Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 97 / Bezoekers Vandaag: 322
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 121
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Knipperende bezetmeldingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Vinkendrecht

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 12 jul 2006 :  21:25:05  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Vinkendrecht  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ben ondertussen bezig mijn baan te besturen met koploper. Dit gaat goed. Ik kan de wissels verzetten en de treinen besturen. Nu ben ik onlangseen stap verder gegaan. Ik heb alle bezetmelders (2 per blok) aangesloten via 4 s88 terugmelddecoders van Viesmann. Wat is nu het probleem. Als ik mijn IB aanzet en koploper opstart, gaan er diverse bezetmelders knipperen. Dit gebeurd onregelmatig en als ik een loc op een spoorzet waarvan de bezetmelder niet knipperd, wordt dit spoor niet bezet gemeld. Ook de start en stop knop boven in de balk knipperen mee met de bezetmelders! Ik dacht misschien ligt het aan mijn laptop, dus ik heb alle aangesloten aan mijn computer, maar dan krijg ik hetzelfde. Wat doe ik verkeerd??

Download Attachment: Vinkdrecht.bck
4.66 KB

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 12 jul 2006 :  21:42:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo ?,

In je backup staat niets anders dan dat je een 4-tal locomotieven hebt aangemaakt.
Bij onderhouden digitale onderdelen alleen wisseldecoders (10).

Heb je bij de IB opgegeven hoeveel S88 terugmeldunits aangesloten zijn ?.
In koploper bij Onderhouden digitale onderdelen opgeven hoeveel S88 terugmeldunits je gebruikt.
Zijn de terugmeldunits goed op de IB aangesloten ?, kabel niet verkeerd om aangesloten ?.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Vinkendrecht

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 jul 2006 :  22:40:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Vinkendrecht  Reageer met citaat
Oeps sorry, verkeerde datbase meegstuurd denk ik.
Ik zal het opnieuw proberen.
Ik heb de terugmelddecoders keurig aangemeld in koploper en de kabel zit niet verbeerd aangesloten, want als ik die omdraai staat alles bezet zonder knipperen.

Groeten Martin (ook vergeten er de eerste keer onder te zetten )

Download Attachment: Vinkendrecht.zip
11.68 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Vinkendrecht

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 jul 2006 :  22:59:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Vinkendrecht  Reageer met citaat
Ik bedenk me nu dat het bestand alweer verouderd is omdat ik in de blokken vergeten was de punten van de bezetmelders en de volgorde van passeren aan te geven. Inmiddels is dat wel gedaan, maar heeft het knipperen niet verholpen.

Groeten Martin
Ga naar bovenaan de pagina

Vinkendrecht

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 12 jul 2006 :  23:26:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Vinkendrecht  Reageer met citaat
Hier is de nieuwe back-up, inclusief de bezetmelders in de blokken.

Martin

Download Attachment: Vinkendrecht.bck
88.27 KB
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 12 jul 2006 :  23:41:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Martin,

Zo te zien is alles goed ingegeven. bij testen werkt het prima.
Toch zou ik het eerst in de hardware zoeken.
Als je een lok of wissel met Kl kunt aansturen is de communicatie goed.
Aantal S88 terugmeldunits bij IB aangemeld.
Kijk eens hoe de terugmeldingen reageren op de IB, dus zonder gebruik van Koploper.
Reageert IB dan goed ?, zoniet controleer de kabels (breuk enz.), goed aangesloten, wissel eens twee decoders b.v. eerte met de laatste.
Aantal S88 terugmeldunits bij IB aangemeld.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

corne_mo

186 Posts

Geplaatst - 13 jul 2006 :  08:04:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je het toch in de hardware zoekt, controleer ook even of je bezetmelders zelf nergens sluiting maken. Had ik zelf nml. nogal last van (railsstaven die tegen elkaar aan kwamen).

Met vriendelijke groet,
Corné

Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz)
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 13 jul 2006 :  09:18:19  Toon profiel  Reageer met citaat
En als je toch kijkt, vooral er goed op letten dat de S88 niet aan de massa wordt aangesloten! De massa zelf komt al via de S88 kabel binnen dus als je nogmaals de massa aansluit, heb je een dijk van een aardlus met vaak dit soort gevolgen: knipperen van bezetmelders.

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

Johan Oden

Netherlands
27 Posts

Geplaatst - 13 jul 2006 :  12:03:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin

Ik heb met mijn baan hetzelfde gehad en ik heb vanalles geprobeerd maar wat geholpen heeft is dat ik dikkere draad ben gaan gebruiken ok had ik nog geen goede trafo op mijn Twincenter staan.
En dat heeft bij mijn geholpen want ik heb nu een helft van mijn baan goed.
Ik heb 2,5 mm gebruikt voor het draad.

met vriendelijke groet
Johan Oden.
Ga naar bovenaan de pagina

Vinkendrecht

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 13 jul 2006 :  20:13:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Vinkendrecht  Reageer met citaat
Bedankt voor alle reakties.
Ik ga zo snel mogelijk alles controleren.

Groeten Martin
Ga naar bovenaan de pagina

Vinkendrecht

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 23 nov 2006 :  12:54:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Vinkendrecht  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Dat zo snel mogelijk controleren bleek iets langer te duren dan gedacht. Na het doormeten, waarbij toch ook enkele fouten naar boven kwamen bleef het knipperen doorgaan. De kabel tussen de IB en de S88 decoders werd vervangen, maar dat bood geen soelaas. Op een gegeven moment dacht ik,dan zal de IB wel defect zijn. Een collega en ook modelspoorhobbyist werd nogmaals geraadpleegd. Deze gaf de tip om de kabel tussen de IB en de S88 decoders te vervangen door een ISDN-kabel. De lengte maakt niet uit, zoals bij de standaard Märklin kabel wel het geval is. Ook adviseerde hij om in de aansluitingen van de terugmelders een Led te monteren. Een rode 3mm Led. Misschien kan een andere ook, maar dat heb ik niet geprobeerd. Het resultaat is verbluffend! GEEN KNIPPERENDE BEZETMELDERS MEER!!! De leds heb ik aangebracht bij de S88 decoders. Kabel->Kroonsteen->LED->stekker->S88. Als de led fel brand moet deze omgedraaid worden. Als er n een loc of wagon in een sectie/blok staat gaat de led heel flauw branden. Door de led wordt dus het signaal van de terugmelding gedempt en geeft daarom geen storing meer op andere terugmelders. Misschien hebben meerderen van jullie hier last van en is dit een oplossing.

Groeten,
Martin Vink
Ga naar bovenaan de pagina

Sander Lageveen

Netherlands
44 Posts

Geplaatst - 23 nov 2006 :  17:16:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Martin,

dit is de eerste keer dat ik van deze manier hoor.

Ikzelf denk echter dat het ondanks je LED oplossing toch ergens in je hardware zit.
Die dingen zijn gemaakt om te worden gebruikt zonder LED.

mvg,
Sander
Ga naar bovenaan de pagina

Vinkendrecht

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 23 nov 2006 :  21:49:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Vinkendrecht  Reageer met citaat
Hoi Sander,

De collega waar ik deze tip van kreeg rijdt al langer digitaal en is zeer kundig in het digitaal rijden. Hij gaf aan dat de terugmelders en de bijbehorende bekabeling zeer gevoelig zijn voor signalen van buitenaf. Ik heb e.e.a. uitgeprobeerd en kwam er achter dat als ik de kabel tussen de IB en de S88 decoders weghield van andere kabels en van de verlichting die er al hangt het knipperen een stuk minder werd. Door nu de leds er tussen te monteren komt eigenlijk een soort filter voor stoorsignalen van buitenaf. Simpel, maar doeltreffend. Het automatisch rijden gaat nu perfect en daar gaat het mij om!!
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 24 nov 2006 :  11:50:26  Toon profiel  Reageer met citaat
wat je doet is dan eigenlijk gewoon een diode in serie zetten in de leiding.Heeft iemand hier ervarig mee ?

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 24 nov 2006 :  12:40:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Hi All,

Deze optie staat beschreven in de handleiding van LDT bij de S88 modules. Het is overigens beter om een normale diode te gebruiken, want ledjes zijn erg slechte diodes, en als die lang in sperrichting belast worden gaan ze snel kapot.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

balthazor

Netherlands
117 Posts

Geplaatst - 24 nov 2006 :  12:53:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van balthazor  Reageer met citaat
Wim.

Ik ben nu wel nieuwschierig wat jij er van vindt wel doen of niet doen !

Erik.

-----
MBZE: Modelbaan Zonder Eind
fleischmann/twincenter/koploper
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 24 nov 2006 :  14:27:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Wat ik er van vind? Baat het niet dan schaad het niet. Verder is het zo om nu juist deze problemen te voorkomen gebruik bij de Intellibox en het Twin-Center de LocoNet terugmelder 63350 of 63340.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 24 nov 2006 :  17:05:59  Toon profiel  Reageer met citaat
misschien raar maar ik heb ook die terugmelddecoders van Viesmann gekocht en tevens een IB.Ik rijd met Marklin 3 rail en wil detecteren op de buitenste rail en ook 2 detectiepunten per blok nl een lang bij binnenkomen (voor volledige detectie trein) en een kort stuk van de buitenrail voor de stopsectie.Ziet iemand of ik hier ook deze problemen zou hebben ? Is het ook nodig om zo dikke draad (2.5 mm) te gebruiken.Daar stuur je wel tot 16 amp door.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 24 nov 2006 :  17:14:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Hi johnny, dat is een nieuwe in de S88 soap, een draad van 2,5 qmm. Wat is dat nu weer voor onzin?
Wat invloed heeft op deze zaken zijn deze drie dingen.

De lengte van de rails en de ligging ervan.
De Lengte van de draad die naar de rails en melder loopt en de ligging hiervan.
De massa aansluiting van de S88 als die aangesloten is op de bruine (common-ground) van het systeem, DIT DUS NOOIT DOEN.

Mvg
Wim.


modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X]
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 24 nov 2006 :  17:17:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had zien staan dat Johan die draad gebruikte en dacht dat dat dus enkel elektriciteitsdraad kan zijn.Ik stelde mij als technicus daar dus een groooooote vraag bij.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 24 nov 2006 :  17:18:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik vermoed dat hij de voedingsleiding en niet de terugmelddraad van de rail naar de S88 bedoeld.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina