Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 125 / Bezoekers Vandaag: 125
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 125
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Pendelbaan in Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

hil1814

Netherlands
60 berichten

Geplaatst - 24 sep 2010 :  08:53:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Koplopervrienden.

Wil iemand zo vriendelijk zijn om mij te vertellen hoe ik een pendelbaan kan aanmaken in Koploper en hoe mijn baan inclusief bezetmelders er dan uit moet zien.

Dus hoeveel blokken en hoeveel bezetmelder per blok. Hoe regel je dat de loc na het stoppen weer de andere kant op gaat rijden, enz.Bij voorbaat dank en hartelijke groeten.

phdirk

Netherlands
2530 Posts

Geplaatst - 24 sep 2010 :  16:39:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Hil?,

Ik zou als eenvoudige oplossing een baan maken van twee aanelkaar grenzende blokken. Elk blok zou ik van twee bezetmelders voorzien. In de blokdefinities de keeropdrachten goed aanvinken en een trein nemen die mag keren (duw/trekcombinatie of treinstel) en rijden maar.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 24 sep 2010 16:41:19
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 30 sep 2010 :  18:42:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Hil,

Ik ben toevallig bezig om een documentje te maken over een aantal Koploper functies, die ik nergens anders op een wat uitgebreidere manier beschreven zie. Het gaat daarbij om het gebruik van een enkelsporig baanvak, blokbeveiligd uiteraard, met seinen die in tegenrichting op rood staan, 2-richtingsgroep, enz. Dat zijn zo wat kreten die in dat documentje behandeld worden. Als je denkt er wat aan te hebben, kan ik je wel een exemplaartje sturen. Dan kan ik jouw op- of aanmerkingen er nog in verwerken.
Gr,

Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.0 build 3).
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 01 okt 2010 :  18:55:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Daan
Ik ben ook erg geïnteresseerd in dat documentje. Ga je dat nog breder verspreiden?
M.v.g.
Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 02 okt 2010 :  13:46:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb ook wel intresse daan.

Groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 09 okt 2010 :  08:32:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo geinteresseerden ,

Als ik dat documentje binnenkort af heb, zal ik in dit draadje daar even een melding van maken, dan kunnen jullie een kopietje krijgen.
Gr,
Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.0 build 3).
Ga naar bovenaan de pagina

Auke

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 11 okt 2010 :  17:07:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Daan, dat is geweldig hier zul je waarschijnlijk een aantal beginnende koplopers blij mee maken.
Zelf behoor ik ook tot deze catagorie en ben ook geinteresseerd.

Met vriendelijke groet uit Zwolle, Auke

N-HO-MRD-kopl-Roco-Minitrix-Picolo

Bewerkt door Auke op 02 nov 2010 00:44:34
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 nov 2010 :  12:17:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
H.J Hakkert,

At your service.
Simpel pendelbaantje.

Mvg
Wim.


Download Attachment: Pendelen.bck
7,33 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 01 nov 2010 :  19:14:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn documentje is bijna klaar, liefhebbers kunnen er dan een kopietje van krijgen.

Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.0 build 3).
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  09:56:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koploperrijders,

Mijn documentje is klaar. Het behandelt een aantal leuke aspecten van Koploper, met als centraal onderwerp het inrichten van een enkelsporig baanvak met kopstations. De mogelijkheden over seinen, keren op het station en dergelijk worden hierin besproken.
Het document gaat vergezeld van een demo database, zodat je meteen wat kunt uitproberen.
Iedereen die interesse heeft, kan mij een berichtje sturen, met daarin je e-mail adres, zodat ik het (zip) bestand naar je toe kan sturen.

Gr,
Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.1 build 2.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  10:10:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

De database kun je toch gewoon hier plaatsen. Dat document trouwens ook.
Scheelt jouw een hoop werk in de vorm van het benatwoorden van je mail.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  10:16:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, dat kan natuurlijk ook...
Eens kijken of ik dat ge-upload krijg.



Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.1 build 2.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  10:17:04  Toon profiel  Reageer met citaat
zou fijn zijn om het hier te hebben zodat we er eens kunnen in neuzen.En hopelijk enkele ideeen uithalen.Velen houden niet van dat eindeloos mailen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  10:20:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hmmm, na het verwijderen van wat spaties, lijkt het te lukken!

Download bijlage: Koploper_demo_enkelspoor.zip
487,39 KB

Graag hoor ik van degene die het document gaan lezen, of dat er nog wat aan ontbreekt of dat er wellicht nog iets aangevuld moet worden.
Veel plezier ermee!

Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.1 build 2).
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  11:00:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Mooi en zeer leerzaam bestandje.Eigenlijk geen opmerkingen behalve dat ik zie dat velen bij vastleggen wisselstraten de bijhorende lijnen niet laten meekleuren.Terwijl dit juist erg overzichtelijk wordt.Mss dit nog erbij vermelden (rechtermuisknop).

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  11:08:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Er zijn geen losse lijnen in het baanoverzicht, de lijnen horen allemaal bij een blok. Die kleuren automatisch al mee.

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.1 build 2).
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  11:11:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Daan,

En die kun je laten mee kleuren als je dat aanvinkt op je werkblad wisselstraten. Dan kleuren de lijnen mee die je aan het blok hebt toegewezen, ik denk dat Johnny dat bedoeld.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  11:20:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,
Als ik de simulatie start met het groene spiegelei, en dan automatisch rijden kiest, worden er keurig wisselstraten geselecteerd en de lijnen krijgen daarbij de juiste kleur. Aangezien het een heel eenvoudig baanontwerp is zijn alle lijnen aan een blok toegewezen. Bij het maken van wisselstraten kun je dan die lijnen niet meer selecteren: er verschijnt een pop-up (zie bijlage): Deze lijn behoort bij blok x. Naar mijn idee werkt het allemaal zoals het zou moeten...

Download Attachment: Wisselstraat.jpg
43,72 KB

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.1 build 2).
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  11:21:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Heel juist Wim.In attach het aangepaste BCK bestandje met een 2de locje erbij en aanpassingen van de bloklengte.Anders wou hij het locje niet meer in sommige blokjes toelaten.Is maar een voorbeeldje hoor.Wat die rechtermuisknop toch allemaal niet kan in koploper.LOL.

Mss zou het beter zijn als we een nieuw draadje openenden hierover of het bestandje ergens in een vast gesloten topic zetten.Zo gaan we met de pluimen van het mooie werk van modelspoorkelder niet lopen.
Download Attachment: TestenkelspoorJohn.bck
11,95 KBn

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Modelspoorkelder

Netherlands
66 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  11:31:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo wim en Johnny,
Nu begrijp ik wat jullie bedoelen. Jullie bedoelen de optie die je te zijn krijgt, als je het baanontwerp opent, dan de knop Vastleggen wisselstraten klikt, en dan met de rechter muistoets op een lege plek in het baanontwerp klikt. Dan krijg je de optie "Lijnen van blok meekleuren tijdens wisselstraat". Ik zat op de lijnen zelf te klikken. Zo zie je maar weer, nooit te oud om te leren

Daan

Märklin C en K rails, Central Station. Baan is in aanbouw. Testen met Koploper (versie 7.1 build 2).
Ga naar bovenaan de pagina

TWieb

Netherlands
55 Posts

Geplaatst - 04 nov 2010 :  14:55:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Daan en anderen
Ik heb het zip bestand nu keurig op mijn computer staan en ga de inhoud nu bestuderen.
Dank, met vriendelijke groet,
Tjeerdo
Ga naar bovenaan de pagina

HO_COMP_FAN

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 06 feb 2018 :  11:21:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Daan,

oud onderwerpje in koploper (2010), maar toch eens benieuwd
hoe je het aangepakt hebt.
De link naar het zip bestand (Koploper_demo_enkelspoor.zip) is niet meer aktief, kan je eventueel een nieuwe link plaatsen ?

Alvast dank
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 feb 2018 :  13:15:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wat hebt aangepakt?? Om welk probleem gaat het, waar wil je een oplossing voor?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

HO_COMP_FAN

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 06 feb 2018 :  15:45:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

het draadje gaat volgens mij over "Pendelbaan in koploper" , draadje gestart door hil1814.
Volgens mij daarna Daan (Modelspoorkelder), die aangeeft dat hij wat documentatie schrijft rond 2 richtingsgebruik van enkelsporig baantje en eventuele aanmerkingen/opmerkingen van Hil wil meenemen.

Mijn verzoek vandaag , gericht aan Daan , gaat dus om inzage van het documentje welke hij geschreven heeft , zip bestand link die momenteel niet werkt.

Dacht dat het een simpele vraag was los van het feit dat er wellicht tal van mogelijke oplossingen voor "Pendel verkeer" zijn met koploper.

mvg


Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 06 feb 2018 :  16:40:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Start, dan gewoon je eigen vraag, en stel deze duidelijk, dan leggen we het gewoon aan je uit, zo moeilijk is het pendelen niet. Gewoon terug waar je vandaan komt toch.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina