Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 556 / Bezoekers Vandaag: 988
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 588
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 waarom start de auto niet?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jean-paul

Namibia
27 berichten

Geplaatst - 01 okt 2013 :  14:50:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,

ik heb inmiddels mijn 2e baan gemaakt, uitgebreider dan de eerste. Ik heb nu een dubbelsporig ovaal met een aantal stationssporen. De treinen mogen beide richtingen op. ik heb de locomotieven geimporteerd uit mijn vorige database. Ik kan handmatig rijden en wissels bedienen maar de automatische treinloop start niet (treinen blijven stil staan in het rijwindow blijft handmatig staan). Als ik een loc over de baan laat rijden lichten in de testmode de bezetmelders op. Uit een aantal reacties op dit forum krijg ik de indruk dat er een simulatie testprogramma is om te kijken of alles werkt- ik kan dat nergens vinden in de menu's.

Ik zie vast weer iets over het hoofd maar ik heb alles nog eens nagelopen en ik zie het niet. Wie kan me even verder helpen.

Alvast hartelijk dank

Download Attachment: wdh-start_20131001_144042.bck
30,65 KB

met vriendelijke groet,
jean-paul
---
IB II - loconet -h0

Bewerkt door jean-paul op 01 okt 2013 14:51:53

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 okt 2013 :  15:09:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jean-Paul,

Is dit het probleem?
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4374
En de oplossing?

Simulatie mode zet je aan door bij comport voor test te kiezen.
Of voor testen zonder communicatie bij globale instellingen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 01 okt 2013 15:12:33
Ga naar bovenaan de pagina

jean-paul

Namibia
27 Posts

Geplaatst - 01 okt 2013 :  15:21:32  Toon profiel  Reageer met citaat
dat lijkt het inderdaad te zijn ! bedankt Wim

met vriendelijke groet,
jean-paul
---
IB II - loconet -h0
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 okt 2013 :  15:30:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jean-Paul,

Nou dan ben je zeker niet de eerste, maar ook zeker niet de laatste met deze situatie.
Maar je hebt nu de oorzaak en de oplossing, niet meer vergeten.
En de zoek functie kan je vriend zijn. ;)

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

jean-paul

Namibia
27 Posts

Geplaatst - 01 okt 2013 :  21:49:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb geloof ik toch een beetje te vroeg gejuicht. De treinen rijden maar ze raken lijkt het uit controle ze (of 1 van beiden)worden ook niet meer correct weergegeven op het baanoverzicht (rood, geel, groen kleuring van het blok naar gelang); in ieder geval heb ik met de noodrem al een aantal aanrijdingen voorkomen.

Ik test nu met 2 treinen die in principe in tegenovergestelde richting rijden . Omdat ik meende dat de aanleiding van de aanrijdingen mogelijk in het feit gelegen lag dat 1 van beiden als treinstel gedefineerd stond heb ik dat laatste uitgevinkt (heeft nl alleen sluitverlichting en geen stroomopname op alle assen zoals in de handleiding staat). Echter zonder het gehoopte resultaat Ik heb wel nog bij blokeigenschappen staan dat als de loc van blok 6 naar 1 naar 6 gaat omgekeerd moet worden.

Zou het aan het remgeheugen liggen omdat ik de locs van mijn vorige baantje heb geimporteerd? Het is wellicht sowieso verstandig om dat remgeheugen te wissen bij een nieuwe baan.
Of speelt de sluitverlichting van beiden een rol (op mijn vorige testbaan nooit iets van gemerkt)en een bezetmelder dus 2x aangetikt wordt.

Ik heb alle instellingen nog eens nagelopen en ik kan geen fout ontdekken. Wat speelt me hier parten?



Download Attachment: wdh-start_20131001_211800.bck
34,21 KB

met vriendelijke groet,
jean-paul
---
IB II - loconet -h0
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 01 okt 2013 :  22:23:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Jean-Paul,

Dan maak ook jij de volgende klassieke fout, je zet geen vinkje bij keer loc als dat zeker wel nodig is.
Dus als in blok 1 aangekomen bent uit blok 5 en je zegt dat je weer terug mag naar blok 5 dan moet de loc toch echt in de andere richting vertrekken, dus keer loc. Doe je dat niet dan heb je zoals nu een spooktrein.
Hier een zelfde probleem http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=4495
Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 01 okt 2013 22:28:46
Ga naar bovenaan de pagina

jean-paul

Namibia
27 Posts

Geplaatst - 02 okt 2013 :  08:07:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Wim,

het is inderdaad een variant op de klassieke fout lijkt het. Ik had wel degelijk keer loc ingesteld bijv vanuit 6 naar 1 en terug naar 6. Maar ik had niet ingesteld dat keren evenzeer geld voor het parallele blok 5 (dubbel ovaal). Idem dito uit het station en terug keren naar het station betekent keren voor alle stationsblokken.

Ik hoop dat het lek boven is het gaat a 5 minuten goed en ik heb weer een treinstel gedefinieerd.

bedankt voor de hulp

PS misschien zouden we de 10 meest gemaakte fouten van beginners en de oplossingen bij elkaar moeten zetten.

met vriendelijke groet,
jean-paul
---
IB II - loconet -h0
Ga naar bovenaan de pagina

jean-paul

Namibia
27 Posts

Geplaatst - 02 okt 2013 :  08:30:30  Toon profiel  Reageer met citaat

Helaas, helaas ik houd problemen met treinen die op ramkoers liggen. Ik weet nu echt niet meer waar het te zoeken

Wie wil er naar mijn settings kijken?

alvast bedankt

Update: Murphy komt nooit alleen - ook 1 van de wisselaandrijvingen is niet lekker - dat is vooralsnog mijn verklaring dus geen noodzaak om de koploper instellingen te bekijken


Download Attachment: wdh-start_20131002_082941.bck
33,43 KB

met vriendelijke groet,
jean-paul
---
IB II - loconet -h0

Bewerkt door jean-paul op 02 okt 2013 10:10:32
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 02 okt 2013 :  11:46:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jean-paul


bedankt voor de hulp

PS misschien zouden we de 10 meest gemaakte fouten van beginners en de oplossingen bij elkaar moeten zetten.



Jean-Paul,

Dat heeft helemaal geen nut. De allereerste meest gemaakte fout is het niet zoeken op het forum naar soortgelijke situaties.
Het keren loc probleem of anders gezegd je spooktrein probleem was nog geen 3 dagen daarvoor ook nog besproken. Zolang men niet zoekt en oude informatie alhier leest en nog belangrijker de uitgebreide handleiding niet raadpleegt blijven wij keer op keer dezelfde situaties oplossen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 04 okt 2013 :  15:12:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik vind het idee van Jean-Paul niet zo gek. Een TopTien van beginnersfouten bij de FAQ scheelt denk ik een boel problemen bij mensen die starten met het mooie programma en daarmee ook veel frustratie. Je kunt daarbij niet van iedereen verwachten dat hij meteen gaat zoeken op de site en de een zoekt nu eenmaal makkelijker dan de ander. Zelf ben ik daar ook geen ster in. Ook hoeven we dan niet steeds de remedies voor de beginnersfouten te herhalen.
Het Beneluxspoorforum heeft een uitgebreide encyclopedie en daar wordt veel gebruikt van gemaakt. Zo uitgebreid hoeft het hier niet maar een beknopt overzicht zou velen helpen. Ik wil daar met plezier een bijdrage aanleveren. Hier alvast een "verlanglijstje":
- Bezetmelders verkeerd toegewezen
- De blauwe pijl
- Tabbladen bij Eigenschappen Blokken niet volledig ingevuld
- Vergeten de keeropdrachten juist in te vullen
- De wissels verkeerd getekend en aangenomen dat het blauwe pootje de actieve poot is.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina