Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 220 / Bezoekers Vandaag: 9275
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 761
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Blok handmatig geblokkeert
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Bas

Switzerland
55 berichten

Geplaatst - 15 aug 2006 :  19:44:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond allemaal

Vandaag weer lekker met Koploper gewerkt, kwam echter een vreemd probleem tegen wat ik niet zo snel kon oplossen. Heb een blok handmatig geblokkeert, en het lijntje kleurde ook mooi blauw. Echter werd de treinroute toch DOOR het geblokkeerde blok gezet en reed erdoorheen

Een tweede treinroute om dit geblokkeerde blok is aanwezig, maar accepteerd hij niet...

Tja, wat ging hier mis bij mij en wat heb ik verkeerd ingesteld

Groeten uit Zwitserland

Bas

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 15 aug 2006 :  20:41:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bas,

Als ik dit lees zou ik in eerste instantie denken dat jij de lijnen niet aan de juiste blokken hebt gekoppeld in onderhouden baanontwerp.

Je blokkeert een blok en de trein rijdt dan fysiek op je baan om het blok heen? Begrijp ik dit goed? Zo ja dan moet je toch eens kijken in het baanontwerp bij het toekennen van lijnen aan blokken of aan koppelen van lijnen aan bezetmeldpunten.
Kom je er dan niet uit, plaats hier dan even je database dan kunnen we er naar kijken en helpen.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Bas

Switzerland
55 Posts

Geplaatst - 19 aug 2006 :  18:36:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal

Hierbij mijn Database "Testbaan". Ik breek nu al een tijdje mijn weinige hersencellen erover hoe ik om blok 12 heen kan rijden als deze bezet is. Leek me logisch via de meerdere wisselstraten, die optie heb ik ook gemaakt, twee mogelijkheden om van blok 1 in blok 4 te komen, echter als ik blok 12 bezet maak, stelt hij toch de wisselstraat erdoorheen. Mijn conclusie: hij neemt steeds wisselstraat 1 omdat Koploper niet ziet/merkt dat blok 12 bezet is. Hoe laat ik Koploper dit dan weten?

Groeten en bedankt voor jullie hulp

Bas

Download Attachment: Testbaan.zip
12,85 KB
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 aug 2006 :  19:58:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bas,

Volgens mij ben jij er bijna in je database.

Zoals jij misschien weet rijdt Koploper eigenlijk tussen blokken. Eerst wordt gekeken of de mogelijke blokken vrij zijn. Is een blok vrij dan wordt pas gekeken of de bijbehorende wisselstraat vrij is.

Je kan dus rijden vanuit blok 1 naar 12 en dan naar blok 4. Jij hebt ook netjes aangegeven in onderhouden blokken dat er ook een mogelijkheid moet zijn om van 1 rechstreeks naar blok 4 te rijden dus buiten blok 12 om. Je laat een keuze maken tussen deze blokken op basis van kans. Ik zou verwachten echter dat dit op basis van een volgorde moet zijn. Het liefst eerst blok 12 omdat deze het minst blokkeerd.

Jij hebt echter in onderhouden baanontwerp de wisselstraat van blok 1 naar blok 4 via 12 lopen. Deze zou volgens mij echter juist niet via 12 moeten maar via de wisselstraat die er onder ligt.

Als je de kansen verandert in volgorde en de wisselstraat van 1 naar 4 ook aanpast werkt het volgens mij precies zoals jij wil.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)

Bewerkt door PaHaSOFT op 19 aug 2006 20:37:49
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 aug 2006 :  20:18:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bas,

tevens ben jij in onderhouden baanontwerp vergeten een aantal wisselstraten te definiëren, de wissels zullen niet geschakeld worden, en de treinen zullen verdwalen.

Bijvoorbeeld van blok 3 naar blok 11,
en van blok 11 naar blok 4

met vriendelijke groet,

Walter

Ga naar bovenaan de pagina

Bas

Switzerland
55 Posts

Geplaatst - 19 aug 2006 :  20:43:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Walter

Het is gelukt...ff aangepast en het werkte zoals ik graag zou willen

Walter, die had ik nog helemaal niet ingegeven, was allemaal eerst ff om te testen, maar moet nog komen. Nu ben ik aan het kijken hoe ik de voorseinen aan de hoofdseinen kan koppelen. Net was hier een Oberlokführer van de BLS op bezoek die helemaal uit zijn dak ging toen hij Koploper zag met zwitserse seinen en wilde het graag in het Duits hebben, dus er moet nog eea vertaald gaan worden binnenkort.

Groeten en hartstikke bedankt voor jullie hulp

Bas


Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina