Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 122 / Bezoekers Vandaag: 5777
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 519
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 3 weg wissel aansturing met Ecos centrale en Koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Norbert

Netherlands
8 berichten

Geplaatst - 10 mrt 2008 :  19:38:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Forumleden,

Tot voot kort heb ik gewerkt met Windigipet en de Ecoscentrale. In mijn schaduwstation zitten twee 3wegwissels van Fleismann piccolo. Elk 3wegwissel heeft twee aandrijvingen. Het lukt mij niet om ze goed werkend te krijgen betreffende schermbeeld en werkelijkheid. Als wisseldecoders gebruik ik Viessmann 5211.

Wie o wie kan mij helpen.

Met vriendelijke groet,
Norbert.

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2008 :  20:25:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Norbert,

Aansluitin van Koploper verschilt volgens mij. In de helpfile staat het precies getekend welke aansluitingen Koploper verwacht. Mijn Ecostesters zijn er op deze manier ook uitgekomen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2008 :  20:34:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
hallo Norbert,

dat kan, wat er gebeurd is dat Windigipet iets doet met de Centrale als je in Windigipet de optie meegeeft fout aangesloten.

Wat je moet doen is het volgende,

Verwijder de 3-weg wissel uit de centrale Ecos.
Voeg dezelfde 3-weg wissel hier na opnieuw toe.
Zorg dat de wissel met de Ecos in de juiste stand staat, zo niet aansluitdraden verwisselen.
Laat Koploper er op los en de wissel ligt in Koploper in dezelfde stand als de Centrale.
Ga hierna pas weer met Windigipet aan de gang en zorg dat de instellingen fout aangesloten binnen Windigipet verwijderd zijn voordat je contact maakt met de Ecos.
Verbind hierna pas de Ecos opnieuw met de 3weg wissel.
Nu moet het in beide programma's goed gaan,

met vriendelijke groet,

Walter




Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Norbert

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 10 mrt 2008 :  20:40:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

hallo Norbert,

dat kan, wat er gebeurd is dat Windigipet iets doet met de Centrale als je in Windigipet de optie meegeeft fout aangesloten.

Wat je moet doen is het volgende,

Verwijder de 3-weg wissel uit de centrale Ecos.
Voeg dezelfde 3-weg wissel hier na opnieuw toe.
Zorg dat de wissel met de Ecos in de juiste stand staat, zo niet aansluitdraden verwisselen.
Laat Koploper er op los en de wissel ligt in Koploper in dezelfde stand als de Centrale.
Ga hierna pas weer met Windigipet aan de gang en zorg dat de instellingen fout aangesloten binnen Windigipet verwijderd zijn voordat je contact maakt met de Ecos.
Verbind hierna pas de Ecos opnieuw met de 3weg wissel.
Nu moet het in beide programma's goed gaan,

met vriendelijke groet,

Walter




Software modeltreinen

Ga naar bovenaan de pagina

Norbert

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2008 :  19:20:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste allemaal,

Bedankt voor jullie reactie's. Echter het probleem is nog niet opgelost. Moet ik in de Ecos nu een of twee driewegwissels per driewegwissel aanleggen. Het drieweg wissel heeft twee aandrijvingen dus denk ik ook twee decoderuitgangen nodig. In de Ecos kan ik per driewegwisselbeeldje maar een decoderuitgang kwijt. Mijn decoderuitgangen voor het driewegwissel zitten per wissel niet op dezelfde decoder. Voor een driewegwissel nml 9 en 13 en voor de andere driewegwissel 1 en 5.

Gaarne reactie.

Met vriendelijke groet,
Norbert.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2008 :  20:04:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Norbert,

ah oke ik snap het probleem, nee je hoeft de 3weg wissel maar 1 keer te definieren,

De Ecos pakt automatisch het volgende adres, dus aan adres 9 wordt automatisch adres 10 gekoppeld, en aan adres 1 wordt automatisch adres 2 gekoppeld, je zal dus wat wissel aansluitingen moeten wijzigen op je Viessmann decoders,

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 11 mrt 2008 21:39:57
Ga naar bovenaan de pagina

Norbert

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2008 :  22:24:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Bedankt voor de reactie.

Het gaat de goede kant op. Het rechter 3wegwissel werkt nu goed. Het linker swegwissel werkt echter averrechts. Naar de bovensporen is naar benedensporen en omgekeerd. Heb alle mogelijkheden afgelopen maar dat heeft geen oplossing gegeven. Misschien kun je mij verder helpen.

Met vriendelijke groet,
Norbert.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2008 :  22:34:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Norbert,

de draden op de adressen 1 en 2 op je wisseldecoder omwisselen dus 2 op 1, en 1 op 2,

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Norbert

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2008 :  23:03:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Had ik al geprobeert, maar dat geeft geen oplossing. Naar de benedensporen is naar de bovensporen en naar de bovensporen is rechtdoor. Hopelijk weet je nog een oplossing. Ik heb bij wissel 1 in decoderpoort 1 en wissel 2 in decoderpoort 2 al alle mogelijkheden betreffende fout of goed aansluiten uitgetest zonder resultaat. Is het zinvol om dat ook in deze situatie te doen wissel 1 in poort 2 wissel 2 in poort 1.

Groeten,
Norbert.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 mrt 2008 :  23:28:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Norbert,

de eerste belangrijke stap is dat je wissels op de treinbaan net zo staan als op je Ecos, concentreer je op de rechtuit stand, hierbij moeten beide wisselspoelen rechtuit staan, Dus feitelijk alleen rood en groene aansluiting op je decoder omdraaien. Je hebt hier hooguit 4 mogelijkheden.

Is dit gelukt? Dan de volgende stap:

Als dit gelukt is kan alleen nog links rechtsaf zijn en andersom, in dit geval moet je adres 1 met 2 verwisselen.

Feitelijk is het zo

Linker spoel linksaf, rechterspoel rechtdoor is linksaf

Linker speel rechtdoor, rechterspoel rechtsaf is rechtsaf

Linker spoel recht, rechter spoel recht is rechtdoor, in rechtuitstand betekend of goed, of adres 1 en adres 2 verwisselen.

Linker spoel linksaf, rechter spoel rechtsaf in rechtuitstand op de Ecos betekend, beide rode en groene aansluitingen omwisselen, dus rood op groen, en groen op rood.

ga niet met wat voor software programma aan de gang voor dat de stand van je wissels echt kloppen met de Ecos, met als volgende reden om dit niet te doen,
De stand fout aangesloten werkt niet mer koploper in combinatie met de Ecos, en met Windigipet herprogrmeer je zelfs de centrale waardoor je weer terug bij af bent.

Als de wissel net zo schakelt als op de Ecos, heb je ook geen probleem meer met Koploper, en volgt de wissel op je scherm ook de stand, als je hem op de Ecos in een andere stand legt.

met vriendelijke groet,

Walter



Software modeltreinen

Bewerkt door Wissels op 11 mrt 2008 23:41:54
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2008 :  07:34:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Nog een kleine aanvulling,

van uiterst links, naar uiterst rechts, en omgekeerd zullen steeds beide spoelen moeten schakelen, terwijl naar de rechtuit stand slechts 1 spoel geschakeld wordt.

met vriendelijke groet,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina

Norbert

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2008 :  11:57:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Het probleem is opgelost, vooral dankzij je laatste advies. Ik heb de wisselaandrijvingen 1 en 2 op de decoder moeten verzetten en daarna wissel 2 foutief moeten aansluiten.

Nogmaals bedankt voor je uitstekende hulp. De Ecos vereist, op dit gebied, dus wel een speciale aanpak. Ben benieuwd wat de toekomst brengen zal.

Dit was mijn eerste ervaring met het forum waarover ik uiteraard best te spreken ben.

Met vriendelijke groet,
Norbert van Zon.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 12 mrt 2008 :  17:59:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Norbert,

graag gedaan, ik hoop dat het nu met beide programma's goed werkt,

Succes,

Walter

Software modeltreinen
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina