Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 61 / Bezoekers Vandaag: 7692
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 1 of 2 blokken tussen stations?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

WtV

Netherlands
10 berichten

Geplaatst - 29 dec 2012 :  00:00:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag allen,
In de bijlage treffen jullie mijn laatste baanontwerp aan dat overigens nog niet volledig is, maar dat is voor mijn vraag even niet van belang.
Ik heb een schaduwstation en een kopstation. Treinen kunnen met name via de blokken 18 en 20 van schaduw naar kop rijden en omgekeerd via 19 en 17 van kop naar schaduw (dubbelspoor).
Het baanvak 18-20 is ongeveer 2,5 meter. Mijn vraag is nu of ik van dit blok niet beter 1 blok kan maken, omdat ik dan veel meer ruimte heb om het blok in te delen met 2 bezetmelders. Immers als ik 2 blokken heb van ongeveer 1,25 meter elk wordt het krap om met een inrijd en remmelder te werken. Een lange trein is dan vaak nog niet over de wisselstraat als hij de remmelder al heeft bereikt (die de wisselstraat vrijgeeft).
Echter, bij één blok reserveert een trein de wisselstraat al van het kopstation als hij vanuit het schaduwstation het blok in rijdt (en omgekeerd ook). Daarnaast reserveert een lok vóór vertrek uit een station in dat geval ook de wisselstraat van dat station al en dit betekent dan dat een trein uit het andere station niet zal vertrekken omdat de volgende wisselstraat bezet is.
Of zie ik dit verkeerd?
Graag even advies.

Groet Wijnand


Download Attachment: SpoorWijnand4.bck
38,21 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 dec 2012 :  00:41:15  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijnand, en wat is er dan zo bezwaarlijk dat de treinen op elkaar wachten, ze zullen toch niet allemaal altijd rijden, dan kun je volgens mij beter geen stations maken.

Een schaduwstation is om treinen in de wacht te zetten en zo dat ze elkaar afwisselen als er eentje binnenkomt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 30 dec 2012 :  19:31:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wijnand,

Te lange treinen hoeft ook bij blokken van 1,25 geen probleem te zijn als je dan de achterliggende blokken bezet houdt. Ook voor wat betreft de twee bezetmeldstukken is 1,25 meer dan genoeg. Als je treinen echter in het algemeen langer zijn dan 1,25, zou ik het op één blok houden. Zijn je treinen alle in de orde van 1 à 1,5 m dan zou ik persoonlijk gaan voor twee blokken.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina