Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 366 / Bezoekers Vandaag: 4356
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 800
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Dynamische blokken met eigen bezetmelders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Leendert

Netherlands
89 berichten

Geplaatst - 20 feb 2008 :  13:29:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ben me aan het inlezen en inwerken in ´dynamische blokken´. Ik gebruik C rail en het betreft een reeds bestaand opstelspoor. Daar zit op elk blok een ´eigen´ melder. Ik heb dus geen lichtsluis nodig omdat er al iets aan melders zit.

Natuurlijk kan ik op mijn buik onder de baan en de zaak terugbouwen naar één gemeenschappelijke melder, zoals Tom Prins in een ander draadje met een iets andere context als mogelijkheid noemt.

Lange inleiding op een korte vraag: is het mogelijk om dynamische blokken te gebruiken met ieder blok een eigen melder. Dan zou ook de achterwaartse beweging van de trein om de lichtsluis cq. bezetmelder weer vrij te geven achterwege kunnen blijven, maar weet niet of dat instelbaar is. Als dat zou kunnen ontstaan er weer hele mooie mogelijkheden...

Groet,
Leendert

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 20 feb 2008 :  13:49:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert,

Dit is mogelijk als je per spoor een korte binnenkomstmelder hebt, ik heb het ook zo gerealiseerd. Bij de dynamische blokken gewoon de bestaande bezetmelders aangeven. Je moet je wel realiseren dat als een trein op het achterste deel stopt (voorste is dan al bezet), dit pas een stuk voorbij de binnenkomstmelder is (deze moet eerst vrijkomen), waardoor je een stuk lengte verliest. Vooraan stoppen ze gewoon op de voor het betreffende spoor geldende stopmelder. Als je wel de volledige lengte wil benutten moet je een gemeenschappelijke binnenkomstmelder maken die net voor de wisselstraat begint en gelijk na het laatste wissel ophoudt.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 20 feb 2008 :  15:31:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Aldert

Dank voor je antwoord. Ik denk dat ik het begrijp. Zeker rondom het punt van de inrijd melder, is helder. De speciale acties rondom de melders. Begrijp ik je goed dat ik daan GEEN specifieke blokgroepen vorm, waarbij ik normaal gesproken een enkele treinbeweging activeer en de gecombineerde stopmelder activeer en dat ik ook GEEN speciale acties hoef aan te maken? Zou je eventueel ter bestudering je database kunnen uploaden?

Groet,
Leendert
Ga naar bovenaan de pagina

mels

Netherlands
145 Posts

Geplaatst - 20 feb 2008 :  18:12:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van mels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door mozzi54

Als je wel de volledige lengte wil benutten moet je een gemeenschappelijke binnenkomstmelder maken die net voor de wisselstraat begint en gelijk na het laatste wissel ophoudt.



Even een kleine opmerking Aldert: met C rails is dit niet zondermeer mogelijk. De rails zijn niet van elkaar gescheiden, dit is op te lossen door de 2 verbindingen tussen rail en wisseltong door te slijpen. Maar dan gooit de wisseltong nog roet in het eten. Met behulp van een K84 decoder is ook dit op te lossen

Happy railroading,
Mels
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 20 feb 2008 :  21:41:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert,

>>>Als je wel de volledige lengte wil benutten moet je een gemeenschappelijke binnenkomstmelder maken die net voor de wisselstraat begint en gelijk na het laatste wissel ophoudt.<<<

Bedenk wel dat als je twee treinen in een dynamisch blok wilt zetten de voorste naar de tweede melder gaat en een stukje terug rijdt. De achterste rijdt over de tweede melder heen en als die vrij komt stopt de trein en is daarmee achter de eerste opgesteld. Een gemeenschappelijke bezetmelder zoals je die in het normale verkeer hebt is dus geen optie want na de gemeenschappelijke binnenkomstmelder staat een trein stil als hij achter een ander wordt opgestelden er kan verder niks meer bewegen.

Jouw situatie is me onduidelijk evenals je exacte vraagstelling,maar in plaats van een groep van bijvoorbeeld 5 opstelsporen kan het een optie zijn om bijvoorbeeld een aantal malen een dynamisch blok van elke keer 1 spoor te maken.
Je kunt dus in Koploper ook meerdere plaatsen met dynamische blokken maken, het blijft niet noodzakelijkerwijs beperkt tot 1 groep.

De achterwaartse beweging is zo ingeprogrammeerd voor dynamische blokken en kun je niet zo maar wegdenken. Het zijn een aantal samenwerkende factoren die het tot een werkend geheel maken. Als de eindmelder niet meer vrij komt door de achterwaartse beweging, zal er geen trein meer vertrekken uit de dynamische blokken.

Overigens: ik moest inderdaad even met de buik onder de tafel om de bezetmelders op een verdeelplaatje te zetten en vanaf dit verdeelplaatje een draad naar de s88 te trekken, maar dan heb je ook wat hoor. Het is een prachtoptie en een lust om naar te kijken hoe de opstelsporen zich efficient vullen.

Leuk je weer te zien, Leendert!





Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 feb 2008 :  06:59:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tomprins

Bedenk wel dat als je twee treinen in een dynamisch blok wilt zetten de voorste naar de tweede melder gaat en een stukje terug rijdt. De achterste rijdt over de tweede melder heen en als die vrij komt stopt de trein en is daarmee achter de eerste opgesteld. Een gemeenschappelijke bezetmelder zoals je die in het normale verkeer hebt is dus geen optie want na de gemeenschappelijke binnenkomstmelder staat een trein stil als hij achter een ander wordt opgestelden er kan verder niks meer bewegen.
Hallo Tom,

Spreek jij jezelf hier niet tegen? Een gemeenschappelijke binnenkomst melder kan wel degelijk voor het eerste blok. Echter deze moet dus ook de wisselstraat beslaan en een minimaal stukje op het opstelspoor. Een lichtsluis is toch ook gekoppeld aan 1 bezetmeldpunt en die werkt ook voor alle sporen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 21 feb 2008 :  10:45:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Tom,

>>Bedenk wel dat als je twee treinen in een dynamisch blok wilt zetten de voorste naar de tweede melder gaat en een stukje terug rijdt.<<

Als je geen gemeenschappelijke stopmelder gebruikt (zoals ik doe en Leendert ook wil) heeft dat terugrijden helemaal geen zin en hoeft ook niet, omdat elk spoor zijn eigen stopmelder heeft. Dat terugrijden heeft alleen zin als de stopmelder bij gemeenschappelijk gebruik weer vrijgemaakt moet worden. Bijkomend voordeel van aparte stopmelders is dat er tegelijkertijd in en uit het schaduwstation kan worden gereden.

Leendert,

Ik zal vanavond thuis mijn DB posten.

Met vriendelijke groet,

Aldert
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 feb 2008 :  12:15:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Albert,

Ik gebruik lichtsluizen (en dus gemeenschappelijke voor binnenkomen en vertrekken) maar er kan toch gelijk worden ingereden en vertrokken. Alleen zal een inrijdende trein even in het eerste blok blijven wachten. Vaak is de vertrekkende trein dan al lang doorgereden en dus geen enkel punt.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 21 feb 2008 :  21:14:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Allen,

Voordat de dynamische blokken het licht zagen bedoelden we met een gezamenlijkse bezetmelder een melder veelal voorafgaand aan wat opstelsporen die die melder gezamelijk als binnenkostmelder gebruikten. Elk opstelspoor had dan wel een eigen eindmelder.

Bij dynamische blokken is dat anders omdat de binnenkomstmelder twee functies heeft, bij het bereiken ervan en bij het vrijkomen.
Dat is niet hetzelfde als bij de vroegere situatie en ik was even bang dat dat door elkaar gehaald werd. Net de opmerking over de hele wisselstraat als bezetmelder is dat opgelost natuurlijk. Vandaar de schijnbare tegenspraak.

Als je wel de volledige lengte wil benutten moet je een gemeenschappelijke binnenkomstmelder maken die net voor de wisselstraat begint en gelijk na het laatste wissel ophoudt.

Dat kan zeker maar ik werk met Crails. Als je de laatste wissel slijpt en isoleert win je al een cm of 6. Door een bezetmelder te maken samen met de volgende rail van bv 12 of 14 cm (samen 18 of 20) is het verlies niet al te groot en dit is veel eenvoudiger voor elkaar te krijgen dan een hele wisselstraat te isoleren. De nuttige lengte tussen de bezetmelders is dan kleiner maar het is veel makkelijker te doen. Ik vond het ook wat eng in de meegebogen wissels te zagen maar het gaat goed.

Maar ja Leendert moet met zijn buik er onder om de bezetmelders te verbinden en ik zou met mijn buik er onder de draden dan weer los moeten maken. Het is wel goed denk ik de ervaringen met deze variant hier ook te publiceren. Ik ben benieuwd welke varianten nog meer naar voren komen.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 21 feb 2008 21:26:18
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 22 feb 2008 :  10:02:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Leendert, hierbij mijn DB (helaas wat later dan beloofd, maar er kwam wat tussen). De schaduwstations Zuid en Zuid Hoog zijn dynamisch.

Met vriendelijke groet,

Aldert



Download Attachment: Makstadt.bck
282,58 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Leendert

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 22 feb 2008 :  12:35:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Aldert et all,

Zeer bedankt voor de waardevolle input en opmerkingen! Ik kom zo een heel stuk verder.

Groet,
Leendert

PS: Tom, ik mail je nog even, want ik heb nog steeds een printje voor je liggen!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina