Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 671 / Bezoekers Vandaag: 3383
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1111
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Automatisch rijden creert spooktrein
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Sunbird

38 berichten

Geplaatst - 25 sep 2013 :  16:43:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een testbaantje liggen om welke deel uitmaakt van een groter plan waar ik tzt deel in koploper aan wil toevoegen

Baan is ovaal met een dubbel stationspoor.
Blok 1 en 2 zijn de stationssporen, blokken 6,8 en 9 zijn normaal spoor.

Volgens mij zijn de blokken goed ingesteld, de bezetmelders doen hun werk en de twee wissels ook (1 en 4)

Alles gaat in principe goed maar als ik naar automatisch rijden ga dan gaat het goed tot dat KL denkt ik ga de andere kant op rijden.
Als voorbeeld de loc komt uit blok 6 naar blok 2 en wil vervolgens terug naar blok 6. Dan wordt de loc wel aangestuurd maar rijdt vervolgens naar blok 9 en gaat via 8 naar 6.
Waarschijnlijk zit het ergens in het keren van de loc of ...
Ik heb alle routes eruit gehaald,
Het is een twee richting verkeer maar voor het mooiste beeld zou de loc in de blokken 6, 8, en 9 dezelfde richting moeten houden maar mag wel linksom en rechtom rijden.
Het ingestekende spoor 7 is de volgende toevoeging maar nog niet ingevuld, baan ligt er al wel maar moet de adressen nog doorgeven aan KL.
Kan iemand een een blik werpen waarom de spooktrein ontstaat?
De loc reageert ok zoals hij doen moet, met handbediend rijden gaat hij netjes voor en achteruit zoals aangegeven

Download Attachment: StationEibergen.bck
11,92 KB

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 25 sep 2013 :  21:34:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gerwin,

Ik zal morgen eens naar je database kijken. Even een schot voor de boeg. Ik denk dat je vergeten bent om bij [Onderhouden Blokken] een vinkje te zetten bij "keren" als een trein van blok 6 via blok 2 terug gaat naar blok 6. Mogelijk zitten die "fouten" er op meer plaatsen in. Als de trein dan niet teruggaat naar blok 6, maar doorrijdt, volgt inderdaad een spookmelding. Dat klopt dus.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 sep 2013 :  21:50:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Sunbird,

Als je in blok 8 uit blok 6 bent gekomen en je vinkt aan dat hij weer terug mag naar blok 6, dan moet je ook een vinkje zetten bij keer loc, ander gaat de trein de verkeerde kant op en heb je een spooktrein. En dat geldt natuurlijk ook voor de andere mogelijkheden waarbij je terug mag rijden.

Mvg
Wim.





Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 26 sep 2013 :  08:46:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Is het echt zo simpel
Het klinkt wel erg logisch zoals je het zo uitlegt.
Ik ben er wel mee bezig geweest maar was in de veronderstelling dat het vinkje betekende dat de loc keren "mocht" in dat blok.
Ik zal de blokken nog eens doorlopen en deze beredenering daarop los laten.
Bedankt voor deze heldere uitleg zover.

Alle sporen zijn twee richtingen, maar is het mogelijk dat voor blokken 6, 8 en 9 geldt dat de ingezette rijrichting blijft gehandhaafd. dus dat hij wel de route 6, 8 en negen in beide richtingen kan volgen maar niet halverwege van richting wisselt?
Zit dat in de zelfde afstellingen of moet ik dat zoeken in de blok groepen?

Bewerkt door Sunbird op 26 sep 2013 08:50:34
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 26 sep 2013 :  09:57:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Sunbird

Is het echt zo simpel
Het klinkt wel erg logisch zoals je het zo uitlegt.

Alle sporen zijn twee richtingen, maar is het mogelijk dat voor blokken 6, 8 en 9 geldt dat de ingezette rijrichting blijft gehandhaafd. dus dat hij wel de route 6, 8 en negen in beide richtingen kan volgen maar niet halverwege van richting wisselt?
Zit dat in de zelfde afstellingen of moet ik dat zoeken in de blok groepen?



Zit in dezelfde instellingen , als je in blok 8 in tab uit 6, NAAR 6 NIET aanvinkt, zal hij niet willen keren.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 26 sep 2013 :  10:51:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Ok dat klinkt ook logisch maar het probleem was dat KL aangaf in blok 8 terug te gaan naar 6 maar als dat volgens de vinken niet mag creer je weer een spooktrein want dat rijdt de trein toch door naar 9 toch?
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 26 sep 2013 :  11:15:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Sunbird,

Als je de eerste mogelijkheid niet aanvinkt dus naar blok 6 b.v. dan zal hij ook niet willen keren en mogen keren. Sterker nog dan is de mogelijkheid om het vinkje bij keren te zetten onmogelijk.

Nogmaals als je ergens vandaan komt en je kan de bestemming alleen in de andere richting bereiken, moet je het vinkje bij keren loc zetten. Of anders deze mogelijkheid niet van rijden niet gebruiken.

Overigens keren alleen treinstellen of trekduwtreinen in deze blokken, getrokkentreinen zullen nooit van rijrichting veranderen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Sunbird

38 Posts

Geplaatst - 27 sep 2013 :  15:56:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Bovenstaande zaken aangepast, en kort automatisch gereden en geen spookmeldingen meer gehad, KL had nog niet de opdracht gegeven om van rijrichting te veranderen, gedurende het weekend nog maar even testen.

Tevens blok 7 bij in KL gebracht dit gaat ook goed.

Volgende "hobbel" is dat ik op spoor 1 en 2 wil omlopen, de vak volgorde middels twee vaste routes in test gedraaid en dat lijkt goed.
Ontkoppeling moet nog hardware matig worden aangelegd. maar daar heb ik de ruimte voor dus dit weekend ook maar eens bekijken of ik daar tijd voor heb
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina