Dynamisch blok en omkeren
Geprint door: Koploperforum Digitale Treinbesturing
Webadres onderwerp: https://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=7005
Geprint op: 12 okt 2024
Onderwerp:
Auteur onderwerp: jimmaet
Onderwerp: Dynamisch blok en omkeren
Geplaatst op: 13 mrt 2023 20:21:57
Bericht:
Dit zal wel niet lukken...
Blok 47 (kort losse stukje met houtwagon) zou iets langer mooi zijn om 2 locs (4-assig diesel etc) in op te stellen, maar dat zal wel niet lukken als dynamisch kopspoorblok met in- en uitrij aan dezelfde kant...
Gewoon 2 blokken van maken met één bezetmelder (lichtsluisje) per blok?
Ik vraag me ook af, wat ik zal doen met blok 43, dat m'n binnenkomst is voor het havengebied. Vaak zullen er 3 wissels bezet blijven staan. Denk eraan om de wisselstraat als binnenkomstmelder te gebruiken en dan weer met een lichtsluisje precies stoppen voor het overloopwissel.
Wat zeggen jullie ervan, als Blok 41 en de groene wisselstraten gewone bezetmelders (op stroom) zijn, en voor de rest 13 lichtsluisjes, deels parallel aan de wisselstraten, om ook losse vrachtwagonnen te detecteren?
Beetje krap allemaal, maar zo denk ik dat het moet lukken om netjes binnen te rijden, op te rijden naar het overloopwissel of vlak aan de stootblokken, en er zeker (genoeg) van te zijn dat de wissels vrij zijn.
Download Attachment: Saunabaan-4.zip
78 KB
K
Kees Visser
Rond de Finse Saunazolder 70m hoofdlijn met DR5000, BMD16N-SD LDT S-Dec4 en OC32. Fins landschap, NL en FIN materieel
Reacties:
Reageer op auteur: phdirk
Gereageerd: 13 mrt 2023 21:00:51
Bericht:
Hallo Kees,
Op mijn eigen baan bestaan alle kopsporen uit twee blokken, waarbij het laatste blok kort is (ca. 25 cm) en één bezetmelder heeft. In mijn geval zijn dat gewone bezetmelders. Het werkt prima en je kunt er dan eenvoudig een lok neerzetten. Ook loskoppelen van een binnenkomende trein is dan eenvoudig te realiseren.
Voor wat betreft je wisselstraat zou ik overwegen om elke wissel een bezetmelder te geven en deze op te geven in de te verwachten bezetmelders. Je kunt dan, als je met volledige detectie werkt, elk wissel apart vrijgeven, zodat treinen achterlangs kunnen 'ontsnappen'
Met beste groeten
Dirk
HO=TC