Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 67 / Bezoekers Vandaag: 8953
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 meekleuren wissels/wisselstraten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tonter

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 19 sep 2012 :  20:53:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik zit met een probleempje aangaande het meekleuren van de wissel/wisselstraten. Bij het reserveren loopt de gele lijn keurig door in de wissel/wisselstraat. Bij bezetmelding kleuren alleen de lijnen van het blok rood. Ik heb de handleiding al diverse malen doorlopen maar kan geen goede oplossing vinden.

vriendelijke groet,
Ton

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 20 sep 2012 :  08:09:26  Toon profiel  Reageer met citaat
wissels kleuren enkel mee als er ook een detectie opzit.Deze vraag heb ik ook al eens gesteld aan Paul zelf.Zou niet gaan om dat te implementeren.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 sep 2012 :  13:40:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb bezetmelders op mijn wissels, dan kleuren ze blauw bij bezetting, ook niet rood.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 20 sep 2012 :  18:22:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Welke kleur ze krijgen bij bezetmelding, kun je zelf instellen. Wil je rood, dan kan dat. Wil je zwart, kan dat ook.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 27 nov 2014 :  14:26:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik wil nog even terugkomen op het veranderen van kleur van wissels(traten). Ik heb nl. ook bezetmelding op een wisselstaat, maar weet niet hoe ik bij het bezet geraken die straat een andere kleur kan laten krijgen.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 27 nov 2014 :  15:34:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik heb de bezetmelders aan de wissels en de lijnstukken gekoppeld. Daarnaast heb ik aangegeven welke bezetmelders bezet zijn bij het rijden door de wisselstraat. De hele wisselstraat kleurt dan netjes rood.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 27 nov 2014 15:34:40
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 nov 2014 :  15:56:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Ton,

En wat is nu precies het probleem, wat verwacht je en wat denk je dat er zou moeten gebeuren?

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 28 nov 2014 :  01:23:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Is het mogelijk toe te lichten hoe je bezetmelders aan wissel (en lijnstukken) koppelt?
En waar/hoe geef je aan dat bezetmelders van de wisselstraat bezet zijn wanneer er door de wisselstraat gereden wordt?
Alleszins al bedankt voor jouw/jullie reactie (en oplossing).

Marc
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 28 nov 2014 :  10:39:55  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Marc,

Onderhouden baanontwerp: wissel/waar in blok/lijn bezet bij...
Zie ook:


Je moet eerst de optie activeren in de toolbar (zie: baanontwerp).

De punten 'waar in blok' kunnen gekoppeld worden aan een bezetmeldpunt. Wanneer je nog gebruik maakt van de mogelijk om één bezetmeldpunt meerdere keren te gebruiken (stamt uit de begin periode van Koploper, zie aansluiten blokken) kan je deze optie niet toepassen. Wanneer nergens de binnenkomstmelder en de stopmelder zijn gecombineerd, is deze optie werk besparend. Alleen hier hoeven dan de punten 'waar in blok' gekoppeld te worden aan een bezetmeldpunt. Het hele onderhouden van 'vastleggen waar in blok' kan in dit geval achterwege blijven. In het baanoverzicht zal een punt 'waar in blok' als deze is gekoppeld aan een bezetmeldpunt een hint tonen met hierin het gekoppelde bezetmeldpunt.


Voor de wissels en lijnen geldt, dat als je jouw baan gaat automatiseren met Koploper en je hebt nog nergens bezetmelders aangebracht, hoef je deze optie voor wissels en lijnen niet te gebruiken. De wissels worden namelijk door Koploper zelf bezet gehouden als een trein over een wisselstraat rijdt. Zo heb je minder bezetmelders nodig. Als je echter een bestaande baan hebt waar wel bezetmelders op de wissels zijn aangesloten, kun je van deze optie gebruikmaken. Bij het HCCM-systeem is het ook niet verplicht om deze optie te gebruiken, doch je zou er wel gebruik van kunnen maken. Dit voorkomt dat als er een wagen op een wissel achterblijft het wissel in elk geval bezet wordt gehouden en er dus geen andere trein over het wissel kan rijden.

Ook de punten van een handmatige wisselstraat kunnen worden gekoppeld aan een bezetmeldpunt. Hierdoor kunnen handmatige wisselstraat ook vanaf een bedieningstableau worden gezet.

Zo laat je een wissel, lijn, een punt "waar in blok" of punt "handmatige wisselstraat" reageren op een bezetmelding:

· Selecteer in het toolvenster de bezetmelder waarop moet worden gereageerd.
· Selecteer een wissel door er met de rechtermuisknop op te klikken. Een popup-menu wordt zichtbaar. Hier kun je aangeven of het wissel geselecteerd moet worden bij deze gekozen bezetmelding.
· Selecteer een lijn door de lijn aan te klikken. Door er nog een keer op te klikken maak je de selectie weer ongedaan.
· Het selecteren van een punt 'waar in blok' is gelijk aan het selecteren van een lijn.

· Het selecteren van een punt "handmatige wisselstraat" is gelijk aan het selecteren van een lijn.


Een wissel of een punt van een handmatige wisselstraat mag maar bij één bezetmelder tegelijk voorkomen. Als een wissel of punt handmatige wisselstraat aan een verkeerde bezetmelder is toegekend, moet deze eerst bij de 'verkeerde' bezetmelder worden verwijderd. Hierna kan deze pas worden toegekend aan de juiste bezetmelder.
Alleen lijnen die niet aan een blok zijn toegekend, kunnen geselecteerd worden. Als een lijn bij een blok hoort, reageert het blok op de bezetmelding en doet de lijn automatisch mee. De te kiezen bezetmelders worden vastgelegd in digitale onderdelen.


Het toolvenster ziet er bij dit onderdeel als volgt uit:


Achter de indicaties 'aantal wissels', 'aantal lijnen', 'Aantal 'waar in blok' en 'Aantal handm. punten' staat aangegeven hoeveel items zijn toegekend aan deze bezetmelder. Dit is vooral makkelijk als je wilt kijken hoe of wat er is vastgelegd. Je kunt in dit venster dus het bezetmeldpunt oproepen waarop moet worden gereageerd. Met "Aantal handm. punten" wordt bedoeld: het aantal punten van een handmatige wisselstraat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Marcobello

103 Posts

Geplaatst - 28 nov 2014 :  17:12:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Erg bedankt voor je antwoord. Ik heb het uitgeprobeerd en het ziet er goed uit.

Marc
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina