Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 489 / Bezoekers Vandaag: 7177
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 489
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 start vaste route
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

mels

Netherlands
145 berichten

Geplaatst - 07 aug 2006 :  20:44:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo medekoplopers,

Na de vakantie en het minder hete weer weer een tijdje op zolder gebivakkeert. En kwam weer een leuk probleempje tegen.
De situatie:
blok 1|wissel|blok 2 (rechtdoor) blok 3 (afbuigend)
blok 3 heeft in de variabele route een stopverbod.
Maak ik blok 3 het startpunt van de vaste route, dan wordt de route niet uitgevoerd.
Is blok 1 het startpunt, dan start netjes de route van 1 naar 3 en verder.
Meestal is dit geen probleem, maar als na blok 3 een bezet blok voorkomt, blijft de trein in blok 1 wachten en dat is niet de bedoeling.

Iemand een idee voor de oplossing?

Mels

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 07 aug 2006 :  22:04:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels,

Als er in blok 3 een stopverbod is dan kan een trein hier alleen naar toe als er na blok 3 ook een keuze is, als deze er niet is dan blijft hij altijd wachten in blok 1.
Je kan in de vaste route eventueel, indien gewenst, blok 2 als alternatief opgeven voor blok 3.

Is er een speciale reden dat er een stopverbod is in blok 3.
Als dat namelijk alleen voor bepaalde treinen is dan zou je voor deze trein een andere variabele route kunnen maken waarin geen stopverbod is voor blok 3.

Ik vermoed dat dit tevens de reden is dat er niet begonnen wordt met de vaste route in blok 3 maar weet niet 100% zeker want ik meende dat een vaste route altijd begint zodra de trein in dit blok aankomt.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 09 aug 2006 :  06:19:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Wim,

Na blok 3 komen de stations sporen (blokken), hiervan wordt er 1 gebruikt voor goederen verkeer. Koploper kiest normaal voor goederentreinen blok 2, indien het goederen stations spoor bezet is. De vaste route is de start voor de locwisselling bij 3 treinen. Blok 2 is in dit geval geen alternatief voor blok 3 en ook geen keuze in de vast route. Het stopverbod komt voor in de variabele route, welke door koploper is aangemaakt na de conversie.

Indien in blok 3 geen stopverbod geld, bestaat de mogelijkheid dat hier een goederentrein stopt en zo het binnenkomende personen verkeer blokkeert.

Ik deel je gedachte, door er vanuit te gaan dat de vaste route start als de trein in het startblok komt, ook al heeft dat blok een stopverbod.

m.vr.gr.
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 aug 2006 :  06:57:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Mels/Wim,

Volgens mij is dit in het verleden wel eens vaker ter sprake gekomen: een vaste treinroute kan niet starten als er stopverboden zijn in de blokken.
Helaas is dit een van de technische beperkingen van Koploper die ik niet kan veranderen.

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 09 aug 2006 :  13:47:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Paul,

OK dat is duidelijk, is alles teminste goed ingevuld in de blok en route info.
We hebben zoveel plussen van Koploper, dat met deze technische beperking te leven is. we gaan broeden op een andere oplossing.

m.vr.gr,
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 12 aug 2006 :  08:30:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Nog even een een toevoeging.
In de vaste route heb ik aangegeven 3 blokken vrij bij start route en direct claimen.
Het is nu wachten op de samenloop van omstandigheden, dat de goederentrein in blok 1 (te) lang blijft wachten.

Met vriendelijke groet,
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 12 aug 2006 :  08:47:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mels,

Als jij opgeeft dat een aantal blokken vrij moeten zijn bij het starten van de vaste treinroute dan wordt de kans/mogelijkheid dat deze treinroute start alleen maar kleiner.

Ik snap hier niet zo goed de bedoeling van...

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 12 aug 2006 :  10:48:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Tijdens normaal automatisch rijden is de volgorde vanuit blok 1, eerst blok 3. Van blok 3 en het blok erna is een klein stukje zichtbaar, voor beide blokken geld een algemeen stopverbod. Hierna is de wisselstraat naar de stationsblokken met verplichte stop, waarvan er 2 sporen door goederen treinen gebruikt mogen worden. Zonder stopverbod zou een goederentrein het personen verkeer ophouden in blok 3 of het blok erna, indien de goederen sporen niet vrij zijn.
Zijn alle stations sporen bezet dan zal de trein van blok 1 rechtdoor naar blok 2 gaan.
Voor de vaste route, moet 1 bepaald stationsspoor vrij zijn. De trein blijft dus in blok 1 wachten tot deze vrij is. Er rijden 3 treinen waar de vaste route aangekoppelt is, het komt soms voor dat deze achter elkaar in blok 1 aankomen. De eerste moet de vaste route uitvoeren en de andere mogen (moeten) doorrijden via blok 2. Anders zou de tijd voor de kolen en water stop te kein zijn.
Aangezien het bestemmings spoor voor de locwissel 2 richting is, kan deze ook vanaf de andere kant gereserveerd worden.
Aangezien de vaste route niet kan starten in blok 3, hoeft deze dus ook niet te starten indien de sporen niet geclaimed kunnen worden.

Met vriendelijke groet,
Mels
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina