan verwijderd. Dus je hebt aardig wat speelruimte.. Die afstand zul je proefondervindelijk moeten vaststellen.
Waarschijnlijk denk je nu, dat je twee blokken hiervoor nodig hebt. Dat is niet zo. Je kunt een blok in 2 richtingen laten berijden. De stopmelder voor de een is de inrijmelder voor de ander en omgekeerd.
Mijn ervaring is, dat, wil je er zeker van zijn, dat een loc altijd aan zijn vaste route begint, je dit het beste met een speciale actie kunt doen. Anders kan het toeval een(te) grote rol spelen. Hoe je dit doet is weer een ander verhaal.

Ad 2. Virtuele bezetmelders
Ook een virtuele bezetmelder kun je als stopmelder inzetten, en wel x centimeter na de inrijmelder. Je kunt dit aan de ene kant en aan de andere klant van het blok doen. Door te experimenteren met het aantal cm kun je de exacte stopplaats bepalen, waarbij het aankoppelen mogelijk is.

Een combinatie van beide methodes kan ook tot het gewenste resultaat leiden.

Succes ermee. Als je wat hebt geëxperimenteerd en je hebt nog vragen, dan hoor ik het wel ( al kan het antwoord vanwege mijn vacantie misschien even duren).

Mvrgr.
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Ramon

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  14:34:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Carel,

super bedankt voor je antwoord. dat is geen half werk wat je daar neerzet. Daar kan ik zeker wat mee.
Toch zijn nog een aantal vraagjes onduidelijk voor mij. Want als ik goed begrijp heb je dus meer dan 2 bezetmelders (wel/niet virtueel) in het aan/afkoppel blok zitten. Op deze manier zou ik de 4 bezetmelders die ik nu verdeeld heb over 2 blokken, in 1 blok moeten samenvoegen om het gewenste resultaat te krijgen.
Toch blijf ik dan nog met de vraag zitten :

"Kan koploper een loc laten stoppen op de inrijmelder van dat blok en welke koploper-kreten horen hierbij ?", Als ik namelijk Paul zijn voorbeeld zie, dan moet dat kunnen. Of werkt hij dan ook met virtuele bezetmelders ?

"Het opslaan van een treinlengte in een blok heeft relatie met het omlopen. Hoe kan deze relatie het best worden omschreven ? ". m.a.w. Hoe neemt de aankoppelde loc de lengte van de nieuw samengestelde trein over ? en kan dat wel met de 2 blokken die ik nu heb ?



Met vriendelijke groet,
Ramon.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  14:50:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ramon,

Het verhaal in het voorbeeld is gewoon duidelijk, het werkt gewoon met 2 melders. Als je het verhaal aandachtig leest dan lees je dat de twee melders niet aansluitend aan elkaar in het blok geplaatst moeten/moge worden, maar dat er een detectie loos stuk tussen zit.
Het aankoppelen is gebeurd als de stopmelder (b6) in dit geval weer bezet gemaakt wordt. Dan laat je via de vaste route weten dat de lengte weer moet worden opgehaald en dan is deze weer aan de lok gekoppeld.
Het werkt dus zonder virtuele melders en of met meer dan 2 melders.

Ook staat er een voorbeeld in om te controleren of de wagons weer zijn aangekoppeld en aan welke voorwaarden de plaatsing van de melders moet voldoen tenopzichte van de lengte van de trein.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  16:50:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ramon,
Om het heel concreet te maken: stel je hebt een blok, waarbinnen je het gebeuren plaats wilt laten vinden met twee bezetmelders op 1,5 meter uit elkaar. Dat zouden je inrij- en je stopmelder kunnen zijn bij eenrichtingverkeer. Nu wil je dat blok van twee kanten laten inrijden, dan benoem je de ene melder als binnenkomstmelder voor de ene richting en de ander als binnenkomstmelder voor de andere richting. Als stopmelder zou je een virtuele melder kunnen aanmaken . Stel, dat de lengte van de sleep 1 meter is en de loc is 15 cm. Dan maak je de afstand van de virtuele stopmelder 120 cm van de inrijmelder. Als je hem mooi langzaam laat rijden dan zal de ontkoppelende loc nagenoeg stilstaan op 120 cm vanaf de inrijmelder. Je hebt dan nog 30 cm over tot de andere bezetmelder. Dat betekent, dat de aankoppelende loc op basis van een virtuele stopmelder moet stoppen op ca 30 cm van zijn inrijmelder. In de praktijk zal je die afstand iets groter maken , want hij mag langzaam naar de wachtende rijtuigen rijden en bij het aankoppelen iets doorrijden. Je moet natuurlijk ook rekening houden met de lengte van de aankoppelende loc. Dus het is even experimenteren.
Je kunt de lengte van de trein opgeven in de aanvullende blokgegevens, dat betekent alleen, dat te lange treinen geen toegang hebben tot dat blok. De lengte van een trein maakt op zich niet uit voor het aan- afkoppelen, want de afstand waarop de aankoppelende loc moet stoppen/aankoppelen blijft gelijk. Houd rekening met de langste trein, waarmee je deze beweging wilt uitvoeren. De afstand tussen de twee "inrijmelders" bepalen in feite de lengte van de toegestane trein minus enkele centimeters "speelruimte". Het is een illusie om te denken, dat je tot op de millimeter nauwkeurig kunt werken. Zelfs eenzelfde loc kan op het ene moment iets anders reageren, dan op het andere moment.

Nogmaals succes er mee.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  18:17:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

Ik begrijp niet waarom je hier een virtuele melder gebruikt, het werkt perfect zonder. Je kunt op een virtuele melder ook geen alternatieve stopplaats maken, zoals je nu voorstelt, onnodig ingewikkeld zou ik zo zeggen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  19:13:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Neen, daar heb je gelijk in, maar waarom zou je dat hier doen? En ingewikkeld? Het is heel simpel.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  20:54:49  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi Ramon en anderen.

Ramon
bedoel je zou iets ?
http://www.youtube.com/watch?v=KkRenJ92IMg

Dit is een filmpje van mijn baan.
Dit is een oud filmpje. Nu zijn er 2 sporen waar ik een lok wissel kan doen. Blok 28 en 29.

Mocht je hier interesse in hebben daarom heb ik mijn DB toegevoegd om te bekijken.

Download Attachment: blerick.bck
333,3 KB
Hier in rijden nu alleen treinen die een lok wissel doen.
De lok wissel zelf wordt geregeld met "vaste treinroutes".
Het ontkoppelen doe ik met een permanente magneet.
Er zit 1 licht sluis direct na de magneet.



PS
Op het de kopsporen wordt later nog een inrijmelder geplaatst.
Blok 40-41-42-43 en 44 moeten nog worden gebouwd.

Mocht je interesse hebben in kopmaken.
Doe dan het volgende.
1 maak van een trein in blok 28 of 29 het treintype "pendel"
2 geef blok 40 vrij.
Het ea moet nog worden gebouwd dus of het werkt ???

Groetjes
Walter

Walter n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

Ramon

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  20:56:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Heren,

Beide dank voor de input.
Er is veel duidelijk geworden door jullie tekst en uitleg.
Wim ook bedankt voor het snelle opsturen van de s88sd16-n. zondag besteld en dinsdag in huis is top !
Ik kan nu ook aan de slag met de juiste materialen.
Ik heb toch de moeite genomen om een tekening te maken van het geheel.

Carel gaat uit van een blok die aan twee kanten inrijbaar is.
Mijn einddoel is echter zoals op tekening nu is aangegeven.
Het voorbeeld van Paul in zijn handleiding is gelijk aan deze tekening.
Tot stap 2 is alles voor mij duidelijk.

Bij stap 3 moet loc 2 toch echt stoppen op B1. Hoe doe je dat ?

Om dit op te vangen had ik de bezetmelder B1 opgedeeld in 2 secties als 1 blok. hiermee dus een inrij en stopmelder te hebben voor loc 2.
Toen ik zag dat paul in zijn handleiding dit dus met de indeling op tekening doet raakte ik het warretje en heb jullie hulp ingeroepen.
Paul heeft overigens perfect beschreven hoe je uiteindelijk het aan de praat krijgt. Daar is niets aan op te merken.

Groet,
Ramon

Download Attachment: aan-afkoppelplan.jpg
168,8 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Ramon

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  21:00:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Dat is precies wat ik bedoel !!
SUPER !!

Haha... mooi man.
Je begrijpt dat ik heel erg nieuwsgierig ben naar je database...
Dank voor je input, echt top !

Groeten,
Ramon
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  21:34:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ramon,

b1 is de stopmelder van blok1. Dit is overigens een omloop voorbeeld en bij het omlopen is er altijd maar 1 lok die het werk doet, want anders is het een lok wissel en dat is een ander verhaal.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ramon

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  22:01:41  Toon profiel  Reageer met citaat
wim,

Heb je het met b1 (bezetmelder) als stopmelder uit mijn voorbeeld of die van Paul ?
Ik ben misschien te onduidelijk geweest door de term omlopen te gebruiken terwijl het eigenlijk een spoortechnische andere term voor is.
Wat Walter in zijn filmpje laat zien is wat ik bedoelde.
En dan ging het om eigenlijk 3 dingen.
- Hoe verdeel je je bezetmelders in een dergelijk blok
- Hoe laat je dan in mijn geval loc 2 stoppen op wat voor loc 1 eigenlijk de inrijmelder is ?
- En hoe neem je de lengte van de trein weer over op loc 2 ?
De vaste routes, logische en speciale acties zijn aan mij wel besteed. Dus daar verwachtte ik wel uit te komen.

Met de Database van walter moet ik een eind komen.
Ik weet dat jij altijd wel "down to earth" oplossingen hebt.
Aan bezetmelders geen tekort... dus mocht je nog ideeën hebben hoor ik die graag.

Mvgr,
Ramon

Bewerkt door Ramon op 14 mei 2013 22:20:12
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  22:08:50  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ramon,

Je openings titel deed mij op het verkeerde been zetten daar staat namelijk aankoppelen na omlopen.

Maar het is aankoppelen na lokwissel. Dat maakt het iets anders. En daarbij moet de lok die afgekoppeld is op een plek uit de buurt gezet worden waarna hij de lok die moet aankoppelen via een vaste route moet worden geactiveerd.
Dat is iets wat zeer baan gebonden is en niet zo makkelijkvia een algemeen voorbeeld is uit teleggen. Want dan oet je de vertaalslag naar je eigen baan opnieuw maken.
Je kunt je database plaatsen en je wens kenbaar maken aan de hand daarvan kunnen we dan suggesties doen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ramon

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  22:36:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste,

De uitnodiging van Wim is niet te weerstaan.
Hierbij de database waarin het moet gaan gebeuren.

De lokwissel moet plaatsvinden in blok 17.
De loc die na de wissel achterblijft in blok 17 verplaatst naar blok 15 om daar weer te wachten op de terugkomst van de trein zodat het verhaal weer min of meer opnieuw gestart kan worden.

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Mvg,
Ramon


Download Attachment: Hopfendorf_20130512_210936.bck
253,67 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  22:56:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ramon,

Walter heeft het al keurig in begrijpbare delen geknipt, lijkt me een goed voorbeeld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Ramon

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 14 mei 2013 :  23:56:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

Daar heb je ook helemaal gelijk in.
Het is voor mij ook beter om zelf hiermee aan de slag te gaan.
Waardevol is zeker de blokindeling de walter heeft gemaakt.
Temeer omdat ik nu in de aanlegfase van de blokken zit.
Het naderhand aanbrengen van secties in blokken vind ik vaak zonde van het werk omdat als het tegen zit er soms weer gesloopt moet worden.

Grappig vind ik dan weer wel dat Walter ook gekozen heeft voor 2 blokken achter elkaar. Daar zat ik dan weer aardig in de buurt.
Hij kiest voor een wat economische oplossing met maar 1 bezetmelder welke dan vrij moet komen om de lok te stoppen.
Gezien de luxe die ik heb met melders kies ik dan toch voor 2 melders per blok.

Toch dwingt de manier van Walter, met deze economische instelling, respect af. Er is meestal een makkelijke weg, maar de kost vaak meer.
Dus chapeau Walter !

Ik denk hiermee genoeg info te hebben om lekker verder te kunnen met de hobby.
Mijn dank aan Carel, Wim, en Walter voor de input.

Mvg,
Ramon
Ga naar bovenaan de pagina

Ramon

Netherlands
10 Posts

Geplaatst - 25 jun 2013 :  21:43:03  Toon profiel  Reageer met citaat
beste koplopers....

Het is al weer een tijdje geleden dat ik dit draadje heb geplaatst.
Het is toch altijd leuker als een draadje ook zichtbaar result heeft.
Dus hierbij dan een update....

Ik kan nu meedelen dat het projectje uiteindelijk is gelukt.
Natuurlijk kan er altijd nog aan gesleuteld worden om het bijvoorbeeld met minder logische acties te doen.
Om het voor mezelf begrijpelijk te houden heb ik er meerdere "triggers" als logische acties tussen zitten die een AND-poort van andere logische acties zijn. Deze zijn eigenlijk ook in de speciale actie gezamenlijk te selecteren en daardoor deze trigger-logische-actie overbodig maken. Het voordeel voor mij in dit was dat door teksten in me sporenplan op te nemen en deze de waarde van de logische actie te laten zien,ik goed kon "debuggen" en hiermee voor mezelf het een stuk doorzichtiger maakte.

Uiteindelijk heb ik in het kopstation gekozen voor een kort en een lang blok achter elkaar. Beide blokken tellen 2 secties.
De trein rijdt het kopstation binnen met een vaste route en een stopverbod in het korte blok, rijdt in het lange blok vervolgens door tot aan het stootblok. De andere loc rijdt vervolgens naar het korte blok, die dan niet meer bezet is en rijdt tot precies achter de wagons en koppelt aan. Een speciale actie samen met een OC32 bedient de ontkoppelaar voor het wegrijden van de loc.

Waar in mijn beleving nog een verbeterpunt zit is de treinlengte.
Deze staat bij mij nu vast. ook als aan de loc geen wagons gekoppeld zijn. Alles werkt perfect... maar de geestelijke vader van koploper heeft hier de nodige dingen in zijn software voor ingebouwd die ik nu niet gebruik. Wat ik dus niet goed doe is dat ik niet de lengte van de trein kan opslaan in het lange blok en vervolgens door de 2e loc laten ophalen. De 2e loc komt namelijk niet in het lange blok bij het aankoppelen.
Als iemand hier iets op weet hou ik me aanbevolen !

Woorden zijn goed, foto's zijn beter, een filmpje is het beste !
http://www.youtube.com/watch?v=kAjGQ915WzI

Ik wil nogmaals iedereen danken voor het meedenken en de reacties!

Groet,
Ramon
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 25 jun 2013 :  23:16:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Ramon

Kijk nog eens naar mijn database.
Bij de vaste treinroute ""...ontkoppelen.." en "...ophalen..."
Hier wordt de treinlengte weggezet en opgehaald.

Maar hoe heb jij het voor elkaar gekregen om de lok voor de rijtuigen te stoppen?
Ik zie wel dat hij de rijtuigen opdruk maar wordt tegen gehouden door de lok aan de andere kant.
En werkt het ook als je 1 wagon meer of minder gebruikt?

Maar ik moet zeggen het ziet er goed uit.


Groetjes
Walter

n160weer win-xp selektrix2000 lichtsluisjes en stroomdetektie.
Ga naar bovenaan de pagina

Ramon72

Netherlands
1 Posts

Geplaatst - 26 jun 2013 :  23:47:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Als ik het in je database kan zien hebben we ieder gekozen voor een andere aanpak.
De reden waarom ik een loc tot vlak achter de wagons krijg is omdat er simpelweg een blok achter het stationspoor ligt. Zoals je kan zien in de film heb ik beperkte ruimte op het kopstation. De treinlengte zal in mijn geval niet veel variatie kennen. Jij hebt gekozen voor een blok voor het stationsspoor. De loc ontkoppelt de wagons dan in het stationsspoor en rijdt een stukje door naar het volgende blok. Hierdoor komt het blok met de wagons in principe vrij en kan de treinlengte opgehaalt worden bij de volgende loc die het blok binnenrijdt.

Ik heb in mijn geval gekozen voor een blok achter het stationspoor. De eigenlijke reden van deze opzet zit hem in het volgende.
Persoonlijk vind ik niet zo realistisch als een lok met een rij wagons aan de haal gaat om ze aan te koppelen. Ik heb zelfs gedacht om iets van een intrekbare haak in de railsbedding te verwerken die de wagons vasthoudt. Door de beperkt ruimte heb ik idee bedacht om de andere loc gewoon als buffer te houden. Hierdoor blijven de wagons op hun plek en kan er een klein beetje kracht op de koppeling uitgevoerd worden. De beperkingen die deze werkwijze opleveren (ophalen van treinlengte bijvoorbeeld) neem ik voor lief. Dat zijn dan problemen die ook te omzeilen zijn.

De wagonlengte is in mijn geval niet aanpasbaar. Ik kan me wel voorstellen dat dit mogelijk is als je in het stationsspoor meerdere stopsecties zou maken. dan stop de loc op verschillende plaatsen maar het einde van de trein zit dan altijd op dezelfde plek. Dat heb je dan nodig om de 2e loc te positioneren.

Ik ben er voor nu wel content mee.

Mvg,
Ramon
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina