Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 155 / Bezoekers Vandaag: 4944
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 394
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Draaischijf probleempje
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Robgood

Netherlands
22 berichten

Geplaatst - 23 feb 2012 :  23:52:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Afgelopen winter heb ik zelf een draaischijf gemaakt. principe gebaseerd op de draai15 kaart van Dhr.Moerman. Ergens onder de berg snoeren en printjes zit die kaart ook nog. mechanisch heb ik de brug ontworpen met een holle middenas waar ik de bedrading doorheen heb gevoerd, de brug kan van de bedrading 2x een volle 360 graden draai maken...
Daar zit hem nu mijn probleem... kan ik ergens in koploper het voor mekaar krijgen dat de brug nooit meer dan die 720 graden draait? Dus dat tie dan bv automatisch 'terug' gaat draaien ofzo? OP zich werkt het nu alleen de schijf draait telkens dezelfde kant op.
Misschien heeft iemand hier wel eens een oplossing voor bedacht?
Bedankt alvast voor de reactie..
Rob

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 24 feb 2012 :  18:44:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Rob,

Misschien als je in de wisselstraten bij "draaischijf in wisselstraat" altijd kiest voor "Snel keuze", dat je het in een geschikt baanplan voor elkaar kunt krijgen. Je legt jezelf dan wel veel beperkingen op.

Beter is het om een of meer sleepringen te maken, zodat de draaischijf niet door de bedrading beperkt wordt.

Groeten Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Robgood

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 24 feb 2012 :  23:17:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,
hmmm denk dat je gelijk hebt maar ja heb hier om meerdere andere redenen voor gekozen. Ben vanavond me eens gaan verdiepen in de logische en speciale acties nu eigenlijk al een redelijk resultaat. Een vooruit rijdende lokomotief wordt achteruit op een van opstelsporen gezet en vertrekt daarna weer vooruit per saldo draait koploper de brug dus 180. Nu heb ik met een logische actie geregeld dat wanneer het blok voor de brug wordt gereserveerd de brug een opdracht krijgt om 180 graden de andere kant op te draaien, per saldo is de hele afwerking dan dus zonder verdraaing van de brug gedaan, nu moet ik alleen nog een uitzondering maken dat de brug niet draait als de loc achteruit aan komt rijden een richting bepaling in de logische acties kan ik nog niet vinden... weet iemand waar dat zit?
Zondag maar eens naar rail voor het opdoen van nieuwe ideeen..
rob

Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 27 feb 2012 :  10:30:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

In deze handleiding http://pahasoft.home.xs4all.nl/draai27.zip van Rene Bagchus & Kees Moerman, staan bij punt 3.2 Eigenschappen draaischijf, de adressen voor linksom en rechtsom draaien.

Verder is dit een hele nuttige handleiding. Als je op deze manier je draaischijf aansluit en in Koploper opneemt, regelt Koploper verder alles voor je.

Ik zeg niet dat het niet kan met logische acties, maar ik ben bang dat je steeds tegen dingen aan blijft lopen. Ik heb ook een zelfgemaakte draaischijf, maar dan wel volgens deze handleiding, in Koploper opgenomen. Werkt super.

Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Robgood

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 feb 2012 :  22:20:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan, Ja dat is zo, dit document ken ik haast uit mijn hoofd en heeft me enorm geholpen. Helaas staat dit probleempje er niet in.
Ik maak wel een nieuw topic aan waar ik het probleem iets algemener voorstel hoop dat iemand me kan helpen.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 27 feb 2012 :  22:24:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Robgood

Jan, Ja dat is zo, dit document ken ik haast uit mijn hoofd en heeft me enorm geholpen. Helaas staat dit probleempje er niet in.




Goh, dat is vreemd, dat dat er nu net niet in staat.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus

Bewerkt door Wim Ros op 27 feb 2012 22:29:07
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 27 feb 2012 :  23:15:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

Mooi dat je het document al kent. Jouw probleemstelling is echt wel duidelijk denk ik.

Tijdens de bouw van mijn draaischijf was de eerste lagering van de brug niet geweldig. Ik heb heel snel wat beters gemaakt, anders blijf je er toch mee tobben.

Dus, vergeet het maar met die draadjes door die holle as en maak een paar sleepringen. Ik weet het, het is even door de zure appel heen bijten, maar als het klaar is, heb je er alleen maar plezier van.

Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Robgood

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 27 feb 2012 :  23:38:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Zijn er wat meer als een paar.
Rij drierail dus plus dig min dig en eentje voor de terug melder op de brug. dat zijn er 3 Verder heb ik om de brug goed te positioneren een constructie gemaakt dit bij bereiken van de juiste stand een metalen staaf tussen de wal en de brug brengt, een en ander naar voorbeeld van het grootspoor gezien bij de VSM deze wallock (zoals ik hem zelf heb gedoopt) wordt bewogen door een servo ook weer drie draadjes en verder heb ik op de wallock nog een terugmelder die actief wordt op het moment dat de brug is gelocked ... ook weer een draadje dus totaal 7
Mee eens ik zou met een beetje stoeien de voeding voor de wallock servo uit de digitale spanning kunnen halen met als nadeel dat ik een servo heb draaien op mijn digitale stroom en daar ben ik zuinig op want anders ben ik zo aan een booster toe.
Al met al een heel project wat natuurlijk verre van perfect is maar wel ontzettend gaaf was om te maken tot zo ver...
rob
Ga naar bovenaan de pagina

Jan Huchshorn

Netherlands
342 Posts

Geplaatst - 28 feb 2012 :  21:37:50  Toon profiel  Reageer met citaat
7 is inderdaad heel wat. Maar zoals je zelf al aangaf is er wel wat te combineren.

Voeding servo uit digitale spanning. Blijven er 5 over.

Die twee terugmeldingen kunnen met behulp van een paar optpcouplers, diodes en weerstanden, via één draadje. Blijven er 4 over. Dat werkt bij mij ook al weer 4 jaar.

De rondrail en de as kun je ook gebruiken om stroom door te voeren.
Blijven er 2 over. Dus, één paar sleepringen. Valt mee.

Jan.
Ga naar bovenaan de pagina

Robgood

Netherlands
22 Posts

Geplaatst - 28 feb 2012 :  23:09:04  Toon profiel  Reageer met citaat
jan,
ik neem het in beraad, ga nu eerst de draaischijf en het daaraan gekoppeld stoomdepot vorm geven,dat het er ook uitziet als een draaischijf met stoomdepot... is nu allemaal rondraaiende stukken hout met railsen erop geschroeft... ben ik wel weer een paar maanden mee zoet... als klaar is publiseer ik ergens wel wat fotoos, bedankt voor het meedenken zover...
rob
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina