Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 203 / Bezoekers Vandaag: 8164
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Comunicatieprobleem tussen Koploper en Twin-center
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Celleke

Belgium
16 berichten

Geplaatst - 11 sep 2006 :  12:38:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo beste vrienden(als ik julie zo mag noemen).
Ben nieuw op het Forum en zit al enkele weken met een geweldig probleem.Namelijk koploper geeft steeds de melding "geen Intelibox/Twin-center gevonden" als ik het groene eitje aanklik om te rijden.In het begin werkte alles prima.Toen ben ik beninnen zoeken naar de mogelijke oorzaken,de Com kabel uitgetest 9 pins van de een zijde naar de andere en die gaven allemaal door.Koploper van de PC verwijderd en terug geinstaleerd ,nieuwe database aangemaakt en instellingen perdatabase korekt ingevult.Niets helpt koploper melt nog steeds dat hij twin-center niet vind.
Ik heb voorlopig maar een dubbele baan aangelegt van 2,40 meter bij 1 meter met bovenaan 5 rangeer-opstelsporen en onderaan een uitijkspoor op het middelste omloopspoor,stelt een station voor.Dit allemaal om het digitaal rijden onder de knie te krijgen.Heb nog geen blokken of seinen.
Ben ten einde raad,kan mij soms iemand raad geven wat de mogelijke oorzaak kan zijn aub.
Vriendelijke groeten.

Celleke

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  13:28:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Hi,

Heb je de optie "baudrate staat vast ingesteld (Special option 26!)" aangevinkt? Als je deze vraag met ja kan beantwoorden, deze even niet aanvinken.

Mvg
Wim.

Bewerkt door modelspoor op 11 sep 2006 13:30:19
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  13:33:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Celleke,

Zijn de baudrates van Koploper en de IB/TC hetzelfde.
Als je een tweede Compoort hebt sluit hem daar eens aan.
Helpt dit nog niet probeer het eens op een andere PC.

Met vriendelijke groet,
Hub

Bewerkt door pa1_hub op 11 sep 2006 13:41:27
Ga naar bovenaan de pagina

Celleke

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  18:41:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim ,

De baudrate staat in koploper en en TC beide op 19200.
Onder instellingen IB/TC zijn maar 2 vakjes aangevinkt eigen protocol gebruiken en bij uitzetten alle locs vooruit zetten.

Groetjes
Celleke
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door modelspoor

Hi,

Heb je de optie "baudrate staat vast ingesteld (Special option 26!)" aangevinkt? Als je deze vraag met ja kan beantwoorden, deze even niet aanvinken.

Mvg
Wim.


Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  18:47:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Dan moet het gewoon werken. Maak je gebruik van een normale compoort?
Anders even op een andere compoort proberen, en even kijken of je wel op de juiste compoort aangesloten bent.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

Celleke

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  19:10:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub,

Inderdaad staan beide(TC) en koploper op 19200 ingesteld.
Achteraan de PC zijn twee 9 polige conectors 1 met 9 pinnetjes waar mijn TC is op aangesloten en 1 met 9 gaatjes voor wat dit laatste dient weet ik niet.Ken van PC's niet veel kan er enkel met werken.Heb nog een vriend die in netwerken doet en die onderhoud mijn PC als ik problemen heb ik had mijn PC trouwens ook bij hem gekocht.Hij is nog onlangs bij mij geweest en heb ik gevraagd kan je eens even naar de compoort kijken want ik krijg geen verbinding meer met mijn twin-cen.Toen heeft hij me gezegd de com poort is in orde.
Een tweede compoort heb ik niet sorry.

Mvg

Celleke

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hallo Celleke,

Zijn de baudrates van Koploper en de IB/TC hetzelfde.
Als je een tweede Compoort hebt sluit hem daar eens aan.
Helpt dit nog niet probeer het eens op een andere PC.

Met vriendelijke groet,
Hub


Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  19:14:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hello Celleke,

Vraag even aan je kennis of deze het met een andere PC uit kan proberen als je geen andere hebt. Als het goed moet die tweede ook een Compoort zijn of deze is niet ingesteld.

Met vriendelijke groet,
Hub

Bewerkt door pa1_hub op 11 sep 2006 19:16:36
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  19:18:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
En hoeveel compoorten heeft je PC volgens Koploper, is dat er meer dan 1? En heb je voor de juiste gekozen?

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  19:21:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hello Celleke,

Vraag even aan je kennis of deze het met een andere PC uit kan proberen als je geen andere hebt. Als het goed moet die tweede ook een Compoort zijn of deze is niet ingesteld.

Met vriendelijke groet,
Hub



Hub,

Ik denk niet dat die tweede een comport is. En ik denk dat hij 15 gaatjes heeft i.p.v. 9. Dus is hij voor een beeldscherm.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

Celleke

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  19:24:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Win,

Dat is het hem juist in het begin dat ik koploper gedouwnload en gereistreerd had bij PaHasoft had ik een baan ontworpen en kon ik wissels en onkop en rijden via het beeldscherm en de wissels verzeten met een aanklik op de wissels.Heefd een dretal weken goed gewerkt.Van de ene op de anderen dag was het gedaan koploper kan de IB/TC niet vinden en dat is nu ook ongeveer 3weken.
Mvg

Celleke
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door modelspoor

Dan moet het gewoon werken. Maak je gebruik van een normale compoort?
Anders even op een andere compoort proberen, en even kijken of je wel op de juiste compoort aangesloten bent.

Mvg
Wim.


Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  19:29:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Probeer het eens via de PC van je kennis.

Hub
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  19:29:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Celleke,

Dat kan aan drie dingen liggen. Kabeltje kapot, TC Kapot, PC compoort kapot. Dus met de TC en het kabeltje naar een ander PC en het daar op proberen. Het eerste wat je kunt proberen is een ander kabel.

Meer kunnen wij er niet van maken.

Suc6
Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

Celleke

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 11 sep 2006 :  19:51:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim ,

Inderdaad die tweede heeft 15 gaatjes.
Ik ga nu even zorgen voor mijn avondeten klaar te maken en wat te rusten ik ben weduwnaar en sta voor alles alleen.

Ik groet U beide Wim en Hub voor julie reaktie en vooral bedankt.

Tot Morgen of dezen avond laat(ben een nachtraaf)

Celleke

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door modelspoor

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hello Celleke,

Vraag even aan je kennis of deze het met een andere PC uit kan proberen als je geen andere hebt. Als het goed moet die tweede ook een Compoort zijn of deze is niet ingesteld.

Met vriendelijke groet,
Hub



Hub,

Ik denk niet dat die tweede een comport is. En ik denk dat hij 15 gaatjes heeft i.p.v. 9. Dus is hij voor een beeldscherm.

Mvg
Wim.


Ga naar bovenaan de pagina

KeesW

9 Posts

Geplaatst - 13 sep 2006 :  13:04:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Celleke,

Wat Wim zegt in het begin heb ik ook gehad. Je moet de genoemde optie in Koploper uitzetten en op je TC het vinkje weghalen bij optie 26.
Ik heb echter ook een keer gehad dat ook dit niet meer werkte.
Toen heb ik mijn TC moeten resetten naar de fabriekswaardes. Daarna werkte het weer. Het is echter wel zo dat je daarna wel al je instellingen (wissels/straten etc.) opnieuw moet invoeren in je TC.

Veel succes.
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 13 sep 2006 :  19:20:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door KeesW

Hallo Celleke,

en op je TC het vinkje weghalen bij optie 26.



Kees, hoe doe je dat, dat vinkje weghalen op de TC?

Celleke met de TC hoef je niets te doen alleen het vinkje in Koploper bij optie 26 uitzetten is voldoende.

Mvg
Wim.

Wat we aan Paul nog eens kunnen vragen, om deze manier van opstarten en initialiseren, op een andere manier te laten doen.

Al deze instellingen zijn volgens mij overbodig, en geven alleen maar een verwarrende situatie.

Mvg
Wim.

Bewerkt door modelspoor op 13 sep 2006 19:28:17
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 13 sep 2006 :  19:55:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Celleke met de TC hoef je niets te doen alleen het vinkje in Koploper bij optie 26 uitzetten is voldoende.
Bij het aanmaken van een nieuwe database staat deze al standaard uitgevinkt.
volgens mij is een opmerking in de handleiding meer dan voldoende.
Verder heeft het volgens mij ook niets te maken met het probleem van de vragensteller. nl "geen Intelibox/Twin-center gevonden".

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 sep 2006 :  19:55:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Als een gebruiker een nieuwe database aanmaakt is dit vinkje ook niet aan. Het werkt dan gewoon met een IB zoals deze vanaf de fabriek komt. Dat gebruikers meteen opties gaan zetten zonder de echte consequenties hiervan te overzien dat kan ik niet ook niet echt helpen.

Er zijn wel degelijk gebruikers die van deze optie gebruik maken, dus verwijderen doe ik niet en ook de default is oke. Dus wat mij betreft....

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 13 sep 2006 :  20:28:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Paul, ik vraag je niets te verwijderen.

We hebben hier te maken met twee default instelling, die volgens mij elkaar in de weg kunnen zitten, en dat kun je eenvoudig oplossen.

Je heb te maken met de IB/TC default en de Koploper default.

Als je in koploper de baudrate op 19200 bps zet en je vinkt de optie aan, en de IB/TC staat in zijn default instelling, heb je een probleem, en krijg je de melding 'Geen IB gevonden'.

Dit is dus het gevolg van wat je zelf aan zegt, mensen zetten allerlei opties aan, zonder te weten wat de gevolgen zijn.
De oplossing is eenvoudig, maar die moet je wel zelf willen.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 sep 2006 :  20:33:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Wees even niet zo vaag; ik moet nu vreselijk tussen regels doorlezen wat jij bedoeld (of ik lees gewoon verkeerd).
Wil je misschien even zeggen welke oplossing jouw voor ogen staat?

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 13 sep 2006 :  21:04:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Paul,

Ik antwoord via PM. Je kunt er dan even over denken en eventueel hier je beslissing plaatsen.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

Celleke

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 15 sep 2006 :  01:01:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo vrienden,en ook aan KeesW en Paul Haagsma,

Zoek het aub niet te ver in koploper heb ik nergens iets gewijzicht dat programma werkte perfekt gedurende 3 weken.Het enige wat ik gewijzigt heb is de baudrad in mijn TC die heb ik op 19200 gezet zoals in koploper is aan gegeven,dat is het enige.In het twin center heb ik ook al een reset uitgevoert naar de fabriksinstellingen.
Ik heb zelf reeds kontakt gehad met Paul,die kent zelfs mijn probleem en hij heeft mij aangeraden in te schrijven op het KOPLOPERFORUM.Het is trouwens een goed forum heb al veel vragen en antwoorden gelezen van de koploper vrienden.Mijn comkabel is voor 100% in orde ,ik moet nog eerst een ander PC op de kop tikken om daar eens op de compoort te proberen.Als dat daar ook niet op werkt vrees ik dat de interfees (of hoe noemt dat beestje) van het TC het laat afweten.maar het TC zelf werkt goed ,rijden ,wissels schakelen enz..
Heb 2 dagen mijn PC niet opgezet wegens te druk heb heb ondertussen mijn 2 bezetmelders BMD16-SD afgesoldeerd nadat ik mijn bestelling van Conrad heb aangekregen.

MvG,

Celleke

Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 15 sep 2006 :  09:01:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Celleke,

We zoeken het ook niet in Koploper.
Met de door jou verstrekte gegevens en wat aanvullingen heb je het een en ander kunnen controleren. Dat heeft nog geen resultaat opgeleverd. Wacht eerst rustig af tot je een andere PC ter beschikking hebt. Tot dan toe zou ik niets ondernemen.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 15 sep 2006 :  11:00:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Celleke Schreef: Zoek het aub niet te ver in koploper heb ik nergens iets gewijzicht dat programma werkte perfekt gedurende 3 weken.Het enige wat ik gewijzigt heb is de baudrad in mijn TC die heb ik op 19200 gezet zoals in koploper is aan gegeven,dat is het enige.In het twin center heb ik ook al een reset uitgevoert naar de fabriksinstellingen


Dan staat de baudrate van de TC waarschijnlijk weer op 2400 bps. Een simpele test kun je nog uitvoeren, en dat is zet de baudrate van Koploper ook op 2400 bps en try it again.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

Celleke

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 15 sep 2006 :  11:10:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hub,
goede morgen,

Bij opstarten van mijn PC daarjuist kreeg ik een e-mail van Info@koploperforum met de melding dat U had gereageerd op mijn vragen.Hartelijk bedankt voor Uw mededeling zal nog even rustig afwachten op een andere PC om een test uit te voeren.
Zodra dit is geschied zal ik julie informeren over het resultaat.
P.S.ter informatie ik rijd in schaal ( N ) 1:160 had dat nog nergens vermeld.

Met vriendelijke groeten,

Celleke

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Hallo Celleke,

We zoeken het ook niet in Koploper.
Met de door jou verstrekte gegevens en wat aanvullingen heb je het een en ander kunnen controleren. Dat heeft nog geen resultaat opgeleverd. Wacht eerst rustig af tot je een andere PC ter beschikking hebt. Tot dan toe zou ik niets ondernemen.

Met vriendelijke groet,
Hub


Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 15 sep 2006 :  11:52:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Citaat van Celleke:
quote:
Hallo Wim ,

De baudrate staat in koploper en en TC beide op 19200.
Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 15 sep 2006 :  12:10:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door pa1_hub

Wim,

Citaat van Celleke:
quote:
Hallo Wim ,

De baudrate staat in koploper en en TC beide op 19200.
Met vriendelijk groet,
Hub



Nee Hub, de TC staat na een Cold Boot op 2400 bps, ongeacht de ingestelde baudrate. Dit is zo als de TC of IB op zijn standaard fabrieks instelling staat. Dit is ook een onderdeel van het voorstel aan Paul, om de opstart methode anders te laten verlopen als dat het nu het geval is, om onder alle omstandigheden de IB of TC te laten opstarten. Het woord is aan Paul, om hier verder wat mee te doen.

Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina