Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 183 / Bezoekers Vandaag: 2755
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 808
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Aansturen geluidsfunctie decoder
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

koploper

Netherlands
25 berichten

Geplaatst - 26 dec 2012 :  11:00:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil van twee locs (BR 218 en BR 212) een geluidsfuctie (hoorn)
vertraagd aansturen als deze locs rijden van blok 14 naar 13.
Hiervoor heb ik een logische actie aangemaakt 'BR 212/218 rijdt van 14->13' die ik vervolgens gebruik om met behulp van twee speciale acties 'Hoorn aan in blok 13' en 'Hoorn uit in blok 13' de logische actie 'Aansturing hoorn in blok 13' te activeren.
Dit werkt ook correct. De laatst genoemde logische actie wordt even waar als de beide locs rijden van blok 14 naar 13.
Deze laatste actie heb ik vervolgens middels Soorten functies locomotief gebruikt om in blok 13 de betreffende geluidsfunctie
(voor BR 218 is dat 3 en voor de BR 212 is dat de functie 2) aan te sturen. Op het tabblad Functie van beide locs heb ik dit ook geactiveerd door bij Soort de betreffende functie in te vullen.
Echter om een of andere reden werkt dit niet. Van beide locs wordt de hoorn niet geactiveerd op het moment dat de functie 'Aansturing hoorn in blok 13' waar wordt.
Weet iemand wat ik hier fout doe ?

Robert.


Download Attachment: Robert.bck
174,08 KB

Bewerkt door koploper op 26 dec 2012 11:09:46

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 26 dec 2012 :  16:02:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Waarom stel je dit niet gewoon in bij de functies uitgebreid van de locs zelf. Je kunt dan de geluidsfuncties aansturen als de betreffende loc of uit blok 13 vertrekt of in blok 14 arriveert (naar keuze). Je kunt daar ook verschillende vertragingen opgeven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 26 dec 2012 :  21:15:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Dat is niet wat ik wil.
Je hebt natuurlijk de mogelijkheid om met de uitgebreide functies
de hoorn voor bijvoorbeeld 2 sec. aan te zetten,zodra de loc in blok 13 arriveert. Echter dat is voor mij te vroeg in het blok.
Een andere mogelijkheid is om de hoorn na 6 sec. aan te zetten als de loc in blok 13 arriveert. Echter dan heb je niet meer de mogelijkheid om de hoorn na 2 sec. weer uit te zetten.
Zover ik dat uit de handleiding heb kunnen afleiden,zou je een geluidsfunctie ook kunnen activeren met een logische actie,echter dat werkt met de door mij gemaakte configuratie helaas niet.

Robert.
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 26 dec 2012 :  21:38:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Hoewel ik het min of meer op jouw manier voor elkaar gekregen heb, is de oplossing van Dirk natuurlijk veel eenvoudiger, alleen kreeg ik het op een bepaalde plaats op die maniet niet voor elkaar. Ik ben zeker geen expert in het lezen van andermans databases, maar wat mij opvalt is dat bij Loc BR 218 de functie niet bij de locomotief is aangegeven, die zal dus zeker niet reageren. Verder gebruik je dezelfde logische actie om de functie aan en uit te zetten, dat gaat volgens mij niet. Ik heb althans (en ook nog per loc, want anders fluiten ze tegelijk) aparte logische acties op het tabblad "zet aan" en op het tabblad "zet uit". Probeer dat eens.

Met vriendelijke groet,
Dick
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 26 dec 2012 :  22:50:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dick,

Mijn denkfout zal mogelijk inderdaad zijn,dat ik dezelfde functie gebruik voor het aan en weer uitzetten van de geluidsfunctie.
Voor het uitzetten moet ik natuurlijk ook een functie gebruiken die waar wordt en niet eentje die niet waar wordt. Ik moet er dan wel voor zorgen,dat beide waar geworden functies weer niet waar worden op het moment dat de loc blok 13 verlaat, anders werkt het de volgende keer niet meer.
Verder zie ik inderdaad dat bij BR 218 geen logische functie is geselecteerd, die de geluidsfunctie aanstuurt. Dit moet ik dus nog aanpassen.
Of bij beide locs tegelijkertijd de hoorn wordt geactiveerd, op het moment dat één van beide locs het betreffende punt in blok 13 passeert, moet ik dan nog eens controleren. Mijn gedachte was, dat je bij Soorten functies locomotieven kunt aangeven, dat een functie alleen in een bepaald blok actief is, echter ik zie nu ook dat je dan op die plek de functie niet aan een bepaalde loc kunt koppelen.
Je hebt me in elk geval een zet in de goede richting gegeven.

Bedankt,

Robert.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 27 dec 2012 :  14:31:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Uit jouw reactie maak ik op dat de hoorn op je locs geen kortdurend geluid is, zoals bijvoorbeeld een fluit. Een eenmalig geluid houdt namelijk vanzelf weer op en dan moet je het in Koploper ook een keer weer uitzetten, maar dan maakt het niet zoveel uit waar. Een constant geluid moet je inderdaad actief weer uitzetten en dat is lastig met uitgebreide functies. Het kan wel, bijvoorbeeld: Verlaat blok 13 aan na 6 seconden, arriveert in blok 14 uit na 2 sec. De tijden moet je natuurlijk in de praktijk bepalen.
De weg via Soorten Functies werkt natuurlijk ook, maar is wat ingewikkelder. Eventueel kun je nog via een speciale actie de functies van de loc aansturen op basis van een logische actie door te kiezen voor de actie "Aansturing rijwindow".

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 27 dec 2012 :  18:35:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Met uitgebreide functies kan ook wel, als je een "hulp functie" aanmaakt in combinatie met de optie vervolg functie.

Gaan we in jouw database van de BR218 uit.

Dan verander je functie 3 Hoorn 2, van uitgebreid naar rijwindow(knop), bij Tijdsduur vul je 2 seconden in.

Bij functie 6 maak je een nieuwe functie aan en die noem je bijvoorbeeld "Hulp Hoorn 2", hier vul je uitgebreid, vervolg functie 3, Tijdsduur b.v. 1 (maakt niet veel uit, maar geen 0)

Nu is het zo dat als de hulp functie uit gaat, de vervolgfunctie aan gaat.

Bij functie 6 uitgebreid vul je dan in bij ariveert in blok b.v. 4 seconden aan.

Groeten Jan
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 27 dec 2012 :  21:31:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Het is inderdaad zo,dat de geluidsfuctie ook weer uit moet worden gezet. Ik heb vanavond geprobeerd om jouw oplossing te verwezenlijken,echter bij mij werkt dat niet.
De BR 212 rijdt van de blokken 15 naar 14 naar 13. In blok 13 moet de hoorn dus vertraagd worden geactiveerd.
Ik heb bij de uitgebreide functies voor de hoorn (functie 2) vastgelegd, dat bij het verlaten van blok 14 (uit 15) deze hoorn aan gaat. Dit werkt,ook met een eventuele vertraging van enkele seconden.
Echter als ik vervolgens voor blok 13 ook maar iets aanmaak om de hoorn weer uit te zetten (richtingsafhankelijk of niet,na 2 of 20 seconden uitschakelen) dan gaat de hoorn niet meer aan,als de loc wederom via blok 15 naar 14 en 13 rijdt.
Ik heb geprobeerd om met Communicatie Lenz (speifiek) te achterhalen wat hier fout gaat,maar koploper is dan niet meer in staat de locomotief te volgen en het programma loopt volledig vast. Ligt mogelijk aan mijn Pentium 2 (en Windows 98), voor wie het dan allemaal iets te veel wordt.
Ik heb mijn laatste back up nog bijgevoegd.

Hallo Jan,
Ik zal in het week-end jouw voorstel ook nog eens proberen.
Dit lijkt ook eenvoudiger,dan mijn oorspronkelijke idee om met een
hele reeks aan logische acties de hoorn gedurende een kort tijdstip te activeren.

Robert.

Download Attachment: Robert.bck
174,4 KB
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 28 dec 2012 :  13:06:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Ik heb vanmorgen toch nog wat tijd gevonden om aan het probleem te werken en jouw oplossing geprobeerd. Vreemd genoeg bleef nu de hoorn de gehele tijd aan als deze eenmaal was aangezet,ondanks het feit dat je een bepaalde tijdsduur kunt ingeven bij Functie van
Onderhouden locomotieven. Bovendien heeft jouw oplossing het nadeel, dat de betreffende geluidsfunctie dan niet meer bereikbaar wordt bij Functies uitgebreid.
Derhalve ben ik toch maar aan de slag gegaan met de logische functies en speciale acties en uiteindelijk werkt het nu.
Ik heb het meteen maar voor drie locomotieven (BR 212,BR 218 en Schienenbus) gemaakt.
In de bijgevoegde back up staat het resultaat.

Robert.



Download Attachment: Robert.bck
176,79 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 dec 2012 :  17:51:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Misschien waren er nog andere instellingen die roet in het eten gooiden.

In onderstaande database heb ik de speciale en logische acties voor de Hoorn 2, van de BR 218, verwijderd. Vervolgens de functies ingesteld zoals ik hierboven beschreven heb. In de demomode lijkt het dan te werken.



Download Attachment: 201212261198_bewerkt.bck
179,02 KB

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 28 dec 2012 :  20:56:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Op zich vreemd dat de functie niet meer aanschakelt bij de volgende doorkomst. Het werkt nu inmiddels volgens jouw systeem en zo zie je weer eens één van de sterke punten van Koploper, namelijk dat je op verschillende manieren je doelen kunt bereiken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

koploper

Netherlands
25 Posts

Geplaatst - 30 dec 2012 :  17:38:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Ik heb vandaag de door jouw aangedragen verbetering uitgeprobeerd en deze werkt ook. Ik heb er toch voor gekozen om mijn aanpak met de verschillende logische functies en speciale acties te handhaven. Het is mogelijk wat bewerkelijker, maar de 'hoornfunctie' blijft op deze manier wel via Functies uitgebreid direct bereikbaar om deze aan te sturen in andere blokken.

Robert.
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 30 dec 2012 :  22:56:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Robert,

Mooi dat het gelukt is. Inderdaad moet je de hoorn dan altijd via de hulpfunctie schakelen, bij Functies uitgebreid maar dat kan natuurlijk ook in andere blokken.

Met logische en speciale acties kan natuurlijk ook heel goed, net wat je het meest ligt.

Jan.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina