Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 225 / Bezoekers Vandaag: 6595
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 895
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Maximum snelheden treintype / blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dbotop

Netherlands
24 berichten

Geplaatst - 16 dec 2009 :  09:50:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Sinds kort ben ik bezig de snelheden in mijn baantje wat bij te schaven. Daarbij kan ik gelijk de ratjetoe van de diverse ingestelde maxima, etc. wat opschonen. Een grote hulp is daarbij de mogelijkheid in het rijwindow te zien waar de ingestelde snelheid vandaan komt. Volgens het handboek pakt Koploper bij de ingestelde maxima steeds de eerstvolgende lager liggende gemeten locsnelheid. Echter bij de snelheden uit trein / bloktype lijkt dat anders te zijn. Bij mijn BR216 zijn o.a. 29 en 36 km/u gemeten snelheden. Staat het maximum in trein / blok op 33 tot 35 km dan wordt 36 km/u gekozen; staat Vmax op 32 km/u of lager dan wordt 29 km/u gekozen. Het lijkt er dus op of “afrondingsregels” gevolgd worden. Klopt dit of zie ik iets over het hoofd?
Niet dat deze snelheidskeuze dramatisch zou zijn, maar ik behoor tot die categorie die graag alles wil weten.

Groeten,
Douwe de Boer

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 dec 2009 :  10:27:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Douwe,

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dbotop

Sinds Staat het maximum in trein / blok op 33 tot 35 km dan wordt 36 km/u gekozen


Waar staat dat?

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dbotop

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 16 dec 2009 :  10:49:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Rob,

De keuze staat niet in het handboek beschreven, maar gebeurt kennelijk wel zo. In treintype / blok is dan b.v. 35 km/u ingvoerd. In het rijwindow kun je dan door met de muis op het vakje ingestelde snelheid te gaan staan zien, dat de opdracht uit treintype / blok vandaan komt, maar hij laat dan niet de lagere 29 km/u van de gemeten loktabel maar de dichtstbij hoger gemeten waarde van 36km/u zien. Bij alle andere ingestelde snelheden wordt steeds in het rijwindow (ingestelde snelheid) de lagere snelheid gekozen, zoals dat ook in het handboek staat. Ik heb het bij diverse blokken en snelheden geprobeerd, maar het effect is steeds hetzelfde.

Groeten,
Douwe
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 dec 2009 :  11:07:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Douwe,

Paul weet het fijne, dit is mijn intrepetatie

Minimum is de snelheid waar niet onder gekomen worden mag dus neemt KPL de eerste die er boven zit,

Gemiddelde is de snelheid die ongeveer gereden moet worden en dus degene die het dichtst erbij zit en dat kan dus naar boven en naar beneden zijn, in jouw geval naar boven omdat 36 dichter bij 35 is als 29 maar dit is mijn interpretatie waarvan ik zeg het kan alle kanten op. Voor mij helemaal niet zo belangrijk (althans of dat 5 kmh meer of minder is) omdat dit veelmeer een tussenstap is als een volgend blok (nog niet) beschikbaar is. En ook zodanig snel dat een voorgaand blok niet te lang bezet wordt gehouden. E.e.a is natuurlijk afhankelijk van vele factoren zoals lengte trein, blok etc.

Maximum is de snelheid die niet overschreden mag worden en wordt dus naar beneden genomen naar de eerste volgende stap die daar weer niet overheen gaat.


Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

dbotop

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 16 dec 2009 :  11:34:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Het gaat hier om een maximum snelheid, vandaar dat ik (toevallig) over deze uitkomst viel. Belangrijk is het niet, want het gaat om een paar km/u en je kunt de diverse snelheden natuurlijk overeenkomstig de gemeten snelheden invoeren. Het komt dan alleen naar voren als je een loc. opnieuw gaat meten na het b.v. het aanpassen van een CV waarde. "Just a matter of interest" zoals de Engelsen zeggen. Misschien dan Paul nog eens tijd heeft erop terug te komen.

Groeten,
Douwe
Ga naar bovenaan de pagina

Rob Fongers

Netherlands
658 Posts

Geplaatst - 16 dec 2009 :  11:54:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Douwe,

Als je CV waarden aanpast in je loc komt e.e.a. niet meer met elkaar overeen. Je moet dus altijd opnieuw ijken. Ik snap er dus niks van wat je bedoeld.

Grtzz Rob


TC / DCC - N Spoor - Koploper - Loconet interface - 3 x S88LN -tijdperk V/VI Duits-internationaal
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 dec 2009 :  13:19:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Douwe,

Hoe staat de instelling bij het treintype waar de loc mee rijdt. Volgens mij is de optie "Snelheid is maximum" niet geselecteerd. Selecteer deze maar eens en volgens mij heb jij dan zoals jij het wil.

Deze optie is er ingekomen omdat het de snelheid werd opgezocht die het dichtsbij de gevraagde snelheid lag. Daar dit vreemd was, maar ook al jaren aanwezig is Koploper is deze optie erbij gekomen om het toch het maximum te laten zijn.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dbotop

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 17 dec 2009 :  15:06:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,
Bedankt voor je bericht. Ik had hem bij treinen inderdaad niet aangevinkt. Niet nagedacht natuurlijk, dat dit ook zou doorwerken in snelheden blok / trein. Prachtig dat Koploper; je leert niet alleen met treinen om te gaan, maar leert ook (opnieuw) weer logisch nadenken!
Rob ik hoop, dat het met de uitleg van Paul duidelijk wordt wat ik bedoelde. Natuurlijk meet ik de snelheden opnieuw na het veranderen van CV waarden. Door een iets anders gemeten nieuwe snelheid, kan hij bij niet aangevinkte optie maximum dus plosteling dichter bij een lagere waarde dan bij een hogere waarde komen te liggen (of omgekeerd). De trein (bij max. blok / trein)kan daardoor dan - ondanks dat hij in de betreffende snelheidstrap slechts 1 km meer of minder rijdt, nu met een heel andere maximum snelheid in trein / blok rijden. Vooral bij 14 traps decoders is dat goed merkbaar. Allemaal niet erg, als je maar weet hoe het komt en dat weet ik dus nu. Nogmaals bedankt!

Groeten,
Douwe

Märklin HO, Digisys centrale / booster. PIII, 500Mhz.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina