Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 224 / Bezoekers Vandaag: 3163
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 423
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bergspoor met keerpunt
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Patiflo

Netherlands
7 berichten

Geplaatst - 13 nov 2014 :  13:52:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb een bergspoor gemaakt waar twee treinen pendelen.
bijvoorbeeld van A of B naar C dan keert de loc en gaat verder D of E.

Mijn vraag is nu hoe ik dit bloktechnisch het beste kan indelen. mijn uitdaging zit met name in het korte keerpunt C.

Hoe minder bezetmelders des te beter.

bij voorbaat dank voor het meedenken.

Paul

Download Attachment: bergspoor.jpg
30,55 KB

Bewerkt door Patiflo op 13 nov 2014 14:01:51

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 13 nov 2014 :  14:16:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Nou, gewoon ieder blok uitrusten met 2 melders, de inrijder kan heel erg kort zijn en daar kun je het wissel voor gebruiken.
Zie het probleem eigenlijk niet zo.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 14 nov 2014 :  11:22:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je melders wilt besparen kun je ook virtuele melders gebruiken. Een inrijdmelder gevolgd door een virtuele melder als stopmelder, waar ook de keeropdracht wordt uitgevoerd. Werkt perfect. Het is even experimenteren met de afstand die je moet opgeven bij de virtuele melder. Ik adviseer je dit alleen te doen bij niet te lange blokken, en bij niet te hoge snelheden, anders kan de remweg te lang worden en stopt de loc op een plaats, waar je dat helemaal niet wilt hebben.
Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 14 nov 2014 :  12:39:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Carel,

Een virtuele melder als stopmelder is nu net iets wat je niet moet doen, beter is de inrijder als virtuele melder te gebruiken. Dan is de hardware melder altijd hetzelfde en niet afhankelijk van tijd.
Maar op dit baantje is daar niet zoveel op te besparen.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 nov 2014 :  19:23:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt, ik heb bij een soortgelijke situatie de wissel (en een stukje erna) één bezetmelder gegeven, inrijder gemeenschappelijk aan beide blokken.
Dat geeft drie bezetmelders voor één eindstation met twee sporen.

Volledige detectie heb je dan niet natuurlijk.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Patiflo

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 16 nov 2014 :  08:27:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Allemaal bedankt voor de reactie. Overigens maakt dit deel uit van een grotere baan. Misschien ben ik ook niet geheel duidelijk geweest in mijn vraag maar ik heb nu zelf het idee dat dit met 5 of 6 blokken is op te lossen. kan zoals Wim aangeeft alles met twee melders doen.
De virtuele melder is een idee ik heb daar nog geen ervaring mee dus dat ga ik proberen.
de reden dat ik de vraag stel is dat we een baan gaan schenken aan een goed doel. dus beperking van de kosten is gewenst. vandaar dat ik op zoek ben naar een effectieve,goede maar ook goedkope manier. zodat we weer extra kunnen investeren in wat kinderen leuk vinden. Treinen.
Op mijn eigen baan ligt ook zo'n spoor en die is gewoon uitgerust met hardware melders. (het wisselidee heb ik daar inmiddels na jullie reactie toegepast en werkt top. Dus nogmaals dank voor het vinden van een creatieve oplossing.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 18 nov 2014 :  12:56:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

Terug/bezetmelders koop je per module bij 5 tot 6 blokken heb je max 12 melders nodig dus een module met 16 melders volstaat, of je daar nu 10 of 12 of 16 melders van gebruikt de prijs van de module blijft hetzelfde. Het wordt een ander verhaal als je 17 melderpunten nodig hebt.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

Patiflo

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  16:17:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

bedankt voor je feedback.
De baan is groter dan dit stuk. dus we gaan inderdaad over de 16. In ons geval over 48. maar ook op andere delen proberen we winst te halen. tot nu toe lijkt het erop dat we 2 bezetmeldpunten moeten winnen zonder al te veel op de veiligheid te verliezen

Nogmaals als het niet lukt dan hebben we daar vrede mee. maar ik dacht met zoveel kennis op dit forum is er vast wel iemand die iets slims bedacht heeft.

Alvast weer bedankt.

Paul
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 nov 2014 :  16:36:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

Dat slims is de virtuele melder, of een gemeenschappelijke aankomstmelder, veel slimmer zal het niet worden. Je moet toch op de een of andere manier een signaal geven.
Maar als een melder meer of minder al te duur is, dan kun je je afvragen of dit de juiste manier is voor de hobby.

Mvg
Wim.

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 nov 2014 16:37:32
Ga naar bovenaan de pagina

Patiflo

Netherlands
7 Posts

Geplaatst - 28 nov 2014 :  20:49:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim bedankt voor je feedback. Voor mijn hobby is dat inderdaad geen probleem. Maar als je goed leest zie dat het niet mijn baan is maar een geschenk waar veel vrijwilligers geld bij elkaar gebracht hebben dus sorry dat ik probeer het geld maximaal te besteden.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 29 nov 2014 :  10:35:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Paul,

Ik lees nog altijd dat het gaat om 5 of 6 blokken, meer informatie lees ik niet.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina