Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 72 / Bezoekers Vandaag: 3270
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1498
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Een treinstel gaat sukkelen bij het remmen.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Kleton

198 berichten

Geplaatst - 27 aug 2006 :  22:59:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Bij het rijden met een aantal treinen op mijn baan heb ik een vreemd probleem:
Een treinstel gaat sukkelen op de laatste meter voor hij eindelijk stopt,op de juiste plaats.Koploper heeft dan al gewaarschuwd dat de trein stil staat (Dat denkt ie natuurlijk,maar ik zie dat hij nog steeds langzaam rijdt.)
Remgegevens verwijderen helpt niet,het gedrag blijft hetzelfde.
Dit sukkelen gebeurt overal waar hij moet gaan stoppen,andere treinen remmen gewoon.Het wegrijden gaat helemaal goed zoals het moet.
Ik twijfel, of herijken helpt,want het lijstje met de decoderstappen en de bijbehorende snelheid is niet veranderd(Ik had ze genoteerd)
Wie weet raad?
Groeten,Peter

René

47 Posts

Geplaatst - 28 aug 2006 :  12:02:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Peter,

Heb je al eens geprobeert wat deze loc doet als je hem los van koploper met de hand bediend? Het lijkt mij eerder iets wat in de decoder gebeurt als Koploper al aangeeft dat de loc stil staat.
Komt de loc wel echt tot stilstand?

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 28 aug 2006 :  16:59:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Renee,
Het gekke is, dat ik niets aan zijn dekoder instellingen veranderd heb.Maar hij kruipt echt naar zijn stoppunt.Omdat hij er veel langer over doet dan normaal,gaat Koploper dit melden met toeters en bellen.
Ik ben momenteel bezig met herijken van de snelheid.
Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 28 aug 2006 :  20:02:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Staat bij het betreffende treinstel wel het vinkje bij "leer remmen" (in ondrhoud locomotieven)?

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 28 aug 2006 :  20:26:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,
Ja, dat is aangevinkt.
Ik heb het hele rijtje van de lokomotieven in de tabellen,waar dat leren remmen staat al nagelopen,wat de verschillen zijn met een normaal reagerende lok,maar niet gevonden.
De ( ingeprogrammeerde )CV waarden zijn nu nog : CV5=130;CV6=65.
Het lijkt,alsof die veranderd zijn,maar dat kan ik ze niet kontroleren of ze nog zo zijn,die uitleessschakeling met MRdirect doet het nog niet bij mij.
In de huidige toestand (Zoals het nu niet goed gaat)
rijdt de Sprinter 12km/h,in stap 11.
Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 29 aug 2006 :  11:25:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Als je de instellingen niet kan controleren en je er toch zeker van wil zijn dat ze de oude zijn, zit er niets anders op dan opnieuw inprogrammeren en mss daarna de loc opnieuw ijken.

Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 30 aug 2006 :  09:05:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Renee,
(De zelfde ,als die met een Sprinter bezig is?)
Ik heb mijn Sprinter opnieuw helemaal ingesteld,ook de CV nrs er weer ingezet,en Koploper opnieuw laten ijken.Hij rijdt nu weer goed.
Maarrrr,een Hondekop,van Lima met 2 ..motortjes van GM&S erin blijkt nu ook slecht te rijden,dwz erg langzaam optrekken en afremmen.Met de MRDirect knoppenhandregelaar gaat hij goed,mar niet met K.heel gek.
Toch ga ik hem ook maar opnieuw instellen/Ijken.
Zo'n dekoder (GOld serie van Lenz) verliest toch niet zijn instellingen als hij een maand of 2 stilstaat?
-Peter
Ga naar bovenaan de pagina

René

47 Posts

Geplaatst - 30 aug 2006 :  10:00:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van René  Reageer met citaat
Met mijn Zimo decoders heb ik iets dergelijks nooit gemerkt en mijn modellen staan toch echt wel eens maandenlang zonder ook maar iets van spanning te zien. Toch is het niet helemaal ondekbaar ook al zou het tegenwoordig niet voor hoeven komen.


Groeten,

René Wolf
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  08:49:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een dekoder plotseling zijn adres kwijt was, althans hij had spontaan een ander adres gekregen.
Raar effekt omdat je denkt dat de dekoder defekt is, want hij reageert niet meer op het juiste adres. Herprogrammeren en hij deed het weer.


Met vriendelijk groet,
Peter Kramer

N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola
Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 01 sep 2006 :  12:19:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Naamgenoot,
Blijkbaar valt er wel eens een bitje om,ik vraag me nu af,of ook de fabrieksinstellingen wel eens zouden kunnen veranderen,herstellen van de door mij geprogrammeerde C V waarden is binnen een minuut gebeurd bij MRDSys,je loopt even de waarden langs en klaar ben je.

Ook de Hondekop was weer goed na herprogrammeren en ijken.
Groeten Peter,die maar eens gaat kijken,of de Roco1100 dekoder alles nog weet.
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 02 sep 2006 :  18:56:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peters en anderen

Ook op mijn baan gebeurd het wel eens dat een decoder zijn adres kwijt is. Behalve het adres kan het ook een ander CV nummer zijn.
Tot nu gebeurde het alleen met Lenz decoders. oorzaak waarschijnlijk stoorsignalen op de baan. Het gebeurde meestal met Decoders in Hamo modellen. Een handigheidje is om de instellingen van de decoders op te slaan in koploper, bij lok gegevens in het info veld. Als een lok goed rijdt noteer je daar de waarden. Bij een probleem zet je dan de waarde zo weer terug in de decoder. Gisteren 1 september zeker een decoder bad-day gebeurde het hier ook de ICE3 raasde met een enorme snelheid over de baan. (Dit was opgetreden na een ernstige kortsluiting)
Met programmeren op de hoofdbaan (**POM) heb ik CV 5 weer op 6 gezet. (max. snelheid)
Waarna de ICE3 weer normaal reed.
Een handig tooltje is BW-lite wat goed met de IB overweg kan.
Hiermee kan je alle CV's uitlezen en veranderen. Bovendien wordt alles in een log file vastgelegd. Met copy en paste kopieer je dit zo in koploper.
Soms is het noodzakelijk om de decoder terug tezetten naar de fabrieks instelling. En opnieuw te programmeren.

*BW-lite vindt ik een handig programmeer tooltje wat ook nog de datum vast legt Wat er niet in thuis hoort even editen.
Ik weet niet met welke centrales het programma overweg kan een kwestie van uitproberen. Is ook freeware.

Heb verder geen belangen in BW-lite maar het zwaarte punt ligt in het info veld van koploper.

** met POM Programming On Maintrack, zijn alle CV's te wijzigen, behalve het adres.
Deze is dan ook nodig om te bepalen welke lok je programmeert.

met de vriendelijk groeten Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 04 sep 2006 :  20:54:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat

Hi Ab en anderen,

Ook gebeurd het bij mij weleens dat loks er ongecontroleerd vandoor gaan. Vaak zijn dit de oude selectrix dekoders die niets instelbaars hebben maar soms ook met Lenz dekoders. Als het gebeurd is de oorzaak altijd een sluiting, ook een hele kleine sluiting die b.v optreden bij een keerlus schakeling of het ompolen van een wissel, kunnen treinen op hol doen slaan. Als ik veel treinen heb rijden is de kans veel groter dat dit gebeurd. Soms gaat het een hele avond goed, soms gebeurd het 3, 4 keer op een avond en dat is best lastig.

Met vriendelijk groet,
Peter Kramer

N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola
Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 05 sep 2006 :  11:22:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik heb wel eens sluiting bij handmatige besturing, als de treinenloop in de war is geraakt.''Even handmatig '' met een trein ergens omheen en dan sluiting maken als je een gepolariseerd wissel per ongeluk openrijdt.
-Peter
Ga naar bovenaan de pagina

SuSke

Belgium
2 Posts

Geplaatst - 29 jan 2007 :  22:42:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door René

Met mijn Zimo decoders heb ik iets dergelijks nooit gemerkt en mijn modellen staan toch echt wel eens maandenlang zonder ook maar iets van spanning te zien. Toch is het niet helemaal ondekbaar ook al zou het tegenwoordig niet voor hoeven komen.


Groeten,

René Wolf


@rené
Heb jij een Zimo digitaalsysteem aangestuurd met Koploper, of gebruikje een ander systeem, of enkel de decoders?

Frans
herbeginner
Ga naar bovenaan de pagina

nicohoog

Netherlands
52 Posts

Geplaatst - 30 jan 2007 :  22:33:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
dit soort ongecontroleerd decoder gedrag had ik vroeger ook wel eens. Na dat ik in alle decoders de optie "analoog rijden (CV??" had uitgezet, was dit probleem over. Mijn modellen doen het dus nu niet mer op 14V gelijkstroom, alleen nog digitaal. Waarschijnlijk was voorheen een kortsluit spanningsval/piek een trigger om van adres te veranderen. Zoiets...

Succes,
Nico
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina