Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 73 / Bezoekers Vandaag: 73
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 73
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein rijd niet naar blok, te weinig blokken gereserveerd?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

wijbe

Netherlands
172 berichten

Geplaatst - 19 mrt 2012 :  14:23:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hallo,

Blijf me steeds verbazen over een situatie. Mijn hoofdbaan heeft 3 blokken, omdat deze blokken 'klein' zijn komt het regelmatig voor dat een trein die te lang is 2 blokken reserveert.

Het 3e blok is dan vrij, en een trein die hier in past kwa lengte wil er niet naar toe rijden, pas als het middelste blok ook vrij is?

Voorbeeld

In de toegevoegde file staat de situatie, de NS1310 (Adres 10) staat in blok 13 en 14. Als het station vol is, moet hij daar wachten.

In de keerlus staat de NS-ICM4240 (adres 42) te wachten om richting blok 15 te gaan. Dit blok is vrij, maar hij gaat pas als blok 13 en 14 vrij zijn.

Hoe kan dit gedrag verklaard worden? Blok 15 is lang genoeg (120cm) om de NS-ICM4240 (115cm) te bergen, maar waarom hij er niet heen gaat??

Alvast hartelijk bedankt voor het meedenken!

Download Attachment: BaanWijbe.bck
170,53 KB

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2012 :  15:58:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Het lijkt verband te houden met de tweerichtinggroep. Maar het precieze waarom ontgaat me nog.

Huub

Bewerkt door hubertus op 19 mrt 2012 21:17:23
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2012 :  19:32:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wijbe,

Ik heb dat soort situaties ook wel eens op de baan. Een trein staat dan te wachten voor het schaduwstation, terwijl er ogenschijnlijk wel een blok vrij is, maar er toch niet naartoe rijdt. Dat komt omdat in het voorliggende blok een trein staat, die ook naar dat blok moet. Het betreffende blok lijkt dan al voorgereserveerd om het zo te zeggen. In jouw geval wil de 1310 straks naar blok 15 en dan kan de 4240 dat blok niet bereiken. In het locoverzicht zie ik dan bij loc 4240 staan :"Blok 15 niet toegestaan".

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2012 :  20:34:57  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo,

loc 4240 krijgt de melding tegemoet komende trein, en dat terwijl de 1310 in dezelfde richting rijdt. De 1310 mag niet keren, het probleem moet inderdaad in de 2 richtingsgroep zitten. Als blok 14 wel vrij is, en de 1310 geen 2 blokken na elkaar bezet vertrekt de koploper wel richting blok 15.

Misschien een vraagje voor master Koploper?

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 19 mrt 2012 20:35:37
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2012 :  20:53:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Het heeft inderdaad iets te maken met de 2e richtingsgroep. Verwijder ik die even uit de blokken rijden de treinen wel blok 15 in, terwijl er er 1 'lange' trein in de blokken 13 en 14 staan.

Hetzelfde effect treed tevens op in de blokken 11,12 en 13.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 19 mrt 2012 20:55:48
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2012 :  21:07:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hier "Master Koploper",

Grappig; dit zit er volgens mij al 10 jaar in op deze manier en nog nooit heeft iemand dit gezien. Het is een bug, alleen niet 1 die ik heel makkelijk op kan lossen. Gezien de tijd die deze bug er al in zit, steekt het niet op een paar dagen.

Als ik jullie was zou ik even de website in de gaten. Vanavond komt er nog een patch maar die is voor een ander probleem.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2012 :  21:14:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Master Koploper 'Paul',

En dat al te weten dat ik me al een jaar afvraag waarom die treinen niet achter die andere aan wil.

Voorlopig los ik het even op door de 2 richtingsgroepen er uit te halen, op dit moment mogen de loks alleen linksom rijden. Als het 2 richtingsverkeer goed gaat werken mogen ze weer alle kanten om rijden.

We houden de website in de gaten. Bedankt dat je probeert de bug op te lossen!

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2012 :  21:56:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Hier "Master Koploper",

Grappig; dit zit er volgens mij al 10 jaar in op deze manier en nog nooit heeft iemand dit gezien. Het is een bug, alleen niet 1 die ik heel makkelijk op kan lossen. Gezien de tijd die deze bug er al in zit, steekt het niet op een paar dagen.

Als ik jullie was zou ik even de website in de gaten. Vanavond komt er nog een patch maar die is voor een ander probleem.

Mvg,
Paul.



Hallo Master,

ik had al het idee dat ik niet verder moest zoeken, na het slopen van de database van Wijbe.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 19 mrt 2012 :  22:35:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Het probleem zit in het feit dat de loc die ervoor rijdt twee blokken bezet houdt. Hierdoor kan Koploper de rijrichting van die loc niet juist bepalen en dan laat Koploper in een twee richtingsgroep geen trein rijden.

Wordt nog best even aardige puzzel.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2012 :  21:22:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik heb op mijn baan wel gezien dat als een trein mijn tijdelijke keerlus inrijden, zeg tegen de klok in, de treinen die erachter staan te wachten de melding "Tegemoetkomende trein" krijgen. De tijdelijke keerlus is een tweerichtinggroep en bestaat uit drie blokken. Ik heb de betreffende melding altijd geïnterpreteerd als melding dat de keerlus bezet was en er verder inderdaad niets mee gedaan. Heel mooi dat dit nu ook wordt opgelost door Maître Paul.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2012 :  21:37:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Tegemoetkomende trein is een andere melding en zal ook niet opgelost worden als het mij lukt om bovenstaande melding van Wijbe op te lossen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2012 :  13:15:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Wijbe,

Het is gelukt na een aantal pogingen om het op te lossen. Nu heb ik een oplossing waarin ik ook vertrouwen heb dat dit onder alle omstandigheden goed werkt. Bij eerdere mogelijke oplossingen had ik dat niet.

Moet alleen nog de installatie aanpassen en plaatsen op het internet. Of dat vandaag gaat lukken weet ik niet (mijn vrouw is jarig).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

louwerse

Netherlands
36 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2012 :  14:07:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Paul,

Bij dezen gefeliciteerd met de verjaardag van je vrouw! Dan komt deze vandaag op de eerste plaats!

Hartelijke groeten,

Sam Louwerse.
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2012 :  14:29:46  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hey Paul,

Het steekt niet op een paar dagen? ontzettend bedankt voor de snelle fix!

Maar eerst een stukje taart en een biertje, verjaardag van het vrouwtje gaat altijd voor ;) Gefeliciteerd!

We zien de nieuwe versie binnenkort wel verschijnen.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2012 :  19:02:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Allereerst gefeliciteerd met de verjaardag van je vrouw. Ik heb kennelijk de melding van Wijbe niet goed geïnterpreteerd al werd daar ook gesproken over de melding "tegemoetkomende trein", bij treinen die in dezelfde richting rijden.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2012 :  20:06:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wybe,

Nieuwe versie is beschikbaar en ik hoop dat het bij jouw is opgelost.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 22 mrt 2012 :  21:20:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hey Paul,

Bedankt voor de nieuwe versie! Het werkt zoals het hoort te werken!

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 05 apr 2012 :  14:45:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik vul dit draadje nog even aan, omdat ik denk dat het verschijnsel (ik zeg expres niet "probleem") dat ik nu zie hiermee te maken heeft. Ik zie het ook gebeuren vanaf Build 12. Mijn baan heeft een tijdelijke keerlus bestaande uit de blokken 22, 99 en 23, die zijn opgenomen in een tweerichtingengroep (zie bck-file).
De treinen rijden nu vlot achter elkaar de keerlus in. Soms zijn echter de blokken van het schaduwstation bezet of niet beschikbaar en dan komen de treinstellen en de duw/trekcombinaties weer keurig terug. Ik heb nog niet gemerkt dat in dat soort situaties een getrokken trein vertrekt en de boel vastzet.
Dat gebeurt wel met een vaste route voor het omlopen van loc 363. Ik zal de ontstane situatie beschrijven.
Er staan twee getrokken treinen in de blokken 2 en 3, resp de museumtrein en de goederentrein1300. De werktrein300 staat in blok 8 in een vaste route, waarbij de loc zal worden afgekoppeld om om te lopen en de trein via de blokken 23, 99, 22 en 4 weer op te halen. Voor dat doel is blok 4 geclaimd. Goederentrein2200 vetrekt uit blok 6 naar de blokken 23=>99=>22. Daar wordt gestopt, omdat een vervolgblok niet beschikbaar is, want blok 1 is te kort. Inmiddels is vanuit blok 11 ook Koploper4012 vertrokken en stopt achter de goederentrein2200 in blok 99. Vlak na het vertrek van de Koploper4012 vertrekt ook Losse loc363 uit blok 8 naar blok 23. Vervolgens staat alles vast, want loc 363 kan niet verder naar 99 zoals hij volgens de vaste route zou moeten en de Koploper4012 en Goederentrein2200 kunnen ook geen kant op, evenals de getrokken treinen, die in de blokken 2 en 3 staan te wachten.
Door de claim op blok 4 weg te nemen zet alles zich weer in beweging, maar dat geeft dan weer problemen met de vaste route van loc 363, die dan in blok 22 mogelijk weer problemen gaat geven, omdat hij blok 4 nooit in komt.
Natuurlijk is het met een logische en speciale actie goed op te lossen (verbod op vertrek van loc 363 als blokken 99 of 22 bezet zijn) , maar in het verleden zorgde de bug ervoor dat alles netjes werd geregeld. Het leek me daarom goed jullie dit even te melden.
Bij mij worden 2 blokken vooruit gereserveerd, mogelijk dat bij 3 blokken reserveren het probleem ook over is, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.


2011118213333_RailplanDordtkleinbeeldjul2011.bck



Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 05 apr 2012 :  19:22:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoe meer regels er worden getikt, hoe minder in er van snap. Ga ook maar geen moeite doen om dit te doorgronden.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 05 apr 2012 :  22:12:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Dirk,

Kun je dit iets korter samenvatten? Ik krijg het probleem namelijk niet voor elkaar met testen in de testmodus.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 apr 2012 :  21:54:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul en Wijbe,

Ik zal morgen proberen dat te gaan doen. Dan heb ik er meer tijd voor. In het kort komt het erop neer dat, wanneer er nu twee treinen in de blokken van de tweerichtingengroep staan, die beide moeten keren, omdat de sporen na het laatste blok van de tweerichtingen groep alle bezet zijn en er vervolgens een loc met een vaste route achter de twee treinen de tweerichtingengroep inrijdt, alles vast staat. Morgen dus meer.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 07 apr 2012 :  08:10:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Het lijkt me vrij logisch wat je ziet gebeuren. Door de combinatie van (te) lange trein, onvoldoende vrije blokken en claims zet je de boel helemaal vast. Kan op diverse manieren opgelost worden, waarvan je er zelf al een noemt. In feite deed die bug voor jou wat je nu zelf moet instellen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 apr 2012 :  13:16:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Hi,

Wat deadlock preventies en het probleem is opgelost. Echter ik loop tegen een ander probleem aan waar ik zo 123 geen oplossing voor zie of heb.

Lok 363 is bezig met zijn vaste treinroute en wil rgl (6) uitvoeren
Staat in blok 22.

De afgekoppelde wagons staan in blok 8, blok 4 is geclaimd door lok 363.
Hij moet naar blok 4, echter Treinrouteblok 4 is niet toegestaan.
Wat is hier de oorzaak van en wat is de oplossing.

Bijgaand een wat aangepaste database met deadlock preventies.

Mvg
Wim.

Download Attachment: RailplanDordtkleinbeeldjul2011.bck
133,82 KB

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 07 apr 2012 :  13:35:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Het heeft te maken met de tweerichtinggroep waar blok 4 en 8 in zit.
Als je die verwijdert, wordt de vaste route wel voortgezet.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 07 apr 2012 :  15:15:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Yep, dat had ik gezien, maar ik denk zomaar dat die 2 richtinggroep er in moet blijven, hij zit er niet voor niets in in deze blokken, die in tweerichtingen bereden kunnen worden. Lijkt mij niet de juiste oplossing.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1909 Posts

Geplaatst - 07 apr 2012 :  15:26:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, het is inderdaad niet de oplossing, aannemend dat je die sporen bewust in twee richtingen wilt gebruiken.
Maar het lijkt er op dat een richtingloos opgeslagen treinlengte in koploper als tegemoetkomende trein wordt beschouwd.
Verder heb ik er niet meer naar gekeken. Ik was benieuwd naar de oorzaak. Als oplossing zou ik gewoon een vergaande versimpeling van de mogelijkheden kiezen. Tenzij het puur bedoeld is om de (on)mogelijkheden van koploper te testen, zie ik weinig toegevoegde waarde om het op deze manier te doen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina