Baanplan met 1 fysieke bezetmelder per blok
Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=7182
Geprint op: 08 dec 2024
Onderwerp:
Auteur onderwerp: PaulRoman
Onderwerp: Baanplan met 1 fysieke bezetmelder per blok
Geplaatst op: 02 jun 2024 09:51:44
Bericht:
Hallo,
Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuw baanplan en ik heb de volgende algemene vraag: zijn er mensen die Koploper hebben geconfigureerd met voor alle blokken maar 1 fysieke bezetmelder per blok, en de overige melders als virtuele melders ? Ik ben benieuwd of dat mogelijk is --ik denk zelf van wel-- , en zo ja of het gedrag acceptabel is.
Groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel
Reacties:
Reageer op auteur: rosbender
Gereageerd: 05 jun 2024 12:53:44
Bericht: Theoretisch zou het moeten / kunnen werken als alle locs goed geijkt zijn. Of het in de praktijk ook werkt betwijfel ik een beetje en zou ik het beter vinden om met meer fysieke melders te werken. dus twee melders per blok bereden in twee richtingen. Kopspoortjes kunnen met een melder.
Gewoon proberen en laat horen of en hoe het werkt,,, Groetjes, Wullem NS
Wullem NS
Reageer op auteur: Stij
Gereageerd: 05 jun 2024 13:29:28
Bericht: Ik heb bepaalde blokken met 1 bezetmelder gemaakt: bv. locparkeerplaatsen.
Voor de rest zou ik dat niet riskeren... te onbetrouwbaar.
Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 05 jun 2024 14:58:26
Bericht: Het werkt hier perfect en dus zeer betrouwbaar. Het schaduwstation met 20 opstelsporen heeft één fysieke melder en één virtuele per blok.
Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 05 jun 2024 15:32:59
Bericht: quote: Oorspronkelijk geplaatst door Ben
Het werkt hier perfect en dus zeer betrouwbaar. Het schaduwstation met 20 opstelsporen heeft één fysieke melder en één virtuele per blok.
Is die ene fysieke melder de inrij- of stop-bezetmelder?
Groet, Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK met stappenmotor, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 05 jun 2024 18:22:15
Bericht: Stopmelder, op 2 sporen na want de melder ligt niet goed. Het doet er niet toe, het werkt gewoon. Ik heb het al eens in beeld gebracht voor de ongelovigen.
Deze lok komt binnen op een virtuele melder en stopt op een echte melder:https://www.youtube.com/watch?v=9kxJ4tfmeUE
En nu op alleen 2 virtuele melders: https://www.youtube.com/watch?v=uSfnTnns_lE
Reageer op auteur: PaulRoman
Gereageerd: 05 jun 2024 18:42:53
Bericht: Heren,
Zover bedankt. In eerste instantie ga ik waarschijnlijk mijn schaduwstation zo inrichten als Ben. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed zal werken. Ook heb ik veel blokken die in twee richtingen worden bereden. Met een fysieke melder die het hele blok omvat en twee virtuele melders als stopmelders voor de twee respectievelijke richtingen zou dat ook moeten werken. Overigens is het uitgangspunt wel dat alle loks zijn geijkt. Ook worden alle wagons en rijtuigen gedetecteerd, hetzij middels verlichting, hetzij middels weerstandslak op de assen.
Groet, Paul
Schäßburg an der Kokel
Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 05 jun 2024 18:49:36
Bericht: quote: Oorspronkelijk geplaatst door Ben
En nu op alleen 2 virtuele melders: https://www.youtube.com/watch?v=uSfnTnns_lE
Je zal toch een fysieke melder nodig hebben als referentie punt.
Groet, Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK met stappenmotor, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders
Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 05 jun 2024 18:56:19
Bericht: Ik weet niet wat je overweging is om met één melder te werken, maar mocht het kostenbesparing zijn, kun je ook nog een lichtsluis overwegen. Dan heb je met een melder meerdere sporen te pakken.
groet, Huub
Reageer op auteur: PaulRoman
Gereageerd: 06 jun 2024 06:57:32
Bericht: @Marco: ieder blok heeft in ieder geval 1 fysieke melder.
@Hubertus: mijn insteek is niet zozeer kostenbesparing - ik bouw zelf 16 stroomdetectiemelders voor minder dan 20 Euro - maar gemak. Minder zaagwerk in de rails, en minder soldeerwerk.
Als ik een vrije baan blok heb dat in 2 richtingen wordt bereden zou ik het hele blok als fysieke melder kunnen aansluiten en dan 2 virtuele melders als stopmelders, voor elke richting 1. Zoiets als Ben in zijn schaduwstation voor 1 richting doet. Ik hoor graag hoe anderen dit inrichten zonder virtuele melders. Het blok in het midden in tweeen delen en er 2 fysieke melders van maken ? Maar dan ligt de stopmelder in het midden, en zou je met doorijden in cm moeten werken ? Of 2 kortere fysieke melders aan beide uiteinden, zodat binnenkomst en stopmelder voor beide richtingen goed gepositioneerd zijn ? Maar dan zit je of met een derde melder in het middenstuk, of met een ongedetecteerd middenstuk ?
Paul
Schäßburg an der Kokel
Reageer op auteur: PaulRoman
Gereageerd: 06 jun 2024 07:05:06
Bericht: Marco,
Ik zie nu dat jouw opmerking op Ben betrekking heeft. Je hebt inderdaad ergens een referentie nodig. Maar ik denk dat deze referentie wel in het vorige blok kan liggen. Hoe je dat dan weer doet met het bezetmelden van het betreffende blok weet ik niet, want je kunt geen virtuele melders bij de blokbezetting opgeven.
Paul
Schäßburg an der Kokel
Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 06 jun 2024 08:11:56
Bericht: quote: Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect
Je zal toch een fysieke melder nodig hebben als referentie punt.
Uiteraard.
Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 07 jun 2024 14:57:43
Bericht: Hi All,
In de meeste blokken heb ik twee fysieke bezetmelders. Als de blokken niet al te lang zijn (korter dan 2 meter HO), dan liggen de bezetmelders aan elkaar en wordt het netjes stoppen geregeld met doorrijden in cm/sec. In hele lange blokken zitten ongedetecteerde stukken, waarop een brugcel zit. Bij mij zijn de kopsporen altijd twee blokken. Het laatste blok is dan vrij kort (25 cm HO) om een lok weg te kunnen zetten. Die blokken hebben één bezetmelder. In de stationsblokken heb ik drie melders om op diverse plaatsen te kunnen stoppen. Het werkt allemaal zoals ik het zou willen. Hoewel alle locs zijn geijkt rijd ik altijd in doorrijden in sec. Ik heb het idee dat het betrouwbaarder is dan doorrijden in cm.
Met beste groeten Dirk HO=TC
Reageer op auteur: PaulRoman
Gereageerd: 08 jun 2024 08:19:41
Bericht: Hallo,
Dirk, zoals jij het hebt ingericht lijkt me de beste oplossing als je niet met virtuele melders werkt. Bij mij zal het uiteindelijk een mix worden denk ik van blokken met 1 fysieke melder plus virtuele melders, en blokken met 2 fysieke melders plus dorrijden in cm. En sporen met alleen 1 fysieke melder. Een en ander afhankelijk van de functie van het blok.
Paul
Schäßburg an der Kokel
Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 08 jun 2024 10:03:02
Bericht: Waar ik virtuele melders of doorrijden in cm heb gebruikt, doet Koploper dat wel betrouwbaar. Problemen zijn eerder te verwachten in verschillen tussen theoretisch en werkelijk rijgedrag van de locomotieven. Vuile rails, lastregeling die niet (altijd) goed werkt, dat soort dingen. Koploper heeft daar geen weet van en denkt dat een loc op een ander punt is dan die werkelijk is.
Vast allemaal op te lossen, maar zeker voor plekken waar ik niet direct zicht op de baan heb, prefereer ik dan fysieke melders of op heel kritische plekken lichtsluizen.
Maar dat is dus een persoonlijke keuze. Voor koploper voorzie ik geen belemmeringen.
groet, Huub
Reageer op auteur: PaulRoman
Gereageerd: 09 jun 2024 06:20:43
Bericht: Heren,
Allen bedankt voor jullie input. Hiermee kan ik wel tot een goede keuze komen hoe en waar ik de (virtuele) bezetmelders plaats.
Groet,
Paul
Schäßburg an der Kokel
Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 09 jun 2024 07:24:37
Bericht: quote: Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Hoewel alle locs zijn geijkt rijd ik altijd in doorrijden in sec. Ik heb het idee dat het betrouwbaarder is dan doorrijden in cm.
Dat is niet zo. Bovendien is het nogal onhandig om met een stopwatch bij je baan te zitten. Doorrijden in cm gaat prima en is betrouwbaar, je kunt de meetlat er naast leggen om te bepalen waar je wilt stoppen.
Paul Haagsma schrijft er e.e.a. over in de Help. Hij geeft aan doorrijden in sec. bij voorkeur NIET te gebruiken, juist vanwege onbetrouwbaarheid.
Gr, Ben.
Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/
© EKweb 2006
|