Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 425 / Bezoekers Vandaag: 4900
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 776
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Koploper
 functies
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Paul van Zelm

7 berichten

Geplaatst - 14 nov 2012 :  16:07:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

sinds kort heb ik mijn eerste loc met meer dan 8 functies, de decoder is een locsound met 10 geluidsfuncties. Die laten zich allemaal met de centrale aansturen, maar koploper stuurt alleen de functies 1 tm 8 aan, 9 en 10 reageren niet. Doe ik iets fout?

Groet, Paul. DC, IB-Basic, Koploper

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 nov 2012 :  18:31:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Beste Paul,

Geen idee of jij iets verkeerd doet, je zou een kleine test kunnen doen en even de logging aanzetten (digital systeem specifiek) en kijken wat voor Loconet meldingen je krijgt als je via de IB-Basic functie 9 aan/uitzet en dan hetzelfde via koploper, als alles goed verloopt zou je dan dezelfde reactie moeten krijgen, als die afwijkt dan hier even plaatsen, dan is het misschien iets voor Paul om op te lossen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Paul van Zelm

7 Posts

Geplaatst - 14 nov 2012 :  19:19:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

bedankt voor je snelle reactie! Ik heb getest wat je gezegd heb, als vergelijking heb ik de functie 5 een keer aangezet met de IB en dan met de PC. Wat al die cijfers betekenen weet ik natuurlijk niet:

functie 5 aan met IB:
O: B5 0F 10 55
O: A2 0F 01 53

functie 5 aan met PC:
Z: A1 0F 30 61
O: A1 0F 30 61
Z: A2 0F 01 53
O: A2 0F 01 53
Z: A0 0F 00 50
O: A0 0F 00 50

functie 9 aan met IB:
O: B5 0F 10 55
O: D4 20 0F 07 10 13

functie 9 aan met PC:
Z: A1 0F 30 61
O: A1 0F 30 61
Z: ED 0B 7F 24 02 14 21 00 00 00 75
O: ED 0B 7F 24 02 14 21 00 00 00 75
Z: A0 0F 00 50
O: A0 0F 00 50

Groet, Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 nov 2012 :  20:25:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Oke Paul duidelijk de meester is inmiddels op de hoogte gesteld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Frans Hin

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 15 nov 2012 :  20:12:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim en Paul,

ik rijd ook met de IB Basic en heb hetzelfde probleem met F9 en hoger.

Recentelijk heb ik wat proefjes gedaan om te kijken of ik F9 en hoger toch aangestuurd kreeg;

1- Met de 'oude' IB 1 en Loconet interface plus RS232-USB converter worden F9 en hoger goed door Koploper (toen nog 7.5_21) aangestuurd.

2- Dezelfde Loconetinterface maar de IB 1 vervangen door de IB Basic; geen aansturing meer van F9 en hoger.

3- IB Basic met externe loconet handregelaar; F9 en hoger werken nooit. Dezelfde loconet handregelaar aangesloten op de IB 1 stuurt F9 en hoger wel aan.

4- de IB Basic kan F9 en hoger vanaf zijn keypad versturen, maar dat werkt slechts totdat Koploper verbinding heeft gekregen met de IB Basic.

5- Als de USB verbinding IB Basic - PC verbroken wordt (nadat er verbinding is geweest met Koploper) kunnen F9 en hoger alleen na een reset van de IB Basic weer gestuurd worden vanaf het keypad van de IB Basic.


Bovenstaande gaf mij de indruk dat Koploper boven alle verdenking staat.

Ik gebruik een Samsung laptop met XP. De combinatie met de IB Basic + loconet terugmelders is bij mij volkomen stabiel.

Door re-mapping van de ESU geluids-decoders heb ik die functies van F9 en hoger die ik graag door Koploper bestuurd wilde zien (o.a. vertrekfluitje conducteur) naar een functie binnen F1 t/m F8 verplaatst.

Overigens maken de weelde aan besturingsmogelijkheden (en het puzzelen daarmee) mij een buitengewoon tevreden Koploper-gebruiker!

Mochten er nog additionele testjes gewenst zijn hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Frans Hin

Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 15 nov 2012 :  21:32:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Heren,

Met de IB 1 en met een digitrax systeem zal het perfect werken met de commando's welke koploper zend.
Echter heeft Uhlenbrock deze voor de IB-Basic en IBII aangepast/verandert, en koploper zend deze veranderde loconet commando's niet.

Uit een antwoord van Paul blijkt dat deze dit niet als een bug in koploper ziet, maar als een uitbreiding op een bestaand systeem, en daar geeft hij geen ondersteuning meer voor. Anders gezegd daar is geen oplossing voor te verwachten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina