Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 228 / Bezoekers Vandaag: 6640
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Dynamische bloklengte
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

n160weer

Netherlands
76 berichten

Geplaatst - 07 apr 2012 :  20:08:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi mede koplopers

Ik heb nu 5 opstelsporen waar 2 trienen per spoor kunnen staan.
Het is nu zo gebouwd dat er in 2 richtingen wordt bereden. Er zijn hier voor 20 bezetmelders gebruikt. Dus 2 blokken per opstel spoor.
Met Dynamische bloklengte zou je het terug kunnen brengen naar 2.
Echter dan kan er volgens de handleiding maar in 1 richting worden gereden. Heeft iemand een oplossing om het aantal meldpunten terug te dringen en toch in twee richtingen te kunnen rijden en 2 treinen per opstelspoor.

Alvast bedankt
Walter Weerdenburg

n160weer selektrix

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 07 apr 2012 :  22:42:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt in ieder geval het aantal melders halveren als je met volledige detectie rijdt. Alleen aan het begin en einde van ieder spoor plaats je een melder. In de rijrichting gezien twee blokken na elkaar: 1 en 2.
Het bezet worden van de eerste melder van het spoor is de binnenkomstmelder voor blok 1, het vrijkomen van diezelfde melder is de stopmelder van blok 1. En als je gewoon met lage snelheid naar blok 2 rijdt, kun je daar met alleen een stopmelder volstaan. In de andere richting precies omgekeerd. Zo zou het moeten werken, maar geen garantie, ik heb het niet uitgeprobeerd in twee richtingen.

Misschien dat virtuele melders ook werkt, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 08 apr 2012 :  09:17:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ooit een baan gehad waar ik de opstelblokken in 2 richtingen kon berijden en tevens dynamisch in 2 richtingen.
En het werkte ook nog, maar dan gebruik je 2 bezetmelders per spoor, een besparing van 10 bezetmelders. 2 bezetmelders in totaal heb ik ook geprobeerd maar dan is het probleem dat er maar 1 trein het schaduw station in mag en de volgende pas als hij stilstaat. Dit komt omdat anders 1 van de treinen de stopmelder van de andere activeert.

De nadelen op die baan waren groter dan de winst, ik kreeg dan namelijk het probleem dat alle treinen na verloop van tijd dezelfde richting uit gingen en dat wilde ik niet en heb ik er dan ook weer uitgehaald.

Als er iemand geinteresseert is wil ik het wel eens beschrijven.(Valt wel onder het hoofdstuk vergevordenden)

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 08 apr 2012 09:34:48
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 10 apr 2012 :  20:45:17  Toon profiel  Reageer met citaat
hoi wim en Hubertus

Bedankt voor het reageren.
De oplossing van Hubertus ga ik proberen.
Maar dan zal ik eerst wat licht sluisjes gaan maken.
Mocht ik er niet uitkomen dan zal ik opnieuw een onderwerp maken.
Er zal we ff wat tijd overheen gaan. In mijn spaarse "vrije" tijd ben ik aan het klussen in en om het huis.

Heren nogmaals dank

Groetjes
Walter Weerdenburg

n160weer selektrix
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 10 apr 2012 :  22:42:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter en Huub,

Ik zal een probleem beschrijven waar je snel tegen aan zal lopen.
Dynamisch betekend dat Koploper de trein in een groep blokken gaat plaatsen waar het minste verlies optreed.

Het volgende kan dan gebeuren:
Blok 1+2 bezet met een trein (rijdt van links naar rechts)
Er komt een andere trein binnen (ook deze rijdt van links naar rechts) maar Koploper vindt dat hij beter in blok 3+4 gezet kan worden, ondanks dat hij ook bij blok 1+2 geplaatst kan worden.
Als dit vervolgens nog 3 keer gekeurt dan is de schaduw station alleen bezet met treinen die van links naar rechts rijden en kan het gebeuren dat er maar 5 treinen in staan.
Hierna past er ook geen enkele trein meer in die van rechts naar links rijdt.

Je kan beter je schaduw station splitsen in bijvoorbeeld 2 sporen voor rechts naar links en 3 van links naar rechts.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 11 apr 2012 :  07:51:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Mijn voorstel staat los van dynamisch blok. Is alleen besparing van melders. Dynamisch blok werkt zover ik weet maar in 1 richting. Nooit getest overigens.
Je aangedragen probleem is trouwens vrij eenvoudig op te lossen met logische acties.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
983 Posts

Geplaatst - 11 apr 2012 :  09:36:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Huub,

Jouw voorstel gaat uit van "Optimale lengte" want je wil de lengte van meerdere blokken bij elkaar kunnen tellen.

En dan krijg je wat ik beschrijf.
Ik heb nog nooit een logische actie gezien welke aangeeft hoeveel vrije lengte er nog is of hoeveel lengte er bezet is.
Neem je het dan ook met logische acties over hoe bepaal je dan of een trein er nog bij past, tenzij al je treinen en ongeveer dezelfde lengte hebben. Maar dan hoef je niet te werken met optimale lengte want ze zijn allemaal gelijk.

Ik heb dit in werkelijkheid geprobeerd maar ik kreeg het door mij beschreven probleem dat mijn schaduwstation volstond met treinen die allemaal dezelfde kant uitgingen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 11 apr 2012 09:37:21
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1912 Posts

Geplaatst - 11 apr 2012 :  13:34:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Weinig zin in discussie hierover, maar ik heb het nergens over optimale lengte gehad. Daar ga ik dus ook niet vanuit.
Ik geef alleen een mogelijkheid het aantal melders te halveren. Niets meer en niets minder.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

n160weer

Netherlands
76 Posts

Geplaatst - 12 apr 2012 :  20:59:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wim en Huub.

Ik heb net even getest met 1 bezet melder voor een blok. En met een treinstel dat over de gehele lengte wordt gedetekteerd gereden. En dit werkt goed. Voor de uiteindelijke oplossing ga ik lichtsluisjes gebruiken.
Het dynamische is waarschijnlijk niet nodig.
De max lengte is voor mij 130 cm.
Als de sluisjes 260+10 cm van elkaar staan dan moet het lukken.

Heren nogmaals bedankt voor julie opmerkingen en ideeën.

Groetjes Walter

n160weer selektrix
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina