Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 122 / Bezoekers Vandaag: 9037
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 972
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 bezetmelders
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

pjotr

Belgium
16 berichten

Geplaatst - 20 mrt 2008 :  14:06:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste koplopers,
nu mijn baan ingedeeld is in blokken en sectie ga ik maar eens de bezetmelders aanschaffen.
Voor alle zekerheid, de viessmann 5233 (terugmelder met bezetmelder) voldoet toch? Want ik zie ook de viessmann 5217 (terugmelder) staan. Begrijp het verschil niet goed. Welke heb ik nodig om met koploper te werken.
Bedankt
Grtz
Peter

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2008 :  15:01:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Welke je nodig hebt hangt van je railsysteem af.
Je moet goed onderscheid maken tussen de bezetmelder en de terugmelder. De bezetmelder werkt meestel op basis van stroomdetectie en geeft (d.m.v. een contact of een optocoupler) aan dat een spoor bezet is. Vervolgens heb je een terugmelder nodig om dat gegeven aan de centrale mee te delen.

De 5217 is alleen maar een terugmelder, feitelijk is het een kloon van de s88 van Märklin. Die kun je gebruiken bij het Märklin 3-rail systeem omdat de bezetmelding daar plaatsvindt door de wielen via de z.g. massadetectie.

De 5233 is een bezetmelder en terugmelder in 1. Die moet je hebben als je op een 2-rail systeem rijdt.
Van de 5233 bestaan overigens varianten die door hobbyisten zijn ontwikkeld, b.v. de BMD16-SD van Huib Maaskant en de gelijksoortige schakeling van Wim Ros.

Bewerkt door KlaasZ op 20 mrt 2008 15:03:36
Ga naar bovenaan de pagina

pjotr

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2008 :  15:25:02  Toon profiel  Reageer met citaat
KlaasZ,
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik werk met het marklin 3-rail systeem maar heb de blokken en secties alleen van elkaar gescheiden door de middengeleider. Dus ik veronderstel dat ik dan de 5233 moet gebruiken?
Groeten
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2008 :  16:31:01  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Als je alleen de middenrail hebt onderbroken dan zul je met stroomdetectie moeten werken. En dat gaat inderdaad met de Viessmann 5233. In de handleiding op de Viessmann site kun je vinden hoe je dat moet aansluiten.

Gelijksoortige produkten zijn de BMD16-SD van Huib Maaskant:
http://www.floodland.nl/aim/info_bmd16_sd_1.htm

en de S88SD16 van Wim Ros:
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/

Beide schakelingen zijn technisch vrijwel identiek aan de 5233, maar wel goedkoper.

Overigens moet je er wel op bedacht zijn dat je bij stroomdetectie op de middenrail alleen die voertuigen detecteert die voorzien zijn van een sleper, dus in het algemeen alleen de locomotief.
Bij massadetectie moet je 1 looprail onderbreken. Massadetectie heeft als voordeel dat elke as gedetecteerd wordt. Dus als ik jou was zou ik er nog even over nadenken wat je gaat doen.

Bewerkt door KlaasZ op 20 mrt 2008 16:35:31
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 20 mrt 2008 :  16:43:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Met welk railsysteem rijdt je M- C- of K-rails.


Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

pjotr

Belgium
16 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2008 :  13:18:55  Toon profiel  Reageer met citaat
ik rijd met een combinatie van dec-rails en de M-rails. Het probleem is dat alle rails al liggen en ingewerkt zijn in extra ballast. Dus als ik met massadetectie wil werken moet ik alle C-rails terug opbreken om de verbinding tussen de twee spoorstaven door te knippen, en dit zie ik niet helemaal zitten;)
Grtz
Peter
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 21 mrt 2008 :  14:51:56  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Als dat de situatie is kun je inderdaad beter gaan werken met stroomdetectie op de middenrail. Bij M-rails is het bovendien (bijna) onmogelijk om massadetectie toe te passen.
Ga naar bovenaan de pagina

roel steenbergen

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 03 apr 2008 :  19:16:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik heb mijn N-baan ontworpen en ga nu met Koploper en Twin Center werken. Ik wil gecombineerde bezet-/terugmelders gaan kopen.
Heeft iemand een ervaring met de drie volgende mogelijkheden die ik heb uitgezocht?
a. de LDT RM-GB-8
b. De Viessmann 5233
c. De Uhlenbrock 63340
De laatste werkt met Loconet-bus, de twee andere met S88-bus. Zijn daarmee onderscheiden ervaringen die i.c.m. Koploper en Twincenter wellicht relevant zijn voor een beginnende en nog aardig onzekere liefhebber, hoeveel die ook al heeft gelezen op internet
groet, Roel Steenbergen
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 03 apr 2008 :  21:47:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roel,

Ik werk met Viessmann 5233 en TwinCenter. Dat bevalt mij goed. Het is op zich een bedrijfszeker systeem, al heb ik ook wel eens last van een spontane reset van het TwinCenter. De 5233's zijn echter geen goedkope oplossing, zeker als je bedenkt dat, om de zaak goed te laten draaien, je ze per twee moet kopen. Een 5233 is eigenlijk een halve S88. Als je er dus een oneven aantal aansluit, raakt het Twincenter in de war. In het begin heb ik ook opstartproblemen gehad met de combinatie Koploper - Twincenter - Viessmann 5233. Het groene spiegelei kwam niet in. Dat gebeurde pas nadat op het TwinCenter zelf een keer op stop en go was gedrukt. Paul heeft me daarbij toen enorm geholpen en het probleem opgelost en zoals gezegd alles loopt nu perfect. Als je meer specifieke vragen hebt, hoor ik het graag.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

roel steenbergen

Netherlands
9 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  19:58:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Ben en Dirk, Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Dat helpt!

Ben, wat betekent "flexibeler" in dit verband? Waarom is de Loconet flexibeler?
Hartelijke groet,
Roel
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 06 apr 2008 :  20:11:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Flexibeler betekent in dit geval:
Bij s88 moet je de bezetmeldpunten nummeren in de volgorde waarin de modules aan de kabel worden geregen. Dus als je er een module tussen zet moet je de hele rij daarachter omnummeren.
Bij Loconet heeft elke module zijn eigen adres, en dat houdt hij, ook al knoop je op een willekeurige plek een extra module aan de kabel. Dus bij het toevoegen van modules hoef je de bestaande nooit om te nummeren.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina