Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 77 / Bezoekers Vandaag: 6081
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 664
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 (Sluit-)lichten stuurstand
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

DVisser

Netherlands
63 berichten

Geplaatst - 12 apr 2012 :  10:37:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste medekoplopers,

Ik heb een aantal treinstellen die soms alleen rijden, maar soms ook gekoppeld. Als ze alleen rijden branden kop- en sluitlichten uiteraard zonder problemen, gekoppeld zou dat alleen aan de uiteinden moeten en niet op de plaatsen waar de stellen gekoppeld zijn. Bij stellen waarbij in het motorloze deel een aparte functiedecoder zit, dacht ik dit wellicht te kunnen bereiken door dit deel als stuurstand in te stellen. Dat werkt verder allemaal prima en als het stuurstand deel gekoppeld is kan ik daar de verlichting ook uitschakelen, maar als het motordeel gekoppeld is en ik zet daar (in Koploper) de verlichting uit, dan werkt ook de verlichting van de stuurstand niet meer (wat op zich natuurlijk heel logisch is). Heeft iemand een idee hoe dit wel op te lossen is?

Met vriendelijke groet,
Dick Visser

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 apr 2012 :  12:50:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Dick,

Ik je rijwindow kan je de verlichting, richting afhankelijk instellen, dat kan ook voor de slaven, tevens is er ook de mogelijkgeid om deze ook uit te schakelen

Andere (=uitgebreide) mogelijkheid is je decoder zo in te stellen dat vooruit via F0 loopt en achteruit via F1. Je kan dan via de loc functies in Kpl de nodige instellingen doen.

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

DVisser

Netherlands
63 Posts

Geplaatst - 12 apr 2012 :  14:57:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Rob,

Dat is ook wat ik bedoel, als ik de verlichting richting afhankelijk instel dan geldt dat ook voor de sluitverlichting van dat treinstel en die werkt dan juist wel als het niet moet en andersom.

Ik denk dat ik het inderdaad moet zoeken in het wijzigen van de decoderinstellingen en het apart schakelen van de sluitverlichting via de uitgebreide functies. Ik had hoop dat ik iets over het hoofd had gezien waardoor het wel zou kunnen zonder deze oplossing.

In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Dick
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 12 apr 2012 :  15:56:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Dick,

Als er een functie decoder in de stuurstand zit is het helemaal geen probleem.

Sluit de verlichting aan op F1,F2 of welke dan ook. Je kan dan die decoder via de functies bij de loc apart instellen en de verlichting werkt dus alleen via de Fx uitgangen en niet via F0.

F0 werkt altijd op de richting, de andere alleen op commando. Dezelfde truc kan je ook uithalen als je F0 uitgangen dus opgeblazen zijn.

Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 12 apr 2012 :  21:40:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dick en Rob,

Ik werk inderdaad met aparte functiedecoders in een aantal stuurstands, bv in mijn MartinAir Koploper en de oude Lima DDM. De front- en sluitseinen werken, gewoon geschakeld op F0 van de functiedecoder, helemaal, zoals het moet. Bij de DDM werkt zelfs het rangeersein. Voor de goede verlichting op een loc, zodat de seinen aan de zijde van de trein niet meedoen, moet je inderdaad andere functie-uitgangen gaan gebruiken en deze met uitgebreide functies en richtingsafhankelijke instellingen in de decoder schakelen. Ook dat werkt bij mij helemaal zoals het moet.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 12 apr 2012 21:40:53
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 14 apr 2012 :  21:57:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Dirk,

Dick schetste de situatie dat, als er 2 treinstellen in tractie rijden, de verlichting van de gekoppelde bakken gedoofd moeten zijn. Als de 2 motorwagens aan elkaar zitten en dus de beide stuurstand op kop zitten kan je de verlichting van de motorbakken doven in het rijwindow. Echter dan gaat ook de verlichting uit van de stuurstanden Daarom moet de verlichting van de stuurstanden dus via de extra functies aangesloten worden en dmv een functie in het rijwindow van het motorvoertuig worden gedefinieerd. Of via de F functies van de bediening.


Grtzz Rob


Fantasia >> TC + Power 15 - N Spoor - Koploper - Loconet interface - meerdere S88LN's + 15 st. S88 - tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina