Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 278 / Bezoekers Vandaag: 11442
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Draaischijf
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Erwin

11 berichten

Geplaatst - 25 nov 2014 :  19:29:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb een pendelbaan met draaischijf, alles aangesloten via een IB – Loconet interface (Rosoft) / Terugmelders S88n – S88LN (Rosoft) / Fleischmann Turncontrol 6915 – draaischijf 6154 C. De draaischijf is aangesloten op een terugmelder-ingang. Deze truc heb ik via het BNLS forum gevonden en werkt.

Alles werkt eigenlijk, alleen ik krijg het niet voor elkaar om sommige locs in het midden van de draaibrug te laten stoppen! (rijden net te ver of stoppen te vroeg). Mijn vraag is wat zijn nu de juiste instellingen wat betreft de draaischijf?

Doorrijden in blok cm. ( Aanvulling Blokgegevens ) / Default extra te rijden cm. ( Onderhouden / Baandefinities / Baanontwerp / Draaischijfinstelling ) of Lengte loc (instelling database onderhouden locomotieven ) enz. Of een virtuele melder.

De locs rijden met decoderstappen en zijn niet geijkt!

Zijn er forum-gebruikers die hier ervaring mee hebben en mij op weg kunnen helpen?

Bijgevoegd mijn BCK bestand.

Alvast bedankt,

Erwin



Download Attachment: Modulebaan.bck
31,13 KB

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 25 nov 2014 :  21:33:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erwin,

Stap 1 is snelheden ijken, en dan werken met doorrijden in cm. Dat werkt beter dan in sec.

Stap 2
5.2 Bezetmelding op de draaibrug

Als bezetmelding op de draaibrug (in plaatje blok 4) kun je werken met de “vrijkomende” of de “bezetwordende” bezetmelder, deze bezetmelding ligt voor de draaischijf en is aan elk oprijspoor verbonden(1 bezetmelder voor alle oprijsporen). Op dit stuk mogen dus geen loks blijven staan bij het afrijden. Elk opstelblok moet wel een aparte bezetmelding hebben om de lok netjes te stoppen op het opstelblok.




In het voorbeeld zijn in alle aansluitingen voor de gemeenschappelijke bezetmeldsectie dezelfde lengtes, en dezelfde afstand tot midden draaischijf gekozen, omdat dat het eenvoudigst is.
Ze mogen echter ook verschillend van lengte zijn.


De manieren om een naar de draaischijf rijdende lok midden op te stoppen zijn:
1 dmv het vrij worden van de bezetmelder in het aansluitende spoor
De voorkant van de lok kan dan al gedeeltelijk op de schijf staan als de
achterste wielen de bezetmelder verlaten.
2 dmv het bezet worden van de bezetmelder in het aansluitende spoor

Hieronder de twee mogelijke situaties: de “vrijkomende” en de “bezetwordende” bezetmelder.
(De getallen in dit voorbeeld komen ongeveer overeen met een N-draaischijf)


Schakelpunt
tot midden draaischijf Dan nog door te rijden
Instellen bij : Automatische correctie voor halve loklengte
Vrijkomende bezetmelder blok 4 Vanaf Spoor 1, 2 en 3
14 cm 14 cm – halve loklengte 14cm: bij OH draaischijf eigenschappen Vanzelf bij OH draaischijf eigenschappen
Indien aansluitspoor afwijkend bijv 20 cm 20 cm – halve loklengte aanvullende blokeigenschappen
“doorrijden cm” Door invullen van negatief getal : –20
bij aanvullende blokeigenschappen
Bezetwordende bezetmelder blok4
Vanaf Spoor 1,2 en 3 25 cm 25cm + halve loklengte 25 cm: bij OH draaischijf eigenschappen Vanzelf bij OH draaischijf eigenschappen
Indien aansluitspoor afwijkend bijv 36 cm 36cm + halve loklengte aanvullende blokeigenschappen “doorrijden cm” Door invullen van negatief getal : -36
bij aanvullende blokeigenschappen


Stuke uit dit docoment
http://members.ziggo.nl/pahasoft/draai27.zip


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 25 nov 2014 21:45:42
Ga naar bovenaan de pagina

Erwin

11 Posts

Geplaatst - 27 nov 2014 :  20:25:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie dit document ken ik, ga het nog eens verder uitdiepen.

Mvg
Erwin
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina