Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 215 / Bezoekers Vandaag: 6645
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Oude draaischijf en schuifbrug van Märklin digitaal aan te sturen met een nieuwe decoder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tomprins

Netherlands
538 berichten

Geplaatst - 26 nov 2006 :  12:42:58  Toon profiel  Reageer met citaat
llen,

Ik heb zeer goed nieuws voor bezitters van de oude schuifbrug 7294 van Märklin en ook voor degenen die nog een oude draaischijf van Märklin hebben. Ze zijn volledig digitaal vanuit Koploper aan te sturen. In Duitsland heeft een electronicus een digitale module ontwikkelt die het mogelijk maakt rechtreeks vanuit Koploper de schuifbrug en de oude draaischijf aan te sturen. Ik heb vanmorgen de decoder voor de schuifbrug uitgeprobeerd. Voor alle duidelijkheid: de schuifbrug schuift van links naar rechts of van voren naar achteren zoals je wilt.

De decoder wordt geleverd met een heldere beschrijving. Het aansluiten stelt dan ook niets voor. Drie draden die uit de decoder komen, worden aan de schuifbrug bevestigd, een rode naar de digitaalstroom de gele naar de voeding en de bruine aan de massa.

Als je ervoor gezorgd hebt dat de schuifbrug schoon is en functioneert, kun je meteen kijken of het werkt om van het ene naar het andere aansluitspoor te gaan. Het adres van de decoder is ingesteld op keyboard 12, dat zijn de adressen (11 keer 16 plus 1) 177 tot en met 192. Intelliboxgebruikers zullen dus in de Keyboard mode 177 in moeten stellen voor de rechtstreekse bediening. Met knop 3 rood en groen kun je nu al handmatig een stap naar rechts of naar links doen. Je gaat met deze "steptoetsen" naar de eerste positie, dat is de kant waar de aansluitingen zitten en de uitsparing voor het bedieningshuisje. Vervolgens druk je 8 keer op knop 3 groen. Alles is nu geprogrammeerd. De adressen kun je nu in Koploper direct gebruiken.

Toets 179 zijn rood step rechts en groen step links
Toets 180 zijn rood positie 1 groen positie 2
Toets 181 rood positie 3 en groen positie 4

Toest 184 rood postitie 9 en groen positie 10

De tussenliggende toetsen zijn hier uit af te leiden

Vanuit Koploper kun je deze adressen rechtstreeks aansturen, ook in een wisselstraat. Koploper schakelt namelijk adressen, niet noodzakelijkerwijs wissels. Je kunt nu de rolbrug eenvoudig in een vaste route opnemen. De opstelsporen moeten een bezetmelder hebben en het is aan te bevelen om ook bezetmelders te zetten op de aansluitsporen. Dat is uiterst eenvoudig. Märklin heeft de schuifbrug ook bedoeld voor bovenleiding. De schuifbrug is zo gemaakt dat hij stroom geeft aan de bovenleidingsaansluiting als de brug bij het spoor is aangekomen. In plaats van rijstroom sluit je massa aan voor de "bovenleiding". Aan de aansluiting van de bovenleiding, direct naast de aansluiting voor de rail, bevestig je je stekkertje en draadje naar de s88. Als je een vaste route rijdt, kun je instellen dat de loc pas mag gaan rijden als de bezetmelder is bereikt. Een vaste route is daarmee volledig veilig en verder kinderspel.

De schuifbrug was na 5 minuten werkend. Ik heb het niet uitgeprobeerd met de oude draaischijf 7186, maar wel gezien dat het principe en de aansturing hetzelfde is. Het motortje van de draaischijf verzorgt een draaiende beweging en die van de schuifbrug een schuivende maar de aansturing is natuurlijk hetzelfde. Dat zal dus ook feilloos werken.

De decoder kost in Duitsland ongeveer 45 euro. Zoals sommigen weten heb ik met behulp van wisseldecoders, Viessman relais en s88 de besturing van de schuifbrug met Koploper werkend gekregen. Mijn oplossing is echter aanmerkelijk duurder dan de aanschaf van deze decoder. Wie de decoder op een ander adres dan 12 wil instellen kan dat zeer eenvoudig doen. Decoder openen, op de programmeerknop drukken en met de steptoetsen een keyboardnummer naar beneden of naar boven gaan. Na de laatste step 20 seconden wachten en klaar.


Ik vind het geweldig nieuws, het werkt feilloos met Koploper en is niet al te duur. Oude draaischijfbezitters waren tot op heden gedwongen over te gaan op de 7286 met decoder. Een prachtding maar wel duur. Uw oude draaischijf werkt nu ook in Koploper.

Email van de maker: DieterBodenschatz@t-online.de


Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
tomprinsnl@tiscali.nl

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 01 mei 2011 :  19:13:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Weet iemand Dieter Bodenschatz te vinden. Ik heb al een paar keer gemaild vanwege mijn draaischijf 7186, maar geen reactie. Is er inmiddels een andere oplossing voor de schijf?
Alvast bedankt,
Lex
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 02 mei 2011 :  09:18:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Bekijk dit een keer.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

KoosLeiderdorp

Netherlands
54 Posts

Geplaatst - 02 mei 2011 :  19:34:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KoosLeiderdorp  Reageer met citaat
Beste Theo

Heel leuk schema geef je aan, ik heb dit jaren geleden met andere software ook zo gebruikt. Het is mij echter nooit gelukt om dit te gebruiken bij Koploper.
Het probleem is dat Koploper niet weet hoeveel stappen de draaischijf moet draaien, of je zou er speciale acties voor moeten gaan gebruiken.
Ik gebruik nu de decoder van Dieter en ben zeer tevreden.

Hele groeten van een Half 0-ler

Koos
Ga naar bovenaan de pagina

Lex

Netherlands
38 Posts

Geplaatst - 02 mei 2011 :  22:06:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hartelijk dank Theo. Om de draaischijf te laten draaien, zonder bestemming, maar stap voor stap, dat lukt echter ook gewoon handmatig (of met 2 relaitjes die via een wisseldecoder worden aangestuurd). Voor die enkele keer dat er een lok in de loods moet, of gedraaid wordt gaat dat wel. Het lijkt mij nu zo aardig om gewoon een bestemming aan te geven met koploper en dat dat automatisch wordt uitgevoerd. Volgens mij is de schakeling van Dieter daar geschikt voor, maar ik krijg geen reacties op mail. Een soortgelijke schakeling van een ander kan ook natuurlijk.
Ga naar bovenaan de pagina

Han

Netherlands
106 Posts

Geplaatst - 04 mei 2011 :  10:44:42  Toon profiel  Reageer met citaat
http://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_umbau.htm

Misschien is dit wat voor je schijf.
Werkt prima!

MVG,

Han.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina