Print deze pagina | Sluit het venster

Koploper "bevriest"

Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=7109
Geprint op: 04 mrt 2024

Onderwerp:


Auteur onderwerp: Hewi
Onderwerp: Koploper "bevriest"
Geplaatst op: 08 jan 2024 11:24:21
Bericht:

Op mijn Marklin treinbaan rijden 7 treinen automatisch.Het aantal treinen heb ik vastgezet op 5. Soms loopt het systeem vast. Op het overzicht van het programma koploper blijven de treinen op hun plaats, maar de rijdende treinen gaan gewoon verder en reageren nergens meer op. Het systeem kan ik alleen stoppen door op de stopknop van de centrale te drukken. Ik gebruik Koploper, een witte z21 centrale met 3 Amp voeding, 3 bezetmelders en 3 wisseldecoders van Rosoft en Digikeijs een XpressnetLi als interface met PC windows 10 64 bit. Het systeem neemt max 800 mA af van de centrale, de wissels, seinen en verlichting worden apart gevoed. In koploper kan ik met het testprogramma probleemloos 8 treinen laten rijden en handmatig kan ik met de multimaus 8 treinen tegelijkertijd laten rijden. In het bijgaande overzicht is trein 42 doorgereden naar blok 12. Seinen en wissels werken niet meer. Wie kan mij helpen?
Bewerk bericht


Download Attachment: 20240107_150738.jpg
1003,75 KB

Reacties:


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 08 jan 2024 12:54:34
Bericht:

Hoi Henk,

In hoeverre bevriest Koploper ?
Ik zie het window dat de noodstop aanstaat.
Komt dat door kortsluiting of iets dergelijks ?
En is het misschien dat de trein een bezetmelder gemist heeft ?

Jos


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 08 jan 2024 13:01:35
Bericht:

Ik zie in de logging veel bezetmeld veranderingen in korte tijd. Kan het zijn dat je vuile wielen hebt? Ik neem aan dat je met 3rail massadetectie terugmelding werkt?

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 08 jan 2024 15:17:28
Bericht:

De noodstop staat aan omdat dat de enige manier is om de treinen te stoppen. Dit is de eindsituatie. De bezetmelding gebeurt via stroomdetectie.

HW


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 08 jan 2024 16:02:07
Bericht:

Zojuist weer de zelfde situatie. Treinen die rijden gaan langzamer rijden en reageren nergens meer op. In koploper blijven ze volgens overzicht staan, terwijl ze wel langzaam verder rijden. Sommige bezetmelders geven dan bezet aan langs die route. Afsluiten en treinen uit koploper halen en opnieuw beginnen is dan de enige remedie.

HW


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 08 jan 2024 22:52:13
Bericht:

Hallo Henk,

Kijk eens naar het CPU-gebruik van je PC. Als dat erg hoog is, kan het ook zijn dat je PC het niet meer aan kan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: Bonaza
Gereageerd: 09 jan 2024 07:45:50
Bericht:

Henk,

Toch een groot vermoeden dat er iets mis is met een bezetmelding. Als er een bezetmelding gemist wordt gaan locs inderdaad doelloos rondrijden tegen een traag tempo. Je hebt wisseldecoders van digikeijs. Ik heb al wel eens voor dat zo een digikeijs wisseldecoder plotseling zijn programmatie kwijt is? Dan werken de wissels niet goed meer, en bij automatisch rijden gaan locs dan het verkeerde spoor op. Waar bij ze dan doelloos gaan rond zwerven.

Marcel


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 09 jan 2024 14:59:37
Bericht:

Dirk

Het CPU gebruik van mijn I5 processor is 11% in vol bedrijf, dus mijn pc moet dat wel aankunnen. Bedankt voor het meedenken.

Henk

HW


Reageer op auteur: JPJ
Gereageerd: 09 jan 2024 15:35:50
Bericht:

Hoi Henk,

Is die situatie ook als er maar een trein rijd ?

Jos


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 09 jan 2024 16:32:54
Bericht:

Zitten er in jou logische en/of speciale actie verwijzingen waardoor het programma in een loop kan komen.
Dan verslikt Koploper zich daarin.

Heb ik ook wel eens gehad een actie zet iets aan en een andere uit waardoor hij weer aan gaat en weer uit etc.

Bij een bezetmelding gemist krijg je gewoon een spooktrein die op dezelfde snelheid door blijft rijden en pas stopt bij een botsing of kortsluiting op een verkeerd staande wissel. Dit kan je uitsluiten door de spookmelding aan te zetten.


Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 09 jan 2024 16:36:04
Bericht:

Jos,

Nee als er maar 1 trein rijdt dan komt het probleem niet voor. Ik ben nu bezig om er elk uur een trein bij te zetten en ik ben nu bij 4 treinen die uren hebben gereden zonder problemen. Ik laat nu alleen de locomotieven rijden zonder wagons met verlichting. Ga zo door tot probleem zich voordoet.

Henk

HW


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 09 jan 2024 18:22:53
Bericht:

Wim,

Er reden nu 5 treinen en ineens ging het mis. Na analyse van de logging bleek dat de loc die op hol ging een bezetmeldjng had gemist. Hoe los ik dat op?

Henk

HW


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 09 jan 2024 18:47:54
Bericht:

Je zegt dat je 3railer bent en met stroomdetectie werkt. Heb je compensatie toegepast op de niet-gedetecteerde delen van je baantje?

Kijk hier: https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Diodeschakeling

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 09 jan 2024 19:24:16
Bericht:

Henk,

Als je weet welke bezetmelder dat is kan je kijken of het wel goed gaat als je de aansluitdraad op een andere melder zet, mits je nog een vrije melder hebt.
Hoe lang is het railstuk van de melder, passen daar minimaal alle stroom afnemende wielen van de lok in die de stroom afneemt.
Het is niet verplicht maar voor de zekerheid hoe langer het railstuk van de bezetmelder is hoe beter.



Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 09 jan 2024 20:36:02
Bericht:

Wim,

Hier heb ik wat aan, want ik heb ook wel kleine stukken rails gebruikt bij de bezetmelding. Ook heb ik nog meerdere vrije plaatsen bij de bezetmelder, dus ik kan aan de slag.

Henk

HW


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 09 jan 2024 21:41:58
Bericht:

Ben,

Ik heb geen diodeschakeling toegepast. Het spanningsverschil tussen de gedetecteerde en niet gedetecteerde stukken is 0,05 V maximaal. Is het nu nodig om een diodeschakeling toe te passen, want dan neemt spanningsverschil toe?

Henk

HW


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 10 jan 2024 08:15:21
Bericht:

Meten is weten en als je dat op de correcte manier gedaan hebt is die 0,05V verschil natuurlijk geen probleem. Het is wel bijzonder omdat de brugcel in de stroomdetector nu eenmaal spanning weg snoept van ongeveer 1,4V.

Verder geloof ik niet zo in de te korte lengte van de terugmeld secties, wat is de relatie met het aantal tegelijk rijdende treinen dan nog? Je zegt dat het goed gaat tot trein #5 op het spoor komt.

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 10 jan 2024 10:01:22
Bericht:

Het spanningsverschil zorgt echt wel voor problemen, stroom, water etc. neemt altijd de weg van de minste weerstand.
Overigens is digitale stroom niet te meten met een eenvoudige multimeter.

En als de bezetmeld sectie korter is dan de stroomafnemer kan je wachten op problemen, als er ongedetekteerde rails voor en achter de bezetmelder zitten.
Bij een lange sectie staat de lok in ieder geval een keer compleet op de sectie en loopt de stroom niet via het stukje ervoor of erna.

Overigens snap ik korte secties niet, als je uitgaat van een blok van ca. 200 cm. dan kan je gewoon het volgende doen:
Eenrichting: ca. 170 cm. in-melder en ca. 30 cm. stop-melder.
Tweerichting: 30 cm. inmelder, 140 cm. tussenmelder en ca. 30 cm. stopmelder.

Bij eenrichting verkeer heb je dan ook alles onder de bezetmelder zitten en bij tweerichting verkeer kan je er voor kiezen om de tussenmelder niet te doen, maar wat is je besparing.

Zo is mijn baan ook ingericht en zelden worden bezetmelders gemist, spoooktrein detectie staat dan bij mij ook uit, terwijl er 10 treinen op de baan staan en soms ook alle 10 rijden, al is het maar dat ze opschuiven in het schaduwstation.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 10 jan 2024 12:00:48
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn



Het spanningsverschil zorgt echt wel voor problemen, stroom, water etc. neemt altijd de weg van de minste weerstand.




Welk spanningsverschil bedoel je Wim, denk je dat die 0,05V voor problemen zorgt?


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 10 jan 2024 12:52:10
Bericht:

Ben,

Lees dit artikel eens op het n-spoor forum.

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?t=17818

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 10 jan 2024 13:06:58
Bericht:

Wim,

Mijn langste trein is 120 cm lang. De blokken zijn minimaal 150 cm. De bezetmelder van het ene blok zit naast de melder van het volgende blok behalve bij een blok dat tussen wissels in zit. De treinen rijden in dezelfde richting. Blijf ik zitten met het feit dat bij de 5e trein er soms een probleem ontstaat. De laatste keer reed een trein door rood sein terwijl ik niet kon zien dat er een bezetmelding was gemist. Misschien moet ik er maar mee leven. Ik heb M rails van jaren oud.

Henk

HW


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 10 jan 2024 13:20:11
Bericht:

Ik weet hoe het werkt Wim maar je geeft geen antwoord op m'n vraag. Nou zit ik daar niet mee, ik heb immers geen probleem maar probeer slechts Henk te helpen. Als ik kletsverhalen wil lezen koop ik wel de Libelle of de Story.


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 10 jan 2024 15:48:05
Bericht:

Ben, een multimeter kijkt naar de wissel of gelijkspanning.
Digitaal is geen wissel of gelijkspanning, dat blijkt uit het door mij aangehaalde.
Dat mag je van mij een lul verhaal vinden, ik heb er geen last van want bij mij is alles gedetecteerd.

Volgens mij heeft het missen van een bezetmelder geen gevolgen voor het bevriezen van het programma, er moet iets anders aan de hand zijn.

Henk je kan de logging aanzetten dan kan je alle melders zien of ze veranderd zijn.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 10 jan 2024 16:32:54
Bericht:

Je geeft weer geen antwoord op mijn vraag, hoe moeilijk kan het zijn Wim?

Bovendien kun je met een multimeter prima de digitale spanning meten als je maar weet hoe. Maar dat is helemaal niet de issue en bovendien weet jij niet hoe Henk gemeten heeft dus waar heb je het over.....

Gr, Ben.


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 10 jan 2024 17:10:43
Bericht:

Ik zou niet weten welke vraag ik gemist heb.
Korte melders: heb ik antwoord opgegeven.
Maar voor de duidelijkheid bij een melder die kort is kan een trein stroom afnemen van een ongedetecteerde rail voor de melder en daarna van een ongedetecteerde rail na de melder omdat hij de weg van de minste weerstand neemt. En als de melder dan maar zeer kort geactiveerd wordt dan kan het zijn dat Koploper hem mist.
Spanningsverschil: heb ik antwoord opgegeven.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 10 jan 2024 17:43:34
Bericht:

Dan stel ik de vraag nog een keer beste Wim:


Denk jij dat er terugmeldproblemen komen als het spanningsverschil slechts 0,05V is?


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 10 jan 2024 18:09:20
Bericht:

Je begint zelf over de DIODE schakeling en ik verwijs naar een artikel van iemand die daar ook last van had.
Hoe duidelijk kan ik zijn.

Ik weet alleen dat er heel vaak problemen zijn met ongedetecteerde delen.

Tevens blijf ik erbij dat dit nog steeds niets met het bevriezen te maken heeft.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 10 jan 2024 19:53:22
Bericht:

Ben en Wim,

De logging staat bij mij aan en ik kan aan het verloop van de treinroute zien of er een melding plaats vindt. Dit gebeurt steeds op de goede plek. Met een vochtige vinger kan ik de meldplek aanraken en dan zie ik in koploper op de gele lijn een stip verschijnen. Alle melders zijn 1 rail lang(11 cm) dus ik denk niet dat het probleem bij de melders ligt. Bij diverse forums lees ik dat een trein wel 200 tot 600 mA trekt. Mijn centrale geeft aan max 800 mA bij 5 treinen of mijn Z21 app geeft niet de juiste waarde aan. Echter ik meet bij het ingenomen vermogen van de voeding 20 Watt, bij 20V output zou de maximale stroom 1000mA zijn, vele malen minder dan de max 3 A. Dus kan ik overbelasting ( wat ik veel lees) van de centrale uitsluiten.

Henk

HW


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 11 jan 2024 09:43:47
Bericht:

Henk, ik verdenk jou korte meldsecties van dit probleem.
Zoals Ben al schreef in het 3e bericht zag hij veel meldingen.

Als jou melders korter zijn dan de afstand tussen de stroomafnemers van een trein krijg je heel veel aan/uit meldingen als de trein over deze melders rijdt.

Probeer eens het volgende:
Neem een blok en zet de snelheid op 30 km. in Koploper.
Zet in de instellingen per database de "Vertraging bezetmelding vrijgeven" heel erg kort als het kan 1 ms.

Zet de logging aan en laat een trein met veel stroomafnemers, bijvoorbeeld een personentrein met verlichting door dit blok rijden en tel hoe vaak de in melder contact heeft gemaakt, hetzelfde met de stopmelder.

Als dit er heel veel zijn dan vermoedelijk de communicatie van de z21 dit niet aan en raken ze de weg kwijt.

Verander nu het blok eens, ik neem aan de de bedrading als volgt is:
Inmelder, ongedetecteerd, stopmelder, ongedetecteer, inmelder, etc.

Neem de draad van het ongedetecteerde deel tussen de in melder en de stopmelder en doe die bij de draad van de inmelder. hetzelfde doe je met de draad tussen de stopmelder en de inmelder van het volgende blok en doe die bij de stopmelder.

Nu rij je weer met die trein en zul je zien je krijgt:
a. Inmelder wordt actief
b. Stopmelder wordt actie
c. Inmelder volgend blok wordt actief
d. inmelder vorigblok komt vrij
e. stopmelder volgend blok wordt actief.

etc.
Jou z21 krijgt dan veel minder meldingen te versturen naar Koploper.

Het zetten van de tijd bij de instellingen in Koploper om meldingen te negeren zorgt namelijk niet voor minder meldingen maar alleen dat Koploper er niets mee doet, maar ze komen wel over de lijn.

Bij veel treinen kan het best zo zijn dat de z21 verstopt raakt.

Geen idee of mijn theorie klopt maar het is het proberen waard.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: hubertus
Gereageerd: 11 jan 2024 10:53:29
Bericht:

Ik kan de afbeelding niet meer zien, maar als ik het me goed herinner, waren in de logging meerdere melders te zien die allemaal tegelijk vrij kwamen/bezet werden.


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 11 jan 2024 10:59:38
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hewi

Met een vochtige vinger kan ik de meldplek aanraken en dan zie ik in koploper op de gele lijn een


Dit is m.i. terugmelder(s) op basis van massa-detectie.
Stroom-detectie bij 3-rail vond ik al niet logisch.

Groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK met stappenmotor, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 11 jan 2024 11:21:38
Bericht:

Marklinisten met de oude M-rail passen stroomdetectie toe door in secties de middenleider te isoleren Marco. Je gaat me toch niet vertellen dat dat nieuw voor je is?


Reageer op auteur: MRdirect
Gereageerd: 11 jan 2024 11:54:22
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Marklinisten met de oude M-rail passen stroomdetectie toe door in secties de middenleider te isoleren Marco. Je gaat me toch niet vertellen dat dat nieuw voor je is?



Oké.
Maar in dit item wordt steeds uitgegaan van stroom-detectie. Uit de reactie blijkt het om massa-detectie te gaan. Dus de discussie mbt 0,05 of 1,5 volt en diode schakeling lijkt mij niet relevant.
M.vr.gr. Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect (P50xb / LocoNet), [sinds april 2020 IntelliBox 6500 met LocoNet en 2 * Power4 boosters], Marklin-K, Draaischijf HK met stappenmotor, Servomotor-wisseldecoders (Rosoft), 1 Motorola (tbv Sinusmotor) en DCC decoders


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 11 jan 2024 12:03:17
Bericht:

Er wordt niets steeds van uitgegaan, Hans zegt zelf dat hij met stroomdetectie werkt nadat ik daar om vroeg. Ik heb geen reden om aan de woorden van Hans te twijfelen. Mocht het anders zijn heb je natuurlijk een punt Marco.


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 11 jan 2024 12:08:31
Bericht:

Maar als je van massadetectie uitgaat dan geeft elke wagon waar de wielen verder dan 11 cm. uit elkaar staan, en dat zijn de meeste in de schaal H0, telkens vrij als ze de melder verlaten en de volgende wiel weer bezet.

Hoeveel meldingen wil je krijgen bij zulke korte melders.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 11 jan 2024 12:36:51
Bericht:

Hans heeft getest met losse locomotieven schrijft hij.


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 11 jan 2024 12:49:04
Bericht:

Maakt mij niet uit testen is meten en meten is weten.
Wat is er op tegen om te kijken hoeveel meldingen er komen vanuit één blok als er een trein door rijdt.

Je geeft zelf in bericht 3 aan dat er veel meldingen zijn, waar komen die vandaan.
En hoeveel kan de kleine z21 aan.
Als bijvoorbeeld elke trein minimaal 4 keer de bezetmelding doorgeeft dan heb je bij 7 treinen het aantal meldingen voor 28 treinen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 11 jan 2024 12:56:34
Bericht:

Wim,

Je veronderstelling klinkt logisch want ik krijg een brij aan bezetmeldingen en hoe meer treinen hoe meer meldingen. Dat de centrale dat niet aan kan snap ik dan wel. Ik ga aan de slag met je geadviseerde werkwijze en dan kom ik terug.

Groeten Henk

HW


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 11 jan 2024 14:47:04
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben



Ik zie in de logging veel bezetmeld veranderingen in korte tijd. Kan het zijn dat je vuile wielen hebt?




Hier iets mee gedaan Henk?


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 11 jan 2024 16:14:49
Bericht:

Ben,

Dit bericht heb ik gelezen. Nog recent de hele baan schoongemaakt en de slepers en wielen schoongemaakt.

Henk

HW


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 11 jan 2024 16:23:53
Bericht:

Wim,

Alle blokken een paar keer bereden door een trein met bij de achterste wagon een sleper voor de verlichting. Het aantal meldingen per melder was niet constant. Soms 2 maal met uitschieter naar 7 maal. Bij stilstand kwam er na een minuut een 7 tal meldingen uit het niets. Bij de volgend stap heb ik een probleem. Bij sommige blokken zit de uitmelder naast de inmelder. Kan dat invloed hebben? En ik werk met decoderstappen en laat treinen soms verder rijden om precies bij een perron te stoppen.

Henk

HW


Reageer op auteur: Wim Romijn
Gereageerd: 11 jan 2024 16:42:39
Bericht:

Dat de uitmelder aan de inmelder grenst mag geen probleem zijn, dat zitten ze bij mij namelijk allemaal.

Dat je bij stilstand 7 meldingen uit het niets krijgt is wel een probleem, als bij mij alles stilstaat er staan 10 treinen op mijn baan gebeurt er niets.

Je ziet in de logging welke melders dat zijn en je kan ook zien of er een trein op staat. Als er geen trein opstaat maakt de melder ergens contact mee dat moet je uitzoeken.

Met decoder stappen of geijkt mag niet uitmaken voor de bezetmelders en doorrijden ook niet.
Alleen doorrijden met decoderstappen is minder precies dan geijkt met cm. doorrijden.

Bij doorrijden in cm. of tijd moet je wel opletten dat de cm. of tijd korter is dan de plaats van de volgende melder.
Als je bijvoorbeeld 50 cm. doorrijdt maar de volgende melder zit op 30 cm. dan mist Koploper vermoedelijk deze melder omdat hij nog bezig is om 50 cm. door te rijden en dan pas de melder verwacht.

Mvtgr,

Wim Romijn.
N - YaMoRc YD7001 - loconet


Reageer op auteur: mark147
Gereageerd: 11 jan 2024 17:00:00
Bericht:

Misschien dat het totaal niet relevant is, maar ik heb ooit alle bedrading moeten aanpassen, lees alles stroomdraden op grotere afstand moeten plaatsen van de terugmeldbedrading, omdat ik daardoor vele spookmeldingen kreeg.
Wie weet ligt er bij betreffende blok ook wel bedrading te icht bij elkaar?


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 11 jan 2024 17:49:59
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hewi

Wim,

Bij stilstand kwam er na een minuut een 7 tal meldingen uit het niets.




Dit is veelzeggend. Het heeft niets van doen met "te korte terugmeldsecties" dus dat kun je ook wegstrepen.


Reageer op auteur: Wim Ros
Gereageerd: 12 jan 2024 22:58:25
Bericht:

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Hewi

Ben,

Ik heb geen diodeschakeling toegepast. Het spanningsverschil tussen de gedetecteerde en niet gedetecteerde stukken is 0,05 V maximaal. Is het nu nodig om een diodeschakeling toe te passen, want dan neemt spanningsverschil toe?

Henk

HW



Ja, de diodeschakeling is een must voor de baandelen die rechtstreeks op de centrale zijn aangesloten, via de stroomdetectiemelders heb je een spannigsval van 1,1V, dus de spanning op de delen zonder detectie is 1,1V hoger. En de hogerespanning zorgt ervoor dat er geen spanninsverscil meer is en dat daardoor er geen bezetmelding gegeven wordt door de stroomdetectie, eigenlijk is stroomdetectie niet de juiste benaming het is het meten van een spanningsval over diodes.

Je moet dus diezelfde spanningsval aanbieden aan de delen zonder detectie, als je dat doet zal je geen meldingen meer missen, en werkt het probleemloos.

Mvg
Wim
RoSoft

Alleen de waarheid ligt in het midden

s88SD16-n s88XPressNetLI LocoNet-Interface s88LN xTreme Keerlus


Reageer op auteur: Ben
Gereageerd: 13 jan 2024 09:45:16
Bericht:

Maar dat riep ik op 9 januari al.....


Reageer op auteur: Roadman
Gereageerd: 13 jan 2024 12:33:30
Bericht:

Ik rij al een jaar of 15 met Koploperen N-spoor. . Ben inmiddels aan mijn 3e baan. Er rijden daar een stuk of 15 loks, treinstellen ed. Van allerlei pluimage. De huidige baan bestaat uit 70 blokken met bezetmelders. Het rijdt vlekkeloos.

Nu de grap. Ik heb in het verleden, en ook nu niet, ooit diode schakelingen toegepast.

Ik bedoel maar. Wat is wijsheid …..

Groetjes,
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!


Reageer op auteur: Roadman
Gereageerd: 13 jan 2024 12:40:25
Bericht:

Ik rij al een jaar of 15 met Koploper. Momenteel mijn 3e baan. Met 70 blokken en uiterdijken de nodige bezetmelders.
Er rijdt van alles rond. Zo een stuk of 18 treinen, loks e.d.
En het rijdt vlekkeloos.

Nu de grap. Ik heb bij de vorige banen en ook deze nooit gebruik gemaakt van die diode schakelingen. En nooit, never, problemen gehad.
Om dan te zeggen dat het een “ must” is om die te hebben…..

Zo zie je maar. Het kan ook zonder zo een schakeling dus.

Groetjes,
Fred

Digitaal N-spoor/tijdperk III en IV/Duitsland/IB+Power 3 Boosters/Koploper. Digitaalrijden is verslavend !!


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 13 jan 2024 14:22:39
Bericht:

Volgens mij heb ik de oorzaak nu gevonden. Met elke trein of lok heb ik de hele baan gereden volgens recept van Wim Romijn met de logging aan. Na analyse van de bezetmeldingen bleken er 2 loks bezetmeldingen uit het niets te produceren, terwijl de andere 1 melding of soms 2 meldingen per melder produceerden. Die heb ik nu niet meer rijden en ik kan nu 7 treinen op de baan hebben waarvan er maximaal 5 mogen rijden. De volgende stap is waarom die 2 loks zoveel extra meldingen produceren. Het zijn wel de 2 oudste uit mijn begintijd uit de 50 er jaren. Misschien versleten wielen waardoor slechte kontakten? Iedereen die mij adviezen heeft gegeven bedank ik hierbij.

Groeten Henk

HW


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 13 jan 2024 22:28:23
Bericht:

Hallo Henk,

Als in die oude locs ook oude decoders zitten, zou ik die eens vervangen. Ik weet uit eigen ervaring dat een decoder die defect aan het raken is, bijvoorbeeld door ouderdom, de hele boel aardig op stelten kan zetten.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Reageer op auteur: Hewi
Gereageerd: 14 jan 2024 16:16:09
Bericht:

Hallo Dirk,

Die oude analoge locs zijn aangeschaft eind 50 en begin 60 er jaren. Al mijn analoge locs heb ik omgebouwd met ESU Lokpilot 4 of 5, vrij recent dus. De boosdoeners heb ik extra schoongemaakt en dat scheelt weer, ze zijn denk ik gevoeliger voor digitale signalen, maar ze hebben emotionele waarde. Sommige heb ik gekocht als bouwpakket. Ik weet ook dat mijn centrale tegen grenzen aanloopt, dus daar zal ik ook rekening mee moeten houden.

Groeten Henk

HW


Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 14 jan 2024 16:54:16
Bericht:

Hallo Henk,

Dan zal het niet aan de decoders liggen. LokPilots 4 en 5 doen het over het algemeen zonder problemen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC


Koploperforum Digitale Treinbesturing : https://www.koploperforum.nl/

© EKweb 2006

Sluit venster