Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 139 / Bezoekers Vandaag: 9446
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 761
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Remproblemen, communicatie problemen koploper/ecos, Heeft Cycli per seconde er wat mee temaken?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 4 (of 4)

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 15 feb 2012 :  22:34:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Ingestelde snelheid is 43 km/u. De werkelijke nog 0km/h. De lok moet dus nog beginnen met optrekken. Heeft te maken met de massasimulatie ingesteld bij het treintype bij mijn weten.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 16 feb 2012 :  11:50:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Wijbe en Paul,

Ik krijg inderdaad de indruk dat het probleem van het traag reageren te maken heeft met de massasimulatie, ik ga daar wat proeven mee doen. Overigens is het aantal cycly per seconde 1066.
Het zoeken naar oorzaken is echter erg lastig wanneer je de informatie niet goed kunt interpreteren.

Vanochtend na circa 10 minuten probleemloos rijden (behalve enkele doorschieters van twee locs)gaat het mis.
Het begint met het bijna een meter doorrijden in blok 3 van loc 80. Dan mist loc 71 een stopmelder in blok 33 (of een binnenkomstmelder van blok 45). Ik geef de opdracht op het automatisch rijden te stoppen. Het window voor het oproepen van loc 71 verschijnt en na de bevestiging deze op te roepen kan ik deze met een noodstop eindelijk tot stoppen dwingen. Inmiddels rijd loc 3 met gepaste snelheid door alle blokken heen en kan ik hem met de noodstop in het rijwindow tot stilstand brengen. Loc 54 blijft echter doorrijden en knalt op loc 18. Pas dan staat alles echt stil en kan het 'opruimen' beginnen.

Misschien dat een doorgewinterde 'Koploper' hier iets mee kan, ik moet weer gewoon van voren af aan beginnen.......

Dit draadje is wellicht niet de juiste voor dit 'probleem' excuus dan, maar het past voor mij in het totale plaatje.
Reacties zijn in elk geval welkom!

met vriendelijke groeten,

René

Bijgaande backup heb ik gemaakt net na het hiervoor genoemde ontstane probleem.

Download Attachment: echte2012.bck
133 KB
Ga naar bovenaan de pagina

twilight102

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 16 feb 2012 :  13:03:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van twilight102  Reageer met citaat
Beste rene,

De laatste tijd herken ik deze situatie.
Ook ik ben aan het zoeken waar dit vandaan komt.
Melders worden gemist, met allegevolgen.
na een noodstop, de loc terug rijden naar waar het fout gaat, maar helaas reageerd de melder nog steeds niet.
Vervolgens koploper afsluiten en opstarten reageerd de melder wel weer.
Ook is het zo dat de snelheden (remmen) vertragend worden doorgeven lijkt wel, waardoor een noodremming volgt (doorsnelheid tehoog) of het moet net kritisch zijn dat weet ik even niet.
Mijn configuratie is Win98, P300, IB serieel, S88bus en koploper V7.4

Inmiddels een en ander aangepast onder andere de hiervoor beschreven middelen voor o.a. de wisseltijden.
En de seriele verbinding in win98 bekeken.
Nu ben ik weer aan het waarnemen of dit allemaal help.

Ik heb dus geen oplossing alleen maar een waarneming tot nu toe.
Hiervoor heb ik nooit last gehad, maar had ik een oudere versie koploper V?, en heb ik de volledige data opnieuw ingevoerd.

zie ook,
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=3685

Kan iemand misschien aangeven wat ik/we doelmatig kan loggen als dit nuttig is?

met vriendelijke groeten: Ebro de Wit


Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 16 feb 2012 :  14:53:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Erbo,

Jij hebt dus het klassieke probleem met de communicatie via de seriele aansluiting van de IB. De IB via een LocoNet-interface aansluiten en aansturen en je problemen zijn opgelost.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  15:11:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Al jaren gebruik ik (eenvoudig) koploper maar ik voel mij nog steeds een beginneling. Dat mijn probleem lastig is (en blijft) merk ik ook uit mijn vraagstelling van vorige week waarop geen reactie meer is gekomen. Maar misschien is er toch nog een professional die mij op weg kan helpen voordat ik echt stop met deze hobby.

Het probleem begon met een update van 6.8 naar 7.4 Daarna leek de communicatie trager en duurde het soms een of twee seconden voor er een scherm opende of een noodstop opdracht werd uitgevoerd. Toen traden er rem-stopproblemen op, vanwaar ook mijn aansluiting bij het topic van Wijbe.
Enkele suggesties zoals die over massasimulatie en instellingen heb ik uitgevoerd, zonder echt succes.
Enkele dagen terug heb ik alle remgegevens verwijderd en heb dat proces opnieuw gestart. Dat leverde succes op en bijna twee dagen stopten de treinen waar zij moesten stoppen, al was het nog wel schokkerig. Er trad een moment op waarbij het rijproces 10 minuten ongestoord doorging tot er weer een bezetmelder(s) werd gemist en er de nodige botsingen ontstonden. Overigens zijn er geen storingen op de bezetmelders te zien of te merken. Ook gingen diverse locs weer 50 tot 80 cm voorbij het stoppunt en kwam een enkele wisselomzetting pas nadat een loc er al half overheen was.

Gisteren ging alles weer mis en heb ik Koploper opnieuw geďnstalleerd en alle verwijzingen voor backups e.d. naar de juiste directory omgezet. Remgegevens weer weggehaald om opnieuw te leren remmen.
Het heeft geen succes. Talloze botsingen vinden plaats wat toch niet echt de bedoeling kan zijn.
Ik weet dus niet meer waar ik het zoeken moet; is het de PC (stand Alone zonder verdere programma's), het Marklin Interface? Instellingen, waar?

Bijgaand mijn laatste backup van vandaag.
Is er iemand die mij nog op weg kan helpen?

bij voorbaat dank!

René


Marklin Digital - K-rails - Koploper -

Download Attachment: echte2012.bck
127,46 KB
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  15:46:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

Het heeft er alle schijn van dat je een probleem hebt met de communicatie tussen je PC en de Interface, waarschijnlijk veroorzaakt door een probleem met de interface. Kan ook een probleem zijn met de RS232 van de PC. Dit soort storingen moet je niet zoeken in Koploper ook helpen herinstallaties van koploper hier niet bij.

Overigens is versie 7.5 van koploper alweer een tijdje uit.


Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 20 feb 2012 15:48:07
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  16:53:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hey René,

Je centrale heeft als standaart bekrachtingstijd voor wissels 250ms. Eerder heeft Walter dit ook al aangehaald.

Bij: instellingen per database - Seinen/Wissels
Bij de wissels als standaart bekrachtigingstijd 250ms instellen, en niet 240ms zoals het nu staat.

Verder kun je proberen bij deze instellingen:

Algemeen - Rustperiode tussen opdrachten op 50ms zetten.

Dit heeft bij mij voor een deel van de oplossing gezorgt voorzover ik weet. Helemaal zeker ben ik hier nog niet over, maar het schijnt er wel na.

Wat ook een boosdoender kan zijn is een virusscanner. Deze moet ik bij mij uitschakelen, anders rijden de treinen af en toe te ver door.

Hopelijk zit hier de gouden tip tussen.


Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 20 feb 2012 16:54:09
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  17:16:31  Toon profiel  Reageer met citaat
@Wijbe,

Als je even kijkt in de database van Rene, dan zie je dat hij het 'oude' Marklin gebruikt en dus helemaal niets kan instellen inzake bekrachtigingstijd in de centrale/interface.

@Rene
Alleen blijft het mij verbazen dat Rene versie 6.8 heeft. Ik denk dat daar het probleem zit: versie 6.8 is namelijk nooit door mij uitgegeven. Kan alleen maar zeggen: waarom ga je dan niet terug naar 6.7? Als je dit wil, dan wil ik daar best even moeite voor doen.



Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  17:18:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Paul,

Ik bedoel dat hij ook niks in de centrale moet instellen, maar in de database. Daar staat 240ms, terwijl de centrale er 250ms van maakt (volgens mij).



Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  18:09:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe,

De centrale maakt er helemaal niets van die bekrachtigd het wissel zolang als dat hij de aan puls krijgt, Paul zal na de ingestelde tijd keurig netjes het uitschakel commando sturen.

Bekrachtiging van een wissel kan worden ingesteld op 150..200 ms Geeft een betrouwbaar resultaat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  18:17:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Dank voor jullie snelle reactie! Even wat antwoorden; ik draai geen 6.7 of 6.8 maar 7.4; na die upgrade ontstonden de problemen (maar dat zal ongetwijfeld toeval zijn). Overigens heb ik wel 7.5 gezien, drie weken terug, maar gelet op de huidige problemen heb ik dat nog maar even niet gedaan.
De bekrachtingstijden ga ik gelijk nakijken. Mocht het inderdaad een interfaceprobleem zijn, kan ik dat ergens aan controleren?
Is iemand overigens nog meer rare dingen in de database tegengekomen?

groeten René
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  18:19:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Wim,

En toch kan het wat uitmaken. In theorie niet, maar in praktijk kan het wat uitmaken is mijn ervaring.

Bij mij was uiteindelijk de combinatie:
1.Bekrachtiging wissels in koploper niet gelijk aan 250ms.
2.Algemeen - Rustperiode tussen opdrachten op 50ms zetten.
3.Overnemen van locs, echter heb je deze optie niet met de 'oude' marklin besturing.
4.Virusscanner.



Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  18:29:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe,

Natuurlijk je hebt helemaal gelijk, het spijt me echt dat ik je tegen sprak. Heb er gelukkig nog niet zoveel ervaring mee.

@Rene, het enige wat veel tijd in beslag neemt is het lezen van de terugmelding die heb je op 4 maal per seconde staan, dat is echt teveel van het goede, zet deze maar gerust op 3 maal per seconde, beter is het nog om deze op 2 maal per seconde te zetten.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  18:59:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Wijbe, Wim,

Zonet de bekrachtigingstijd wissels op 250 ms gezet, de instelling voor de rustperiode kan ik niet zo snel vinden, dat ga ik in de handleiding nazoeken. Een virusscanner draait (hij staat los van alles) niet op deze PC.
Het teruglezen van de bezetmelding kan terug naar 2 keer per seconde. Ik maak echter gebruik van reedrelais en niet van contactrails. Om de reedrelais te bekrachtigen hebben alle locs een magneetje. Dat heeft al jaren prima gewerkt. Maar zo'n loc kan in 1/10 seconde over zo'n relais zijn; wanneer deze 2x per seconde wordt uitgelezen, wordt hij dus zeker gemist. Of begrijp ik het verkeerd?

De kabel vanuit de PC naar het interface zit goed vast en mocht het interface kapot zijn, dan functioneert deze toch helemaal niet in plaats van zo nu en dan?

Dank voor jullie inbreng.

René
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  19:10:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Rene,

ja, dat begrijp je verkeerd. De s88 wordt uitgelezen in een bepaald ritme. Koploper bepaald dat ritme. Alle gezetten contacten blijven gezet net zolang als dat de uitlees ronde langs is geweest.
Ook al doe jij het 1 maal per minuut dat uitlezen, dan nog komt dat bezet gegeven contact door. Pas na het inlezen volgt er een reset van het schuifregister van de s88. Dat is de kracht van dat systeem.

Het gebruik van reedcontacten is natuurlijk wel vragen om ellende en het missen, of te wel het niet geven van een puls is niet geheel ondenkbaar. Dat is dus een mogelijke bron van jouw ellende.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  19:22:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Oké Wim, dank voor je uitleg, ik zal het uitlezen omlaagbrengen naar 2.
Ik weet dat jij geen voorstander bent van reedcontacten. Ik heb die keuze 10 jaar geleden al gemaakt op basis van de meningen die op de diverse fora naar voren kwamen. Nu zou ik het ook anders doen, maar dat is met mijn baan helaas geen optie.
De eerlijkheid gebied mij overigens te zeggen dat ik er geen slechte ervaringen mee heb behoudens een slecht gesoldeerde draad of zo.

Morgen (ik kan met slechte knieën niet teveel naar de zolder lopen (2 trappen op en neer), ga ik de huidige aanbevelingen weer in de praktijk brengen.

groeten René
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 20 feb 2012 :  20:29:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
René,

De instelling voor de rustperiode staat een paar regels boven de optie bekrachtingstijd van de wissels.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 21 feb 2012 :  16:52:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

Graag hou ik jullie op de hoogte van de bevindingen. Vandaag de hele dag de nodige problemen ondervonden, maar ook opgelost.In elk geval heb ik de tijd zoals aangegeven teruggebracht naar 2 seconden. Binnen het automatisch rijden heb ik een aantal blokken handmatig geblokkeerd om twee vaste trajecten te kunnen rijden. Begonnen met 2 locs per richting. Geen problemen. Toen diverse blokkades vrij gegeven waardoor de locs over een groter gedeelte van de baan konden rijden. Geen problemen (behalve zoals gebruikelijk zo nu en dan met een wissel). Een vijfde loc toegevoegd en later nog een zesde. Vanaf dat moment kwam het incidenteel voor dat na de stopmelder toch weer een stuk(je) werd doorgereden.Maar we houden hoop en gaan verder met uittesten.

groeten, René
Ga naar bovenaan de pagina

V200

Netherlands
23 Posts

Geplaatst - 23 feb 2012 :  10:17:52  Toon profiel  Reageer met citaat
René,

Ik volg dit draadje al enige tijd, wat me opvalt in je laatste bericht is het volgende;
Naarmate je meer locs inzet ontstaan de problemen. Ik heb hier iets soortgelijks gehad. Wisselcommando's werden gemist en/of bezetmeldingen. Dit had echter niets met Koploper te maken maar wel met het stroomverbruik op de baan, bij het inzetten van wagons met ouderwetse interieurverlichting ging het helemaal fout. Het verhogen van de rusttijd was overigens wel een verbetering. Inmiddels gezorgd voor meer vermogen op de baan en alles draait perfect. Misschien kan je hier wat mee.

Mvg Jan










Ga naar bovenaan de pagina

rbeek

Spain
161 Posts

Geplaatst - 23 feb 2012 :  11:33:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Mijn baan telt vijf secties, allen met trafo en booster. Ik denk dat ik eerder teveel vermogen heb dan te weinig. Maar misschien heeft iemand anders iets aan je tip.
Inmiddels rijden er nu 6 treinen tegelijk zonder echte problemen waardoor ik toch de indruk heb dat de instellingen voor wat betreft rusttijden en de uitleessnelheid van de bezetmelders het meeste invloed hebben gehad. Zo zie je maar, er zijn altijd meer wegen die naar Rome leiden :)

in elk geval bedankt voor je reactie,

René
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 4 (of 4) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina