Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 86 / Bezoekers Vandaag: 2064
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 228
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma

Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Ongecontrolerde treinenloop
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Barry

Netherlands
126 berichten

Geplaatst - 27 nov 2008 :  14:27:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Als beginner ben ik blij, dat ik alles nu werkend heb.
Alles trekt netjes op en stopt op de juiste plaats, wisselstraten worden correct gezet en snelheden netjes aangepast.
Echter, als ik automatisch laat rijden, gebeurt het, dat na enige tijd er een lok gewoon doorrijdt. In het rijwindow staat de melding: volgend blok bezet (dit is correct) en toch rijdt de lok gewoon door.

Ik heb een aantal keren geprobeerd, maar de situatie treedt telkens op. Steeds met een andere lok en op een andere plaats.

Waar heb ik iets verkeerd staan of verkeerd gezet??

Bewerkt door Barry op 27 nov 2008 14:31:47

dentheo

Belgium
1759 Posts

Geplaatst - 27 nov 2008 :  14:44:03  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Barry

Echter, als ik automatisch laat rijden, gebeurt het, dat na enige tijd er een lok gewoon doorrijdt. In het rijwindow staat de melding: volgend blok bezet (dit is correct) en toch rijdt de lok gewoon door.

Ik heb een aantal keren geprobeerd, maar de situatie treedt telkens op. Steeds met een andere lok en op een andere plaats.

?

Rijden ze echt "door" en zijn dan "verloren" voor koploper ? Of stoppen ze iets na de stopsectie ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 27 nov 2008 :  16:23:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Barry,

In de loc die doorrijdt als een 'gek' kijk dan eens in het rijwindow onderin de status balk. Hierin staat vermeld welk bezetmeldpunt verwacht wordt voor die lok. Of dit bezetmeldpunt functioneert niet goed of je hebt ergens in onderhouden blokken een foutieve bezetmelder opgegevn.

Mvg,
Paul.

Wissels

Netherlands
1451 Posts

Geplaatst - 27 nov 2008 :  17:40:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Barry,

misschien is het een goed idee, om een backup van jouw baanplan vanuit koploper op het forum te plaatsen, waarschijnlijk is er iets mis met het aangeven van de bezetmeldingen/keeropdrachten in onderhouden blokken,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 29 nov 2008 :  19:03:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren, met dank voor uw input. Nog geen tijd gehad het daadwerkelijk uit te proberen.

Voor jullie beeld: het betreft een proefopstelling met een schaduwstation: er gaat één spoor uit (1 blok, 2 bezetmelders), één spoor in (1 blok, 2 bezetmelders) en het schaduwstation bestaat uit 12 sporen, parallel aan elkaar (12 bloken, 24 bezetmelders). De treinen rijden rondjes (station uit, stukje rails en station weer in), andere opties zijn er niet. Wisselstarten zijn gedefinieerd (10 stuks in en 10 stuks uit, meer kan niet in Koploper. De 2 overige sporen staan uitgeschakeld in "Onderhouden Blokken"

Op basis van jullie antwoorden, rijst bij mij een vraag:
Paul: jij schrijft dat een bezetmelder mogelijk niet goed functioneert of een foutieve bezetmelder is opgegeven. Het gebeurt steeds op een andere plaats. Dat een bezetmelder niet goed functioneert lijkt mij niet logisch, want dan moet het steeds op dezelfde plek mis gaan.
Als er iets verkeerd staat ingesteld, moet het mijns inziens steeds in hetzelfde blok misgaan. Als mijn redenatie niet klopt, waar ga ik dan de mist in??

Dentheo:Ze rijden echt door. Als ik de boel niet handmatig stil zet, rijdt de "runaway" op de lok in het volgende blok.

N-spoor, Epoche III / Koploper / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

Bewerkt door Barry op 29 nov 2008 19:06:39

Wissels

Netherlands
1451 Posts

Geplaatst - 29 nov 2008 :  19:23:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Barry,

ik wil je best helpen, maar mijn reacties waarom iets niet werkt zoals jij denkt, schijnen niet bij jou over te komen, zie ook je vorige draadje.

met vriendelijke groet,

Walter

hubertus

Netherlands
2056 Posts

Geplaatst - 29 nov 2008 :  19:29:17  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Wisselstarten zijn gedefinieerd (10 stuks in en 10 stuks uit, meer kan niet in Koploper. De 2 overige sporen staan uitgeschakeld in "Onderhouden Blokken"

Dit heb je verkeerd begrepen. Die 1 t/m 10 bij wisselstraatvolgnummer gebruik je alleen als er in een wisselstraat meerdere mogelijkheden zijn om van het ene in het andere blok te komen. Als ik je beschrijving zo lees, is dat bij jou niet van toepassing en moet je dit nummer bij iedere wisselstraat gewoon op 1 laten staan.

Huub

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 nov 2008 :  19:38:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Barry,

Realiseer jij je wel dat Koploper door zeer veel mensen wordt gebruikt? Niet meer dan 10 wisselstraten? Ik weet echt niet waar je deze wijsheid vandaan haalt.

Per blok van/naar kan je 10 verschillende wisselstraten vast leggen. Er heeft nog nooit 1 iemand hier problemen gehad met deze beperking. Trouwens ik moet nog het eerste sporen plan zien waar meer dan 10 mogelijkheden tussen 2 blokken zitten.

Misschien een idee om de beginnershandleidingen op mijn site eens te raadplegen? Ik denk dat jij een paar begrippen door de war haalt (of dat ik deze anders heb benoemd dan een ieder ander).

Mvg,
Paul.

dentheo

Belgium
1759 Posts

Geplaatst - 29 nov 2008 :  21:05:38  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:

Dentheo:Ze rijden echt door. Als ik de boel niet handmatig stil zet, rijdt de "runaway" op de lok in het volgende blok.

Koploper is dus de lok kwijt.
Hoe lang zijn je bezetmeldsecties 10-20-30 cm?
heb je spookdetectie al eens geprobeerd ?
Dan valt alles prompt stil en "zegt" koploper "waar" er een "onlogisch" ding is gebeurd.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

mwleeuw

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 29 nov 2008 :  23:40:39  Toon profiel  Reageer met citaat
het verschijnsel wat barry beschrijft herken ik ook. op mijn baan gaat soms ook een loc aan de haal. het lijkt dat het om een willekeurige loc in een willekeuring blok gaat. technisch lijkt de baan in orde te zijn: wissels schakelen, seinen gaan op het goede moment over, bezetmelders ok. na een half uur chaos. overigens de baan waar het om gaat heb ik eerder vandaag voor het onderwerp driestanden sein geupload.

groet matthijs leeuw

mwleeuw

Wissels

Netherlands
1451 Posts

Geplaatst - 29 nov 2008 :  23:51:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Matthijs,

het probleem zit in blok 11, zie onderhouden blokken, een trein koment uit blok 4 krijgt in blok 11 een keeropdracht naar blok 7, terwijl de trein juist rechtdoor moet rijden, even een vinkje bij keer loc weghalen,

Van minder groot belang is een verkeerd geschakelde wissel, zie onderhouden baanontwerp in de tool wisselstraten, van blok 9 naar 10 zal wissel 13 altijd worden opengereden.

Een kleine slordigheid in het tekenen is dat je een aantal lijnen over een wissel hebt heengetrokken, hierdoor is de wisselstand niet altijd zichtbaar, dit heeft verder geen invloed op het rijden.

met vriendelijke groet,

Walter

Bewerkt door Wissels op 30 nov 2008 00:03:36

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 30 nov 2008 :  17:29:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Voor Paul (en alle anderen): mijn excuses als het lijkt, dat ik dingen in twijfel trek.
Ik heb absoluut niet de bedoeling om adviezen niet op te volgen. Ik heb zeker niet de pretentie het beter te weten. Ik probeer alleen dingen te begrijpen (dat lukt kennelijk nog niet best), voordat ik verder ga met de opbouw van mijn baan. Ik wil voorkomen, dat ik straks op “slopershoogte” zit of mij “kleurenblind” zoek naar een fout. Communiceren (zeker op papier) is en blijft bijzonder lastig.

Wat mijn opmerking over 10 wisselstraten betreft: ik heb één inrijspoor voor mijn schaduwstation, dat uit 12 sporen bestaat. Waar ga ik verkeerd, als ik denk, dat ik 12 wisselstraten nodig heb om alle 12 sporen te kunnen bereiken? Mijn kortste sectie voor bezetmelding is 30 cm, langste 75 cm.

Ik heb mijn database bijgevoegd. Ik hoop, dat daardoor mogelijke misverstanden in de communicatie kunnen worden voorkomen. Als ik dingen heb ik gezegd, die in tegenspraak zijn met mijn database, willen jullie dat dan aangeven??

Barry

Download Attachment: Barry52.bck
59,36 KB

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

hubertus

Netherlands
2056 Posts

Geplaatst - 30 nov 2008 :  17:53:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Barry,

Over die 10 wisselstraten, lees mijn eerdere reactie nog eens. Je moet het wisselstraatvolgnummer gewoon overal op 1 laten staan.
Volgens mij staat in de helptekst vrij duidelijk waar dit veld voor bedoeld is.

Huub

Wissels

Netherlands
1451 Posts

Geplaatst - 30 nov 2008 :  18:51:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Barry,

vermoedelijk heb jij in blok 10 een verkeerde bezetmelder staan bij te verwachten bezetmelders, hier gebruik je melder 1,08 terwijl je gebruikt bij bezet bij melder 1.09

Van en naar blok 2 en 13 heb je de wisselstraten niet geprogrammeerd.

Succes,

Walter

Bewerkt door Wissels op 30 nov 2008 18:56:33

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 30 nov 2008 :  18:55:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Barry,

Wisselstraatvolgnummer

Het is mogelijk om tussen twee blokken tien verschillende wisselstraten vast te leggen. Wisselstraat 1 heeft de hoogste prioriteit. Als een van de wissels uit deze straat bezet is, wordt er gekeken of wisselstraat 2 wel vrij is en ga zo maar door. Als er meer dan één wisselstraat gedefinieerd is, krijgt het label voor dit item een afwijkende kleur. Zo zie je dat er meer wisselstraten vastliggen.

Tot zover de helpfile met iets extra's uitgelicht. In jouw baanoverzicht kan je rijden:
vanuit blok 1 naar blok 2
vanuit blok 1 naar blok 3
vanuit blok 1 naar blok 4
....
vanuit blok 1 naar blok 13.

Het wisselstraatvolgnummer geldt dus per combinatie BLOK VAN/BLOK NAAR. Het wordt dus:
vanuit blok 1 naar blok 2 op 10 verschillende manieren
vanuit blok 1 naar blok 3 op 10 verschillende manieren
vanuit blok 1 naar blok 4 op 10 verschillende manieren
....
vanuit blok 1 naar blok 13 op 10 verschillende manieren.

Zoals jij het nu hebt getekend is er steeds slechts 1 manier om te rijden van uit blok 1 naar een ander blok. Al je wisselstraatvolgnummers kunnen dus gewoon op 1 blijven staan.

Hopelijk komt het nu een beetje over. Anders weet ik ook niet meer hoe ik het moet uitleggen.

Mvg,
Paul.

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 30 nov 2008 :  20:20:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Met dank voor alle vlotte reacties.
Ik denk, dat ik het nu begrijp. Gewoon foute redenering mijnerzijds. Ik ga trachten het goed in te vullen.

Voor alle overige heren: met dank voor uw inbreng. Ik blijk toch minder zorgvuldig te zijn geweest.

Ik hoop, dat deze "blonde Belg" af en toe nog eens een domme vraag mag stellen.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche III / Koploper (Vista Premium, Dual-Core) / ECoS / LokPilot / Kuehn / Uhlenbrock / SwitchPilot / Lenz / BMD16N-SD

mwleeuw

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 30 nov 2008 :  23:03:10  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo walter,

dank voor je advies.
blok 11 kan niet het probleem zijn. in de testen heb ik blok 11 handmatig geblokkeerd. omdat ik het ontkoppelvak nog verder moet invullen. dank voor de andere observaties. daar zal ik rekening mee houden.

groet matthijs leeuw

mwleeuw

Barry

Netherlands
126 Posts

Geplaatst - 02 dec 2008 :  10:58:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Nogmaals mijn dank voor de inbreng.
Naar onze Belgische collega's: ik heb een verkeerde vergelijking gebruikt, mijn excuses.

Voor allen: mijn systeem werkt nu perfect en alle treinen rijden feilloos. Inmiddels getest met 10 locs op de baan en het loopt tadeloos. Misschien nog belangrijker: ik denk dat ik het nu begrijp en dat ik gewoon een foute redenering heb gevolgd.

Groeten,

Barry

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 02 dec 2008 :  13:49:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Barry,

Leuk om te horen! Veel plezier met het verder opzetten van het geheel.

Mvg,
Paul.

Wissels

Netherlands
1451 Posts

Geplaatst - 02 dec 2008 :  17:50:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mwleeuw

hallo walter,

dank voor je advies.
blok 11 kan niet het probleem zijn. in de testen heb ik blok 11 handmatig geblokkeerd. omdat ik het ontkoppelvak nog verder moet invullen. dank voor de andere observaties. daar zal ik rekening mee houden.

groet matthijs leeuw

mwleeuw

Hallo Matthijs,

als Koploper je trein kwijt raakt, kan je het beste onderin je locwindow van de rijdende loc kijken, welke bezetmelder gemist is, hier moet je het probleem dan zoeken, of een haperende bezetmelder, of misschien 2 bezetmelders die verkeerd om geprogrammeerd zijn.

met vriendelijke groet,

Walter

Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina