Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 67 / Bezoekers Vandaag: 1766
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 598
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Inrichten van een database dynamisch schaduwstation step by step
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 27 sep 2013 :  19:50:00  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door hubertus

De enkele treinbeweging doet precies wat het zegt: in de blokgroep maar een trein tegelijk laten rijden. Bij jou kunnen er wel twee treinen tegelijk rijden, er schuift een trein op terwijl er tegelijk een trein vertrekt.



Werkt bij mij al jaren zo. Alhoewel, een kleine correctie een trein die opschuift rijdt NAAR de uit-detectie, er kan dan wel een tweede trein binnenrijden maar geen trein buitenrijden. De uit-bezetmelding moet vrij zijn om de opschuivende trein op te vangen.Zo kan er ook één vertrekken en één buitenrijden tesamen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd



Precies! Dat is mooi verwoord wat ik graag geconfigureerd wil hebben. Maar schijnbaar mis ik dus nog ergens iets.....

Met vriendelijke groet,
Rolf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 sep 2013 :  20:32:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rolf,

Bij deze dan, wel even al je treinen weer in het juiste blok plaatsen en de database staat nu in testmode, dus je compoort weer even invullen.

Mvg
Wim


Download Attachment: Modelbaan-Rolf_WR.bck
106,78 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 28 sep 2013 :  02:17:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Wim voor de gewijzigde database!

Was vanavond helaas niet thuis om meteen te kunnen testen.
Dus dat komt morgen (zat) wel.

Maar ik ben wel benieuwd waar de aanpassingen zitten;
kun jij dat aangeven aub?


Met vriendelijke groet,
Rolf
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 28 sep 2013 :  11:17:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Nogmaals bedankt; het werkt!

Zelf heb ik tot nu toe twee wijzigingen kunnen ontdekken:
- Minimale bezetting van blokgroep staat op 9. Waarom 9 is dan mijn vraag?
- Het bloktype van de inrijblokken (1 t/m 12) staat op "vrije baan".

Heb je nog meer wijzigingen aangebracht?
Graag leer ik hier van; vandaar mijn vraag ;-)

En wat zorgt er nu precies voor dat er niet gelijktijdig een doorschuif en uitrij beweging plaats vind, maar wel dus een doorschuif en inrij beweging?


Met vriendelijke groet,
Rolf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 sep 2013 :  13:51:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rolf,

De blokken 1 t/m 12 behoren nu niet meer tot de blokgroep.
Er is een wachttijd voor het bloktype uitrij ingegeven.

De minimale bezetting is voor de toekomst als de rest van de baan aangesloten is, dan blijven er nu altijd 9 staan, je had het zelf op nu gezet, dat wil zeggen dat het schaduwstation dan altijd leeg gereden wordt en alle treinen op de baan rijden, als het uitrij blok vrij is. Lijkt me niet de bedoeling van een schaduwstation, die is er voor om treinen tegen te houden en te bufferen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  00:45:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Helaas..... ik heb te vroeg gejuigd....
Het "timingprobleem" (zo noem ik maar voortaan) komt nog steeds voor.
Het is voorspelbaar, zichtbaar en verklaarbaar, helaas :-(

Ik zal nog 'n keer proberen te schetsen wanneer en hoe het optreedt.
- Trein 1 rijdt het schaduwstation uit, blok 13 in.
- In blok 14 rijdt trein 2 het schaduwstation binnen op een spoor dat geheel vrij is; dus ook op het voorste blok van dit spoor staat geen trein.
- Omdat blok 14 nog (gedeeltelijk) trein 2 bevat gaat trein 1 meteen aan het begin van blok 13 langzaam rijden. De staart van deze trein zit nog op uitrij bezetmelder van het schaduwstation 1.02
- Trein 2 is inmiddels het spoor binnengereden (blok 14 is vrij). Omdat het voorste blok van dit spoor ook vrij is, krijgt trein 2 meteen de opdracht door te schuiven naar het begin van het spoor.
!!! En daar gaat het fout !!!
Omdat Trein 1 op dat moment nog steeds met zijn staart op bezetmelder 1.02 rijdt en kort daarna vrij geeft, denkt Trein 2 dat hij al vooraan in het spoor is gearriveerd cq. is doorgeschoven.

Deze situatie komt dus wat meer voor bij wat langere treinen die uitrijden vanaf de sporen die het dichts bij blok 13 achter het schaduwstation liggen.

Ik heb het nu meerdere keren zien gebeuren; je ziet Trein 2 ook heel kort omschakelen omdat hij denkt dat hij al gearriveerd is.

Inmiddels gebruik ik de database zoals Wim Ros die mij heeft opgestuurd (paar berichtjes terug) met de volgende 2 aanpassingen:
- De deadlock voor blok 13 in de blokdefinities van de blokken 15 t/m 26 verwijderd.
- Voor de inrijblokken 1 t/m 12 heb ik de optie "Altijd korte stop" aangezet. Dit conform de Koploper handeiding v 8.0 pag. 125, paragraaf "Bloktypes: stamgegevens".

Deze laatste aanpassing heeft ervoor gezorgd dat in een aantal situaties het probleem voorkomen werd, doordat trein 2 die binnenreed eerst stopte alvorens door te schuiven. Die tijd was net genoeg om de uitrijdende trein 1 de mogelijkheid te geven om bezetmelder 1.02 vrij te geven, waardoor trein 2 netjes doorschoof.

Hoe dit op te lossen ???

PS:
Iedereen die het niet gelooft of denkt dat er fysiek iets mis met m'n baan cq. klapperen contacten oid, nodig ik van harte uit om het hier bij mij live te komen aanschouwen ;-)


Met vriendelijke groet,
Rolf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  10:16:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rolf,

Dat heeft dus niets met de werking van je database te maken, want die doet gewoon wat hij moet doen.

Maar als de trein opschuift als melder blokken 15 t/m 26 nog bezet gehouden moeten worden door melder 1.02, dan is er iets niet goed moet die bezetmelding en wordt 1.02 niet meer bezet gehouden.
Een andere verklaring heb ik even niet.

Of anders in blok 13 het vorige blok op de laatste melder vrijgeven, nu geef je het vorige blok vrij op de eerste melder.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 30 sep 2013 10:21:18
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  10:39:24  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Treinofiel



Omdat Trein 1 op dat moment nog steeds met zijn staart op bezetmelder 1.02 rijdt en kort daarna vrij geeft, denkt Trein 2 dat hij al vooraan in het spoor is gearriveerd cq. is doorgeschoven.




Maar als de trein inderdaad 1.02 nog bezet houdt is tweede blok NIET vrij en moet trein stoppen in eerste blok. Dat doen ze bij mij toch zo.

Als je op het scherm kijkt moet dat tweede blok dus van rood naar geel flitsen en pas terug naar rood springen als 1.02 finaal vrijgereden wordt ?
Kijkt jou sluisje even onder of tussen wagens door ?
Gebeurt dat steeds op hetzelfde spoor ?
Kun jij bezetmelders niet even loggen ?
Of zet de vertrekkende trein even handmatig stil op bezetmelder 1.02, wat doet eerst trein dan ? Rijdt hij er knal op ?

Vergelijk met mijn database geeft alleen onder database>algemeen 2 bij mij een vertraging van 1000msec na vrijgeven, dat heb ik er ooit ingezet om "daver" te vermijden.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 30 sep 2013 10:45:05
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  10:41:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rolf,

Database nog even aangepast voor je.
Vrijgeven vorige in blok 13 op laatste melder.
Staartblokkade van 1 sec naar 3 sec gezet.

Mvg
Wim.


Download Attachment: Modelbaan-Rolf2_WR.bck
106,83 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 30 sep 2013 10:42:33
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  10:44:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim

Bedankt voor je reactie wederom.
Bezetmelder 1.02 van blokken 15 t/m 26 wordt nog wel bezet gehouden door de uitrijdende trein op het moment dat een andere trein opschuift.
Dit is heel duidelijk in de log te zien.

Maar ik zal je andere tip eens doorvoeren; kijken wat er dan gebeurt.




Met vriendelijke groet,
Rolf
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  10:57:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat ik het heb. Bij het tweede blok moet je overal bij bezet bij... 1.02 nog invullen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 30 sep 2013 13:42:29
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  16:17:28  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

Ik denk dat ik het heb. Bij het tweede blok moet je overal bij

Dat klinkt wel heel plausible Theo!
Ik ga het vanavond zo snel mogelijk uitproberen!
Wordt vervolgd...

Met vriendelijke groet,
Rolf
Ga naar bovenaan de pagina

KdeB

Netherlands
152 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  17:35:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Rolf

Probeer anders is een 'vertraging vrijgave' in onderhoud blokgroepen in te stellen op bv 5 sec. Of hoger .

Download Attachment: blokgroep.jpg
55,23 KB

Mvg
Koos

Met vriendelijke groeten
Koos de Bruin

Het wordt vanzelf weer kerstmis.
Marklin, Ecos2, Koploper, Crail, Windows XP.

Bewerkt door KdeB op 30 sep 2013 19:50:41
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  19:46:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Niet helemaal Ben, koploper weet namelijk niet dat melder 1.02 de blokken bezet moet houden.
De andere aanpassingen leveren alleen maar een rustiger treinen verloop op. Dus minder ADHD.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Treinofiel

Netherlands
65 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  23:16:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Het lijkt er nu toch echt op dat het probleem opgelost is door de tip van Theo, waarvoor natuurlijk hartelijk dank!

@Wim: waar stel je de staartblokkade in? Kun je screenshot maken?
Bvd!




Met vriendelijke groet,
Rolf
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 30 sep 2013 :  23:31:20  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Instellingen per database
Tabblad algemeen-2

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina