Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 144 / Bezoekers Vandaag: 8758
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 972
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 afhandelen spontane reset van de IB
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

marcowijchen

Netherlands
69 berichten

Geplaatst - 03 apr 2008 :  16:24:02  Toon profiel  Reageer met citaat
hoe kan ik het gemakkelijkst en snelst een spontane reset van de IB afhandelen?
Ik sluit koploper nu af met het kruisje in de rechter bovenhoek
maar wat is de makelijkste en beste manier om koploper weer met de IB te laten communiceren?

groetjes marco

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 03 apr 2008 :  19:23:30  Toon profiel  Reageer met citaat
In de helpfile van Koploper bij Intellibox staat iets over de spontane reset en hoe je hiermee om kan gaan.

Koos Jabaaij
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 03 apr 2008 :  19:54:52  Toon profiel  Reageer met citaat
heb ik gelezen koos maar special options 1 en 26 staan niet in mij IB handboek wel andere special options maar weer niet hoe ik die moet zetten
zou je mij het misschien een beetje gedetailleerder uit kunnen leggen?

groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 03 apr 2008 :  21:51:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco,

Ik heb zelf gelukkig maar heel af en toe een spontane reset van mijn TC. Hard uitzetten van Koploper is dan het enige wat ik nog kan doen. Ik ben enige tijd geleden wel bezig geweest met de instellingen van de TC. Ik had toen echter de indruk dat het daar in ieder geval niet beter van werd. Op een gegeven ogenblik was het TC zelfs niet meer aanspreekbaar. Ik zal de handleiding er nog eens op nalezen. Mocht ik nog trucs tegenkomen, dan zal ik ze hier op het forum plaatsen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 03 apr 2008 :  23:15:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Marco, Koos, Dirk,

Om de speciale optie te bereiken doe dan het volgende:
Druk kort achter elkaar de knoppen Menu Mode.
Je komt dan in het instellingen menu en dan met de pijltoets up of down bladeren totdat je speciale opties tegen kom.
Dan de pijltjes toets naar rechts het eertste gatal is het speciale optie nummer het tweede de waarde. Hier kan je de opgegeven waarde van de handleiding in vullen. (links rechts toetsen gebruiken)

Als ik last heb van een spontane reset probeer ik te voorkomen om koploper geforceerd af te sluiten.
Je kan de volgende stappen ondernemen:
Weer de menu mode toetsen indrukken, bladeren totdat je de "Inerface"
tegen komt (niet de User interface) twee keer naar rechts dan zie je de bautrate staan.
Deze ga je gewoon veranderen door naar beneden of naar boven te bladeren, er komt dan een andere waarde te staan. Knop enter gebruiken (rode knop mat haaks pijltje) DE IB of TC wordt dan in een ander bautrate gezet. Dit net zolang toepassen todat koploper weer contact heeft. Mijn ervaring is dat Verschillende IB's totaal anders kunnen reageren! Mijn IB krijgt meestal weer contact met koploper.

Na afloop de bautrate weer terug zetten op de door jouw gewenste waarde (na gewoon alles op de normale manier te hebben afgesloten)
Hier laat ik het even bij, want er zijn nog meer methodes om geforceerd afsluiten te voorkomen.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 04 apr 2008 :  09:46:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab,

Bedankt voor je heldere uitleg. Ik ga er binnenkort eens induiken. Want alhoewel het bij mij niet vaak gebeurt, blijft zo'n reset toch lastig. Vooral de truc om de IB/TC weer aan de praat te krijgen, lijkt erg handig.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 04 apr 2008 :  17:24:23  Toon profiel  Reageer met citaat
hee ab bedankt dit zal ik eens gaan proberen zodra ik weer een rest heb.
hartstikke bedankt

groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 04 apr 2008 :  19:26:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Ab en Marco,

Alsof de duvel er mee speelt, had ik bij het opstarten vanmiddag veel last van resets van mijn TC. Helaas gaven de trucs van Ab geen oplossing. Zoals Ab al zei het verschlit kennelijk nogal per IB/TC. Ik had wel de baudrate op 2400 bps gezet om te kijken of dat nog scheelde, maar dus ook niet. Inmiddels staat alles weer in de oude instellingen en heeft het de rest van de middag zonder mankeren gedraaid. Het blijft dus een beetje "zwarte kunst, dat resetten van de IB/TC.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 05 apr 2008 :  18:00:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Als je het nou eens doet zoals in de helpfile staat.

Ik werk al sinds ik het zo heb opgeschreven op deze manier van instellingen en heb ook nu nog wel eens een reset. Na de reset staat Koploper op noodstop en als je dan op F9 drukt dan rijdt alles weer gewoon verder. Het is soms vervelend maar je hoeft geen rare trucs uit tehalen met Koploper of de Intellibox.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

marcowijchen

Netherlands
69 Posts

Geplaatst - 05 apr 2008 :  18:19:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Maar koos met de special options verander je toch ook gewoon de baudrahte?
Net zoals je dat via menu,mode en dan interface doet?
Of is dit niet zo.
En hoe zit dat met F9 wat jij in je bericht zegt voor mij is dit allemaal vrij nieuw en ik probeer gewoon de beste oplossing te zoeken.

Groetjes marco
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 05 apr 2008 :  19:16:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Met special options verander je ook de baudrate, er zit alleen nog een extra snelheid bij. Voor de rest is het hetzelfde als de menu methode.
Zelf heb ik de IB ingesteld op 9600 baud en dat is voldoende.
Ook heb ik twee ib's gehad die totaal verschillend reageerden. De nieuwe is weer terug naar de handelaar.
De oude geeft naast de reset, die overigens weinig voorkomt ook een aantal andere problemen.
Alleen als er een reset is moet ik zoeken naar een baudrate waarbij er weer verbinding ontstaat tussen de IB en koploper. Maar het is niet altijd dezelfde baudrate.
Toch heb ik van mensen gehoord waarbij alles hangt, zelf eigenlijk niet meegemaakt. Als de noodstopbutton actief staat op het scherm kan je ook gewoon de enter toets gebruiken. Maar een andere methode is om F9 te gebruiken om de noodstop weer weg te krijgen.
Als het goed is gaat dan alles verder.
Een voorwaarde is om de instellingen zo te zetten, zoals die in de koploper hanleiding staan, zoals Koos ook zegt.

Mvg Ab

Ab Boezerooij (Koploper,IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  17:32:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hi All,

Ik had net weer even een reset van mijn TC, ondanks het aangebrachte ferietspoeltje om de snoeren. Ik heb toen ook meteen de instellingen van de Special Options gecheckt. Die stonden, zoals Koos had aangegeven CV1 op 3 (19200 bps) en 26 op 0. Desondanks geen land mee te bezeilen, ook niet via F9 etc. De melding `Geen communicatie met IB-TC` blijft op het scherm terugkomen. Alleen ruw uitzetten van Koploper helpt en vervolgens alle treinen weer even netjes starten. Het blijft dus toch een beetje "zwarte kunst".

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 06 apr 2008 17:36:40
Ga naar bovenaan de pagina

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  19:34:09  Toon profiel  Reageer met citaat
In Koploper heb ik staan Baudrate 19200.

De special options in de IB:
SO1 = 3
SO2 = 1
SO10 = 4
SO12 = 1
SO21 = 1
SO22 = 7
SO25 = 1
SO26 = 0
SO33 = 0
SO97 = 0
SO455 = 63
SO803 = 4
SO826 = 1
SO907 = 4

Bij deze instellingen dan als er een spontane reset komt, komt koploper met noodstop. Als de IB dan weer is opgestart dan druk ik F9 (noodstop opheffen) en alles rijdt weer verder.


Koos Jabaaij

Bewerkt door C_Jabaaij op 06 apr 2008 19:34:46
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  19:52:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koos,

Bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik ga er weer mee aan de slag. Hopelijk gaat het bij de resets, die ik af en toe krijg, dan ook goed.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina