Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 159 / Bezoekers Vandaag: 2305
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 380
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Kopstation, handmatig/automatisch treinverkeer
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

pollux

5 berichten

Geplaatst - 21 jul 2008 :  10:05:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koploperaars,

Ik ben nog heel nieuw op het gebied van Koploper. Momenteel ben ik me aan het orienteren voor een nieuwe baan en ontwerp.Ik wil graag digitaal gaan rijden (Marklin).

Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar een kopstation, omdat ik juist het rangeren/omlopen wat hierbij gepaard gaat leuk vind.

Nu heb ik al veel van Koploper gezien en gelezen, ben ook gisteren bij Railz geweest, en de mogelijkheden zijn indrukwekkend.

Om het mezelf niet te moeilijk te maken, wil ik rustig aan beginnen. Maar ik ben wel al aan het kijken wat er mogelijk is met koploper.

Het automatisch laten omlopen van een locomotief in een kopstation, is als ik het goed heb begrepen niet heel gemakkelijk, en zijn er allerlei schakelingen nodig om dit goed te laten gaan.

Het automatisch laten rijden van treinstellen, en laten pendelen is goed mogelijk. Ik heb de volgende 2 vragen:

- Kan ik het in Koploper zo regelen dat als er een getrokken trein, danwel goederen/personen, automatisch het station binnenkomt, dat ik hem met handbediening over kan nemen. De locomotief kan laten omlopen, en daarna de trein weer vrij te geven voor automatisch rijden?

- In hoeverre kun je handmatig rangeren, en toch doorgaande treinen automatisch laten rijden in je station. Kun je dit alleen doen door bepaalde sporen niet toegankelijk te maken voor automatische treinen, of kun je handmatig een rijweg instellen met je rangeertrein, en zodra de trein de wisselstraat heeft verlaten deze weer wordt vrijgegeven voor automatische treinen.

Alvast bedankt.

icer

46 Posts

Geplaatst - 21 jul 2008 :  12:25:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Pollux of hoe je ook heet (onderteken even met je naam)

Als een trein automatisch het station binnenkomt moet je inderdaad even uit koploper halen en kan je handmatig treinbewegingen uitvoeren.

Moet de trein weer met koploper meedoen dan sleep je de lok weer in het desbetrefende blok en geef je hem weer vrij en koploper doet weer de rest.

Groeten Patrick Schollaardt

Je andere vraag begrijp ik niet.
Ga naar bovenaan de pagina

pollux

5 Posts

Geplaatst - 21 jul 2008 :  12:41:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Met mijn 2e vraag bedoel ik het volgende:, ik zal een klein voorbeeldje geven.

Download Attachment: voorbeeld.JPG
12,56 KB

In het bijgevoegde plaatjes zie je een fictief sporenplannetje. Stel dat de 2 middelste kopsporen perronsporen zijn die vanuit de hoofdbaan links. Automatisch bereden worden, treinen komen aan op een van de 2 sporen, en vertrekken weer richting hoofdbaan.

Stel nu dat ik handmatig wil rangeren met een locje van spoor 1 naar spoor 4 via spoor 5. Is dit mogelijk om handmatig de wisselstraat te zetten. En dat de automatische treinenloop wacht tot de wisselstraat weer vrijgegeven wordt?

Groeten,

Daan Knoben
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 21 jul 2008 :  12:54:36  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Hallo Daan,

Je kan met de rechtermuis klikken op wissels en blokken in je baanoverzicht. Je kunt ze dan 'bezet' melden. Dan zal er geen trein naar toe gaan totdat je het allemaal weer vrij geeft.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

pollux

5 Posts

Geplaatst - 21 jul 2008 :  13:03:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Moet je dan een voor een alle wissels in de wisselstraat vrijgeven?

Mijn aanname was eigenlijk dat je een handmatige rijroute( bijvoorbeeld van 1 naar 5) kon instellen. Dat de wisselstraat dan gezet/bezet gemeld wordt. En zodra je handmatige actie klaar is, en de trein op spoor 5 is, de boel weer vrijgegeven wordt.!

Groeten,

Daan Knoben
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 jul 2008 :  13:23:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Daan,

Kijk eens naar handmatige wisselstraten in onderhouden baanontwerp en een stapje verder is dan een handmatige treinroute. Hiermee moet het prima kunnen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

pollux

5 Posts

Geplaatst - 21 jul 2008 :  13:31:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik krijg steeds meer zin om met koploper aan de slag te gaan. Dus Koploper is ook nog zo slim dat wanneer hij ziet dat ik niet handmatig met wisselstraten aan het "spelen" ben, hij rustig zelf de treinroutes erover kan laten gaan.

leuk leuk. Eerst maar eens met baanontwerp verder gaan. En sterker nog, eerst de zolder maar eens bouwen ( er komt een tussen vloer in mijn schuin lopende zolder).

Groeten,

Daan Knoben
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina