Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 177 / Bezoekers Vandaag: 6575
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 429
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Remproblemen, communicatie problemen koploper/ecos, Heeft Cycli per seconde er wat mee temaken?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Vorige pagina | Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 3 4 (of 4)

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  00:17:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Wim

Gek gek genoeg is die 50 cm door rijden niet van toepassing.
Als je leest stoppen alle locs goed. Ook met door rijden, dan stoppen ze op de goeie plaats. En ineens stoppen ze allemaal, waar dan ook 50 cm te ver. Conclusie is dan ook, de fout niet in koploper zoeken maar in de communicatie.

Inmiddels ben ik wel zo ver dat ik de uitwerking weet van wat ik instel.

Walter,

Mijn dank, dit klinkt als de oplossing. Kun je uitleggen wat je bedoeld met de schakeltijd gelijk stellen aan de wachttijd? Beide als 50 ms instellen?

Werkt dit ook niet, dan toch maar na de apperatuur kijken...

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 03 sep 2011 00:21:14
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  07:56:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Wijbe,

een screenshot van de instellingen per database wissels/seinen op mijn baan ligt in je mailbox, het gaat om de rustperiode tussen opdrachten van 50msec,

Het instellen van de schakeltijden voor wissels van 250 msec, houdt ik gelijk aan de schakeltijden in de centrale, eveneens van 250 msec.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 03 sep 2011 08:00:47
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  11:12:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
Wijbe, in dat geval moet je eens kijken of dit gedrag zich voordoet als er een bepaalde trein rijdt.
Dit kan een gevolg zijn van vervuiling van de (een) motor of een defect in een bepaalde decoder. Verder zal het niet aan de instellingen liggen denk ik.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  12:40:53  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Alles in koploper nog een keer nagekeken. Dat is echt het probleem niet. De kabel tussen pc en ecos eveneens vervongen.

Met meerdere ogen op centrale en beeldscherm gericht. Als het misgaat, koploper staat op 0, ecos is nog aan het afremmen.

Het lijkt wel of de ecos zijn opdrachten vertraagd uitzend, maar eens proberen hem een harde reset te geven als dat mogelijk is.

Vanmiddag de boel nog maar een keer laten rijden via de laptop om te zien of hetzelfde probleem optreed.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  13:56:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Wim,

Nog even terugkomend op jouw reactie. Hieraan zat ik zelf eerst ook te denken, maar geen loc die opvalt.

Wat wel zou kunnen:
De locpilots 4.0 in combinatie met railcom? Zou dat problemen kunnen opleveren?

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  15:22:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Wijbe ,welke softversie heb je op de ecos ? Met 3.4.0 waren er enkele problemen.Er is sinds gisteren een update naar 3.4.2.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  16:12:54  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
eerst 3.4.1, nu 3.4.2. Hem compleet gereset.

In koploper staat de loc op 0, in de ecos is hij nog aan het afremmen.

Alle netwerkgegevens nageplozen, andere kabels en al geprobeerd. Nu rest nog met de laptop proberen.

Is het mogelijk om de ontvangen opdrachten van de ecos uit te lezen? Het kan ook bijna niet de ecos zijn. In koploper is niks te vinden. Soms rijd het 10 min goed, en dan gaat et weer mis...



Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  16:44:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Wijbe,

zet railcom is uit tijdens het rijden, heb je ook gekeken naar je netwerk, als koploper snelheid 0 aangeeft, maar je centrale nog niet dan moet je het zoeken in netwerkproblemen. En schrijf nou op het 3railforum niet dat het aan Walter ligt dat die je niet geholpen heeft,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  17:05:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Walter,

Railcom staat uit. Netwerkproblemen vermoeden we hier ook, maar er is tot nu toe niks te ontdekken. Daarom vroegen we ons ook af of het mogelijk is om te bekijken of de ecos zijn opdrachten op tijd door krijgt.

ps. Die snee was toch wel pijnlijk, en tsja je moet iemand de schuld geven

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  17:20:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Wijbe,is je pc met een cross-cable rechtstreeks aan je ECOS gekoppeld of gaat hij via een router ? Heb je de loc in je ECOS ingegeven ? Ik heb soms ook problemen als ik een loc programmeer in de ECOS zelf.De besturing via koploper wil dan wel eens in het honderd lopen.Ik programmeer eigenlijk zo weinig mogelijk in de ecos zelf.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  17:30:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Johnny,

Hij si met een cross-cable aangesloten. Maakt geen verschil als het met pc of met laptop is, beide met windows 7. Ik kan een oude xp laptop nog gaan testen, maar verwacht hetzelfde resultaat.

De locs zijn allemaal in de ecos geprogrameerd.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  18:00:24  Toon profiel  Reageer met citaat
als het met een cross is dan kan het nagenoeg niet aan de verbinding liggen.Ik heb wel een PC met XP pro draaien zonder scanners erop.Mss eens kijken als je bv 2 locs uit je ecos haalt of deze dan nog hetzelfde probleem hebben via koploper.Kan je dat al uitsluiten.Verder zit er ergens een vertraging in je systeem want bij mij zie ik als ik een loc programmeer in de ecos dat de stand van de controller overeenkomt met koploper.Mss een rare vraag maar draai je soms een antivirusprogramma op je pc ? Dit kan nl voor een vertraging zorgen bij het versturen van je commando's naar de ecos.Omdat dat programma eerst scant en pas dan doorstuurt.Dit kan soms een vertraging van 1 seconde geven en zou het probleem verklaren.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
339 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  18:37:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wijbe,

Bij "Instelling per database" tabblad "Remmen/Spooktrein/Massa" hoe hoog staat je "Initiele tijd om het remmen verlaat te starten".
Dit staat standaard op 60 sec, wat inhoud dat als er in een blok vanaf een snelheidstap voor het eerst het remmen wordt geleerd (er zijn dus nog geem remgegevens voor dit blok vanaf deze snelheidsstap) hij zou kunnen doorschieten.

Ik heb deze waarde terug gezet op 1 sec. Bij de eerste keer leren remmen rijd hij dan soms wat langer op minimum snelheid naar de stop sectie maar dat vind ik minder erg dan doorschieten, wat meer problemen veroorzaakt.

Bij mij staan gemiddeld op 40km/u en minimum op 10km/u Afremmassa simulatie 50>0 tussen de 8 en 11.

Bij een kort blok kan je ook in de voorgaande blok een virtuele melder in brengen waar je de wisselstraat snelheids beperking al op laat inschakelen waardoor er eerder geremd kan worden. Je kan er ook makkelijk (virtueel) mee schuiven voor de goede positie.

Misschien kan je wat uitproberen met deze gegevens.

Succes.

Groeten Jack van der Werf.
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  18:54:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Johnny,

Mijn dank is groot.

Volgens mij heb je de duivel gevonden. In dit gval betreft dat Eset NOD32 Antivirus... tot nu toe al een leuke tijd gereden zonder problemen. Als je het berekend kan het kloppen met die ene sec. Hij rijd namelijk op volle snelheid ongeveer 1 sec verder. Ik heb wel het gevoel dat ESET meer dan een sec pakt op sommige momenten.

Eindelijk weer wat rust in de hobby....

Tevens is door alle tips het remgedrag ook veel beter ingesteld. Denk hierbij aan de massasimulatie etc.
Hierbij bedank ik iedereen die tips heeft gegeven

Jack,

De Initiele tijd om het remmen verlaat te starten heb ik ook al naar 1 sec gezet, dit voorkomt andere problemen. Deze tip had ik al eerder langs zien komen, maar is toch zeer bruikbaar. Bedankt.

Dan rest me nog 1 vraag wat me onduidelijk is.
De Optie direct stoppen op stopmelder.

Zorgt deze optie ervoor dat er direct wordt gestopt op de stopmelder als de locomotief toch een keer te hard komt aanrijden? En beinvloed het remgedrag niet ?

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 03 sep 2011 19:44:40
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
339 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  19:40:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wijbe,

Volgens mij negeert hij de massa simulatie en wordt door KL snelheid 0 naar de lok gezonden. Ook werkt volgens mij het doorrijden in cm dan niet. Er wordt zo snel mogelijk niet netjes gestopt.

Het is een optie die er in zit wegens ruimtegebrek om netjes te stoppen. Is dus niet voor incidentele doorschieters maar juist als er permanent doorgeschoten zou worden als de optie uit staat. Hij stopt dus altijd direct niet alleen bij een mogelijke doorschieter. Massa simulatie word altijd genegeerd.

Alleen CV4 van de decoder blijft over voor je remweg. Die moet dus ook niet op 0 staan maar op een lage waarde afhankelijk van het decoder merk/type (de range is vaak anders). Bij mijn Zimo's staat CV4 op 20 (van de 0-255).

Groet Jack.

Bewerkt door JackvdW op 03 sep 2011 19:43:12
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1910 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  20:02:08  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door wijbe


Dan rest me nog 1 vraag wat me onduidelijk is.
De Optie direct stoppen op stopmelder.

Zorgt deze optie ervoor dat er direct wordt gestopt op de stopmelder als de locomotief toch een keer te hard komt aanrijden?


Als je te hard komt binnenrijden in de stopsectie, wordt er altijd direct gestopt. Dit is onafhankelijk van de instelling bij de optie direct stoppen op stopmelder.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Ros

Netherlands
6228 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  20:35:21  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wim Ros  Reageer met citaat
quote:
Met meerdere ogen op centrale en beeldscherm gericht. Als het misgaat, koploper staat op 0, ecos is nog aan het afremmen.




Eigenlijk hoef je dan niet meer verder te zoeken en weet je de oorzaak, een verbindings (netwerk) probleem. De oorzaak is mij duidelijk, hoe het opgelost moet worden is aan jouw.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 03 sep 2011 :  20:44:24  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Ros

quote:
Met meerdere ogen op centrale en beeldscherm gericht. Als het misgaat, koploper staat op 0, ecos is nog aan het afremmen.




Eigenlijk hoef je dan niet meer verder te zoeken en weet je de oorzaak, een verbindings (netwerk) probleem. De oorzaak is mij duidelijk, hoe het opgelost moet worden is aan jouw.

Mvg
Wim.


Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus



En dat was de virusscanner uit zetten. Een plaats waar ik totaal niet had gezocht.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 04 sep 2011 :  15:28:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Weer wat nieuwe feiten ontdekt.

De virusscanner veroorzaakt te ver doorrijden van ongeveer 15 cm.

De extreme gevallen als de treinen 50 cm te ver doorrijden wordt door iets anders veroorzaakt.

Als er kortsluiting is geweest op de baan, kan de ecos last van een noodstop - stroom op de baan - noodstop - stroom op de baan bug. Dit herhaalt zich continu. Dit komt alleen voor als de ecos verbinding heeft met koploper. Deze bug kwam redelijk vaak bij me voor, meestal even opnieuw verbinding maken was de oplossing. Als noodstop voorbij is, snel rood ei inklikken en dan weer groen ei.

Echter hierna rijden de treinen 50 cm te ver door. De ecos stuurd dus na deze bug de opdrachten vertraagd uit. Door de bug komt het dan ook voor dat wisselopdrachten niet worden uitgezonden.

Merk wel op dat deze bug vaker voorkwam als de virusscan aan staat. Staat de virusscanner niet aan, komt deze bug bijna niet voor.

Deze bug is vandaag 1 keer voorgekomen (3 uur aan het rijden geweest zonder virusscan aan). Hierna liep alles dus weer in de soep. De oplossing blijkt dan ook heel simpel. De ecos uit zetten, en weer aan. En de treinen stoppen weer goed

Zolang er geen kortsluiting op treed, door botsing/ontsporing is er niks aan de hand.
Blijkbaar ligt het toch aan de combie Ecos - Koploper die beinvloed kan worden door de virusscanner.


Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder

Bewerkt door wijbe op 04 sep 2011 15:41:09
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 04 sep 2011 :  17:14:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wybe,

De feiten die jij opnoemt kan ik niet direcet onder schrijven.
Wel is er bij de voor laatste update iets in het communiecatie gedrag in de Ecos veranderd.
Het gedrag na een noodstop heb ik inderdaad wel eens gezien, dat gebeurd bij mij alleen al ik de verbinding stress, dus meerdere verbindingen tegelijk. (Het explorer window/ en of JMRI)
Toch zou ik wel eens willen weten welke Virus scanner jij gebruikt.
Er zijn meerdere mensen met dit soort problemen.
Bij kortsluiting op de baan, kan ik daarna gewoon weer verder gaan.

Mvg Ab


(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 04 sep 2011 :  17:47:30  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Hallo Ab,

Weer een ding leer ik uit je reactie. Hier zijn ook meerdere verbindingen tegelijk aanwezig, weleswaar over een andere 'uitgang'. De normale poort zit de ecos aan met een cross cable. De pc zelf zit op het internet met een wifistick.

Verder gebruik ik ESET NOD32 Antivirus.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 04 sep 2011 :  19:01:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wybe,

Meerdere verbindingen op en naar je Pc mag niet uit maken.
Bij jouw zit de Ecos rechtstreeks verbonden via een Cross kabel, en internet via een draadloze verbinding.
Bij mij is de Ecos via een switch verbonden, en hangt gewoon aan het hele netwerk. Dat geeft geen conflicten.
Wat ik bedoel is dat je geen andere programma's verbinding laat maken met je Ecos.
Verder kan ik je wel vertellen dat als koploper/Ecos een hele drukke verbinding heeft, dus veel treinen rijden, het doorrijden in Cm wel eens in de knel komt.
Dan heb ik het over een afwijking van kleiner dan een halve Cm.
Wel altijd bij een zelfde trein.
Doe tijdens het rijden geen andere dingen op de PC.
Wat koploper aanstuurt, wordt gevolgd op de Ecos, en wat ik met de Ecos doe wordt ook gevolgd, door koploper.
Instelingen Ecos:
IP-Source: static
IP-Address: 192.168.1.109 Kan ieder adres in deze reeks zijn
Gateway: 192.168.1.1 Is het adres van mijn router, maakt niet uit
Netmask: 255.255.255.0 zo gelaten.
Device name: ECoS

Heb in koploper het zelfde IP Address staan
Poornummer: 15471 Als je dit verandert werkt geheel niet, dus nooit veranderen.

Verder heb ik er voor gezorgd dat mijn IP-Address buiten de range van de Router ligt, zodat ik geen dubbele aanwijzing heb, zodat dit adres bezet kan zijn.

Wat betreft NOD32, weet ik niet, je zou kunnen kijken of het scannen van Locale verbindingen uit kan.
Zelf gebruik ik AVG
Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

wijbe

Netherlands
172 Posts

Geplaatst - 06 sep 2011 :  13:13:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van wijbe  Reageer met citaat
Helaas,

Na een aantal uur zonder problemen te gereden hebben begon het gesodemieter weer.

Nu echt alles geprobeerd te hebben:
pc, windows 7 met viruscanner uit.
laptop, windows 7 ook met virusscanner uit.
Oude laptop waar xp op zit, en verder geen programma's.

Cross-cable
Switch

Kan ik alleen maar concluderen, de Ecos zend de opdrachten verlaat uit. Enigste wat nog te proberen valt is de ecos geheel opnieuw instellen nadat hij weer compleet wordt gereset (harde reset, opnieuw software erop). Hierbij niet weer de backup file inlezen.

Met vriendelijke groet,
Wijbe

Ecos/Koploper & NL-Rijder
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 06 sep 2011 :  16:18:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo wybe,

Waarom een switch? Als je een swisch gebruikt heb je geen cross kabel nodig.
Of omgekeerd.
Dus probeer eens de machine XP met een cross-cable.
Kijk eens of er in de datbase van de Ecos veel gedelete itms staan.
Kan je zien in het explorer window.

Mvg Ab

(Koploper,ECOS-IB,HSI-88,3x tams booster B1, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 06 sep 2011 16:22:27
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 06 sep 2011 :  16:39:42  Toon profiel  Reageer met citaat
laat je ecos eens gewoon op fabrieksinstellingen staan zonder er wat in te programmeren.Zien of je het dan nog hebt.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters ESU 8 Amp - PC P4 - decoders Viessman
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 3 4 (of 4) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Vorige pagina | Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina